Raskaus alkutekiöissään

Heippa taas!
 
Ihan ekaks Eveliinalle, oon tosi pahoillaan... Paljon voimia sulle ja toivon että pysyt täällä meidän kanssa :)
 
nyt on sitten varattu ultra yksityiseltä! maksaa 200 euroa, on aika kallis, mutta onneks mulla on hyvin rahaa säästössä.
olis ens keskiviikkona. kai ne siellä jotain näkee, olis nyt 7+2.
mullaki alko vasta nyt ihan kunnon pahoinvoinnit... ei mee mikään alas, varsinkaan aamusin ja töissä pitäis olla jo 7.00!
kaipa tää tästä jossainvaiheessa helpottaa
 
kerron sit mitä ultrassa näky!
 
Heissan kaikille!
 
Meni sit hermot koneen rappaamiseen ja tulin sit sellaiseen tulokseen että uus kone on hankittava ja kävinkin sen ostamassa tänään, huomenna sit pitäs se laittaa käyttökuntoon, tänään en jaksanut ku meni hermot tapellessa vanhan koneen kanssa.
 
Mä oon kahjo... katoin eilen hääohjelmaa telkusta niin aloin pillittämään ihan hulluna, saas nähä miten sit käy tän kuun lopussa olevissa häissä et kuin tulee pillitettyy ku ukon veli menee naimisiin. Jotenkin on herkässä kaikkeen iloiseen ja surulliseen asiaan, ne kun pistää mut itkemään.
 
Flunssa on ohi melkolailla, ukkeli oli tyytyväinen kun sairastin kun kuulemma olin niin rauhallinen enkä jaksanu sanoa mistään mitään.
 
Toivon, että helpottaa varmaan sitten kun saa syssyllä pienen nyytin syliin niin sittei ainakaan tarvi ressata masukin puolesta mitään, sit ressataan vaavista... Kaikki kyselee et onko pahoinvointii, mä sanon ettei oo ja väsymyskin on ohitse, välillä epäilyttää et oonkohan mä sittenkään raskaana vaikka nähtiin ekassa neuvossa elävä sikiö kohdussa, mietityttää et elääkö vielä vai ei? jospa torstain lääkärineuvola valaisis asiaa. Jotenkin ei osaa ajatella mitään muuta kuin raskautta ja masukin vointia... töitäkin pitäs katella, mut ei oo yhtään innostusta asiaan...
 
Mutta tsemppiä kaikille ja voimia odotukseen... päivä päivältä aina vaan pidemmällä odotuksessa.
 
Maajo
 
Heissan kaikille!!
Ihana lukea näitä odottajien juttuja kun kuulostavat niin tutuilta[:)] Minulla viikkoja 6+3.. Eka neuvola on vasta 9.3. Ei jaksais millään odottaa sinne asti. Jännittää kauheasti että meneekö kaikki hyvin kun sain vuosi sitten maaliskuussa keskenmenon heti raskauden alussa. Nyt saa odotella sekä ilolla että jännityksellä[:)] Mulla on ihan järetöntä huonovointisuutta ihan aamusta iltaan. Kaikki suolanen maistuis aivan älyttömästi, etenkin suolakurkkuja vois popsia mielinmäärin..
 
Hei Millukka ja tervetuloa mukaan tänne raskauden alkuvaiheessa oleviin.

Toitovaan et Millukka sinullakin odotus sujuu hyvin ja saat hyviä uutisia neuvolasta. Moni tosin on käynyt yksityisellä varhaisultrassa kun eivät ole malttaneet odotella neuvolaan saakka.

Nyt jännittää hirveästi, huomenna ensimmäinen lääkärineuvola. Sen mä ainakin tiedän että se tekee gynekologisen tutkimuksen, mitähän lie muuta tapahtuu siellä sen näkee sitten huomenna.

Sit oiskin neuvolan jälkeen mukavaa ajan vietettä tiedossa, oon menossa kummityttöä (n. 4kk ikäinen) tervehtiin pitkästä aikaa ja sit pitäs käydä shoppaileen isommat rintsikat kun tuntuu et kaikki vanhat liivit alkaa oleen pieniä! Ukko ainakin tykkää kun rinnat turpoaa... Onkohan kellään muulla sellaista ongelmaa jo nyt että sormet puutuu eteenkin yöllä? Itsellä tahtoo olla tuo ongelma jokaöistä vaivaa ni hassua herätä kun on peukalo, etusormi ja keskisormi tunnottomia, voihan se olla että toisessa kädessä ahtautunut rannnekanava auttaa tuota tunnottomuutta, jostain luin että puutuminen kuuluu kanssa raskauden oireisiin.

Mulle iski toissa iltana aivan järjetön himo grillattuun kanaan ja pitikin eilen sitten kaupassa käydessä ostaa kokonainen grillattu kana ja syödä siitä puolet heti kertaistumalta, mutta himo meni sit sillä ohi ja toinen puoli odottaa vielä syömistään. Kaikki suolainen maistuisi, mut pitää vähän rajoittaa ettei nuo verenpaineet nouse kovin korkeeksi.

Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!

Maajo
 
Heips!
 
moikka Millukka munkin puolesta! ja tervetuloa tänne "hössöttämään" meidän kanssa.
nyt on sitten käyty ultrassa, maksoikin vain 100 euroa.
voi että osaa olla sentin mittainen pieni "möntti" sitten ihana! siellä se pieni sydän sykki vinhaan tahtiin [:)] 
tuntuu että herkistyin (jos tästä enää voi enempää herkistyä, heh!) ihan tajuttomasti kun näin tuon pienen "olion" ultran ruudulla, ihan mieletöntä! ja oli ihana huomata että mun aina niin jäyhä miehenikin oli melkein itkun partaalla.
suosittelen kaikille jotka eivät malta oottaa menemistä varhaisultraan, kaikki huolet hävis ainakin vähäks aikaa.
mullakin ihan älyttömiä mielitekoja jo nyt! voisin syödä paahtoleipää lauantaimakkaralla vaikka kokoajan, mikään muu ei tällähetkellä maistu. ei vaan kauheen terveellistä popsittavaa...
onneks saan iltaisin alas vähän marjoja.
 
nyt täytyy jatkaa taas sorvin ääreen. palaillaan!
 
 
 
 
Hei kaikille,

Tämä foorumi näyttää mukavalta, ja ajattelin ottaa osaa keskusteluun. Olen raskaana 4+6. Ihanaa. Tuntuu uskomattomalta. Samalla kuitenkin keskenmenon riski pelottaa ja toisaalta haluaisin kertoa koko maailmalle. Mitä mieltä olette, koska olette kertoneet sukulaisille, entä kavereille?
 
Onnittelut raskaudesta Silmu! Eiköhän "yleissääntö" uutisen muille kertomiselle ole tuo maaginen 12 viikon raja, jolloin keskenmenojen todennäköisyys pienenee melkein olemattomiin. Näin meillä ainakin tehtiin ja silloinkin kerrottiin vasta ihan lähipiirille. Mulla on edelleen joitain (hyviä) kavereita ja tuttuja, jotka eivät tiedä raskaudestani (nyt rv. 20). En ole tavannut heitä pitkään aikaan, joten tuntuisi hassulta vaan olla yhteydessä ja julistaa uutista. Näkevätpä sitten omilla silmillään asian, kun tavataan seuraavan kerran.
 
Hei Kaikille!
Minäkin nyt olen lueskellut koko ajan tätä palstaa ja nt sitten kerron omat huoleni.
Tein raskaustestin 19.1., se oli positiivinen. menin omakustanteiseen Ultraan 28.1, siellä näkyi vain musta pallukka, ja lääkäri sanoi, että "nyt kyllä jo kuuluisi näkyä jotain, ett tämä on varmaan tuulimuna". Minulla on varsinaiseen ekaan ultraan aika 4.3. Odotellaan sit sinne.
Laskureiden mukaan olisin raskaana jo 9+1, mutta raskauslaskuri myös näyttää että hedelmöitys olisi tapahtunut 31.12, mutta tiedän, että se tapahtui 6.1, voinko siis reilusti ottaa tuosta raskauslaskurin tuloksesta viikon pois? ja samalla olettaa, että silloin 28.1 ei olisi pitänytkään vielä näkyä mitään??
Minulla on ollut kaikki oireet pahoinvoinnista himoihin, mutta niinkai sitä on, vaikka olisikin vain tuulimuna.
 
Onko kokemuksia?
 
Heissan taas kaikille!
Mä oon kyllä semmonen hössö et heti kerroin lähipiirille ku raskaustesti näytti plussaa vaikka ukko koittikin toppuutella vähän.. Mutta kun olin niin pitkään jo oottanut tämän tapahtuvan ja olin niin iloinen[:D] Paha olo vaan on yllättänyt kun ekaa lastani oottaessa ei kyllä näin järkyttävän paha olo ollut. Mulla on eka lapsi ekaluokalla. Sain neitoseni jo 17-vuotiaana. Minä en taida raaskia käydä siellä yksityisellä kun se on aika kallis kuitenkin. Vaikka en kyllä millään malttais ekaa ultraa oottaakkaa kun oisi niin kiva tietää että kaikki on hyvin ja että ne sydänäänet varmasti kuuluu..
 
Heissan kaikille ja tervetuloa uudet mukaan keskusteluun!

Silmu: me kerrottiin heti lähipiirille (vanhmmat ja kummankin sisarukset) ja muutamalle hyvälle kaverille viikko sen jälkeen kun raskaustesti näytti plussaa, sen verta hölösuita kun ollaan, nyt viikkoja on 10+4 niin ollaan muutamalle lähisukulaiselle paljastettu asia.

Onerva: ihanaa että sait posiviisia tuloksia ultrasta ja näit pienen ihmisalun sydämen sykkivän vinhasti, sitä tunnetta ei voi sanoin kuvatal.

Eilen oli lääkärineuvola ja nyt pitää kyllä kritisoida ja kovasti. Lääkäri ultras masukin, mikä oli ihana asia kun tietää et kohdussa on elämä ja kasvuakin on tapahtunut, mut lääkäri ei ensinnä edes meinannut koko masukkia löytää, mut sitten se löys ja siellä se heilutteli käsiä villisti ja välillä sit rauhottu "nukkumaan". Sitten minä olen 2 kertaa käynyt neuvolassa jossa on mitattu verenpaineet ja ne on olleet korkeat (kuten minulla on aina olleet terveyskeskuksessa), kummallakin kerralla olen sanonut että jännityspainetta ja joskus aiemmin lääkäri on laittanut mulle kotiseurannan saman asian takia ja sit siinä ollu tulokset ihan normaalia. No eihän ne mua uskoneet (varmaan ajattelivat että valehtelen kun on tuota ylipainoakin) vaan lääkäri määräsi minulle verenpainelääkityksen, hain sen apteekista ja samalla ostin itselle oman verenpainemittarin (omron m3). Illalla ja tänä aamun olen mitannut verenpaineita ja ne oli ihan normaalit (illalla 131/77 ja aamulla 124/61), joten tulin siihen tulokseen etten aloita lääkitystä vaan seuraan paineita viikonlopun yli ja soitan maanantaina puhelintunnilla neuvolantädille. Minä kritisoin miehelle jo autossa neuvolan jälkeen, että ihmiset jotka eivät tunne minua ja minun historiaa (asunut kohta 9kk paikkakunnalla) tuomitsevat minut verenpainelääkitykselle kahden korkean mittaustuloksen perusteella ilman että edes ehdottivat minulle kotiseurantaa. Pistää edelleen vihaksi.... [:@]

Mut positiivista sentään, pissatulehdus oli parantunut ja pissasta ei löytynyt mitään. Vointi on edelleen hyvä eikä ole tarvinnut oksennella yhtään.

Ja eilisessä oli ihanaa se kanssa kun käytiin kummityttöä kattoon (ei olla nähty 2kk) niin hän oli kasvanut todella paljon.

Mutta tällaista täällä suunnalla.

Maajo
 
Heips!
 
Onnea Silmu [:D] !! mun on pakko myöntää et kerroin viime viikolla lähipiirille, vaikka viikkoja nyt vasta 7. ei vaan malttanut olla kertomatta!
mut jokainen "tablaa tyylillään", eiks se niin sanota. ymmärrän kyl niitä jotka ei halua kertoa ennen 12 vkoa, eipähän tartte selitellä mitään jos huonosti käy.
 
Maajolle: mä kans heräsin viime yönä kun sormet oli ihan totaalisen puutunu. eka ihmettelin, mut sit muistin et sullakin samanlaisia kokemuksia. tuntuu aika häröltä kun ei oo mitään tuntoa käsissä.
 
ihanaa kun tulee viikonloppu ja pääsee rauhottumaan ja nukkumaan! meinaan nukkua huomenna ainakin kahteentoista!! onneks äijäkin on mökillä viettämässä "poikien viikonloppua" ni saan olla ihan rauhassa, kuunnella hyvää musaa ja lueskella hyvää kirjaa. ah näitä hiljaisia hetkiä, niistä pitää nauttia vielä kun voi!
 
Heippa kaikille ja lystikästä viikonloppua [:)]
 
 
maajolle vielä: mullakin ollu paineet ennen raskautta 148/91, eli tosi korkeat, mutta nyt onneksi vähän laskenut. mustakaan sun ei tarttis aloittaa mitään lääkitystä. kyllä noi lääkärit osaa olla välillä ärsyttäviä...
mutta kysele vielä muilta hoitajilta/lääkäreiltä miten kantsis tehdä.
 
moro taas!
 
Hei onerva!

Viime yönä oli sitten mullakin kaikki sormet puutuneina, ihan kummallinen tunne se on kyllä, mutta helpottaa kun jumppaa sormia hetken et veri alkaa kiertään niissä. Kyllä mä eilen soitin illalla siskon miehelle kun se on melkein valmis sairaanhoitaja et mitäs kannattas tehdä niin se neuvoi kanssa seuraamaan pari päivää verenpainetta kotona ja soittamaan maanantaina neuvolaan, Itsekkin tiedän jotain asioista kun olen vasta valmistunut lähihoitajaksi ja todellakin jos mulla on noin matalat paineet ei tule aloittaa mitään verenpainelääkitystä, ne laskee sitten ihan liian alhaiseksi. Koska verenpaineeseen vaikuttaa moni asia; sterssi, huonosti nukuttu yö, jännittäminen jne niin ei ehkä 2 mittaustuloksen perusteella pitäs päättää verenpainelääkityksen aloittamista. Mä sanoin kyl lääkärille etten ota reseptiä vastaan mut sit mä suostuin ottaan reseptin vastaan ettei tartte alkaa lääkärin kanssa tappeleen asiasta, kun voin tapella siitä nyt kun tiedän et kotimittauksella on verenpaineet kunnossa. Katotaan mitä sit terkkari sanoo maanantaina... tekis mieli soittaa sille jo nyt heti, mut parempi odottaa et on useammalta päivältä tuloksia.

Hyvää viikonloppua sinulle myös ja nauti rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta kun sitä vielä on!

Maajo
 
Mamma34, käytitkö sellaista laskuria, joka ottaa todellisen kuukautiskiertosi huomioon? Sillä on suuri merkitys asiassa. Jos käytit laskuria, joka ei kiertoa huomioi, se laskee automaattisesti 28-päiväisen kierron mukaan. Vauvan koko kuitenkin noudattaa oikeaa kiertoasi, ei teoreettista laskennallista kiertoa. Neuvolahan määrittelee alun perin lasketun ajan (ja siis raskausviikot) juuri tuon 28-päiväisen kierron mukaan, ja tätä laskettua aikaa sitten ultrassa muutetaan, jos heittää yli 7 päivää.
 
Kun kävit ultrassa, niin paljonko sinulla silloin oli raskausviikot? Kävin ekassa ultrassa rv. 6+3 ja silloin sikiö näkyi oiekin hyvin, samoin kuin sykkivä sydän. Eli siinä vaiheessa ainakin pitäisi jo näkyä.
 
Maajo, onpa outoa toi sun saamasi verenpainelääkitys! Mulla paineet ekalla neuvolakäynnillä 136/89 ja tokalla 143/90. Mulla siis ollut korkea verenpaine jo ennen raskautta (perinnöllistä). Mulle neuvolan täti sanoi vaan, että seurataan tilannetta. Mutta ei todellakaan ollut mitään puhetta lääkityksestä. Itse en mielestäni juurikaan jännitä mittaustilannetta, kakkosmittaus antaa suunnilleen samat tulokset. Mielestäni teit ihan oiekin, kun et aloittanut lääkitystä. Keskustele kuitenkin vielä asiasta jonkun toisen lääkärin kanssa.
 
äitipuoli: kiitos tuesta! Mut mulla oli mittaustulokset neuvolassa ekalla 140/90 ja tokalla 160/90, kummallakaan kerralla en ole kerinnyt yhtään istahtaa ja rauhottua ja lisätään vielä siihen tuo jännitys (mä jännitän muutenkin lääkärissä käyntiä ja en pidä yhtään lääkärissä käymisestä ja meenkin lääkärin vasta sitten kun on pakko) sekä 5 päivän tappeleminen tietokoneeni kanssa ja huonosti nukuttu yö päälle niin onko kumma et verenpaineet ovat korkeat??? Mä kanssa pidän ihan ihmeellisenä tuota verenpainelääkitystä, ja kaiken lisäksi luin saamastani lääkkeestä ettei sitä suositella aloitettavaksi raskauden ensimmäisellä kolmanneksella, joten sitä suuremmalla syyllä sitä en aloita.

Maanantaina soitan terkkarille (vois sitä ennen pistää sille spostilla mittaustulokset menemään) ja kerron etten ole aloittanut lääkitystä sekä keskustelen kotimittaustuloksista ja pyydän toisen lääkärin mielipidettä, ja jos ei terkkari auta tossa asiassa niin varaan ajan sitten jollekkin muulle tk-lääkärille, tai sit lähimmälle yksityiselle (täällä ei ole yksityistä lääkäriä). Meillä on vaan tyhmästi et neuvolalääkärinä on vain 1 lääkäri ja seki pitää lääkäripäivää vain torstaisin neuvolassa ja muut ajat on normaalina tk-lääkärinä. Vaikka kyllä muuten terkkari kuuntelee ja antaa aikaa, mut tässä asiassa mua ei kuunneltu yhtään, kai ne vaan tuomitse sen perusteella että on ylipainoa mut valehtelijaksi ja päätti et mullon korkee verenpaine!

Kirjoitteli hieman rauhallisemmalla mielellä oleva
Maajo
 
Maajo, tolla asiallahan ei sinänsä ole mikään kiire. Ihan sama se lopulta on että aloittaisitko (jos aloitat ollenkaan) lääkkeet nyt vaiko viikon päästä. Voit hyvin siis odotella sinne ensi torstaille, jos saisit ajan neuvolalääkärille, ja mittailla vaikka siihen asti tuloksia kotona. Meillä kyllä neuvolassa otetaan verenpaineet yleensä vasta ajan lopussa, just siksi et olis saanut levähtää ja tasaantua. Viimeksi olin ollut vähän tyhmä ja syönyt kasan lakupiippuja edellisenä iltana, niin sekin saattoi mulla vaikuttaa vähän tuloksiin. Mä tykkään salmiakista ja lakusta yli kaiken, mikä ei auta yhtään asiaa...
 
Otetaanko sulla neuvolassa aina myös ns. kakkosmittaus eli heti toinen mittaus edellisen perään? Sehän yleensä pudottaa verenpainetta, jos korkea tulos johtuu pitkälti jännittämisestä. Jos ei oo tähän mennessä otettu, niin pyydä et jatkossa ottavat. Voi vaikuttaa lopputulokseen paljonkin.
 
Kiva kuulla että muutkin ovat olleet hölösuita :) En millään malta odottaa tuota 12 viikkoa. Parhaille ystäville jo menin kertomaan ja huomenna nähdään tulevat isovanhemmat ja tarkoitus olisi kertoa silloin heille. Aloin tässä jo vähän jänistämään, mutta toisaalta jos keskenmeno tulee, niin nehän ihmettelisivät mikä ihme yhtäkkiä surettaa. Ja mulla on sellainen tunne että haluan jakaa tämän ilon heti alusta lähtien. Ensimmäinen raskaus ja meidän perheiden ensimmäinen lapsenlapsi tulossa.

Mulla ei muuten muita oireita kuin rinnat kipeät ja aamuyöstä herään vessaan enkä saa nukuttua. Suorastaan harmittaa kun ei ole paha olo. Tosin mies totesi, että kyllä se ehtii vielä tulla ja sitten sitä saa harmitella [:D]
 
äitipuoli: minäpäs kerron miten meni eilinen käynti... ensinnäkin hirveellä kiireellä lähettiin kotoa neuvolaan jonne on matkaa 18km, 9.05 oltiin perillä ja ei muuta ku pissa purkki vessaan ja istumaan, noh sitten alkoi pissattaan ja menin vessaan ja sit kun just pääsin istumaan odotusaulaan niin terkkari sanoi et saatte tulla sisään, sit kun mentiin terkkarin huoneeseen sisään ja istuin ni se käski hypätä saman tien puntarille ja sit kun istahdin niin sanoi et mitataanpa verenpaine, sit se ilmoitti tuloksen mulle ja otti mansetin pois kädestä ja tuumas et katotaanpa aloittaako lääkäri sulle verenpainelääkityksen ja alkoi kysellä muuta. No sitten mentiin lääkärille ja se siinä tuumas mulle heti et hän aloittaa sulle lääkityksen ja mä sanoin etten ota, noh sitten se käski mennä riisuuntumaan ja hyppään pöydälle ja otettiin papa-koe ja ultrattin ja sit se sanoikin et pue vaatteet ja otti puheeksi verenpaineen ja synnytyssairaalan, mä annoin periksi ja otin reseptin ja sit se tuuppaski jo mut takas terkkarin huoneeseen. Sama homma oli edellisellä käynnillä, ensinnä hirveetä hyppyytystä ja sit kerran mitattiin verenpaine. Et taitaa olla mittaustavassakin jotain vikaa terkkarilla. Aion kyllä jatkaa kotimittauksia ihan raskauden loppuun saakka ja kirjata jatkossakin ylös verenpainemittarin mukana tulleeseen korttiin arvot ja ottaa sen aina mukaan neuvolaan.

Silmu: tai sitten ei tule pahaa oloa ollenkaan, itse en ole oksentanut kertaakaan, mut sit oli alkuraskauden aikaan äklöolo iltaisin mut seki sit loppui kun en illalla syö enää ruisleipää. Samoin minä ajattelin noin et jos tulee keskenmeno niin ei tarvi selitellä lähisuvulle et miksi on surullinen kun ne ties raskaudesta.
 
Terve kaikille, pakko sitä mukaan oli lähteä kun niin mukavia ihmiset juttelee. Täällä ollaan viikolla 8+3 ja eka neuvola käynti oli tiistaina 17.2. Nyt ei sit muuta ku odotellessa ultraan pääsyä, mikä on vasta 12.3. Onnesta sekaisin molemmat tulevan isukin kanssa ollaan. Ekaa todella odotettua raskautta siis mennään ja pidetään sormet ja jalat ristissä että toukka sisällä pysyisi... Kaikista paras tunne oli se että voi tulla raskaaksi kun testi näytti positiivista ja sen tajusi.

Pientä kuvotusta ja ajottaista pistelyä tuntuu... niin ja tissit, APUA, ne on kipeet ja tuntuu että kasvaa silmissä! Hirmu flunssa vaan ollut tällä viikolla, kyllä tää tästä jo alkamassa helpottaa.

Mutta kiva saada tukea muista ketkä tässä "tilanteessa" jne... hössöttäminen on ihan jees :)
 
Moikka,
Äitipuoli, lääkäri laski sen raskauskiekolla ja kysyi minulta kiertoni pituuden. Itse käytin täällä vau.fi -sivuilta löytyvää laskuria, sen mukaan minulla oli 5+4 kun kävin ultrassa, mutta lääkäri laski että olisi jo 6+1. Sitten joku sanoi minulle, että vasta viikolla 8 voi varmasti nähdä sydämentykytykset.
Noh, ei tässä ole kuin  viikko ja muutama päivä, ja pääsen ultraan. Hieman tietenkin tuo on alkanut jännittämään, että mikä on tulos.
Kiitos vastauksesta.
 
 
 
Takaisin
Top