Raskaus alkutekiöissään

Heips kaikki!

iita87: täälähän on hyvä valittaa meille, me ymmärretään hyvin kun ollaan samassa tilanteessa. 8 viikkoa sinulla nyt täynnä, onnea!

Lellu: Mitäs neuvolassa näkyi/kuului? Ei oo enää sinulla pitkästi tuohon 12 viikon maagiseen rajaan, aika menee äkkiä.

Mulla itsellä on tänään se nt-ultra ja jännittää taas ihan hirveest, aika on vasta iltapäivällä mut meneehän matkaankin jonkin verran aikaa kun ultra on toisella paikkakunnalla. Ohoh jo 4. raskauskuukausi pyörähti käyntiin... huh huh niin se vaan aika juoksee eteenpäin, vastahan sitä teki testin... Eilen illalla sitä jo alkoi toivomaan et jospa sitä mahaki alkais näkyyn, mutta taitaa olla haave vaan et ihan pian näkyis, tuota ylipainoa on sen verran ettei heti ala näkymään.

Ja mullon taas keskiviikkona neuvola ton verenpainejupakan takia, no kaipa sitä sitten tulee seuraavaan käyntiin pidempi tauko kun ei jaksais joka toinen viikko jo nyt hypätä neuvolassa, mut saanen arvata, tulee aika taas 2 viikon päähän kun on ens viikolla sokerirasitus.

Mutta hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Maajo
 
Heipsan!
 
Matka meni hyvin. Lentokoneessa, maha alkoi muljahdella ja vatsanväänteitä ja turvotusta esiintyi. En tiedä, mistä johtui. Ehkä jännitin vaan ylipaljon.
 
Kiitos huolenpidosta äitipuoli! On mulla tukisukat aina, kun lennän.
 
Maajo, juu jännittää eka neuvola ihan mahdottomasti, vaikka sitä on vaikea myöntääkin. Mutta siitä viimeistään tiedän, kun nukuin viime yön huonosti ja luulen, et tuleva yökin menee miettimiseksi. Tänään kävin verikokeissa ja nekin taisivat valvottaa.
 
Ihana olla kotona, oli niin ikävä miestäni ja rauhaa olla vaan!
 
Mukavaa viikkoa kaikille!
 
 
Nyt voin huokaista helpotuksesta..[:)] Tänään olin np-ultrassa ja kaikki hyvin. Masuasukki oli oikein pirtsakka ja hyppeli ja heilutteli käsiä. Kyyneleet tuli simmuihin, kun tajusin tämän kaiken olevan aivan totta.
 
Ihanaa maanantai päivää kaikille! [:D]
 
Maajo, onpas omituista, että löivät verenpainelääkityksen sulle -varsinkin, kun sitä lääkettä ei suositella käytettäväksi alkuraskaudessa!! Todella omituista. Itse ihmettelin omalla tokalla käynnillä terkkarin (opiskelijan) kommenttia siitä, että "vähän on paine noussut edelliseltä kerralta, mutta sehän tietty vaikuttaa, että kauanko on kerinnyt istua"... Mittaus siis näytti muistaakseni (ei ole sitä neuvolakorttia nyt tässä läsnä) 124/77, kun edellisen kerran mittaukset olivat jotain 119/71 ja 127/77. Eli edellisellä kerralla mitattiin kahteen kertaan ja jälkimmäisen tulos oli siltä väliltä!! Mulla oli sikäli hassusti noi, että ekalla mittauksella sain alemman tuloksen ja tokalla tuli ylempi! Juuri päin vastoin kuin yleensä..  
 
Mutta palaten takaisin sinuun, Maajo, ihan oikein teit minustakin, ettet aloittanut sitä lääkkeen popsintaa siltä istuimelta. Parempi tarkkailla sitä ja ottaa uudestaan puheeksi.
 
Niin, itse en ole täällä aikoihin käynyt kirjoittelemassa, mutta jospa jotain kuulumisia. 20.2. oli eka ultra, jossa kaikki näytti olevan hyvin, turvotustakaan ei ollut kuin 0,88mm. Ultran jälkeenkin laskettu aika pysyi aikaisemmassa eli 5.9.
 
Viime viikolla kävin sitten neuvolalääkärillä, joka kanssa totesi, että kaikki on hyvin. Syke oli siellä 150-160. Ihana oli kuulla sitä, vaikka ekaksi jännitti, kun sitä ei millään meinannut löytyä.
 
Vielä ei olla kerrottu kummankaan vanhemmille, kun asuvat kauempana ja ei olla haluttu puhelimessa uutista kertoa. Meillä meni näin, että minä kerroin ekana hammaslääkärilleni ja sitten toiseksi pomolleni. Kerroin töissä sen takia, ettei tartte omaa aikaa käyttää noihin raskaustarkastuksiin, kun työaikalain mukaan on oikeus käydä työaikana raskauden lääketieteellisissä tutkimuksissa, jos niitä ei muutoin voi käydä. Itse olen toimistotyössä, joten neuvola-ajat ovat tietenkin työajalla.
 
Pahoinvointi on pikkuhiljaa hellittämässä, ihanaa! On tässä huonolla ruokahalulla ja heikotuksella mentykin jo ihan tarpeeksi pitkään. Mulla oli paino tippunut ekasta neuvolapunnituksesta 3 kiloa. Ok, lähtöpainoa on reippaasti, joten siitä passaakin tippua, mutta on tuo silti ikävää, jos pikkuinen ei vaikka saisikaan tarpeekseen... Onneksi sentään kaikkialla lukee, että kyllä se pikkuinen ravintonsa saa, äiti jää sitten vähemmälle. Hyvä näin.
 
Ai juu, nyt on muuten meneillä 14. viikko, eli 13+2.
 
Mulla on ollu parina iltana ihan hirvee närästys.[:'(] En tiedä mistä johtuu, raskaudesta vai noista lääkkeistä joita syön vai mistä mutta kuitenki. Kolmena iltana peräkkäin otin samarinia (vaikka kait rennietä kait suositellaan, en vaa viittiny ostaa ku kotona oli tota samariinii) että saisin nukuttuu kun tuli oikein kurkkuun asti jo röyhtäys...[:-] No ainaki se autto [:D]
 
Huomenta!

Koivunlehti: onpas kiva, että matka meni hyvin ja oot taas turvallisesti kotimaan kamaralla. Mä kans jännitän edelleen neuvolassa käyntejä ja nukun edeltävät yöt huonosti.

Möhköfantti: Katos me käytiin samana päivänä np-ultrassa. Itse kans huokaisin eilen helpotuksesta kun 12 viikkoa täynnä ja ultrassa oli meidänkin masukilla kaikki hyvin, siellä heilutteli käsiä ja potki välilä, ja taitaa tulla melkoinen jääräpää kun eilenkin oli koko ajan kasvot ultraan päin ettei meinattu saada turvotusta mitattua, mutta pienen odotuksen jälkeen sekin onnistui ja turvotusta oli vain 0.9mm eli ei ollenkaan. Kävitkös sinä myös veriseulassa? Mut ne passitti seulaan kysymättä haluanko mennä, mutta oisin kuitenkin mennyt. Eilen koko vastasi 12+2 viikkoa ja viikkoja oli 12 meidän neuvolan mukaan ja mammapolin mukaan 11+6, heittoa niin vähän ettei LA muuttunut.

Ronja78: Omituista tai ei, mut itselle jäi vähän sellainen tunne ettei ihan kaikkea kannata uskoa mitä lääkärit sanoi ja mieskin tosiaan kommentoi et hyvin sinä tunnet itsesi. Tarkkailen juu säännöllisesti verenpainetta mutta en enää joka päivä niin kuin alussa, ja jos kotimittaukset alkavat osoittaa verenpaineen nousemista niin sitten keskustelen uudelleen lääkärin/terkkarin kanssa lääkityksen aloittamisesta. Kerkiäähän sen raskausuutisen kertoa myöhemminkin, mut täällä suunnassa ei osata olla hiljaa. Viime viikolla olin kyläkaupassa hakemassa pakettia niin kauppias ja yks tuttu asiakas alkoi kiusaamaan niin tuumasin sit niille et sama kai se on sanoa et meille on jo tulossa vauva. Olipa kyllä hyvät ilmeet... [:)] Syötkös muuten mitään vitamiineja vai saatko kaiken tarvittavan ravinnosta?

Annuli84: Samariinin kanssa pitää olla varovainen, sehän on hedelmäsuolaa niin saattaa sitten nostaa verenpainetta samoin kuin esim. Vichy yms. kivennäisvedet joissa on suolaa. Mulla kanssa alussa iltaisin närästi mut huomasin sen johtuvan siitä että olin syönyt ruisleipää illalla ja enkä ollut päivällä juonut tarpeeksi. Nyt koetan juoda riittävästi, ja syön ruisleipää sit illalla vähemmän.

Huh huh tulipas kirjoitusta... Oikein ihanaa päivää kaikille!
Maajo
 
Hei vaan,

Kävin eilen siellä varhaisultrassa ja siellä se pieni sydän sykkii <3 Voi miten ihanaa. Oli todella helpottavaa kuulla että muutenkin kaikki oli kunnossa toistaiseksi. Ja nähdä pieni tyyppi :) Iän määritys oli vähän hankalaa, voi olla että laskettu aika siirtyi parilla päivällä. Menen uudestaan parin viikon kuluttua vielä tarkistukseen.

Lääkäri oli sitä mieltä että mulla ei "vielä" ole alkanut paha olo. Koska teillä muilla se sitten oikein alkoi?

Ainoa vähän "negatiivinen" ohje oli, että lääkäri oli sitä mieltä, että mun ei pitäisi ratsastaa enää ennen synnytystä. Kuulemma jos putoaa niin repeämisriski on suuri ja toisaalta myös sikiö voi silloin heilahdella kohdun seinämiä vasten pahasti.. Ja hevonen kellä ratsastan on kyllä välillä aika tulinen.. Eli oikeassahan tuo lääkäri oli. Halusin vain ensin uskoa neuvolan tätiä joka oli sitä mieltä että jos on kokenut niin voi ratsastaa. Mutta tosiasiahan on että sieltä voi pudota.
 
Moikka kaikille!
 
Ajattelin liittyä seuraanne. Laskettu aika mulla on 2.11. Olipas mukava lueskella tedän vastauksianne. Ihanaa että teilläkin on ollut samanlaisia tuntemuksia. Tätä on niin vaikeaa uskoa todeksi! Tänään olin ensimmäistä kertaa neuvolassa ja tuli paljon selvyyttä kaikkeen. Kauhee nippu papereita oli kainalossa kun lähdin sieltä [:)]
7.4 on ensimmäinen lääkärissä käynti ja pääsiäisen tienoilla eka ultra. Täällä meidän paikallisessa neuvolassa oli joku sodanaikainen ultralaite ja sen avulla ei näkynyt mitään. Näkyi vain että kohtu oli kasvanut. Pieni pettymys. Mutta ei kai tässä vaiheessa paljon voikaan näkyä, kun alkio on alle millimetrin kokoinen..
Kauhee pelko keskenmenosta. Neuvolatäti vain vakuutti että keskenmenoa ei voi mitenkään estää eikä siihen voi olla syyllinen, se tulee jos se tulee eikä sille oikein voi mitään. No, ei auta kuin toivoa parasta! On tää kyllä mahtava juttu!
 
 
 
ALKUPERÄINEN: Lini80

Moikka kaikille!

Ajattelin liittyä seuraanne. Laskettu aika mulla on 2.11. Olipas mukava lueskella tedän vastauksianne. Ihanaa että teilläkin on ollut samanlaisia tuntemuksia. Tätä on niin vaikeaa uskoa todeksi! Tänään olin ensimmäistä kertaa neuvolassa ja tuli paljon selvyyttä kaikkeen. Kauhee nippu papereita oli kainalossa kun lähdin sieltä [:)]
7.4 on ensimmäinen lääkärissä käynti ja pääsiäisen tienoilla eka ultra. Täällä meidän paikallisessa neuvolassa oli joku sodanaikainen ultralaite ja sen avulla ei näkynyt mitään. Näkyi vain että kohtu oli kasvanut. Pieni pettymys. Mutta ei kai tässä vaiheessa paljon voikaan näkyä, kun alkio on alle millimetrin kokoinen..
Kauhee pelko keskenmenosta. Neuvolatäti vain vakuutti että keskenmenoa ei voi mitenkään estää eikä siihen voi olla syyllinen, se tulee jos se tulee eikä sille oikein voi mitään. No, ei auta kuin toivoa parasta! On tää kyllä mahtava juttu!


 
 
heips kaikille! täällä voidaan hyvin. välillä ihan meinaa unohtua että sitä oikeesti ollaan raskaana kun olo on niin hyvä ettei mitään ole "huonosti". mutta sitten ajoittain muistutus tuntuu alamasussa pienenä vihlaisuna tai muuten vaan on tosi väsynyt olo. mutta ensi viikolla olisi edessä sitten ensimmäinen ultra, en ole missää varhaisjutuissa käynyt kun en ole ns. vielä osannut stressata asiasta. omalla painollaan... [:)]

viron reissu huomenna edessä, onneksi laivalla ettei tarvitse lentokoneita jännitellä. talviloman viimeistä viikkoa viedään ja sit "pääsee" töihin... oon ollutkin jo pitkään (kolme viikkoa) pois, ihanaa mennä töihin ens viikolla!

katotaan onnistuuko allekirjoitus... en ole ihan varma osasinko sen tehdä [8|]
 
ja sitten kun olen täällä jälleen niin joku saakin antaa opastusta miten mä tuon ihanan markkerin saan noihin omiin teksteihini jatkossa... [8|] mielestäni sen jo loin mutta kopiointi ja liittäminen ei nyt ihan mennyt jakeluun...
 
täällä mä vielä häiriköin [:)]

hei piti kysymäni että syöttekö te kaikki jotain raskausajan vitamiineja? syökö kukaan pelkästään foolihappoa? minua kehoitettiin niitä aloittaa syömään... syön ajoittain myös d-vitamiinia.
 
Huomenta!

Silmu: se on varmasti helpottavaa kun kuulee/näkee pienen sydämen sykkivän? Kyllä itsellä tuli taas tippa linssiin maanantaina kun np-ultrassa kävin. Pahasta olosta sitten vielä, mullei oikeastaan ole koskaan ollut paha olo siinä mielessä että ois tarvinnut posliinipyttyä halailla, et ei välttämättä tule pahoinvointia ollenkaan, toki sit muita oireita on ollut mm. rintojen arkuutta, etomista, närästystä, sormien puutumista jne. Itsehän sinä viime kädessä päätät että ratsastatko vaiko etkö vaikka lääkäri ja terkkari sanoisi ihan mitä tahansa.

Lini80: Tervetuloa mukaan keskustelemaan! Vaikka itsellä onkin se 12.vkon maaginen raja ylitetty niin silti pelkään vielä keskenmenoa vaikka riskin pitäisi olla pienentynyt jo paljon.

Anukka:  hyvin tuo tekemäsi laskuri näkyy keskusteluissa että onnistuit liittämään sen allekirjoitukseen. Hyvää matkaa sinulle ja nauti reissusta! Itse syön multitabs raskaus monivitamiiniä ja sen lisäksi otan vielä tämän kuun loppuun d-vitamiini lisää, koska vaikka juon maitoa niin en saa 10mikrogrammaa d-vitamiinia millään, minkä raskaana oleva tarvii talvikuukausina kun ei iho vielä tuota auringonvalon vaikutuksesta sitä itse. Vihlaisut alamasussa on ihan normaaleja kun kohtu kasvaa, täälläkin kärsitään niistä, inhoittavia varsinkin yöllä kun kääntää kylkeä ja herää vihlaisuun.

Oikein mukavaa keskiviikko päivää!
Maajo
 
Hei vaan ja tervetuloa Lini80 mukaan :)

Minä syön myös noita multitabs raskausvitamiineja. Niin ei tarvitse sitten kokoajan stressata syökö tarpeeksi maitotuotteita tai vihanneksia. Siinä tulee sitten kaikki samassa paketissa.

Juu päätin etten nyt sitten enää nouse hevosen selkään, rapsuttelen ja liikutan maastakäsin. En kyllä pystyisi elämään itseni kanssa jos jotain kävisi. Ja pääseehän sitä sitten taas synnytyksen jälkeen.

Nyt töihin.. Hauskaa päivää kaikille!
 
No nyt se masu sitten näkyy. [:D] Näkyy niin että ulkopuolisetkin huomaavat.
 
Maajo: Juu kyllä mulla otettiin veriseula. Se itseasiassa otettiin jo paria viikkoa ennen ultraa. Ultrassa tekivät sitten riskilaskennan seulan, nt-mittauksen ja ikäni perusteella. Tuloksessi saivat 1:11000, joten hyvin pieni on riski vaavilla. :)
 
Oloni on niin paljon helpottunut tuon ultran jälkeen. Nyt voi uskoa, että oireettomia raskauksiakin voi olla. Oli se vaan ihana nähdä tuo asukki. [:)]
 
VOi että ihanaa!!! :) oli vaan ihan kauhea päivä eilen. Olin niin kipeä almahastani ja oikea voittoisesti et koko ajan pelkäsin et nyt on mun masuasukilla jokin hätänä. En saanut mielelleni rauhaa ja kurvasin lääkäriin illalla myöhään. Onneksi ottivat tosissaan kun kerroin et rv 8+1 oli menossa ja tää on epänormaali tunne.
Pääsin sit ultrattavaksi ja kappas vaan. siellä pieni oli ihan kunnossa ja sykekin löytyi. Vastasi viikkojaan tai jopa päivää enemmän mittojen mukaan :D oli se helpotus. KIvut kuullemma voi johtua kohdun venymisestä ja lihasten löystimisestä. Kuuluu juurikin 9. viikolle. Kivut loppui puoleen siinä vaiheessa kun näin sen ihanan piipertäjän :)
Nyt odottamaan sitä oikeaa ultraan minne on vielä puolitoista viikkoa. Odotan sitä jo niin paljon :) ihanaa tämä raskaan oleminen, on niin onnellinen olo!!!<3
 
Mulle ainakin neuvolassa neuvottiin että kannattaa syödä vitamiinejä joten menin heti apteekkiin ja ostin multitabs raskaana oleville. Pakkauksessa lukee 1-2 tablettia päivässä, mutta apteekissa neuvoivat että kannattaa ottaa 2.
Mulla on nyt tuo väsymys helpottanut (onneksi) ja pahoinvointi tulee lähinnä ennen ruokailua aina, mutta menee onneksi ohi aina välillä. Inhottavaa muuten se kun yöllä herää alavatsan vihlaisuun. Tiedän Anukka tunteen...
Hei, nyt vasta huomasin että mun viesti oli kahteen kertaan...Mä sähläsin ton allekirjoituksen kanssa. Saako sitä muuten mitenkään automaattiseksi joka viestiin? Nytkin mä kävin kopioimassa sen tähän viestiin tosta vanhasta viestistä.







 
 
Heips Lini80!

sivulla kuus viestissä 111 neuvoin silmulle miten saa sen laskurin automaattiseksi allekirjoitukseksi. Sori kun en enempää jouda neuvoon kun pitäs olla jo menossa ja täällä mä vaan istun vielä koneella.

Maajo
 
Maajo: en oo ottanu niitä samariineja kun sen yhen illalla ja se tustkin vaikuttaa viel paljoa mitään missään.

Tällä hetkellä on niin normaali olo että ei oikein ees muista että on raskaana... Kaipa se tästä kun alkaa vatsaa näkyy [:D].Välillä sitte miettii että jos se ei si yhtäkkii kasvakaan normaalisti että kasvu on pysähtyny tai jotain mutta kaipa se siellä kasvaa itsekseen omaan tahtiinsa. Tarvii vaan uskoo ja luottaa että asiat menee niin ku on tarkoitettu.


Se piti vielä sanoa että mulle oli periaatteessa ihan sama tehdäänkö sitä np-ultraa vai ei ainoo oli et halusin nähdä että siellä on jotain hengissä. Ja niissä seuloissa en ois kyllä ainakaa käyny ja meillä sentään sitä neuvolassa kysyttiin eikä vaan passitettu. Enkä tahdo tällä luokata ketään tai tarkoita mitään pahaa että älkää ottako siltä kannalta kiitos! =)
 
Takaisin
Top