Haluatteko kuulla tarinan aiheesta raskaus ja työ?
Soitin tänään pomolle ja kyselin ensi viikon työkuvioita, kun on hieman muuttuneet nuo aikataulut ensi viikon osalta. Samalla kysyin, saanko olla tiistaina poissa iltapäivällä sairaalan monikkosynnytysvalmennuksen takia. Ensin sain haukut pomolta, kun olen ollut sairaslomalla, eikä minuun voi enää yhtään luottaa ja menee nyt tuplapalkka, kun piti palkata tilalleni sijainen ja varaa olisi vain yhteen työntekijään. Hittoako se minun syyni on?
Sitten seuraavaksi pomo sanoi ihan suoraan, että voisin olla loppuajan sairaslomalla (miten niin ei jaksa minua siellä katsella?) ja kun selitin käyneeni äitiyspolin lääkärillä, eikä hän nähnyt syytä sairaslomalle, mutisi pomo vain jotain, että jos en sitä saikkua saa niin kai minun sitten on pakko tulla vain töihin.. Joo, kiva juttu. Ihan mielelläni olisin poissa, mutta a ) se ei onnistu ilman lääkärin todistusta ja b ) minä saan paljon enemmän rahaa, kun käyn töissä, vaikka en siitä nautikaan. Kumpikaan niistä ei ole oikeastaan minun ongelmani.
Sitten pomo vielä kehoitti miettimään asioiden tärkeysjärjestystä, että raskaudella ei saa nyt leikkiä ja turhia riskejä ei saa ottaa. Nytkö vasta sen tajusit, vaikka minä kyllä yritin höllätä tahtia jo ennen sairaslomaa? Muistaakseni minulle huudettiin silloin, miten olen laiska, enkä tee töitäni kunnolla. Tosiasiassa oma jaksaminen on ollut melko piipussa ja supistelut riesana, kunnes lääkäri laittoi asialle stopin. Ei kai kukaan lastensa hengellä leiki töitä tehdessään, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että nyt ei ole lääketieteellistä syytä olla töistä pois ja "käski" mennä kokeilemaan. Saan saikkua kyllä helpostikin, mutta ihan piruuttanikaan en juuri nyt kyllä viitsisi olla poissa.
Onhan se tympeää, että lääkäri kirjoittaa viikon tai kaksi saikkua kerrallaan, mutta pidemmistä saikuista joutuvat tekemään laajemman lausunnon ja kaikille tulee enemmän paperitöitä. Sanoin kyllä, että en saa töissä olla varmaan enää kuin enintään nelisen viikkoa, mutta kristallipalloa ei ole kenelläkään käytössä. Ei minulla, eikä lääkärillä.
Ilo repeää huomenna liitoksistaan, kun käyn viemässä saikkulapun, verokortin, äitiystodistuksen ja äitiysloma-anomuksen. Liittoon soittelin tänään äitiyslomasta ja siellä oltiin sitä mieltä, että pomon pitää maksaa 3kk täysi palkka kotiin. Vähän epäilen, että pomo ihan noin vain suostuu, vaikka onkin sovittu, että suositustyöehtosopimusta noudatetaan. Mietin vain, miten paljon pomolla on halua lähteä tappelemaan liittoa vastaan. Minä aion pitää kiinni oikeuksistani ja näin olettaisin liitonkin tekevän. Voi tulla vähän ikävä keskustelu ja ikävät loppuviikot töissä. Takaisin en ole palaamassa vapaideni jälkeen, mutta sitä minä en aio kertoa..
Miksi kaikki unelmatyöpaikat ovat tällaisia mätäkasoja sisältä?