Raskaus ja liikunta

Toivotaan että alkuraskauden jälkeen meillä kaikilla helpottaa olot ja päästään taas nauttimaan elämästä ja ennen kaikkea raskaudesta! Ite oon päättäny että tän alun meen niin et syön sitä mikä menee alas/ mitä tekee mieli (paitsi jos ei oo pahoinvointia niin syön mahdollisimman tavallisesti enkä herkuttele niinä päivinä) ja liikkuminenkin ihan just omien fiilisten mukaan. Muutaman kerran on yhtäkkiä tullukin sellanen olo että nyt lämmintä päälle ja tonne raittiiseen ilmaan käppäileen! Kun antaa itelleen vähän armoa niin pääsee paljon helpommalla. Sit ku toinen kolmannes alkaa, kiinnitän paremmin huomiota mitä laitan suuhuni ja alan liikkuun taas enemmän. Olettaen tietysti että pahoinvointi ja väsymys on ohi...
 
Itse hoidan eläimiä maatilalla työkseni. Pelottaa suoraan sanottuna ihan helvetisti. Isojen elukoiden kanssa kun ollaan niin ei ole tavatonta saada sorkasta ja monta kertaa olen saanutkin. Ja siihen päälle fyysisyys. Päivässä 8h täyttä hikijumppaa ja säkkien kantelua yms. Neuvolassa säikähtivät ja käskivät käydä työterveydessä. Vastapainoksi haluaisin jonkun mieltä rauhoittavan liikuntamuodon. Olen hyvin stressaantuva henkilö ja nyt mieheni onkin patistanut joogaan (mitä nyt toistamiseen jo kerron :D). Olen miettinyt myös lopputilin ottamista. Tänäänkin sonnien siirrossa meinasin pissiä housuun kun pelkäsin mitä jos mahaan kolahtaa..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Tässä on jo yhdestä säikähyksestä selvitty mikä tulikin juuri tuolla töissä niin en mielellään riskejä haluaisi :/

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Multa kiellettiin ratsastus! Olin ekas neuvolassa ja kuulemma se ravin ja laukan pomputus/tärinä on vaarallisinta sikiölle (voi irrota paikaltaan kohdusta), ei niinkään se putoamisvaara. Onneks voin heppojen kanssa muuten hengailla raskausajan, vaikka ei satulaan nousekaan. Mutta jee, moottoripyöräilystä ei oo onneks kuulemma haittaa! :)
 
Ja voihan sitä käydä vaik kävelyttää heppaa seläs istuen..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Se muuten et neuvolas sanotaa et voi harrastaa sitä mitä ennenki liittynee siihen, että jos on harrastanut esim. Rankkoja pumppi tai combat tunteja, voi harrastaa niitä huoleti eikä sen takia tartte vaihtaa kevyempiin. Eli siis jos kroppa on tottunu räväkkään menoon, se ei oo shokki. Mut taas sohvaperunan ei pidä mennä rankimmille tunneille...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Nostelen tätä ketjua esiin, kun uudessa ketjussa oli samoja kysymyksiä :) nyt alkaa olo olemaan ihan ok niin voisi varovaisesti lähteä taas kokeilemaan ryhmäliikuntatunteja. Zumbaa on hirveä ikävä! Pahoinvointi piti poissa salilta. Nyt alkaa maha tulemaan tielle ja matalat verenpaineet aiheuttaa vähän huippausta niin kovaa rehkimistä pitää varmaan välttää. Vinkki: sauvakävely on ihan hunajaa alleille!
 
Mulla menossa rv 17 ja viime viikolla jaksoin eka kertaa alun väsyn jälkeen salille. Ihan kivasti sain tehtyä ja ei ollu kunto kokonaan romahtanu. Tänään jumpassa sykkeet nous aika pitkäks korkeelle ja piti himmailla. Myöskin kaikki päinmakuulla tehtävät liikkeet, rutistukset ja suurin osa venyttelystä meni ihan sovleteluks ku ei ollu hyviä asentoja. Varmaan jätän väliin nyt noi jumpat ja keskityn saliin, uimiseen ja kävelyyn. Mut ihanaa ku on taas virtaa :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla kans Rv 17 menossa. Olen liikunta-alalla töissä ja pidän ryhmäliikuntatunteja viikottain. Olen jättänyt bodycombat -tunnit pois jo vkosta 8 alkaen, sillä sykkeen nousu, tai paremminkin pysyminen korkealla sai minut voimaan pahoin. Samoin vatsalihasjumpista olen joutunut luopumaan. Bodypumpia, bodybalancea ja spinniä kuitenkin pidän viikottain ja aion jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. :) Koirat pitävät myös huolen siitä, että kävelylenkkejä on tehtävä päivittäin. Joitakin variaatioita täytyy toki jumpalla tehdä, esim pumpissa laittaa laudan toinen pää ylemmäs mm. penkkipunneruksessa, sillä selinmakuulla kohtu voi painaa isoja suonia josta voi seurata huono olo. Myös painoja täytyy pikkuhiljaa keventää.

Liikkuminen ehdottomasti lisää hyvää oloa ja kroppa varmasti kertoo mitä uskaltaa tehdä. Jos joku tuntuu pahalta niin sellaista ei tietenkään kannata tehdä. Kuulostellen ja tunnustellen :) Monissa kaupungeissa/liikuntakeskuksessa järjestetään myös omia ryhmiä/tunteja raskaana oleville. Kannattaa tiedustella näitä vaihtoehtoja jos on itse epävarma millainen liikunta olisi hyvää/sopivaa.
 
Salikorttini vuoden jäsenyys umpeutui eilen. Toisaalta helpotus, toisaalta se ja sama.
Pääsen oman harrastukseni kautta käyttämään veloituksetta ryhmäliikuntatunteja. Ja mikä parasta, niin viime syksyn superhikijumppien sijaan avasin silmäni uudestaan ja huomasin, että syyskuun alusta uuden lukkarin alettua on joka viikko monia "helppoja" tunteja jotka ovat rauhallisia ja vahvistavat syviä lihaksia, tasapainoa yms. Ensimmäistä kertaa elämässäni aloitan siis käymään säännöllisesti joogassa. Löysin myös monta muuta hyvää vaihtoehtoa eripäiville. Ihanaa!
 
Juokseminen tuntuu nykyään ihan kamalalta, heti alkumetreistä lähtien tulee kova pissahädän tunne, joka kuitenkin katoaa kun pysähtyy. Kohtu ilmeisesti ärsyttää virtsarakkoa. Ei siis enää juoksemista. Kävely on tietysti ihan ok, mut koen sen niin kovin tylsäksi. Taitaa jäädä koiran ulkoiluttamiseen mun lenkkeilyt.

Nyt oon päättänyt alkaa käymään säännöllisesti uimassa. Lisäksi kuntosali kiinnostaa, mutta siitä ei oo aiempaa kokemusta ollenkaan. Mies kylläkin käy salilla. Jos varovaisesti lähtis kokeilemaan laitteita. Kunta järjestää kivasti ohjattua kuntosalia kerran viikossa, eikä hintakaan oo suolainen :) Toivottavasti salilla käynti sopii mulle! On niin kovin huono omatunto liikkumattomuudesta...
 
Tytti Marjaana, mainostan tota sauvakävelyä :) itekin jouduin lopettaa juoksun kun tulee heti hirvee lihaspistos. Eikä se mun selälle oo muutenkaan mikään paras laji. Sillon kun selkä oli tosi huonona niin alotin sauvakävelyn ja vesijuoksun. Sauvat kaivoin varastosta taas esille ja ai että kun polttelee alleja ihanasti! Paljon tehokkaampaa kun kävely, mutta hellempää kropalle kun juoksu. Jonkunlaisen vesiliikunnan vois taas alottaa, mutta tarvii varmaan ettiä jostain joku törkeen hintanen raskausuikkari kun maha paljaana en kehtaa mennä :/
 
Niin ja siitä salista: toi ohjattu salivuoro kuulostaa hyvältä tavalta alottaa! Ite huomasin kun pahoinvoinnin jälkeen pääsin taas salille, että tosi monessa laitteessa pitää olla mahallaan/selällään. En oo aikasemmin ajatellukaan asiaa... Mun sali-into vaan laantu ku en uskalla tehä kaikkia samoja juttuja enkä käyttää samoja painoja :/
 
En ole vieläkään aktivoitunut.. Kolme viikkoa sitten tehtiin 3 päivän pyöräretki, tosin ei sitä matkaa tullut kuin 130 km, mutta tuntui ihan riittävältä. Töihin en ole jaksanut fillarilla lähteä, mutta josko ensi viikolla saisin joku päivä itsestäni paremmin irti. Kymmenisen kilometriä suuntaansa menis muuten ihan ok, mutta on todella mäkistä maastoa.

Uinnin pariin ajattelin palata sitten, kun maauimalat suljetaan ja pääsee halliin. En tiedä miksi, mutta ei se avouimala niin hirveästi houkuttele.

Sulkapalloakaan ei ole tullut kokeiltua alkukesän jälkeen. Haluaisin katsoa, pystyykö sitä vielä jatkamaan. Tärähdyksiä siinäkin tulee, mutta se on kuitenkin yksi lempilajeista.

Ja ratsastus jäi ekan kolmanneksen jälkeen. Taisin pudotakin (hallitusti tosin) alkuraskaudessa. Ajattelin käydä kavereita moikkaamassa kuitenkin, kunhan kiireet hellittävät. Ehkä siellä voi sitten auttaa hevosten laittamisessa.

Lähikuntosali olis myös jo auki, sinne voisi myös mennä nostattamaan hikeä miehen kanssa. Yksin siellä on aika ankeaa.
 
Mä olen nyt elvytelly vanhaa rakasta harrastustani eli uintia. Oon uinu kesällä ihan järvessä ja sit aattelin kelien viilennyttyä siirtyä halliin. Uiminen on jotenkin mulle semmonen hyvän mielen harrastus ja poika tykkää kans. Mitään uutta uikkaria en oo kyl hankkinu, oon vetäny ihan maha paljaana rannalla ja aion jatkaa samaa rataa niin kauan, ku vanha uima-asu menee päälle. Uinnin lisäks oon sit tehny koiran kanssa ihan vaan kävelylenkkejä, ku juokseminen ei tunnu hyvältä.
 
Uimista olis munkin tarkoitus aloitella tässä, kunhan selviää muiden harrastusten päivät. Eli otan tietyn päivän viikosta, jonka merkkaan kalenteriin, niin tulee sit mentyä. Jos vaan sovin itteni kanssa, että käyn silloin kun ehdin, niin tiedän että useimmiten sohva vetää enemmän puoleensa. Liikunta kun ei oo koskaan ollu mulle semmonen must-juttu, mutta nyt on pakko yrittää jotain, ettei tää läskipossuolo pääsis ihan hirveeks raskauden edetessä :)
 
Uiminen on aivan kamalaa, siitä ei tuu ku hirvee nälkä :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä voisin kanssa harkita uimista. Taloyhtiössä on oma uima-allas, enkä edes tiedä, että miten sen käyttöoikeudet menee, vaikka oon jo asunu täällä muutaman vuoden. Naisten ja miesten uimavuorot on kyllä tiedossa. Tarttee varmaan soittaa isännöitsijälle, ja kysyä. Mulla on oma sauna, niin ei oo tullut taloyhtiön saunatiloissa käytyä. Jonkun kerran koitin käydä kurkkaamassa, vaan muistelen, että en mun avaimilla päässy sisään oikeelle alueelle taloa.
 
Takaisin
Top