Raskaus alkutekiöissään

Mä tajusin kuulkaa tuossa viikonloppuna, että tästä se vanhemmuuden huoli sitten ilmeisesti alkoi. Eli ensin pelkää keskenmenoa, ja kun 12 viikkoa täynnä, niin sitten sitä seuraavaa ultraa ja sitten ties mitä ja synnytystä ja ettei kätkytkuolemaa ja sitten ettei se putoa sängystä jne jne. Meidän äiti pelkää edelleen joka kerta kun menen hevosen selkään etten sieltä putoa ja satuta (olen 31v.)
Mun "pelko" alkoi jo siitä että ovuloinko ja sitten jännitin tapahtuiko hedelmöitys ja sitten että kiinnittyikö se jne. Ja nyt ollaan 5+4 ja jännitän kun ei ole oireita, vaikka kaikissa leffoissa raskaana olevat käy kokoajan oksentelemassa. No tänään sentään mahassa tuntuu painetta. Vähän niinkuin olisi menkat alkamassa. Ja laskurin mukaan sydämen pitäisi alkaa sykkiä näinä päivinä. Jipii.

Maajo lisäätkö mut listaan, 23.10. Onko täällä ketään muita näin varhasessa vaiheessa olevia?

Menen ensi maanantaina gynegologille ja toivon että hän pystyy siellä tekemään vastaanotolla varhaisultran. Varasin vain ajan, enkä oikein tiedä olisiko se pitänyt jotenkin etukäteen tilata..? Tietääkö kukaan? No ehkä se siellä selviää.
 
tervehdys kaikille ja kivaa kun meitä tulee vaan tänne kokoajan lisää [:)]

täällä kaikki hyvin, väsymys on kova... tuntuu että vaikka kuinka nukkuis väsymys on silti kova. vedin tänään jumppani ja nyt olen tuplat/triplat väsyneempi... noh, ei ainakaan jumppien veto ole onneks pahalta tuntunut. hyvältä oikeestaan kun pääsee tekemään sitä mitä tekemättä ei osaa olla [:)] niin ja jotenkin ruoka ei maistu, minä kuka aina syönyt paljon ja "kokoajan"... mutta eipä oikein muita tuntemuksia, välillä pistelee masussa (kauttaaltaan: ei vaan alamahassa). kai siellä tapahtuu jotain... kasvua? [:)]

noista äippävaatteista, hinnat on huimat tosiaan mitä itse olen katsellut. kaikki vaan kiertoon kavereitten ja muiden mahdollisten ihmisten kanssa... kirppareille aattelin ite henk.koht. mennä kattelee kans... näkeepä missä kunnossa siellä mitkään on... niin ja huuto.net koettu hyväksi!!! juu ja haalarit kuulostaa kyl nii hauskalta, en tiiä... kai niitä vois testata sit ku masu iso/isompi... ei voi lynkata ennen ku on koittanut [:D]

jotenkin hassua kun ite on hoitoalalla ja silti sitä on kokoajan "vähän" huolissaan kaikesta... noi ruokajutut, kivut jne... pitää vaan uskoa enemmän mitä terve pää sanoo ja fiksut ihmiset... mutta ihanaa jakaa näitä asioita teidän ihmisten kanssa täällä ku olette samassa tilanteessa!!!
 
Huomenta!

Silmu: olen lisännyt sinut listaan myös, sinulla on laskettu aika samana päivänä kun minun siskonpoika täyttää 2v! Kai muuten olet ottanut yhteyttä myös neuvolaan? (en muista oletko kirjoittaut ja nyt ei jouda selaan viestejä läpi) Jos et ole niin kannattaa soittaa ja varata aika myös sinne. Mulle itelle tehtiin varhaisultra neuvolassa rv8+1 ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Anukka: eikös se niin sano että tieto lisää tuskaa?? Mua kans väsyttää... no onko ihmekkään kun viime yönäkin heräsin puol 4 reilun 4h yöunien jälkeen enkä taas meinannut unta saada, mut sit nukahdin ja heräsin vähän ennen kuutta kun miehellä soi kello enkä ole sen jälkeen nukkunut, eikä oikeastaan kannata mennä nukkuun kun pitää olla tunnin päästä menossa.

On se vaan niin ihanaa jakaa ilot ja huolet muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ja kiva että tulee lisää syysvauvojen odottajia mukaan tänne keskusteluun.

Mutta oikein ihanaa pakkaspäivää, täällä -15 pakkasta.

Maajo
 
Kerkesin tän viestin jo tonne syyskuisiin laittaa, mutta nakkaanpa sen tähänkin pinoon, vähän muokattuna tosin [:D] Luin viestit läpi silleen puolella silmällä, ko 2 nuorinta häärää tässä ympärillä.

Heissansaa!

Täällä uusi odottaja joukkoonne, la on menkkojen mukaan 8.9., mutta np-ultran mukaan kaveri onkin pari viikkoa nuorempi eli la siirtyi 24.9. Uus np-ultra ens kuussa. Tää on mulle neljäs lapsonen ja meän uusioperheeseen viides eli meän lapset on 12 vee, 9 vee, 1,7 vee ja 6 kk. Raskausoireet on hävinneet, mutta aamulla toisen kahvikupillisen jälkeen saattaa vielä esiintyä etomista. Onko tää muuten voimissaan oleva pino vai onko kirjottajat tuolla "Raskaus alkutekijöissään" puolella? Pitis varmaan lukea kaikki viestit sieltä läpi, ko vain kerkeäis
 
Huomenta täältäkin! [:)]
 
Voi mikä ihana ilma. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja pakkasta vain -5. Taidan lähteä jääradalle luisteleen, kun kerran vapaapäiväkin on. [;)]
 
Eilen illalla yllätyin positiivisesti, kun koin hetkellisen huonon olon ja vatsaakin nipisteli. Jokaisesta pienestäkin oireesta olen onnellinen...hullua.[:D]
 
Heippa mukavat! [;)]
 
Viime yö oli vatsakipuja ja huonoa oloa. Päivä oli hyvä ja sitten yöllä alkoi huonovointisuus! Pitäisikö siis toivoa, että päivällä huono olo ja yöllä voi sitten nukkua rauhassa, heh.
 
Lappuhaalarit on kyl liian 80-lukua, minkä lapsi itsekin olen. Ehkä olen saanut yliannostuksen sitä tyyliä ja neonvärejä. Kasari ei vaan herätä missään muodossa hyviä fiiliksiä.
 
Mä en oikein tajua tätä tilaani vielä, vaikka välillä ajelehdin aattelemaan kaikenlaista. Ekat vauvanvaatteetkin on jo ostettu, ihan sattumalta. Ei mitenkään harkiten. Niin ja vauvan sänky, se ihan harkiten. Tosin huutonetistä. Sänky ei ole pinnasänky, joten sen kanssa pärjää alkuun varmasti hyvin.
 
Aurinkoista mieltä ja kuulemisiin,
Koivunlehti
 
Minut vois sinne listaan kans lisäillä eli LA on 11.9. Ja niin ku kirjotin jo tonne syyskuun odottajiin niin tänään oli eka ultra. Kaikki oli hyvin natiaisella ja LA muuttu seittemännestä yhdenteentoista... Eli pari päivää kauemma.[:)]

Ei meillä kyllä täällä tehdä mitään varhaisultria tk:ssa enkä oo varma onko muita ku toi yks muutenkaan... Sekin on tk:n puolella ei neuvolassa.

Äitiysvaatteita en oo viel oikeestaan ajatellu mutta kattellu kyllä ainaki huuto.netissä ja elloksella. Kohta tarvii kans mennä ostiskeleen isompii rintsikoita kun alkaa kaikki puristaa liikaa =)
 
Huomenta kaikki ja tervetuloa uudet mukaan, on se vaan ihanaa kun tulee lisää syysvauvojen odottajia tänne!

Yöunet jäi viimeyönäkin vähiin, 6h tuli nukuttua, heräsin viideltä siihen kun mies kuorsaa vieressä ihan hirveesti, koetin potkia sitä et kääntyis mut ei se auttanut, noh eipä sitä sit enää unta saanut ja nousin ylös sitten ku miehellä soi kello vähää vaille kuus. Noo jospa sitä päikkärit sit nukkuis.

Annuli84: hienoa että masukillasi oli kaikki hyvin ultrassa. Kai teillä on RU kuitenkin?

Pakkaspäivä näyttää tänäänkin tulevan, onneksi aurinko lämmittää jo päivisin.

Maajo
 
Moikka!
 
Silmu: Kyselit muita alussa olevia: itsekin olen aika alussa vielä, mun LA on 18.10, joten 6+4 on nyt. Aika tarkentuu ensi vkolla, kun menen ensimmäistä kertaa äitiysneuvolaan.
 
Maajo: Voit toki laittaa mun LA:n listaan, mutta saattaa tulla vielä tarkennuksia myöhemmin.
 
Mullakin huonosti nukuttu yö, maha on kipeä usein just yöllä ja siihen herään pari kertaa yössä. Yleensä pitää käydä vessassakin ja YÖSYÖMINEN! Voi herranjestes, että pitääkö sitä lihominen aloittaa jo nyt, kun ei vielä muuten missään näy koko raskaus? Ainakin juomassa on pakko käydä monesti myös yöllä. Tuntuu, että kuivaa suu. Onko tämä jollekin muullekin tuttua?
 
Oletteko huomanneet, että liikunnan jälkeen esim. seuraava yö olisi levottomampi? onko enemmän kipuja, kuvotusta tms.?
 
Hyvää mieltä,
Koivunlehti
 
 
Moi!

Koivunlehti: sinun la lisätty listaan. Minä kanssa herään kerran tai pari yössä, ja vessassa pitää käydä myös yöllä, tosin 2 viimeisenä yönä ei ole tarvinnut. Yöllä on maha mourunnut niin olen juonut vettä ja ehkä syönyt hedelmän

Liikunnan jälkeen mulla tuntuu enemmän vihlaisuja mahassa yöllä. Mutta liikuntaahan pitäs harrastaa myös raskausaikana, mut tahtoo tää väsymys vetää voimat pois ja pitää ihan oikein pakottaa itsensä liikkumaan.

Aurinkoista päivää!
Maajo
 
Mä en ole huomannut että liikunnalla olisi mitään vaikutusta oloon (vatsaan tms), kun ei muutenkaan oikein tunnu miltään. Tosin olen vasta 5+6. No, se hyöty mulle on liikunnasta, että tulee ainakin hetki ajateltua jotain muuta ja kyllä se rentouttaa ja saa sillai hyvän jämäkän ja pirteämmän olon. Tosin olen ollut iltapäivisin ja töiden jälkeen tosi väsynyt ja sen takia jättänyt joitain liikuntakertoja välistä. Normaalisti mulla on joku harrastus melkein joka päivä, nyt käyn vain noin kolme kertaa viikossa. Yritän nyt sopeutua vähän tällaseen rauhallisempaan menoon, kun olen melkoinen himourheilija muuten.

Aamulla herään viimeistään 8h yöunien jälkeen kun pitää käydä vessassa.

Mä kävin muuten neuvolassa jo viikko sitten, mutta ei siellä sitten vielä muuta tehtykään kuin juteltu ja sain sen ohjepaketin ja sovittiin seuraavat ajat eli viikolla 8 menen antamaan virtsa ja verinäytteet ja sitten odottelen lähetettä ekaan viralliseen ultraan.

ps. mulle tulee lappuhaalareista mieleen 70-luku ja ainakin meidän äidillä oli sillon sellaset kun se oli raskaana. Ehkä nostaligiasyistä pitäis kokeilla? [;)] Tosin en tiedä onko ne enää samanlaisia, sellaset farkku missä melko leveet lahkeet?
 
Huomenta kaikki!

Jippijaijee! Mä nukuin viime yönä 7h putkeen käymättä vessassa kertaakaan, eikä edes sormetkaan puutuneet viime yönä.

Silmu: hienoa että olet käynyt neuvolassa ja saanut ohjepaketin. Onnea, 6 viikkoa odotusta sinulla täynnä!

Ja milloinhan se tuli se laki/säädös/tms. voimaa, jossa kuntien on alettava tarjoamaan 2 ultraa odottaville äideille?? Täällä päin Suomea se toteutuu. Meidän tk kun on kuntayhtymä niin ne on ostaneet ultrat isommasta sairaalasta ja kustantavat ne odottajille, tosin itse joutuu mammapolin käyntimaksun maksamaan. Tosin on meillä terkkarillakin ultra ja masukkia on tutkittu ja 2 kertaa eka rv8+1 ja toka rv10+3(lääkäri ultras). Ei mua yhtään vaikka ultrattais joka kerta, mutta tuskin kuitenkaan

Maajo
 
Huomenta!

En meinannut millään päästä rekkaantuun sisälle, vaikka pitäisi tulla automaattisesti selaimen takia. No onneksi pääsin pienen tappelun jälkeen [:)]

Koivunlehti: En oo huomannut mitään muutoksia liikunnan/fyysisen rehkimisen jälkeen eli ihan normisti mennään vielä, saas nähä kuin kauan.

Maajo: Se säädös on tullut voimaan tän vuoden alusta, mutta eri asia miten se toteutuu eri kunnissa/kaupungeissa. Ite oon jo esikoisen aikaan käyny vähintään kahessa ultrassa (np ja ru), kuten myös kahelta nuoremmaltakin. Ja täällä on myös toi seulontaverikoe ollut aina käytettävissä eli myös 13 vuotta sitten, kun esikoistani ootin.

Mulla on paha olo/etominen tullut takasin, johan sainkin reilun viikon olla ilman. Tänään ois neuvola iltapäivästä, sitten lähetäänkin hiihtolomareissuun, joka on täällä pohjoisessa vasta ens viikolla, kun muut ovat siitä jo nauttineet. Ja mitkähän mun viikot nyt onkaan?! Varmaan 10+, mutta menkkojen mukaan 12+...Oikein leppoisaa vointia kaikille [:)]

JeRoSe
 
Heipsan ihaNaiset!
 
Maajo: Ihanaa, et sait kunnon yöunet. Mä odottelen, josko mullekin voisi käydä noin onnellisesti[;)]. Mulla on sama, et liikunnan jälkeen maha on kipeämpi. En kuitenkaan aio jättää liikkumista todellakaan sen takia. Kivut kun tulevat vasta myöhemmin, joten ei voi varmaksi sanoa johtuvatko ne välttämättä urheilusta. Voihan se liittyä vain tähän aikaan.
 
Silmu: Sähän olet käynyt aikaisin neuvolassa. Hyvä juttu, koska sitten ei ole ihan ulalla, kuten itse vielä toistaiseksi. Menen 3.3. terkkarille eka neuvolakäynnille ja siitä se sitten lähtee.
Mulla on vähän sama liikunnan kanssa, et himourheilu on nyt jätettävä ja yritettävä liikkua "normaalisti". Se on sellainen mutu-juttu, et heti tuntuu jotenkin löysemmälle, jos ei käy juoksulenkillä tms. Täytyy asennoitua toisella tavalla.
 
Vähän jännittää tänään lähtö Kööpenhaminaan. Lähinnä se lentäminen, kun historiaani kuuluu veritulppa. Mutta lääkäriltä asiaa kysyin ja hän sanoi, että ei ole ongelma vielä näin alussa. Myöhemmin pitää sitten välttää.
 
Aurinkoa!
 
Koivunlehti
 
 
Koivunlehti, onhan sulla hankittuna (esim. Instrumentariumista) tukisukat? Sellaiset polvisukat? Auttavat TODELLA paljon ja ehkäisevät juuri noita veritulppia.
 
Heips taas kaikki!

JeRoSe: mullei onneksi ole tullut tuo etova olo takaisin mistä olen tyytyväinen, kun vaan pääsis tästä jatkuvasta väsymyksestä ohitse.

Koivunlehti: minulla varmaan oli joku normaalista poikkeava yö viime yönä kun sain noin hyvin nukuttua, no toivottavasti ensi yönä saan nukuttua oikein hyvin. Kyllähän sitä maha kipuilee muutenkin kun kohtu kasvaa. Sullahan on ihan kohta ensimmäinen neuvolakäynti. Itse jännitin ihan hirveesti ensimmäistä ja toista käyntiä... jopa niin kovaa et nukuin edeltävät yöt tosi huonosti.

Löysin muuten mielenkiintoisen sivun netistä, sivulla pääsee kurkkimaan miltä masukin pitäis kohdussa milläkin viikolla näyttää. Sivut ovat englanninkieliset mut eipä se kuvien katsomista estä. Pistän linkin jos joku muukin haluaa katsella sitä. http://www.babycenter.com/pregnancy-fetal-development-index

Ihanaa viikonloppua!

Maajo
 
Heippa!

Tänään toinen neuvola takana... Seuraava ens kuun 25.

Maajo: luulen että täällä on kyllä vähintään ne 2 ultraa koska tuo terkkari tänää jotain siihen suuntaan puhu mutta mulle ei niistä oo mitään hyötyy kun on jo muista syistä äippäpolille aika juur silleen sopivasti et voi sen rakenneultran siellä tehä...

Muuten ei mitään uutta aurinkon alla. Oli ihan ok kuunnella niitä sydänääniä mutta tuntu jotenki turhalta käyä siel "taas". On ihan kiva et voi kuitenki si jollekin puhuu kaikista huolista mitä on ja tulee mut oli silti jotenki vähän lattee olo... En tiä.
Nauttikaa viikonlopusta =)
 
Morjens!

apua kun oli taas tullut paljon tekstiä! en oo taaskaan päässy koneelle koko viikkoon, kun miehellä ollut kone töissä mukana.
vaan tervetuloa taas kaikki uudet ja tervehdys kaikille muillekin!

Maajo: mukavasti meni meidän illanistujaiset. Sunnuntaina kerrottiin sitten mun vanhemmille uutiset ja tänään miehen vanhemmille. Ilosiahan ne kovasti kaikki olivat[:)]

Viikkoja olis nyt siis 9+4 ja maanantaina eka neuvola.. toivoisin että kuunneltais sydänääniä, jotta oikeesti saan varmuuden ja saisi vähän huokaista, että siellä ihan oikeasti asuu joku.
Eilen kaupassa oli tosi ahdistavaa, mulle tuli ihan kauhee olo.. vähän niinku oksetti ja samalla vähän huippasi.. kassalla tietenkin kauhee jono ja olin jo kahen vaiheilla että lähdenkö pois, onneks en ollut yksin vaan ukon kanssa, niinpä mä vaan nojailin kauppakärryihin kun mies pakkas kassit.

Jotenkin vaan toivoo sen vk 12 tulevan pian ja että tää etova olo loppuisi ja kaikki olisi hyvin, vauvalla ja itsellä.
pelottaa välillä että tää on vaan jotain kuvitelmaa tai että masukilla ei oo kaikki kunnossa, tai että se ei kehity oikein..

nyt tarttee mennä syömään ja sitten lähdetään leffaan, mukavata mukavata

rentouttavaa viikonloppua kaikille!!
 
Hyvää sunnuntaita kaikille!!

Eilinen oli rankka päivä... miehen veli meni naimisiin eilen ja häitä piti olla juhlimassa, ihan poikki kun kotiin päästiin vaikkei edes mennyt myöhään ja yöllä ei sit tahtonu päästä millään uneen ja nukkuminenkin oli melkoista pyörimistä.

Ai niin jännä juttu tapahtu tässä muutama päivä sitten, istuin koneella ja sit tossa navan alla tuntui et joku ois muksassu nyrkillä sisältä päin mahaa, tiedä sitä sitten mitä se oli.

Lellu: hienoa että vanhempanne tietää jo uutisen [:)] Oisko kauppa reissulla tullut huono olo sen takia kun verensokerit laski? Milloin söit viimeksi? mulle kans kävi yks päivä niin kun olin varmaan 6h putkeen syömättä mitään et alko huippaan ja kädet tutiseen mutta se meni sit ohi kun söi ruokaa. Pitää täs opetella ne säännöllisin väliajoin syömiset.

Mä nakkasin aamusella petivaatteet ulos kun oli -20 pakkasta. Nyt pitää mennä hämmenteleen puuroa kun keittelen sunnuntain kunniaksi ohrasuurimopuuroa.

Oikein hauskaa ja aurinkoista sunnuntaita kaikille!
Maajo
 
Pakko tulla tänne valittaa ku ei ole mieskään nyt kotona kelle valittaa. Oon niin väsynyt!!! mua alkaa masentaa tällanen et päivät ja yöt ja kaiket hetket pitää nukkua ja sit vähä väliä käydä kuitenki vessassa ja syömässäkin joskus. Siis tää on tuskallista. :/ :D
Nyt on sitte eka neuvola ohitse. ultraa tässä odotellaa innolla. näkee et ihan oikeestikko tässä hommassa on jokin syy miksi nukuttaa jne. jos ei olis mitää syytä niin sillo varmaan jo kilahtaisin :)
parin viikon päästä tosiaan se nt ultra ja sit täällä päin ei ole ku enää yks ultra sit rv 24 alkaen(rakenneultra)
nyt olis sit 7+6 eli ihan kohta jo ns. kolmannella kuulla mennään :D :D hui ku aika menee!
 
Takaisin
Top