Raskaus ja liikunta

Mun liikunta jää lenkkeihin ja nekin ihan rauhalliseen tahtiin sykettä erityisemmin kohottamatta. En pystyisi kävelemään muutamaa sataa metriä ilman tukivyötä, alkaa heti supistelemaan ja selkää särkeä, ja olen vielä seuraavanakin päivänä kipeä. Vyön avulla voin tehdä tunninkin lenkkejä. Nyt kun ilmat on viilentynyt, tuntuu tosi hyvältä iltaisin käydä kävelyllä. Välillä tulee vyönkin kanssa pieniä supistuksia (yleensä ylämäissä tai jos on liian kova vauhti), mutta niihin auttaa kun hiljentää reilusti vauhtia.

Kotona teen käsipainoilla yläkroppaa/niska-hartia seutua vahvistavia harjoituksia silloin tällöin. Ettei ole aivan vetelät kädet kun pitäisi jaksaa vauvaa kantaan :)
 
Käyn kuntosalilla, mutta nyt kun raskausviikkoja 23 + 6, niin kerralla ei jaksa olla kauaa. Käyn useammin viikossa, mutta normi kuntosaliohjelmani oon jakanut pariin osaan ja siten salikäynnit jaksaa paremmin. Heti jos on vähänkin pitempään, tulee yllättäen huono ja heikko olo ja on lähdettävä pois. Aina salikäynnin jälkeen on hyvä olo muuten, mutta maha on tosi pinkeenä ja harjoitussupistuksia tulee. Alkuverryttelynä pystyn helpoiten polkeen kuntopyörää, mutta juoksumatot jne. on pitänyt kyllä jättää väliin.

Neuvolassa olivat sitä mieltä, että saliharjoittelua kannattaa jatkaa niin kauan kuin jaksaa ja tuntuu hyvältä. Mutta liikuntaa / kuntoilua ei kannata lopettaa, koska muuten hidas aineenvaihduntaa menee kokonaan jumiin.

Salilla kyselin voinko näin raskaana ollessa tehdä vatsalihaksia ja nimenomaan rutistuksia, niin olivat sitä mieltä että voi tehdä kun vaan muistaa olla pidättämättä hengitystä liikkeitä tehdessä. Ihmettelin tätä kovasti, mutta olen jatkanut vatsalihasrutistuksia laitteessa. Kun luin, et Nunnuliina oli sitä mieltä, ettei vatsalihasrutistuksia kantsi tehdä, jätän ne kyllä heti tästä lähin väliin.
 
Minulle riittänyt tällä hetkellä töissä käymisen ohessa koiralenkit ja äitiysjumppa kerran viikossa :) äitiysjumppa tosi mukavaa ja harjoitellaan juuri niitä lihaksia joita eniten tarvitaan; käsi,-jalka ja selkälihaksia ja toki synnytykseen kun valmistaudutaan niin lantionpohjalihaksia unohtamatta :) uimassa on myös tullut käytyä n. Kerran viikossa, tosin nyt ollut pari viikkoa flunssan vuoksi tauolla :)
 
Flunssaa pukkaa päälle täälläkin, ei viitsi sulkapalloa mennä kokeilemaan kun sykkeet nousee herkästi 150-160, ennen raskautta saattoi käydä päälle 170 mutta nyt pidetään taukoja.
Koiria ollaan ulkoilutettu yhdessä miehen kanssa, mutta kyllä sekin saa yskittämään.
Töissä on sentään portaita tullut edes vähän käveltyä.

Vähissä on nää liikunnat flunssan etenemisen myötä. Eikä se edes ole vielä kunnon flunssaa, mutta en sellaista välittäisi saadakaan. Toivottavasti menisi pian ohi.
 
Heippa :) vierailija tässä maaliskuisista 2015. kiinnostaa myös nuo salilla käymiset ja niistä palautumiset. Itsellä nyt rv17+2 ja käynyt salilla myös säännöllisesti pari kuukautta, ennen harrastin aktiivisesti jumppia mutta kun polvi rusahti rikki alkuvuodesta bodystep tunnilla niin loppui seinään 10v harrastus. Salille marssin siis loppukesästä ja hyvin on lihakset kehittynyt! Vastukset nousseet joka lihasryhmässä tasaisesti. Minulle tehtiin koko kropan ohjelma raskaus huomioiden; vatsoista teen vain vinoja pallon päällä ja lankutan.

Itsellä alkuraskauden väsymys vaikutti varmaan palautumiseen, mutta nyt ei lihakset kipeydy. Otin ystävän neuvosta vaarin ja aloin treenipäivän päätteeksi syömään Diasporal magnesiumia ennen nukkumaan menoa, siinä magnesium vissiin parhaassa ja helpoiten imeytyvässä sitriitti-muodossa(?). Mulla auttoi palautumiseen kun perus magnesium pillerit ei tuntunu tepsivän. Toinen syy voi olla et sain palautukseen liittyvän ruokavalion kondikseen ja kroppa tottu treeniin..
 
En osaa sanoa mitään spesifimpää syytä palautumisen hidastumiseen. On varmasti hyvin yksilöllistä miten raskauden aikana treenistä palautuu. Itse en huomaa juurikaan eroa aikaisempaan, toki treeni nyt on huomattavasti vähäisempää. Itsellä lisääntyneet supistelut rajoittavat liikuntaa melko lailla tällä hetkellä, jälkikäteen tulee niin paljon tuntemuksia että treenit ovat aika vähissä juuri nyt. Kävelylenkkejä (2-3x 30-60min) teen koirien kanssa päivittäin mutta jumppailut on nyt vähennetty 3x/vko ja niistäkin kaksi kertaa on bodybalancea, eli ei juuri sykettä nostattavaa pilatekseen ja joogaan pohjautuvaa harjoittelua.
 
Mä olin just täl vkol fysioterapeutin luennolla ja siellä nimenomaan kiellettiin staattiset pidot esim lankutus koska ne aiheuttaa painetta mahaan..jännä ku kaikesta on eri infoo eri paikois..
 
Lankutus voi olla ihan ok alle Rv 20. Kylkilankkua olen kyllä lyhyitä pätkiä tehnyt vielä, tosin polvet maassa (rv25+0 nyt). Tietoa on tosiaan monenlaista lähteistä riippuen ja saman ammattikunnan edustajienkin välillä. Itselle annettu ohje arvostamaltani liikunta-alan ammattilaiselta, joka on itsekin useampia raskauksia kokenut on, että lankku (vaikka polvet maassakin) on ok siihen saakka, kunnes vatsalihasten väli on niin iso että vatsa painuu niiden välistä alas ikäänkuin harjanteeksi lankkuasennossa.

Tuskin kannattaa kenenkään ainakaan 20+ vkolla ainakaan maksimipitoja koittaa juuri tuon paineen vuoksi. :) Tässäkin asiassa omien tuntemusten kuuntelu ja tunnustelu on varmasti tärkeintä. :)
 
Juurikin polvet maassa oon tehnyt lankkua, tosin taitaa sekin jo pian jäädä pois. Tämä kolmas raskaus niin maha isompi aiemmin :) tuntemusten mukaan etenen, liikkeet jää pois ja rauhoittuu raskauden edetessä. Minulle kuitenkin hirmu tärkeä ollut saada lihaskuntoa takaisin kun nivelrusto polvesta repesi, olin pitkään täysin liikuntarajoitteinen. Karu kohtalo liikuntariippuvaiselle. Sali ja kävely+nyt aloitan vesijuoksun päälle, niillä pitäisi saada lihakset takaisin parempaan kuosiin kun rusto parantunut(tosin naksuu ja herkkä vielä tietyille rasituksille, tavoitteena kuitenkin paluu jumppatunneille ens vuonna). Tiedä sitten mistä repeäminen johtui, ehkäpä 2 aiempaa raskautta söi niveliä ja polvi meni rikki liian kovasta rasituksesta :sad001 aiemmissa raskauksissa liikuin paljon loppumetreille asti, esikon kanssa vikoille viikoille jumpissa mm.zumbaa ym. tokassa pari vikaa kk supisteli herkemmin niin pitkiä kävelylenkkejä vain koiran kanssa, spinningiä ja kotijumppaa.
 
Pitkän tauon jälkeen oli ohjelmassa tänään sulkapalloa!
Mies pelaa aika kiltisti mua vastaan, minkä seurauksena pelataan välillä pitkiäkin palloralleja, kun huonosta lyönnistä ei seuraa välttämättä "rankaisua" vaan ehdin usein palautuspalloon.

Melkoisen korkeat sykkeen vaan oli läpi tunnin. Alkuun tuntui pahalta. Mutta kun lämpeni, pelaaminen helpottui ja verenmaku suussa lieveni :smiley-angelic006

Kumma vaan, että kun käveltiin hallille portaat, mietin että mitäköhän munkin liikkumisesta tulee. Kolmen kuukauden tauko liikunnasta kun syyskuussa sain sen 2 kk flunssan.

Mies totesi, että silläkin nousi hyvin sykkeet (oma tavoitteeni on juoksuttaa sitä kentällä :grin ). Nyt odotellaan, mitä kohtu ja nivelet tykkää urheilusta. Toistaiseksi ei mitään kovin erikoista.. Viikot siis 34+4. En usko, että mitään pahempaa seuraa, mutta katsotaan nyt.

Niiiin, se kolme s:äähän oli sulkapallo, sauna ja seksi? Täytynee pidättäytyä siitä viimeisestä :wink
 
Mulla on ihan hirvittävä ikävä kunnon rääkkitreeniä! Juokseminen loppui kesäkuussa ja viimeinenkin liikunnaks laskettava harrastaminen pari kuukautta sitten... Kohtu on niin supistusherkkä ettei mitään toivoa. Synnyttämisen jälkeenkin joutuu pari kuukautta odottamaan ennen kuin saa lähteä juoksulenkille, mut onneks sentään muu reippailu on kai sallittua, ystävän kanssa odotetaan kovasti yhteisiä vaunuilulenkkejä :)
 
Samoin mulla on ikävä jo liikuntaa ! Olin suunnitelut, että kun äitisloma alkaa, niin sitten käyn pitkillä kävelylenkeillä joka päivä, ettei kunto laske kovasti. Mutta nyt ei voi tehdä mitään kun alkaa supisteleen ja kauppareisullakin joutuu isoissa marketeissa pysähteleen välillä penkeille istumaan ja levähtämään, tosi kurjaa!
 
Mun on nykyään tehtävä kauppalista sillein että "hmm, ekana vihannekset ja hedelmät, sit ois lihat ja siivut ja juusto, maitotuotteet ja leivät, kuivatuotteet.." :D
Ei tartte kauaa miettiä ja muistella et mitäs pitikään. Varsinki jos mies ei pääse mukaan ni huhhhuh! Kohta on otettava kärry mukaan ni voi nojailla siihenki :p

Eilen käytiin semmosella korkeintaan 2km lenkillä ja alko ihan 200m päässä harkkareita tulemaan. Ja meno ei kyllä todellakaan ollu hurjaa! :D
 
Mustakin kyllä tuntuu, että harkkareita tulee kävellessä enemmän kuin mitä tuolla sulkapallossa, mutta toisaalta nekin yleensä rauhoittuu kun jatkan kävelyä. Vielä ei kivuliaita ole rasituksessa tullut, joten ei varmaan sitten estettä harjoittelulle. En edes muista milloin olis viimeksi tullut noin hiki :)
Toisaalta juoksulenkille en kyllä varmaan lähtis vaikka leikin ajatuksella (kokeilla äippälomalla) ennen loman alkua. Siinä kumminkin hölskyy koko ajan.
 
Aiemmilla kävelylenkeillä jonkin aikaa on tullut supistukset melkein heti kun lenkki on vasta alussa.. Tänään liian pitkästä aikaa lähdettiin taas kävelylle eikä suppareita kuulunut ja kävely tuntui pitkästä aikaa mukavalta.. Mutta mutta.. Tottakai pitää olla teiden niin jääkenttää, ettei pidemmästä lenkistä voi edes haaveilla :mad:
 
Kyllä vaan onkin ikävä liikuntaa ja hikeä! En ole päässyt liikkumaan piiiiiiitkään aikaan muuten kuin koiran kanssa kävelylenkkejä. Mutta vauhti pitänyt pitää jo pidemmän aikaa niin alhaalla, että ei sitä voi sanoa kuin ulkoiluksi :) Odotan kovasti vaunulenkkejä, mutta myös kaikkea muuta liikuntaa ja oman kropan väsyttämistä..
 
Toivottavasti täällä pohjoisessa ei tule tyypillisiä tammikuun pakkasia. Pahimmillaan ei pääse vauvelin kanssa ulkoilemaan pariin, kolmeen kuukauteen...
 
Niin ja pakko lisätä, että olen kyllä esikoisen kanssa ulkoillut jopa -20 asteen pakkasessa hänen ollessa alle vuoden ikäinen, mutta syntyessään syksyllä hän ehti hiljalleen tottua pakkasiin eikä ihan vastasyntynyt kuitenkaan enää silloin pakkasten aikaan ollut. Pienellä keuhkot kuiteski tosi kehittymättömät.
 
Sulkapallo taas takana. Meni kivammin kuin viimeksi, Ehkä siksi kun ennen viime kertaa oli piiitkä tauko kun olin ollut kipeenä niin kauan.
Jonkinmoista jomottelua kohdussa jälkeenpäin, ei tosin enää. Ja vähän on lantion seutu ollut kankea. Siinä kaikki.

Eilinen kaupassakäynti tuntui vatsassa enemmän!

Oli mukava käydä miehen kanssa pelaamassa, silläkin alkoi joululoma ja sai nollattua ajatuksia liikunnan merkeissä. Ei jää työasiat niin pyörimään.

Maanantaina viikko 36 täynnä ja pääsee neuvolaan. En kyllä osaa sanoa, tuleeko sulkapalloa vielä jatkettua. Tunsin oloni saunassa vaan lihavaksi...
 
Takaisin
Top