Raskaus ja liikunta

vappu

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2015
Ootteko löytäneet sellaista liikuntalajia, joka helpottaisi raskausoireita? Ootteko pystyny liikkumaan normaalisti vai onko oireet estäny tai lääkäri kieltäny jonkun lajin?

Mietin näitä omia lempilajeja, kuten sulkapallo, laskettelu, rullaluistelu, nyrkkeily. Ei saisi olla nopeita suunnan muutoksia, putoamis-/kaatumavaaraa, hyppyjä tms. Mutta silti pitäisi liikkua. Nyt olen lähinnä käynyt juoksemassa.

Mites lihaskunto? Vatsoja ja selkää pitäisi vahvistaa raskautta ja synnytystä varten, mutta jossain vaiheessa raskautta ei saa olla vatsallaan ja jossain vaiheessa taas ei saa olla selällään. Tiedättekö näistä jotain?


Terveyskirjastossa sanotaan näin: "Raskaus on hyvä vaihe puuttua elintapoihin, koska tämä edistää pitkäaikaisia terveydelle myönteisiä elintapamuutoksia. Säännöllisen liikunnan voi aloittaa raskauden aikana. Raskaudenaikaisen liikunnan tulisi olla miellyttävää ja hyvää kuntoa ylläpitävää. Terveen äidin säännöllinen raskaudenaikainen kestävyysliikunta ylläpitää tai parantaa verenkierto- ja hengityselimistön kuntoa äidin ja sikiön terveyttä vaarantamatta. Liikunta saattaa vähentää raskaudenaikaisen verenpaineen kohoamisen ja raskausmyrkytyksen vaaraa. Nesteen ja energian riittävä saanti on erityisen tärkeää varsinkin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa."

Ja Kuntolehdessä:
"Raskausajan liikunta parantaa hapenottokykyä ja lihaskuntoa. Harrasta liikuntaa oman jaksamisesi ja kuntotasosi mukaan, äläkä rehki liikaa. Muista myös lepopäivät ja monipuolisen ravinnon merkitys.
Säännöllisesti harrastettu liikunta raskauden aikana parantaa hapenottokykyä ja lihaskuntoa. Ensimmäisten kuukausien väsymys ja pahoinvointi saattavat vähentää liikkumista, mutta heti kun energiaa taas on, se kannattaa suunnata säännölliseen liikuntaan. Äidin hapenkulutus kasvaa kohdun kasvaessa ja sydämen sekä hengityselinten työ lisääntyy. Raskausaikana happea tarvitaankin noin 15 % enemmän kuin normaalisti. Hyvän lihaskunnon ylläpitäminen on tärkeää, koska esimerkiksi selkäranka joutuu mukautumaan asennon muutoksiin kohdun kasvaessa ja painon lisääntyessä. Erityisesti keskivartalon asentoa ylläpitävien lihasten hyvä kunto on erittäin tärkeää.
"
 
Olen harrastanut juoksua ja kuntosaliharjoittelua ennen raskautta, mutta tällä hetkellä ei kumpikaan tunnu mukavalta. Hölkätessä hengästyn paljon helpommin ja se tuntuu muutenkin jotenkin takkuiselta. Lisäkiloilla on tietenkin osuutensa asiassa... Mutta jospa tämä sitten toisella kolmanneksella helpottaa ja jaksaisin liikkua taas edes muutaman kerran viikossa.
 
Mulla alavatsa tuntemusten takia reippaampi liikunta jäänyt..tuntuu ikävältä jos rivakammin liikkuu. Käpöttelemässä oon esikon kanssa käynyt.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon alkuvuoden käyny salilla ja ryhmäliikuntatunneilla. Sitä aion jatkaa myös raskausajan siihen asti kun hyvältä tuntuu. Toisen raskauden aikana jouduin 31 viikolla vuodelepoon supistusten takia joten hirveetä puristusta ei siellä päässä uskalla. Alkupuoliskon aion käydä säännöllisesti salilla :)
 
Itse harrastan tanssia ja hyötyliikuntaa ja yritän kyllä mahdollisimman pitkällä tanssia harrastaa. Eikös sitä synnytyksen jälkeen palaudu paremmin/nopemmin kun fyysinen kunto on hyvä?:)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Se on tärkeintä mitä oma kroppa sanoo! Raskaushan ei oo mikään sairaus, joten eri liikuntamuotoja (kovaakin treeniä) voi harrastaa just kun itestä tuntuu parhaalta! Jotkut taas voi kovin huonostikin, ja se on kropan tapa kertoa että nyt mamma relaat.

Selällään/ vatsallaan olemiset lienee liittyvän pääasiassa siihen että tietyillä viikoilla tietyt asennot saa vauvan painamaan verenkiertoa heikentävästi. Tässäkin kuuntelisin omaa kroppaa, ja tekisin niitä liikkeitä mitkä tuntuu itestä mukavalta.

Itsehän voin tälläkin kertaa sen verran huonosti että hengästymisestä on lähellä lentä laatta. Oon suosinut kävelyn lisäks pilatesta.
 
Lila-Auroran kanssa samoilla linjoilla, (vaikka itse niin syvästi synnytyksen jälkeen tätä sanontaa vihasinkin) että oman fiiliksen mukaan. Tiedän, että jotkut ovat vetäneet 1,5h salitreenit vielä päivää ennen synnytystä, jotkut ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin ja kaikki liikunta maistuu ja jotkut eivät voi liikkua yhtään. Itsellä ensimmäisessä raskaudessa jäi kokonaan, koska väsymys oli niin lamauttavaa, että hyvä kun töihin pystyi. Mutta toivon todella, että tällä kertaa jaksaisin liikkua entiseen malliin. Vaikuttaa nimittäin varmasti synnytykseen ja palautumiseen. :)

Ja terveellistähän se liikunta on, eli mun mielestä myös rankkojakin treenejä (tietty sen terveellisyyden rajoilla, eli rankkoja treenejä vaan max 15% kaikesta liikunnasta) jos vaan yhtään tekee mieli :)
Mutta tietty nyrkkeily (vappu!), luistelu, ratsastus tms jossa on oikeasti suurehkot riskit, että vatsaan kohdistuu iskuja/pahoja kaatumisia tms on kielletty alusta asti.

Mä niiiiiin toivon, että saisin liikkua kuten ennenkin, koska se itsellä vaikuttaa jaksamiseen niin paljon, mutta tosiaan mullakin tällä hetkellä niin huono olo ja niin kauhea väsymys, että iltaisin ei kyllä oikeen tuu mitään..
 
Mä kävin miekkosen kanssa salilla n4-5 kertaa viikossa ennen raskautta enkä oo ajatellu lopettaa ennenkun kroppa sen estää, tietenkin täytyy vähän himmailla painojen kanssa mutta pakko sinne on silti päästä :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Huh. Oon käynny aika säännöllisesti lenkillä, joka useimmiten on vaihtunut nyt rivakkaan kävelyyn normaalia suuremman hengästymisen takia. Lenkin jälkeen ollaan myös juostu rappusia (reilut 50) ylös alas muutaman kerran,myös nyt raskaana. Ennen ei oo ollu ongelmia niiden kanssa paitsi tänää :sad001 ylös menon aikana ei mitään, sit ku pysähty ylhääl en meinannu saada millää hengitystä tasaantumaan, huimas ja oksetti, ihan kauheeta. Oli pakko kertoo lenkkikaverille raskaudesta, ku vähä ihmetteli. Kotiin ku kävelin (100m) yökkäilin vaan koko ajan ja huimas. Sit alko ne vatsakouristelut...

nyt makaan sohvalla ja olo on jo kaikin puolin normaali.
oli aika raju keino elimistön kertoa, et nyt meni yli.. :sad001 toivottavasti kaikki on kunnossa (uskon kyllä) ja ens kerralla varmasti muistan juosta ne hieman rauhallisemmin.

muilla mitään vastaavaa tapahtunu?
 
Tuun koiran kanssa aina raput kevyellä hölkällä tähän vitoskerrokseen. Paitsi, etten oo nyt enää uskaltanu kun tuli pari päivää sitten toi sama yökkörefleksi ku hengästyin ihan hirveesti tosta hommasta. Kesti kauan ennen ku meni ohi. Yök :confused:
 
Kahdessa aiemmassa raskaudessa en liikkunut ja sen kyllä huomas. Olo oli ihan kamala läskitursas. Päätin jo tokan jälkeen et jos joskus viel raskaudun niin aion jatkaa terveellisesti syömistä ja liikuntaa. Salilla oon käyny tavotteellisesti 1,5v 3-4krt viikossa. Nyt on rv7 ja väsymys ollu niin infernaalista että salilla oon jaksanu käydä 1-2krt vkos. Uskon et ku tää väsymys väistyy ni jaksaa taas sen väh 3kertaa käydä plua kävelylenkit siihen päälle. Liikunnasta tulee niin hyvä olo ja mieli virkistyy. Ja paino pysyy hallinnassa ja lihaskunto säilyy jok helpottaa sitten palautumista.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun täytyy kans nyt myöntää että väsy on ollu välillä niin sairas ettei pienintäkään mahista että olis kammennu itsensä salille tuon 4krt viikkoon.... :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä kävin normaalisti 3 kertaa salilla ja pari lenkillä viikossa. Mut nyt on kyllä pahasti jäänyt. Niin jäätävä väsymys että siitä alunperinkin tiesin olevani raskaana. Istuin salilla soutulaitteessa ja en vaan yksinkertasesti jaksanut tehdä mitään! Toivoyaan että kohta helpottaa. Täällä onneks ruuansulatus toimii nyt niin vilkkaasti että kilon kiloa ei oo tullut lisää :wink

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kävin ennen raskautta juoksulenkillä 3-4 kertaa viikossa, mut viimeinen kuukausi on menny sen suhteen penkin alle koska väsyttää ja niilläkin harvalla kerralla kun juoksemaan lähdin hengästytti tavallista enemmän. Sunnuntaina oli ensimmäinen kerta plussaamisen jälkeen kun juoksu tuntui suorastaan hyvältä! Saapa nähdä kuinka jatkuu, jos ei jatkossa tunnu hyvältä niin täytyy keksiä vaihtoehtoinen laji, ehkä uintia voisin kokeilla. Joka tapauksessa pidän liikuntaa tärkeänä ja on pakottava tarve löytää se oma laji raskaana :)

Jostain luin että raskaana tuntemukset voi vaihdella niin että tällä viikolla pahalta tuntunut laji voi parin viikon päästä taas sopia jne. Ehkä koko raskausaika tulee olemaan oman lajin etsimistä :D Pitää vain muistaa olla stressaamatta ja kuunnella omaa kehoa, ehkä se kertoo mikä laji minäkin päivänä sopii. Liikkumaan silti aina kun aikaa ja energiaa riittää, vaikka sitten ihan vain hitaalle kävelylenkille koiran ja esikoisen kanssa :)
 
Olen kanssa treenaillu ennen aika aktiivisesti salilla, mutta nyt elelen tämmöstä vaihetta, että salille meno ei jaksa innostaa tipan tippaa. Tällä hetkellä liikuntaa harrastan koiran kanssa kävely-/metsälenkeillä ja käydään paljon myös pojan kanssa uimassa. Teen kaikkee semmosta, mitä jaksan ja mistä tulee hyvä olo. Koitan kummiskin liikkua tai touhuta jotain päivittäin, ettei mee ihan vaan sohvalla makoiluks.
 
Itsellä se ei ole väsymys, vaan pahoinvointi mikä rajoittaa liikkumista. Onneks miehellä on tää viikko lomaa niin tultiin maalle. Tääl on vähän eri asia ulkoilla ja touhuta ja oksentaa välissä omasn ojaan tai puskaan, kun Helsingissä missä oon jo meidän lähikatujen roskikset oksentanut. Siellä onkin tullu jumituttua sinne sohvalle..
 
Meillä neuvola täti sanoi ettei kannata huonoa omaatuntoa kantaa jos alkuraskaudessa ei jaksa liikkua. Kovin lupaili että ne voimat ehtyy sieltä vielä ja sitten taas jaksaa :wink

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
45 minuuttia ruohonleikkausta tossa helteessä, kävi ihan hikilenkistä. :D
 
Kuustuntia kävelyä ja hylkkäysvaunujen työntämistä joissa kolmevee ja viisvee seisomalaudalla..oltiin Suomenlinnassa retkellä. Huh. Jalkoja kivistää :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onko teillä kokemusta raskauden aikana ns. "vaarallisten" lajien harrastamisesta? Että kuinka pitkälle uskaltais harrastaa vai uskaltaako ollenkaan? Omiin kahteen rakkaaseen harrastukseeni liittyy molempiin putoamisvaara (ratsastus ja moottoripyöräily). Ratsastuksen olen nyt jättänyt kun se pompotus ei oikein sovi tänhetkiselle pahalle ololle mutta moottoripyöräily on päinvastoin helpottanut pahoinvointioireita kun saanut jotain rentouttavaa tekemistä missä ei ehdi ajatella mitään muuta. Saa vaan nähdä kuinka kauan vielä mahdun varusteisiin..
 
Takaisin
Top