Raskaus ja työ

Hippoliina

Satasella mukana keskusteluissa
Mitenkäs muilla sujuu työssä käynti?
Onko jo moni joka on sairaslomalla ja mistä syystä?

Pohdin kun itse lähihoitaja ja kyykkiminen aiheuttaa liitoskipuja, joten pääosin hoidan vuoteessa olevia vanhuksia. Nyt huomasin että tästäkin jo oireilee. Mä pelkään et joudun olemaan saikulla, mut toisaalta tänään tullu pelko et onko kaikki hyvin. Erilaisia kipuja ajoittain tuntuu.
 
Mulla on fyysisesti aika rankka työ, paljon nostoja, kumartelua, kävelyä jne. Oon ollut jo uhkaavan keskenmenon takia 3vko saikulla noin 10-13 viikot ja tänään palasin joululoman jälkeen töihin ekaa kertaa 5 viikkoon. Välillä poltteli nivusissa tosi ilkeesti vaikka kerroinkin tästä raskaudesta töissä ja sain kevyempiä töitä. Kävely myös muuttui aina vaan vaikeemmaksi kun päivä meni eteenpäin. Ei ollu mitenkään kivaa. Mulla on onneks naispomo joka oli aidosti huolissaan tuosta mun tilanteesta ja tänäänkin ekana kysy että "MITÄ sä täälä teet?!" :p ja käski lähtee heti jos siltä tuntuu. Olin kuitenkin koko päivän. Nyt tuntuu taas pahalta nivusissa ja mahassa... Tiedä sit pitäskö saikutella ensviikolla jos jatkuu tää olo...
Mielummin sitä saikuttelee ja on hyvällä fiiliksellä kuin rääkkää iittensä töissä ihan soosiksi eikä pysty nauttimaan tästä ainutlaatuisesta ajasta..? Näin mä ajattelen kun omatunto pistelee.

Olen myös aivan varma etten ole äippälomaan asti töissä, kuulemma tosi harva nainen meillä on pystynyt olemaan juuri työn laadun takia kun on mitä on eikä kevennettyä tahdo löytyä ja kun kerran nyt jo on mun olot tämmöset niin miksi riehua ittensä rikki. Se on kuitenkin vaan työtä, lapsi ja oma hyvä olo menee edelle. Onni on noin ihana pomo kyllä.:)
 
Minäkin lähihoitaja mutta työ on mulla suht kevyttä mutta potilaan asennon vahdot aiheuttaa mulle jo vähän vaikeuksia. tänään töissä supisteli tosi paljon eikä ollut kovin kiva tehä töitä. Onneksi sain istua hetken ihan rauhassa hoidettavan vieressä että sai maha rauhottua. :) Olen siis hengityshalvausyksikössä ja hoidan yhtä ihmistä hänen kotonaan. :)

Yhen päivän oon ollu saikulla suoistusten takia ja tulen jäämään saikulle reippaasti ennen äippä lomaa. Pitää vaan tarkkaan tunnustella että mitä tuntemuksia tulee et jos rupee kipeästi supistelemaan niin haen kyllä heti saikkua. En halua että vauvoille mitään sattuu sen takia.
 
Lähihoitajan työtä kans teen, mut mulla ei vielä ainakaan mitään muuta ongelmaa kuin pahoinvointi aamuisin :) ja jotkut tietyt hajut saa oksennusrefleksin aikaan. Ja minäkin nyt tosi hoidollisessa paikassa. Mut meillä onnek tosi hyvät apuvälineet ja parityöskentely toimii, sekä ymmärrystä riittää :)
 
Lähihoitajat hyvin edustettuina :D Mää opiskelen, alanvaihto, just tällä hetkellä lähihoitajaksi. Muutaman viikon päästä alkaaki työharjottelu vanhainkodilla. Vähän pelottaa, kuin siellä pärjää, kun joutuu asiakkaita siirtelemään. Mullon nyt jo ollu issiaskipuja tosi paljo :/ Selkä ihan sökönä ja kipu juilii ihanasti lonkkaan, että mitä se kipuilu sitte tulee olemaan, kun täys päivä jalkojen päällä ja kyykkimiset siihen lisäksi! Saikkua turha hakkee ku poissaolot pitää korvata :sad001 Jospa siellä joku ymmärrys löytys...
Tukisukat pitäs vielä hommata :) Alkaa kyllä olemaan jo niin raihnanen olo, että mites tuosa muutaman kuukauden päästä vielä isommalla mahalla :D :D
 
On tosiaan hyvin terveydenhoitoala edustettuna. :) Mä teen poikkeuksen kun oon toimistohommissa eli ei oo tarvinnu vielä ainakaan saikkua kun on fyysisesti rasittamaton istumatyö. Siitä kun vielä pääsee halutessaan liikkumaan millon haluaa niin sinänsä ei ongelmaa. Henkinen puoli sen sijaan on vähän oireillu, sitä kuuluisaa hajamielisyyttä on ollu ihan alusta asti ja nyt alkaa kieltämättä hiljalleen kiinnostuksen kohde olla jo tulevassa elämänmuutoksessa niin alkaa työmotivaatio pikkuhiljaa vähentyä. Onneks mun sijaisen etsintä on jo hyvällä mallilla ja kohta pääsee häntä pikkuhiljaa perehdyttää. Aamukampa kohta käyttöön! :grin
 
Täällä ilmottautuu sit yks sairaanhoitaja :) mulla ei työ oo onneks fyysisesti kauheen raskasta kun oon lasten osastolla töissä, mutta sen verran on tää raskaus "haitannut " töissä et muut joutuu hoitamaan mun potilaiden röntgen käynnit ja tiettyjen lääkkeiden annon.
 
Mä oon yhdessä liikkeessä työssä paljon on jo iskiaskipua ja nyt on tullu lantion vihlomista mukaan. Kyl mä vielä töissä jaksan käydä mut ootan kyllä jo kovasti et sais kotona huilata kun työpäivän ohella ei paljoo muuta jaksakaan. Supistuksia ei vielä oo. Eilen kun tein meidän pienessä pihassa lumityöt tuntu kyllä keskivartalolla. Mut toivon et jonkun aikaa jaksas vielä töissä käydä kun siisti sisätyö on ja aika kuluu nopeemmin ja paremmin töissä. Mut ihailen kyllä heitä jotka jaksaa loppuun asti töissä ahertaa. Ite vähän luulen et tämäkin kevät tuo unettomuuden valoisina öinä ja saikkua sit viimestään haen!!
 
Täällä kans yks lähihoitaja. Tähän asti on pari kertaa tullut semmonen fiilis et joutunut vetämään happea työn lomassa kun on jostain tuntunut ikävältä.

Nostojen ja kyykkimisten vuoksi en usko että käyn äitiyslomaan asti töissä vaan tarvitsen sairaslomaa. Mut aika näyttää :)

Huonoa omatuntoa en aio asiasta ottaa. Ihan vaan siks, että mä en halua ottaa riskiä että vauvalle kävisi jotain sen takia et mä hammasta purren käyn töissä.
 
Teen myös erittäin raskasta työtä kiire paikassa. 8h jaloilla ja koko ajan kävelyä mikä on kyllä mulle parempi kuin paikallaan seisoskelu. Nostelua on myös hyvin paljon. Toimin kokkina noutopöytä pisteessä. On myös satunnaisia vuoroja ala cartessa, tiskissä ja marketin kassalla. Abc niminen laitos kyseessä :D Viime raskaudessa jaksoin tehdä työt loppuun asti vaikka jalat olikin kipeenä. Tukisukat auttaa jonkin verran.

Nyt aloitin työt uudelleen osittaisella hoitovapaalla eli teen vaan viikonloppuja. Olen ollut 3 vuoroa töissä ja parina ekana päivänä oli kyllä ristiselkä, jalat ja niskat tosi kipeet mut kolmantena päivänä ei enään niinkään :) Uskoisin kyllä jaksavani tehdä loppuun asti töitä nämä muutamat vuorot kun kerta pystyin edellisestäkin tekemään vaikka teinkin täyttä viikkoa :)
 
Täällä kans lähihoitaja! :D päiväkodissa olen ja lasten kanssa touhuilen! :) ei oo tarvinnu olla saikulla Ja luulenpa että olen täällä äippäloman alkuun asti :)
 
Minä myös päiväkodissa, nyt tullut harkkasupistuksia jos rasittuu. Neuvolassa käski kiinnittää huomioita mikä liike ne aiheuttaa. Tarvii kattoo, omien olojen mukaan mennään.
 
Täällä myös lähihoitaja :) Mulla on melko kevyt työ mutta nyt ruennut huomaamaan että työpäivän jälkeen supistaa herkästi..vielä en ole raskauden takia joutunut saikulla olemaan ja toivottavasti en joudukaan,katsotaan nyt omaa oloa seuraillen.
 
yksi lähihoitaja ilmoittautuu myös! :D kehitysvammapuolella työskenetlen ja välillä fyysiseti aika rankkaa, välillä taas ihan rentoja päiviä.Nyt pari päivää saikulla flunssan takia, mut saas nähä pystyykö olemaan töissä ihan äippälomaan asti.. :)
 
Lähihoitaja täälläki :) oon ollu seiskaviikosta asti saikulla, ensin älyttömän pahoinvoinnin ja huimauksen takia. Sen jälkeen saikku vaan jatkunu, tällä hetkellä selkä niin sökö ettei kotona pysty edes imuroimaan ku alkaa säteilemään niin pahasti jalkoihin ettei meinaa jalat kantaa. Ja vähäkää pientä isommasta rasituksesta alamaha juilii liian kovaa.. Saan onneksi äippäpolin kautta kunnon selkätuen, jospa se helpottaa. Mutta ei se minusta työkuntosta silti tee.. Näillä mennään mitä on annettu..
 
Henkilökohtaisena avustajana työskentelen, eli hoivatyössä myös :D saikut on tulleet jo tosi tutuksi, viikolla 11 alkoi kamalat selkä- ja lonkkakivut, tuntuu kuin joku repisi lantiota eri suuntiin. Nyt viikkojen edetessä kivut vain pahentuneet tosi paljon, 8 tuntia ku on käynyt töissä niin illalla ei enää jalat kanna kun selkä niin kipeä :sad001 eli varmastikaan en ole äitiyslomaan asti töissä, tälläkin hetkellä sairaslomaviikkoa viettelen :sad001 pomoni ei hyväksy sairaslomia lainkaan, kun ei oikein ole sijaisia tilalleni, eikä ymmärrä kipuani lainkaan, vaikka on itsekin nainen.. äitiyslomaa odotellessa, että pääsisin vain eroon, hoitovapaalle tarkoitus vielä jäädä ja sen jälkeen etsin kyllä ihan toisen työpaikan. :) onnea teille onnellisille, joilla pomo ymmärtää raskautenne ja kannustavat, ihanaa että kaikkialla ei olla samanlaisia jääriä! :)
 
Heh, ette ikinä arvaa... lähihoitaja täälläkin :D :D Työ on fyysisesti raskasta, mutta teen vaan keikkoja n.3krt/vko, koska olen vielä esikoisesta hoitovapaalla. Keikkoja tehdessä pystyy vähän oman kunnon mukaan kattomaan tekeekö enemmän vai vähemmän.Luulen etten tee enää huhtikuun puolenvälin jälkeen keikkoja. Eihän tässä ole kuin 3.5kk työaikaa jäljellä. Kohta pääsee jo viikkoja laskemaan! :)
 
Waaw onpas lähihoitajia! Ihanaa! Mulla on melkein koko suvun naiset lähihoitajia. Sisko, täti, käly.
 
Onpa hoitoala ehdustettuna :grin

Just laskin et liian monta viikkoa laskettavaksi äitiyslomaan mut kuukausina kiva laskea :D
 
Täällä yrittäjä, joka seisoo päivät 9-18. Nyt ei niin pahasti enää alakertaan satu, mutta kantapäät huutaa illasta hoosiannaa, vaikka on tosi hyvät työkengät.
 
Takaisin
Top