Raskaus alkutekiöissään

Tervehdys!! paljonpa on kerinnyt tulla tekstiä ja uusiakin, Tervetuloa!!! en oo ehtiny tällä viikolla paljoa nettiä surfailla.

Täällä mennään siis 8+3 viikoilla. Turvotusta turvotusta turvotusta.. tissit ei meinaa liiveissä pysyä ja housut kiristää..
kai se on kohta ihan pakko käydä ostamassa väljempää mallia, vaikka vielä toivoisi että ei tarttisi..

Meillä on mun sisko vielä ainoa, joka tietää. Sunnuntaina ollaan menossa mun vanhempien luo, ja silloin ajateltiin kertoa
ja pian varmaan mentävä anoppilaankin uutisia kertomaan[:)] En ole missään vaiheessa ajatellut olla 12vko asti läheisille kertomatta, työnantaja asia erikseen. Välillä miettinyt pitäisikö odottaa ekaan neuvolaan 2.3 että saisi varmuuden tuosta masukista, mutta kyllä tämä vaan on niin jännää että haluaa jo jakaa muidenkin kanssa.

Äklötys on vähentynyt paljon, ei ole enää kuin harvakseltaan.. ainakin tällä hetkellä.. vähän paremmin pystyy taas syömään.
mutta edelleen menee paljon vihreitä omenia.

Maajo:ihme touhua jos ne on heti tunkenu sulle pilleripurkkia. Mulla on aina ollu kans niin että terkkarissa ym. kun mittaavat niin näyttää ihan mitä sattuu, mietin jotenkin liikaa sitä mittaamista.. mutta monesti kun ovat mitanneet heti uudelleen, niin näyttää jo normaalimmalta..
Ehkä ne ovat vain ylivarovaisia, meinaavat että loppuraskautta kohti verenpaineesi nousisi hälyttäväksi..


mukavaa viikonloppua kaikille ja hyvää vointia masukkien kanssa[:D]
 
Huomenta kaikille!

Täällähän alkaa olemaan mukavasti meitä syyskuun odottajia. Tervetulo uudet mukaan! Ihanaa kun saa jakaa tuntemuksensa samassa tilanteessa olevien kanssa.

Kyllä täällä edelleen pyörittelen päätäni verenpaineen suhteen, tänä aamuna oli paineet 127/66 että ihan ok. Kyllä alkaa tuntuu että vähän hätiköivät päätöksessään aloittaa mulle verenpainelääkitys, mutta katotaan mitä sanovat ens viikolla. Mies sanoi eilen illalla mulle et kyllä sä näytät itsesi tuntevan aika hyvin, tarkoitti siis sitä kun mä neuvolassa sanoin et on ollu ennenkin jännityspaineita ja kotiseurannassa ok, ja niinhän näyttää olevan paineet ok kotona.

Tänään pitäs mennä synttäreillä käymään, mutta ei jaksais sitten millään, no jospa sitä iltapäivällä ois sitten virkeempi. Mä olin fiksu, kun muksu (9v) ei ilmoittanut mitä toivoo lahjaksi niin annetaan hänelle rahalahja et saa ostaa mieluisen lelun tms. itselleen.

Lellu: minä tuossa jouduin jo ostamaan rintsikat kun entinen kuppi meinaa jäädä pieneksi, isompi koko on ihan vähän iso. Mä kauhulla odotan et kuinka isot tissit mulle oikein tulee kun tässä vaiheessa kuppikoko alkaa oleen E (entinen oli D), DD rintsikoita en löytänyt kaupasta, mut eipä se haittaa vaikka vähän isot ovat niin mahtuvat pidemmälle.

Lellu sulla oli neuvola 2.3. niin mulla on sinä päivänä NP-ultra. Kerrohan sitten mitä sanovat neuvolassa.

Mä harmittelen tällä hetkellä ettei mun scanneri toimi, kun käyttöjärjestelmä vaihtui niin entiset ohjelma-ajurit ei kelpaa tälle käyttikselle, mut sain laitteen valmistajalta ohjeet mistä saan sopivat ajurit ja miten saan toimimaan tässä käyttiksessä. Harmittaa vaan kun ei saa scannattua ultrakuvaa koneelle et vois lähettää sitä siskoille ja äipälle spostilla.

Oikein hyvää ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Maajo
 
Hei!

Aletaanko tekeen listaa, että milloin meillä syksyn odottajilla on lasketut ajat?

Syyskuun LA:t              Lokakuun LA:t
1.                               1.
2.                               2.
3.                               3. Onerva
4.                               4.
5. Ronja78                    5.
6.                               6.
7.                               7.
8.                               8.
9.                               9.
10.                             10.
11. Annuli84                 11.
12.                             12. iita87
13.                             13.
14. Maajo, Möhköfantti   14.
15.                             15.
16. Olivia                     16.
17.                             17.
18.                             18. Koivunlehti
19.                             19.
20.                             20.
21.                             21.
22.                             22.
23.                             23. Silmu
24. JeRoSe                   24.
25.                             25.
26.                             26.
27.                             27.
28.                             28.
29. Lellu, Anukka           29.
30.                             30.
                             31.
 
Juu, 2.3 on tosiaan neuvola.. ei jaksaisi millään enää odottaa.
Me ollaan tänään menossa mun systerin+smiehen luo iltaa viettämään, ihan mukavaa mutta jotenkin on kyllä veto veks..

Maajohan näköjään laittoikin mut jo tuohon LA listaan[:D] on kyllä kiva, että oon niin paljon suunnilleen samoissa vaiheissa olevia.
Mulla on eilen ja hieman tänäänkin tuntunu välillä sellasia pistoja alavatsassa, mutta en nyt ainakaan vielä ota mitään paniikkia niistä ja juuri tuosta omilta sivuilta katsoin tämän viikon masukin kasvua niin siinäkin oli, että on normaaleja tuntemuksia kun kohtu kasvaa ja lihakset venyvät joka juuri voi aiheuttaa noita pistoksia. Jospa toivottavasti ovat vain niitä.

juu saapa nähdä kuinka suuria rintiskoita sitä oikein joutuu ostamaan, kun ei täälläkään entuudestaankaan mitkään ihan pienet ole...

aurinkoista kevätpäivän jatkoa!
 
Heips Lellu!

Mites meni illanvietto?

Mulla kanssa on noita pistelyitä ja viiltelyitä ollut jo jonnin aikaa, enää en osaa erottaa et johtuuko se kohdusta vai suolistosta, mulla ruoka-aineet jotka aiheuttaa allergiaa saa aikaan pistelyä suolistossa esim peruna ja porkkana josta sitten tiedän et vessaan on päästävä piakkoin. Neuvolassa sanoivat että ovat ihan normaaleja kun kohtu kasvaa kiinnikkeet paukkuen. Sitten kuulemma pitää alkaa huolestuun jos kipu pitkittyy. Uskoisin että sinulla samanlaisia.

Mä sit sain viettää lauantai-iltaa ihan yksinään, ukkeli lähti kavereineen yhden kaverin mökille saunomaan ja ryyppäämään. Nautin todella kun oli hiljaista ja rauhallista, sain kerrankin lukee ja kattoo leffaa rauhassa, mut sit nukkuminen yksin oli hieman outoa pitkästä aikaa.

Mutta hyvää laskiaissunnuntaita kaikille!
 
Tuli mieleen tosta verenpaineen mittaamisesta, että mulla oli alapaine kerran koholla ja mittaaja sanoi, että se voi johtua siitä että oli kiihtyneessä mielentilassa ja myös siitä että olin juonut kahvin pari tuntia ennen.

Mulla on muuten laskettu aika vasta lokakuussa. Ja nyt on sitten kerrottu sukulaisille :) Olihan se ihana nähdä kun kaikki ilahtuivat niin paljon. Toivottavasti nyt ei vaan kaikkien tarvitse sitten pettyä.. Käskivät olla murehtimatta keskenmenon mahdollisuutta. Ei kai se muu auta kuin yrittää olla positiivisella mielellä ja keksiä myös muuta tekemistä ja ajateltavaa välillä. Vaikka se on vaikeaa! ;)

Hei miten ton söpön allekirjoituksen saa näkyviin? Onnistuin sellaisen tekemään, mutta missä muodossa se pitää siirtää allekirjoitukseen?
 
Hei Silmu!

Jos olet tuon laskurin onnistunut lilypien sivuilla luomaan niin sieltä saat sen koodin mikä pitää lisätä oman käyttäjätilin allekirjoituskohtaan. Oikea koodi on kohdassa 2 (PseudoHTML, UBBCode™ or BBCode), kopioi koodi ja lisää allekirjoituskohtaan niin pitäisi laskuri näkyä.

Toivotaan että meidän syysvauvojen odottajien masukit kasvaa ja voi hyvin koko raskausajan!

Maajo
 
Noh!

Eipä tuo terkkari oikein kommentoinut mitenkään tota verenpaine asiaa... pistin siis illalla sille spostia niin se tuumas "itsehän sinä teet päätöksen aloitatko lääkityksen vai et." ja sit se sanoi itekkin että kotimittausarvot ovat ok ja käski seurailla paineita kotona ja ottaa yhteyttä jos tulee muutosta. Pitää sille sit vielä tänään soitella puhelintunnilla, et eikös siitä pitäs kuitenkin keskustella vielä lääkärin kanssa. Itseäni askarruttaa muutama asia, joihin kaipaan vastausta pikaisesti, seuraava neuvola on vasta 4.3. niin en sinne asti jaksa odotella.

Maajo

En jaksanut uutta viestii kirjoittaa aiheesta, eli soitin neuvolaan terkkarille ja keskustelimme asiasta ja tulimme siihen tulokseen ettei mun tarvi aloittaa lääkitystä vielä. Sovittiin myös että seuraan kotona vielä reilun viikon 2x/pv verenpaineita ja sen jälkeen sitten harvemmin. Ens viikolla neuvolassa sitten katotaan korttia ja käski ottaa oman mittarini mukaan kanssa et mitataan siellä verenpaineet kanssa. Sovittiin myös et jos verenpaineet alkaa kotimittauksissa oleen 140/90 jatkuvasti niin sitten mietitään uudelleen lääkityksen aloittamista.
 
Moi,
 
Luin monen sivun mittaisen ketjutuksen ja haluan liittyä keskusteluun. On niin hyvä meininki täällä[:)]!
 
Olen 6+2 raskaana ja mulla on ollut vatsakipuja koko lyhyen ajan. Reagoin muutenkin herkästi vatsallani mm. jännitykseen. Kävimme yksityisellä lääkärissä ja hän sanoi, että vatsakivut ovat aivan normaaleja, kun kohtu valmistautuu uuteen tilanteeseen ja suolisto mutruilee siinä sivussa myös. Suurin syy lääkärille menoon oli halu keskustella 7v. sitten kokemastani keuhkoveritulpasta ja sen vaikutuksista raskaana olemiseen. Silloin oli puhetta, että raskaana ollessani joudun tod. näk. pistämään hepariinia välttääkseni uudet tulpat. Lääkäri oli asiantunteva ja katsoimme ultralla kohtuunkin. Siellä oli lupaava alku, sydänääniä ei vielä voinut kuuluakaan. Sain lähetteen sisätautilääkärille, josta otetaan minuun yhteyttä. Olen hyvillä mielin. Onko muilla koettuja veritulppia?
 
Kaikki on niin alussa, että en edes ymmärrä mitä tarkoittaa eri ultrat (toinen taisi olla nt)? Ensimmäinen terkkarikäynti vasta 2.3.
 
Kaikki muuten hyvin, nukun melko katkonaisesti ja vatsa on koko ajan turvoksissa. Rinnat kipeät. Pahoinvointi rajoittuu lähinnä vatsaväänteisiin.
 
Voikaa hyvin[;)],
Koivunlehti
 
Hei Koivunlehti ja tervetuloa mukaan keskustelemaan tänn!

Vatsakivuista minäkin kärsin jälleen, tällä viikolla ollut enemmän kipuja, mutta kuulemma normaalia kun kohtu kasvaa. Viime yönä tuli täälläkin suunnassa nukuttua huonosti, heräsin puol viiden aikaan painajaisiin 6h yöunien jälkeen ja sitten nukahdin uudelleen vähäksi aikaa vasta seittemän jälkeen.

Ultrat ovat niskaturvotusultra n. rv12 ja rakenneultra n.rv20, monelle myös tehdään varhaisultra. Varhaisultra tehdään sen takia että varmistetaan ettei raskaus ole tuulimunaraskaus vaan alkio on alkanut normaalisti kehittymään. Niskaturvotusultrassa katsotaan sikiön niskaturvotusta, että näkyykkö siinä mahdollisia kromosomipoikkeamia esim downin syndrooma. Rakenneultrassa katsotaan sikiön rakennetta eli aivojen kehittyneisyyttä, sydämen kehitys jne jne ja onko niissä mahdollisia poikkeamia.

Mitäs muille syysvauvojen odottajille kuuluu???

Jaksamisia ja terveisiä Eveliinalle, bongasin sinut eräänä päivänä keskustelupalstalta!!


Maajo
 
Kiitos Maajo ultrien selvennyksistä!
 
Aikaisemmin laatimasi lista lasketuista ajoista on mielestäni aika hauska, kuinka siihen saa lisättyä oman LA:nsa?
 
Iloa,
Koivunlehti
 
Heippa kaikille!!
 
Heippa kans uusille, kiva kun on paljon porukkaa "hömppäilemässä" täällä! Onnea Annukalle ja Koivunlehdelle, eiks oo ihanaa?!
 
Ai että et oli ihana viikonloppu. Nukuin, nukuin, nukuin ja nukuin. Sain syötyä hyvin ja käytyä saunassa rauhassa ja luin kesken jääneet dekkarit loppuun. Vaikka miehet on ihania ja niitä tarvitsee, ni oli niiiiiiin hienoa olla koko viikonloppu ihan rauhassa itsensä (ja masukin) kanssa. suosittelen!
Vaikka kaverit kyl kävi lauantaina tuomassa vanhoja äitiysvaatteitaan.
mistä tuli mieleen et ootteko miettiny mistä hankitte isommat vatteet? ku mä en haluais mitään telttoja tai vastaavia, mut pitäis kuitenki päästä suht halvalla. (on aika aikasta varmaan jutella näistä, mut no can do...)
ja pakko kysyy kans et mitä mieltä ootte LAPPUHAALAREISTA??? sain kaverilta sellaset ja näyttivät karmivilta! en kyl kokeillu vielä päälle, mut huhhuh. vaik voihan se olla et ne näyttää sit päällä kivalta kun on maha kasvanu, tiedä häntä...
en malttais oottaa et maha kasvaa!! kuvittelen mielessäni et "kirmailen" tuolla ulkona kesällä mekossa ja esittelen ylpeänä isoa mahaani! kaverini tosin romutti (perkule!) haaveeni ja totesi että luultavasti lyllerrän viimeisillä voimillani lähikauppaan ja puuskutan tuskissani kun on niin kuuma... se on synnyttänyt kaksi samoihin aikoihin kun mulla la. haaveet kaaaaaaatuuuuuuuu vai miten se meni, heh!
 
Maajo, miten saan lisättyä sun la-listaan mun la:n? se on 3.10.
 
taas toi pomo kyttää tuolla pahasti, täytyy varmaan taas lopettaa...
 
Hauskaa päivää kaikille [:D]
 
Heips...

kaks vaihtoehtoo lisätä oma listaan a) minä pistän sen tai b) kopioitte tuon listan omaan viestiin ja lisäätte siihen omanne, toki minä niitä voi lisätä tuohon listaan niin ei tuu moneen kertaan sitten samaa listaa toistettua.

Minä en aio ostaa mitään mammavaatteita, aattelin ostaa normaaleja vaatteita (joutuu varmaan ostaan isompaa kokoa et masu mahtuu mukaan) ja sit joku masutuubin tai raskausvyön tukemaan vatsaa. Ja Onerva kysyi mitä mieltä ollaan lappuhaalareista, niin mä sanon että ne on ihan ok kuhan mun ei niitä jalkaa tarvi pistää [:D]

Huh huh... on se vaan hyvää liikuntaa tuo lumen kolaaminen, eilen ja tänään joutunut tai pitäskö sanoo että päässy lumitöihin kolan kanssa (toki ukko vois rattorilla puskee lumet), en mä toki koko jättisuurta pihaa kolaa vaan tuosta tienliittymästä autotallille asti, matkaa siinäkin on varmaan pienen jalkapallokentän verran.

Onerva: mä kanssa nautin kun sain viettää lauantai iltaa yksinään kun mies oli kaverinsa mökillä, suosittelen kanssa kaikille.

Koivunlehti: ole hyvä vaan ja kiva kun pystyin olemaan avuksi.

Kivaa alkukevään lämpöistä päivää kaikille!

Maajo
 
onerva, ehdottomasti paras paikka shoppailla äitiysvaatteita on huuto.net. Sieltä voi saada todella edullisesti ja hyväkuntoisia vaatteita. Ja mikä parasta: jos menet nyt kauppaam katsomaan äitiysvaatteita, on valikoima todella suppea. Mutta netissä myydään vaatteita monelta eri vuodelta, niin on paljon valikoimaakin. Sellainen huomio (itse en jostain syystä tajunnut tätä), että vaatekoko kasvaa raskauden edetessä. Siis toki tiesin, että maha kasvaa, mutta oletin vaatteiden masuresoreiden sitten vain venyvän vähän enemmän. No venyyhän se, mutta se onkin se itse housunreunus, joka alkaa painaa mahaan.
 
Ja jatka vain haaveilua onerva. Siis sen hehkeän kirmailun suhteen. Mun raskaana olleet tutut on näyttäneet loppumetreilläkin ihan kohtuuhehkeiltä. Jos vain pahimmilta oireilta säästyy, niin mikäs siinä on ollessa kevyissä kesävaatteissa. Ja lappuhaalareista... Ne on musta (sorry, henk.koht. mielipiteeni) karsean näköisiä. Jotenkin niissä näyttää entistä suuremmalta ja muodottomalta sekä mielestäni vähän lapselliseltakin. Mutta tämä varmasti jakaa mielipiteitä.
 
Itse käytän farkkuja ja reisitaskuhousuja. Myös muutaman hameen (farkku+sametti) ostin. Kaikissa masutuubi, pidän niistä eniten. Hetki kyllä kului, että sai koon kohdalleen neistä ostettaessa. Paidoista olen tykästynyt sellaisiin tyköistuviin (kuitenkin venyviin), pitkiin neuleisiin.
 
Terve kaikille! Ilmoittaudun mukaan. Laskettu aika on laskurien mukaan 14.9. ja nyt on menossa 11+1. Ens maanantaina on np-ultra ja se hieman jännittää. Ajatukset menee kuin vuoristorata. Välillä tuntuu ja luottaa, että kaikki sujuu hyvin, mutta sitten taas alkaa epäröimään, että onko koko masuasukkia olleskaan. Mulla kun noita raskausoireita ei ole kuin rintojen arkuus. Lievä etomis olokin on mennyt jo ohi. No pitää vain luottaa [:)]
 
Hei kaikki odottajat :) On ollut mukava lukea täältä muiden kokemuksia tästä ihanasta (?) alkuraskaudesta. Itsellä on ensimmäinen virallinen ultra tän viikon perjantaina - ja olen hermoraunio! [&:] Varhaisultrassa (jossa siis käytiin yksityisellä kolmisen viikkoa sitten) oli kaikki hyvin ja syke näkyi, nyt vaan on kamala pelko siitä että jokin oliskin mennyt pieleen. Olen kyllä luonteeltani tällainen stressaaja ja pelkään aina pahinta, mutta kun haluis jo pikkuhiljaa keskittyä muihinkin asioihin.. Pidän parhaillaan taukoa opiskeluista enkä ole vielä löytänyt töitäkään, joten aikaa hermoilla on päivät pitkät, ei hyvä ei. Sitä on vähän kuin laittanut kaiken muun "tauolle" ja odottaa vaan sitä ultraa ja sen tulosta. Silloinkaan ei tosin ole vielä 12 viikkoa raskautta täynnä (ajattelen sitä 12 vkoa rajana jolloin voi oikeasti huoahtaa helpotuksesta). Miten te muut olette selvinneet tästä odottamisesta ja epätietoisuudesta?
 
Olivia, huonosti on selvitty, joskin hengissä. Alku oli kyllä todella karseeta. Joka vessareissulla sai pelätä, että tuleekin vuotoa. Ja jos jostain pisteli, niin heti olin analysoimassa, et onkohan normaalia. Mä en normaalisti ole stressaajaluonne, mutta alkuraskaudessa tuli kyllä stressattua urakalla. Mulla ei oireita ollut juuri ollenkaan (vain rinnat kipeät ja väsytti), joten senkin puolesta tuntui epätodelliselta. Kun sitten vihdoin pääsi NT-ultraan (sitä ennen useampi viikko oli odotettu VAIN sitä), helpotti edes vähän kun näki vauvan. Mullakin oli ultra joskus rv 11+3 eli ei 12 viikkoa ihan täynnä.
 
Seuraava vaihe olikin sitten se, että ei ollut mitään oireita eikä mitään tuntemuksia. Voit arvata minkä stressin siitä saa. Sitä miettii ihan tosissaan, et onko tuolla vatsassa oikeesti joku. Ostin kotidopplerin, jolla kuuntelinkin silloin tällöin sydänääniä hermoja lepuuttaakseni.... Tosin aina eivät äänet kuuluneet, joten siitä saikin sitten uuden stressin aikaiseksi.
 
Kun potkut alkoivat (n. rv 17), ajattelin että VIHDOINKIN saan mielenrauhan, kun voin potkuista seurata vauvan "hengissäoloa". No vauvapa päätti sitten olla yhtäkkiä pari päivää täysin hiljaa, joten taas stressi. Just tällä hetkellä ei ole stressiä, koska vauva on tässä työpäivänkin aika möyrinyt oikein kunnolla.
 
Heh, tällaista jatkuvaa stressausta tää taitaa olla koko raskaus. Ja sitten voidaankin alkaa stressata koliikista, kätkytkuolemasta, sairauksista, kehityksestä.... Mutta eikö olekin IHANAA olla raskaana?!? Siis ihan oikeesti. =)
ps. nyt siis rv 21 käynnissä
 
Hei Möhköfantti ja tervetuloa!

Meillon sama LA ja minullakin on ensi maanantaina np-ultra. Ultra en enää jännitä hirveesti kun olen 2 kertaa jo ultrassa käynyt ja ihan kunnallisella puolella (odotas kun tulee sunnuntai ilta ja pitäs nukkua... unet karkaa taas johonki)

Olivia: minun pitäs tässä töitä katselal kun olen vastavalmistunut lähihoitaja, mutta ei sitten nappaa yhtään. Mieleen ei mahdu mikään muu kuin raskaus, raskaus ja raskaus. Stressaan raskaudesta minäkin vaikka yleensä en mikään stressaaja ole, vähänkin kun tuntuu omituista kipua jossain ni heti alan miettiin et mitähän se oli. Mutta kyllä mä uskon, että mekin selvitään, on niin moni muukin selvinnyt.

En ole muuten muistanut onnitella, mutta onneksi olkoon kaikille uusille tulokkaille raskautumisen johdosta!

äitipuoli: mä en oo vielä oikein mitään ihanaa tästä alkuraskaudesta löytänyt, tai no yhden asian, mutta muuten se on hirvittävää kun stressaa koko ajan, rinnat on kipeenä, mielialat heittelee ja itkuherkkä. Ei kaikki osaa ajatella et onpas tää niin ihanaa, kun se ei ainakaan mulle ole. Toki minä olen iloinen siitä että olen kohdannut näin suuren onnen ja saanut lahjan odottaa lasta.

Maajo
 
Jotenkin tosi lohduttavaa että täällä muutkin stressaa ja panikoi samalla tavalla kuin meikäläinen [&:] Nyt kun ei ole huonovointisuuttakaan ollut n. viikkoon, niin johan on taas päässä raksuttanut kaikenlaista.. Oi voi. Tätä keskustelupalstaa on kyllä tosi mukava lukea kun ilmapiiri on niin kannustava eikä kaikki vaan pelottele ikävillä asioilla jotka voi käydä [:)]

Tuli mieleen raskausaikana vältettävät ruoat.. Olin ollut siinä uskossa, että vältettäviin kuuluvat mm. pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet (esim. home- ja tuorejuustot). Sitten luin jostain että home- ja tuorejuustoja pitää välttää joka tapauksessa, olipa ne sitten valmistettu pastöroidusta maidosta tai ei! Tai että ne pitää ainakin kuumentaa (+72 C) ennen käyttöä. Ja mitkä muuten edes lasketaan tuorejuustoiksi, mozzarella, feta? Olen kumpiakin syöny pari kertaa raskauden aikana (enpä olisi syönyt jos olisi ollut parempaa tietoa). Tänään söin vielä vanukasta, jonka myöhemmin huomasin sisältävän sakariinia ja syklamaattia. En tiedä onko tämä todellista pilkunviilausta vai pitäisikö olla huolellisempi?

Ainakin yksi syy lisää stressata
 
Hei Olivia!

Itse en niin hirveästi enää ole panikoinut noitten ruokien suhteen, alussa panikoin enemmän ja sit otin terveen maalaisjärjen käyttööni. Tosin homejuustoa olen syönyt vain kuumennettuna ja sitäkin vain kerran. Ja fetajuustoakin(Valion) olen syönyt kanssa joka on valmistettu pastoroidusta maidosta. Se on kyllä hirveän pieni mahdollisuus saada suomalaisesta ruuasta listeria bakteeri, kuten vau.fi:n jutussa Raskaushuolia sanottiin (http://www.vau.fi/templates/Article____94985.aspx).

Esimerkiksi Espoon kaupungin äitiysneuvolan ohjeessa sanotaan näin:
Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot Käyttöä ei suositella raskauden aikana.  Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).
(Linkki jos haluat itse tutkailla http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190)

Samoin tuossa jutussa sanotaan että maksamakkaraakin saa syödä vähän, kuhan pysyy annetussa rajoissa.

Myös minä tykkään tästä keskustelupalstasta sen kannustavan ilmapiirin takia sekä täältä saa hyvin vertaistukea muilta odottavilta äideiltä.

Mut illanjatkoa, mä lähden nauttimaan saunan lämmöstä.

Maajo
 
Takaisin
Top