Raskaus ja liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vappu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tiiän monia jotka on ratsastanu tosi pitkälle asti raskaana, lopettanu vasta ku ei enää millään pysty/tuntuu pahalta. Ite mietin et pitää vaan kuulostella itteään ja toimia sen mukaan. Jos on tuttu rauhallinen heppa niin varmaan mäkin köpöttelisin niin pitkään ku hyvältä tuntuis. Kyllähän pyöräilykin on sallittua vaikka siinäkin tulee töyssyjä, tumahduksia ja on putoamis/kaatumisvaara..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kiitos vastauksesta Opemami! Ehkä siis edelleen hyvällä omallatunnolla voi jatkaa noita ja seurata omaa kroppaa ja mieltä että mitä ne sanoo :) Välillä vaan tuntuu, että joiltain, esim äidiltäni tulee kauhean tuomitseva asenne että nyt ei sais enää harrastaa noita.. En oo kuitenkaan kertaakaan kaatunut/tippunut tässä moneen vuoteen niin harmillista ois sen vuoks jättää täysin väliin koko odotusajaks noi harrastukset.

Niin, lähinnä se kysymys on vaan siitä, että miten oma mielenterveys kestää, jos omalla toiminnallaan aiheuttaa keskenmenon? Muutenhan voi harrastaa lähes mitä vaan loppuun asti. Itse harrastan kamppailulajia, jonka lopetin käytännössä heti, kun sain tietää olevani raskaana. Tätä lasta on tekemällä tehty jo pitkään, joten en vaan uskalla ottaa mitään riskejä, vaikka neuvolatäti sanoi, että sinne vaan kuperkeikkaa heittämään niin kauan kun hyvältä tuntuu.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Bluemoon, hyvä näkökanta myös... Ei oo varaa virheisiin kun odotusaikana harrastaa tollasia, sehän siinä just on psyykkeelle raastavinta. Ymmärrän hyvin et sun mielestä parempi ollut jättää kamppailulaji odotusajaks, ehtiihän sitä sitten vauvan synnyttyä harrastaa taas ja oma mieli pysyy ainakin rauhallisena :) Mulla ei vielä oo ollut neuvolaa, otin sen vasta 9rv loppuun eli parin viikon päästä, aattelin ottaa kyl siellä puheeks ton.

Neuvolan kanta ainakin ratsastukseen on se, että sitä ei suositella. Tärähtelyn ja onnettomuusriskin vuoksi. Tokikaan ketään ei voi kieltää, jokainen tekee mitä haluaa, mutta suositeltavaa se ei ole. :) Tiedän itsekin silti naisia, jotka ovat ratsastaneet melko pitkään.

Neuvoln kanta on myös se että sellaista mitä on harrastanut ennenkin voisi harrastaa jatkossakin. Ja ainakin ekat 3kk sanotaan et voi harrastaa jaksamisen mukaan kaikkea kuten ennenkin. Omalla toiminnallaan ei voi kuulemma keskenmenoon vaikuttaa. (Paitsi nyt tietty päihteillä)

Mut kuten sanottu, meitä on erilaisia ja kukin tekee kuten itse parhaaksi kokee. Ite vaan otin kaks aikasempaa raskautta vähän liiankik varovasti ja ku liikunta väheni ja ruokahalu pysyi niin kilojahan siitä seuras joista taas tuli kipuja/selkä vikaa ym. Siks aion nyt liikkua että pysyn kunnossa.

Käyn 2-3krt viikossa jumpassa tai juoksemassa, mutta nyt raskauden aikana en ole jaksanut kuin pari kertaa. Teen tosin fyysistä työtä ja pyöräilen työmatkat 10km yhteensä. Mietityttää miten fyysisessä työssä jaksaa loppuraskaudesta, muita joilla fyysinen työ?

Mulla ei siis muuten fyysinen kuin että kävelen/seison lähes työpäivän. Ja joudun ajamaan autoa paljon joka pvä koska vaihdan työpistettä päivässä välillä 4 kertaa. Pelottaa miten kauan mahun rattiin :O ja miten toi jatkuva kävely ja seisominen onnistuu.. Viimeksi oli niin järkyttävät liitoskivut että taju meinas lähteä monesti :(

Joo tuo kävely ja seisominen läpi päivän voikin olla haasteellista loppuvuodesta. Teen puutarhahommia työkseni, joten kyykistelyt ja hankalat työasennot voivat olla sitten haasteellisia:) mutta saahan sitä tietty sairaslomaa jos ei jaksa tai vauva vaaraantuu työstä.

Mä oon hoitoalalla, eli paljon jalkojen päällä, kumartelua, nosteluja, raskaiden vanhusten vuodehoitoa... Viimeks jäin saikulla rv 31, kun alko iskias vaivata ja supisteli.

Mä en oo pariin viime viikkoon liikkunut juuri yhtään kun väsymys on ollu niin kauheita. Nyt kävin lenkillä, aika iisi eikä mikään megapikselin matka, mutta nyt särkee alavatsaa ihan kauheasti. :/ siis jopa ihan kosketusarka. Onkohan se vaan siitä, että lihakset joutuu jo alkamaan antaa periksi ja kaikki nivelet löystyy hormonien myötä..? Onko kellään muulla ollu samanlaista? Ihan perseestä suoraan sanottuna. Nyt vihdoin kun olo antoi muuten periksi, niin toivon, että tällainen lihaskiukuttelu ei nyt tuu tavaksi.. mulla on neuvola ens viikolla, pitää sieltäkin kysyä.. mutta jos on kellään samoja kokemuksia niin helpottaisi kyllä kuulla :)

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Haha autocorrect taas vauhdissa, siis megapitkä matka piti kirjoittaa :D

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon jaksanu tällä viikolla kerran salille, huomenna ois tarkotus raahautuu toisen kerran. Ja jokapäivä on tullu hyötykävelyä useampi tunti. Tänään on vaan taas sellanen väsymyspäivä et matka sängystä keittiöön tuntuu ylivoimaselta.

Mä ajattelin ekan kolmanneksen jatkaa ratsastusta ihan normaalisti. Jostain lueskelin että saa todella pahasti tippua, jotta se ekan kolmanneksen aikana vaikuttaisi sikiöön. Tämän jälkeen jätän ainakin esteet pois, voi olla että kokonaankin. Jos alkaa liikaa jännittämään tippumista niin ei ole oikein järkeä käydä ratsastamassa. Itselleni kuitenkin pääasia tässä harrastuksessa on se hyvä fiilis ja rentoutuminen työpäivän jälkeen.

Salia ja ryhmäliikuntaa ajattelin jatkaa niin pitkälle kun hyvältä tuntuu, tosin esim. kyykyt, prässi, vatsalihakset jää varmasti jossain vaiheessa pois. Kaisa Jaakkolan blogissa oli muuten oma saliohjelma raskaana oleville. Jos kiinnostaa niin löytyy täältä: http://www.vauva.fi/artikkeli/blogi...ajan_kuntosaliohjelma_treenaa_kroppa_vahvaksi

Salilla olen nyt vähän vähentänyt painoja ja pitänyt pidempiä taukoja. Hampaat irvessä puristaminen ei tunnu kovin hyvältä tällä hetkellä, mutta olen tosi tyytyväinen kun ainakaan vielä ei ole ollut niin pahaa väsymystä / pahoinvointia etten olisi jaksanut muutaman kerran viikossa liikkua.

Nyt on kyllä liikunta jäänyt. Muutaman kerran päivässä tulee sentään koiran kanssa käveltyä, mutta eipä juuri muuta. Ylämäkeen kävellessä, portaita noustessa ja kotihommissa alkaa niin hirveesti yököttää ja taistelen vaan oksennusta vastaan jos yhtään hengästyn tai syke kiihtyy että menny maku liikunnasta. Ja julkisilla paikoilla liikkumisesta. Tänään aloin kakomaan ostoskeskuksessa kun kävelin siellä hetken aikaa. Ja sit huimaa ja on vaan kauheen paha olla kaikin puolin. Onneks kuitenkin on pakko syödä ihan koko ajan niin painoo varmaan kertyy ihan järkyttävästi :sad001

Meillä liikunta on kyllä jonkin verran vähentynyt, mutta niinä päivinä, joina voimia on, olen kyllä lähtenyt ulkoilemaan. Ulkoillessa sen päivän lajivalinta tapahtuu kokeillen ja omaa kehoa kuunnellen. Mielilajini on suunnistus ja mukavasti meni kaverin kanssa Venlojen-viestikin keikutellen - kävellen lähes koko matka kun tuntui ettei juoksu ole sen päivän juttu. Muutoin matka jatkuu suunnistellen, juosten, kävellen, sauvakävellen tai pyöräillen (okei, olen vähän ronkeli kelien kanssa ja juhannusviikon löhösin kotona).

Täällä on kyllä nyt liikunta jäänyt ihan täysin... Päivät töissä jalkojen päällä, raskaita potilaita siirrellen, niin kotiin päästessä mielessä on lähinnä vaan päikkärit ja sohvalla löhöily. Eikä nää säät ainakan innosta yhtään. Mies hoitaa esikon kanssa ulkoilut mun työpäivän aikana. Nyt 8+3, josko tossa ekan kolmanneksen jälkeen taas väsymys ja pahoinvointi helpottais, ni jaksais jotain.

Huomenna alkaa vko 11 ja tähän mennessä raskauden aikana tullu salilla/lenkillä oltua alle 5krt :/ tää väsymys on vaan niin liian lamauttavaa. Toivon syvästi että parin viikon päästä helpottaa ja pääsis taas elämään normaalia elämää liikkuen. Oon tosi väsyny koko ajan ja liikkumattomuus väsyttää varmaan osaltaan viel enemmän..plus väsymys saa mussa aina järkyn makeanhimon aikaan. Nytkin menny viikko niin et joka pvä mussuttanu jotain herkkua..kakkua, jätskiä, karkkia tai suklaata. :( nyt päätin että otan totaalitauon kaikista herkuista jotta ees jotenkin saan pidettyä painonnousun kurissa. Masentaa ku normaalisti oon energinen ja liikkuvainen ja nyt oon tällänen laiskalöysäväsynymursu..

Takaisin