Raskaus ja liikunta

Keskustelun 'Laskettu aika tammikuussa 2015' aloitti vappu, 26 touko 2014.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. toiveinen Satasella mukana keskusteluissa

    Nunnuliina, tai joku muu joka osaa kertoa: Miten oot ajatellu muuttaa bodypump-treeniä? Mitkä liikkeet siis on sellasia, joissa pitäis raskaana himmailla? Vatsat (ainaki suorat) nyt ainaki pitäis jossain vaiheessa jättää, mutta mites muuten? Ja "toimiiko" se lauta tosiaan niin, että voi laittaa toisen puolen ylemmäs ja toisen alemmas?
    Spinningiä iteki aattelin jatkaa mahd. pitkälle, siitä ei varmaan oo mitään haittaa, jos olo vaan on hyvä?
  2. NuuNu Puuhakas puhuja Tammikuunmammat 2015

    Pumpissa painoja kokonaisuudessaan kevyemmäksi, tarkkana mm. kyykyn kanssa ettei selkä pääse liikaa notkolle, vaikka sitten tekisi ennen pitkää pelkällä tangolla. Tätä alaselän asennon kontrollia täytyy toki harrastaa muissakin liikkeissä ja painoja keventämällä asento onkin helpompi hallita. Ei ole estettä miksei tottunut treenaaja voi jatkaa esim bodypumppia niin kauan kun se ei aiheuta huonovointisuutta, supistelua tms. Hyppyjäkään en enää itse tee (Nyt Rv 18). Laudan toinen pää ylempänä toimii ihan hyvin penkkipunneruksessa :) Vatsojen kans ennen 20.rv voi vaihtaa rutistukset esim selinmakuulla vuorotahtiin jalkojen ojennuksiin, polvet koukussa ja yhdessä jalkojen vientiin sivulta sivulle hartiat lattiassa tms. ja kun sekin tuntuu liian isolta haasteelta niin vaikka konttausasennossa selän pyöristelyihin ja vastakkaisten raajojen nostoihin (lantionpohjan lihakset aktiiviseksi!) :)

    En siis ole lääkäri, mutta fyssari ja PT olen :) Tuttua liikuntalajia voi harrastaa ekan kolmanneksen jälkeenkin mutta ei toki voi suositella aloittamaan Bodypumpin kaltaista uutta treenimuotoa toisen kolmanneksen aikana/jälkeen. Omaa kroppaa pitää kuunnella, sen huomasin omakohtaisesti itsekin nyt vkonloppuna: Lauantaina kävin juurikin pumpissa 3vkon kesäloman jälkeen vähän testailemassa ja mielestäni otin kevyesti, mutta su aamupäivän sitten vatsa kramppasi ja supisteli, liekö protestina treenille. Treenin aikana ei siis minkäänlaista huonovointisuutta ja todellakin otin mielestäni kevyesti, lihaksetkaan eivät tulleet kipeiksi, jätin vatsarutistukset kokonaan pois jne. Näin se keho kuitenkin kertoo että on alettava himmailemaan.

    Spinni kulki tänä aamuna mainiosti, oli lomien jälkeen kiva palata töihin ja päästä taas ohjaamaan :) Spinnissä käynnin tiedän monien raskaana olevien joutuneen lopettaa aika aikaisin, koska syke nousee herkästi ja saa aikaan huonoa oloa/supistelua tai ajoasentoa on hankala säilyttää etukumarassa kun vatsa tulee tielle. Tästäkin sanoisin että omaa kroppaa Kuulostellen voi jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Sykkeen ei ole hyvä olla korkealla yhtäjaksoisesti pidempiä aikoja, sillä maitohappo ei ole hyväksi vauvalle ja siksi noilla kovilla sykealueilla ei suositella liikkumaan. Iiseimmillä tunneilla voi tietty käydä ja itsehän sitä vastusta säädellään :)

    Tulipas pitkä paasaus. :wink Onneksi on paljon liikuntamuotoja joita voi raskaanakin toteuttaa. Ohjatuista jumpistakin löytyy useimmista isommista paikoista ainakin myös rauhallisempiakin vaihtoehtoja, joita voi matalamman tehon/sykkeen vuoksi harrastaa pidempäänkin. Ja minusta kannattaa olla itselleen armollinen eikä stressata liikkumisesta/liikunnasta: pian sitä ei ehdi paikoillaan olla kun meillä on kädet täynnä töitä :Heartpink
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. Kolibri Sanaisen arkkunsa ammentaja Tammikuunmammat 2015

    Itse jouduin jättämään pitkäaikaisen ja rakkaan harrastuksen, ratsastuksen tauolle. Katsotaan sitä taas ensivuonna kun vauva on ulkona.. Mulla on muutenkin riski lantionluuston kansa (osteoporoosi) joten ei haluta mitään riskejä. Nyt on ollut pitkä tauko etten ole käynyt joogassa, mutta tällä viikolla aion jatkaa testaamalla äitiysjoogaa :)
  4. Äm85 Hyväntuulinen höpöttäjä Tammikuunmammat 2015

    Oisipa täälläkin äityisjooga! Minä olen käynyt joka aamu pienellä lenkillä, ihan jopa jo juoksemassa ja tehnyt parikymmentä kyykkyä ylämäkeen. Kuitenkin heti nuiden jälkeen alkaa mahaan pistämään niin, että pakko kipittää nätisti kotiin. Joka päivä pakko koittaa tehdä jotain muutakin, pyöräilyä, pitempi kävelylenkki.. Mutta aika heikoksi kunto on mennyt!
  5. Tammivauva Silmät suurina ihmettelijä

    Nunnuliina: mitä pahaa maitohappo tekee vauvalle? Itse harrastan crossfittiä ja välillä sykkeet on melko korkealla. Olen harrastanut koko ikäni liikuntaa joten tunnen kroppani melko hyvin. Toki olen jättänyt ihan maksimiharjoiutukset vähemmälle mutta teen treenit siten että ne tuntuu. Pahaa oloa tai supistuksia ei ole ollut kertaakaan liikunnan aikana. Siksi kyselen koska en ole aiemmin kuulut asiasta. Neuvottu vain menemään sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Tällä hetkellä rv 19+3 :)
  6. NuuNu Puuhakas puhuja Tammikuunmammat 2015

    Kyse on ehkä ennemminkin maitohappoalueella liikkumisesta, eli kun äidin syke nousee 140-150 tason yli, alkaa sikiön syke hidastua. Ei siitä tietenkään ole hetkellisesti ongelmaa, mutta ymmärrettävästi ei ole hyväksi sikiölle, jos syke on pitkään matala.

    Yksilöllistä tietysti on millainen liikunta äidin sykkeen nostattaa tuon tason yli. Crossfit on kuitenkin aika rankkaa touhua että tarkkaan vointia kuulostelisin :) tottunut treenaaja osaa varmasti tunnistaa mikä ei ole "normaalia epämukavuutta" eli kun kovaa treenaa niin tuntemuksiahan siitä tulee kroppaan aina. Vatsan treenaamisen kanssa olisin erityisen varovainen. Jo 16vkon jälkeen rutistuksia ei suositella koska paine kasvaa kohdussa isoksi. Samasta syystä joitakin muita ponnistava liikkeitä kuten kyykky isoilla painoilla ja jalkaprässi kannattaa välttää. Vatsalihakset (suorat) alkavat myös erkaantua toisistaan. Selinmakuulla voi esiintyä huonovointisuutta koska kohtu voi painaa alaonttolaskimoa. Tottakai keskivartalon lihaksia voi treenata mutta kannattaa suosia esim. kyljellään tehtäviä liikkeitä, syvien lihasten harjoituksia (lantionpohja!) ja kiertoja. :) eikä kaikilla tietenkään tule huono olo selällään!

    Liikunta raskausaikana on hyväksi äidille ja vauvalle kun muistaa kohtuuden ja välttää niitä asioita joista tulee huono olo, supistelee tms. Pysyy mieli virkeänä ja hyvä yleiskunto edesauttaa takuulla synnytyksestä toipumisessakin! :)
    • Tykkään Tykkään x 1
  7. Tammivauva Silmät suurina ihmettelijä

    Kiitos kattavasta vastauksesta Mulla kyllä nousee syke usein 160 ja vähän ylikin mutta ei pitkäksi aikaa. Siksi olenkin uskaltanut antaa sen nousta koska ei ole tuntunut pahalta. Mutta täytynee hieman rajoittaa menoa jos vauvan hapensaanti vähenee.. Kyykkyjen riskin olenkin tiennyt joten niiden kanssa olen himmaillut. Vatsojen kanssa täytynee keksiä variaatioita, varsinaisia varsaliikkeitä meillä on kyllä muutenkin melko vähän.

    Olen saanut liikunnasta valtavasti virtaa joten onneksi olen vielä pystynyt liikkumaan :) Ajatuskin sohvalle jymähtämisestä ahdistaa kauheasti.
    • Tykkään Tykkään x 1
  8. Kolibri Sanaisen arkkunsa ammentaja Tammikuunmammat 2015

    Oon nyt käynyt pari kertaa äitiysjoogassa ja tykkään kyllä tosi paljon! Monista harjoituksista on varmasti hyötyä sit myöhemminkin kun alkaa supistukset yms vaivaamaan. Sitä en vaan tiedä miten siellä synnärillä muistaisi hengitellä ja liikkua ohjeiden mukaan...mutta ehkä jos tässä koko syksyn säännöllisesti treenaa tuolla ohjauksessa :rolleyes:
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. Äm85 Hyväntuulinen höpöttäjä Tammikuunmammat 2015

    Mulla alkais se huomenna, jänskää! Nyt on liikunta jäänyt tosi vähälle kun selkä on tosi romuna :sad001
  10. KoBe Varmaotteinen viestittelijä Tammikuunmammat 2015

    Kävin pelaamassa maanantaina sulkapalloa. Illalla tuntui liikkeitä tavallista vähemmän ja aloin jo pelätä että olisin tehnyt jotain vahinkoa. Nyt liikkeitä on tuntunut taas ihan niin kuin ennenkin.
    Pakaroiden tienoolla lantio kipeytyi myöhemmin. Muuten pelaaminen tuntui hyvältä, ja haluaisin kyllä jatkaa sitä.
  11. Calamity Vasta-alkaja

    Päivittäin pyöräilen esikoinen lastenistuimessa ja löntystellään leikkipuistoon. Aloitin iltakävelyt kun paino noussut kilo per viikko tahtia ja iskiaskin alkanut vaivata.

    Äitiysjooga vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Kirjastosta lainasin kirjan aiheesta, mutta olen ollut iltaisin niin naatti etten ole saanut sitä vielä luettua. :sad001
  12. KayKay Puuhakas puhuja Helmikuunmammat 2015

    Anteeksi, että tulen tuolta helmikuisista tänne kyselemään, mutta omassa ryhmässäni en oikein saanut vastauksia ja huomasin, että täällä käsitellään samaa aihetta...
    Eli haluaisin pitkästä aikaa mennä punttisalille, kun olisi kiva vahvistaa lihaksia tässä ennen vauvan tuloa. (Nyt rv 18+.) Omaan, vanhaan saliohjelmaan kuuluvat vatsalihasliikkeet laitteilla siis ilmeisesti kannattaa ohittaa? Syviä vatsalihaksia saanee voimistaa esim. Pilateksesta tutuista liikkeillä? Mitä muita vatsalihasliikkeitä voisi tehdä?

    Nunnuliina mainitsi, että jalkaprässiä kannattaa välttää. Onko tuo ehdoton? Tuossa täällä aiemmin linkatussa jutussa sanotaan: "Jos et ole treenannut aiemmin salilla, voit tehdä vaikkapa jalkaprässiä. Masun kasvaessa voi ensin leventää jalka-asentoa edellä mainituissa liikkeissä ja loppuraskaudesta siirtyä tekniikaltaan helpompaan pallokyykkyyn." Eli voiko kokeilla jalkaprässiä kevyillä painoilla leveämmässä jalka-asennossa, vai onko ehdoton ei-ei? Mun salilla on siis sellainen jalkaprässi missä ikäänkuin istutaan, ei maata selimakuulla.

    Onko Bodypump liian raskas aloitettavaksi nyt, pitkän tauon jälkeen? Laji tuttu, mutta edellisestä käynnistä on varmaan yli vuosi... :oops:
    Last edited: 11 syys 2014
  13. vappu Näppärä viestien naputtelija Tammikuunmammat 2015

    Vatsoja oon tehny pilateksessa ja sieltä tutuilla liikkeillä. Tosin jostain luin että ne liikkeet joissa käsketään jättämään luonnollinen 'käden mentävä' kaari selkään pitäis tehdä selkä lattiaa vasten puristaen. Ja kevyitä ristiin rutistuksia vinoille vatsalihaksille ja hoovereita sekä polvet maassa ja että kyljille oon tehny. Jalkaprässin oon jättäny 1. koska se puristus ei kuulemma tee kohdulle hyvää ja 2. koska maha on tiellä. Pumppiin, punttijumppaan tai vastaavaan en enää mene, koska se tahti on yleensä niin kova ettei ehdi kunnolla keskittyä siihen että miten ne liikkeet tekee ja nyt se kehonhallinnan tärkeys oikeen korostuu. Niissä on usein myös alkulämmittelyssä hirmusta hyppelyä joka ei kyllä tunnu hyvältä. Voihan sitä mennä ja kokeilla ja tehdä pienillä painoilla oman hyvän olon sallimissa rajoissa. Tein tauon jälkeen tunnin salin ja illalla maha veti ihan sinkeeks ja tukalaks. Eli kroppa ei ilmeisesti nauttinu salitreenistä kovasti.
    • Tykkään Tykkään x 1
  14. NuuNu Puuhakas puhuja Tammikuunmammat 2015

    En suosittelisi asiakkailleni aloittamaan pumppia tauon jälkeen raskauden tässä vaiheessa. Tempo on kova ja syke nousee vaikkei painoja käyttäisi juuri lainkaan. Niinkuin Vappukin mainitsi niin siinä ei oikein ehdi keskittyä ja oikeat suoritustekniikat on todella tärkeitä.

    Ei kai se jalkaprässi ehdoton no-no ole, kun ne painot on tosiaan tarpeeksi kevyet ja jalat leveämmällä, maksukin sen vaatii jo. Kroppa kyllä kertoo, jos tulee huono olo, kohtu supistelee tai tuntuu epämukavalta niin parempi silloin tietty lopettaa ja unohtaa prässäilyt tältä erää :)

    Vatsarutistukset, siis suorien Vatsojen liikkeet kannattaa jättää tekemättä, sekä laitteessa tehtävät että esim selinmakuulla. Vappu kuvasikin noita vatsaliikkeitä ja aiemmin tässä ketjussa kirjoitin kans jotain esimerkkejä :)
    • Tykkään Tykkään x 1
  15. Nyytti2015 Jostain jotain jo tietävä

    Onko teillä neuvoa miten voisin kohentaa kuntoa raskauden aikana?

    Itellä on jo tosi pahoja supistuksia jos liikun liikaa ja selkä ja vatsa kipeytyy.
    Meillä on koira jota yritän parhaani mukaan lenkittää mutta on päiviä millon jopa korttelin kiertäminen on vaikeaa :/
    (Onneks mies hoitaa koiran lenkitykset nii ei koira jää vähälle liikunnalle)
    Ittiä ahistaa liikkumattomuus ja tämä ylimääränen lihoaminen mitä pakostikki nyt tapahtuu kun en enään jaksa liikkua niin kuin ennen.

    Uintia yritin säännöllisesti harrastaa mutta sekin on kielletty supistusten takia.
    Mammajoogaa yritin kattella mutta täällä ei ole syksyn aikana kuin viikonloppu kurssi mihin itellä ei ole mahollisuuksia.

    Maanantaina on kyllä neuvola ja ajattelin siellä ottaa tämän puheeksi. Olisi ehkä ihan hyvä synnytyksenkin kannalta että vielä pystyisin liikkua ja pitää lihaskuntoa yllä :D
  16. Prötkis Jostain jotain jo tietävä

    Itse jätin KayKay juuri noiden viikkojen paikkeilla kyykyn ja prässin pois koska aiheutti ikäviä supistuksia. Jaksaisin siis uskoa siihen että kroppa (jälleen kerran) kertoo miten toimia :)


    Sent from my iPhone using Vau Foorumi
    • Tykkään Tykkään x 1
  17. KayKay Puuhakas puhuja Helmikuunmammat 2015

    Kiitokset vinkeistä! :)
  18. NuuNu Puuhakas puhuja Tammikuunmammat 2015

    Nyytti miten (kunto)pyöräily? Aika paljon haastetta asettaa jos kävely ja uintikin tekevät jo supistuksia. Nämä ovat kuitenkin niitä lempeämpiä liikuntamuotoja. Harmi jos tuota mammajoogaa ei ole sopivasti tarjolla. Netistä ja YouTubesta löytyy kyllä varmasti vinkkejä/videoita raskausajan joogasta, voishan niistä katsoa ideoita jos olis jotain sellaista mitä voisi sitten kotosalla treenata. :)
  19. Nyytti2015 Jostain jotain jo tietävä

    Pitää kokeilla tuota pyöräilyä kuinka käy :)
    Ainakin pienet alle kilometrin matkat ei tunnu pahalta.
    Mitenköhän en ite tajunnut tuota pyöräilyä :D
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. KoBe Varmaotteinen viestittelijä Tammikuunmammat 2015

    Kävin pelaamassa sulkapalloa. Taas. Sen jälkeen oli tosi hyvä olo, mutta ehkä tunnin kuluttua tuntui miten vatsa alkoi jännittyä. Tai kohtuhan se tietysti on. Nyt lojun sohvalla ja olo on parempi. Kyllä huomaa pelatessa ettei liikkuminen ole enää niin ketterää.