Raskaus alkutekiöissään

Muikkeliskuikkelis kaikille!

Huh huh 17 viikkoa täynnä, kyllä se aika todellakin menee nopeaa, vastahan sitä jännitti ensimmäistä neuvolaa ja ultraa ja ties vaikka mitä. Jos en olisi nähnyt neuvolassa että masussani asustelee pieni ihmisen alku niin olisin aika epäuskoinen tällä hetkellä kun ei ole mitään oireita.

Koivunlehti: onnea sinulle! Kyllä se tuo 12 vkoa on merkittävä etappi, ainakin itselleni oli. Heräsi vaan tuosta sinun lausahduksesa kysymys et minkähän ikäistä porukkaa täällä oikeastaan onkaan? En muista kyllä yhtään. Itse täytän 30 lokakuussa ja olen vanha ensisynnyttäjäksi.

Rakkautta, hellyyttä ja lämpöä elämään!
Maajo

Heips, pistetäänpä nyt pari riviä tänne, vaikkei mitään varsinaista asiaa olekaan. Enemmän olenkin tainnut olla äänessä tuolla lokakuun ketjussa...

Koivunlehti: minulla samoin oli edellinen arvio la:sta 18.10, mutta siirtyi ultrassa tuohon 13.10. eli samoissa mennään ;) Minä en ole vielä kertonut sukulaisille mitään ja mietin kovasti, pitäisikö avata sanainen arkku nyt pääsiäisenä, kun käydään vanhempien luona... saattaa kyllä olla, että äiti arvaa/ vaistoaa asian muutenkin, sillä kun on siihen joku kumma noitakyky [:D] Töissä olen kyllä kertonut ja lisäksi yksi ystävistäni tietää asiasta, muuten ollaan vielä oltu hiljaa.

Jahas, ja töitä taas tähän väliin... voikaa paksusti! [:)]

Niin joo, sehän piti tähän myös laittaa että täällä on kyseessä kolmatta lasta odottava äiti, ikää 40. Edellisistä raskauksista on jo reippaasti aikaa (pojat nyt 13 ja 10 v.) ja tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä... mutta positiivisena sellaisena tietysti [:)]

Moi,

Kiitos Maajo päivityksestä! Itse täytin maaliskuussa 29, joten vanha ensisynnyttäjäksi olen minäkin. Taitaa ne tosi nuoret äidit laskea tota ensisynnyttäjän keskiarvoa, koska mun ikäisiä kaveritkin on olleet poksahdellessaan.

RustInPeace, ei voi olla totta! On meillä ollut kyllä sama kellonlyömä pitkin matkaa. Aika hauskaa[:D].

Ja hei, minäkin kävin kuikuilemassa uutta äitiyspakkausta ja kivoja vaatteita, tosin vähän haaleita tällaiselle värien ystävälle. Mutta toki isolle porukalle pitää olla helposti lähestyttävää vaatetta, eikä kirkuvanpunaisia potkuhousuja[:-]! Hyvä aloitussetti.

Kauniita ajatuksia,
Koivunlehti

Helou!

Maajo: Onnea 17:n vkon rajapyykistä [:D] Meikäläinen on kans oireeton, mutta mulla on aivan tajuton väsymys, tosin mulla onkin univelkaa kerenny kertymään tossa viime viikkoina, mutta eiköhän se ala nyt helpottuun, ko vaihettiin tyärten sänkyjen paikkaan, eikä tartte olla enää tuttia kiikuttamassa, ko nuorin nukkuu nyt meän sängyn viereen siirretyssä pinniksessä - lupaavalta ainakin vaikuttaa.

Mulla ikää mittarissa 33 vee - olin 20 vee, ko esikko syntyi. Sitten 31 vee, kun vanhin tyär syntyi, 32 vee, kun nuorempi tyär syntyi. Eli mie oon alkanut nyt "vanhemmalla" iällä oikein tehtailemaan lapsia [;)] Ylihuomenna pitis sinne sokrurasitukseen mennä, ko en oo aikasemmin päässy - kiitos miehen töiden [:@] Saas nähä pääsenkö keskiviikkonakaan, kun miehen pakko olla nyt jatkuvasti töissä näitten irtisanomisien takia. Joutuu tekeen työmiesten hommia, ko ei oo miehiä töissä enää...[&o]

Ja mullakaan ei mitään oireita oo enää ja mietin jo puolitosissani, että pitääkö mennä neuvolaan äänet kuunteleen, mutta koitan malttaa. Mulla kun toi istukka tossa eessä, nii vaimentaa paljon.

Oikein aurinkoista maanantain jatkoa jokaiselle [:)]

Moi!

Onnea Möhköfantti, 17. vkoa täynnä!

JeRoSe: Kiitos onnitteluista, jokainen viikko mikä mennään eteenpäin on saavutus. Samoin mulla on järjetön väsymys koko ajan, pitääkin muistaa se ottaa puheeksi neuvolassa pääsiäisen jälkeen. Mä kävin kanssa ajat sitten sokerirasituksessa ja se litku mitä piti juoda oli väljähtynyttä colan makuista litkua, täällä ei onneksi enää ollu sitä ällöttävää sokerilitkuu ja ennen kaikkea nyt se litku oli jääkaappikylmää. Toki sitten joudun uudemman kerran sokerirasitukseen viikoilla 24-28. Toivottavasti pääset rasitukseen, tympeetä että miehesi on jatkuvasti töissä. Kaveri tänään purki tunteitaan mulle ja tuumas et tympii kun mies tekee jatkuvaa iltaa niin ei voi suunnitella mitään yhteisiä menoja.

Koivunlehti ja RustInpeace: Niinpäs näytte menevän samaa tahtia, kivaa varmasti kun toinen menee tismalleen samaa tahtia. Näinhän se on että äippäpakkauksen värit on tänä vuonna paljon haaleammat kuin viime vuonna, mut minulle mieluisia värejä oli kyllä nyt pakkauksessa, kun muutenkin tykkään neutraaleista maanläheisistä väreistä, tuo siniharmaa toppapuku on mulle oikeenkin mieluinen, mut hyvä alkupaketti.

Tänään kävin ostamassa harsokangasta, ostin 18metriä kun oli halpaa, ei maksanut kuin 1,8e metri... saapahan jos jonkin kokoista harsoa aikaiseksi. Samalla ostin taas verhokankaan... oli kangaskaupassa loppuunmyynti ja verhokangaskin oli 3e/metri. Samoin mietin että sais kohtuu hinnalla äkkiä pussilakanoita ja lakanoita kun ostaa normaalinkokoisia lakanoita ja puolittaa ne.. saa nähä kuinka tässä innostuu ompelemaan. Kutoja ihminen en ole yhtään, mut eiköhän ne sukulaiset kudo jokka osaa pikkuiselle villavaatetta. Ja samalla reissulla kävin shoppaamassa hyvän ystävän tyttölle synttärilahjan...

Mukavaa ja rentouttavaa iltaa.
Maajo

Voi hitsi Maajo! Mulla ois ollu ja vaikka kuinka paljon ylimääräsiä harsoja, jotka oisin voinut myyä edukkaasti. Ite kans aikanaan niitä ompelin ite ja lisäksi oon saanu niitä vaikka kuinka paljon tutuilta...Mutta ne on hyviä imujakin taskuvaipassa tai muuten vaan mihin vain-rätteinä.

Neulehaalarin ohjetta???

Onko kellään vauvalle?
Sellainen oikein yksinkertainen tällaiselle äidille joka osaa villasukat ja lapaset vaan kutoa!!! Meillä kun ei kukaan niitä tee lapsille niin täytyy itse tehtailla ja tykkään kyllä tehdäkin!

Ja kun tuolla oli iästä puhetta, niin olen 21.v saanut esikoisen ja nyt 29.v odottelen vasta toista. Täytyy alkaa kans varmaan tehtailemaan lapsia näin vanhempana kuten JeRoSe [:D]

Ajattelin muuten mennä yksityiselle np-ultraan, ei taida maksaa kuin about 70€. En sen veriseulan tuloksia jaksa odotella kun olen sitten ihan hermona niin kuin esikoiselta olin. Siitä sitten muutaman viikon päästä rakenneultraan, maksaa vissiin 100€, mut sittenpähän tiedän että kaikki on ok!

moikka kaikille, vanhoille ja uusille [:)]

pitkästä aikaa sain itseni tänne kirjoittamaan. olevinaan ei ole ollut aikaa... nyt kun oireita raskaudesta alkoi tulla piti alkaa lukemaan ja kyseenalaistamaan kaikkea... elikkäs, viime perjantaina tuli 15.viikkoa täyteen ja viime viikolla alkoi "pyllykipu"... siis ihan juurikin se... häntäluun molemmin puolin ajoittain kipua, pientä sähkön tunnetta ajoittain... eli, onko tää nyt sitä paikkojen löystymistä/kasvua? tuntuu meinaa kun pyörälläkin polkee hieman epämiellyttävältä... pikkasen vaikee selittää, mut oiskohan kenelläkään mahdollisesti samanlaista tunnetta näkynyt/kuulunut? no mutta, siis sen kanssa elää... toki jos yltyy niin varmaankin sit jotain vyötä... olen ymmärtänyt. toki vedän jumppia ja olen suht aktiivisesti liikkunut ja tiedän että pitää keventää kun kroppa ilmoittaa. mietin vain alkuun että onko pelkästään lihasperäistä...

liikkeitä kovasti täälläkin odotellaan... kuulemma jotain ilmakuplan tuntua aluksi... kuulostellessa [:)]

sellaista... ihmetellään!

Hei WhiteWife, tässä muutama haalariohjesivu (googlaamalla löytää tietysti enemmänkin):

http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/468

http://www.vauva.fi/artikkeli?content-id=6e984771-e2f1-4c2c-9293-dffb9481b87d

http://foorumi.ihanitse.com/viewtopic.php?t=5325

Tuosta tulikin mieleeni, että täytyisi kaivella kaappeja ja koittaa löytää aikanaan esikoiselle kutomani haalari jostain... hmmhmm!

hui kun aika menee nopeaa. sis älysin tänään vasta että jaahas. taas alko uusi viikko :D sis että 14.viikolla mennään :) ei älyä tätä ajan nopeutta. eilen illalla oli aika hämmästyttävä tilanne kun mieheni illalla oli netissä surffaa ja huuteli et "tuuppa kattoo et olisko nää hienot" ..mää riensin ja hämmennyin kovastikki ku se alko ehottelee kaikkia hienoja vaunuja :) oli kyllä kivvaa ku yhdessä sit etittii millaset halutaa. päädyttii emmljunga yhdistelmii tai sillee et erikseen on vaunut ja niistä saa rattaa myöhemmin ku laittaa eri osan siihen sillee jänskästi :D sellaset valkoset nahkaset. pikkasen niissä oli tyyliä!! :) aivan sairaan hienot kerrassaan. ehkä kuitenki vielä vähä mietitään et otetaanko valkosia jos ne helposti likaantuu mut mustatki nahkaset oli tosi nätit. onhan sitä aikaa vielä miettiä mut kesäkuussa ajateltii sit käydä tilaa. ei ole enää pitkä aika ku oikeesti joutuu alkaa miettii pinnasäkyä ja kaikkee sellasta.mut onneks ollaa alettu vuoden alusta säästää rahaa pelkästää vauvaa varten niin saa sit ostaa just sellaset ku haluaa.
mulla on ollu selkä särkyä hirveesti ja nimenomaan alaselkää häntäluun kohdalta ja sit vasemmalle taka reiteen säteilee sillee ällöttlvästi. sit yritän aina venytellä ja käydä reippailee lenkkeilee. toivottavasti se menee ohi ettei koko raskaus aikaa ole sellasta..nyt pitääkin jo rientää lenkille et kerkee ennen iltavuoroa vielä ulkoilee..mut hyvät pääsiäiset kaikille!<3

Heips kaikki!

JeRoSe
: Harmillista, mut sun pitää kaupitella niitä jollekkin muulle.. noh... minulla on tässä aikaa ommella harsoja kun kotona työttömänä olen, hassua sinänsä et sain paperit tammikuussa ja nyt en kelpaa töihin kun olen raskaana. Mies onkin sanonut et älä turhaa ressaa ja saan olla kotona äippälomaan asti ettei oo mikään pakko töissä olla. Parista paikasta on otettu yhteyttä mut kiinnnostus on lopahtanut samantien kun ovat kuulleet et oon näin pitkällä raskaana.

Että tallaiset pikakommentoinnit verhojen ompelun lomasta.
Maajo

Pikapikaa...

Anukka & Iita87: Oiskohan teillä kyse iskiaskivusta, ko tolleen "sähköilee"? Ja toisella ainakin se säteili vain toiseen jalkaan. Tukivyö varmaan vois olla kova sana. Mulla ollu kahessa edellisessä raskaudessa se ja on hyvä olla, koska tukee niin selkää kuin mahaakin.

Maajo: Mulla oli muuten tasan sama homma, ko sulla. Kakkosta oottaessani valmistuin ja tavallaan suoraan työttömäksi, koska eipä kukaan mielellään palkannut kohta mammalomalle jäävää. Ja tällä tiellä siis olen edelleen [;)] Kyllä niitä töitä kerkee tekemään myöhemminkin. Mulla monta kaveria, jotka ovat "uraputkessa" ja totaalisesti loppu. Henkisesti. Ite en halua olla vielä 40 veenä totaalisesti hermorauniona, vaan nauttia työnteosta ja siksi mulla menee vähän niinku väärinpäin tää juttu [:D]

Huomenna sinne aah ihanaan sokrutestiin ja arvatkaas onko mulla muka nälkä kokoajan, ko tietää etten voi syyä/juua mitään ennen huomista...

Kyllä se aika rientää! Kohta on jo puoliväli ohitettu... Seuraava neuvola mulla on juur siinä puolivälin paikkeilla 20.4 ja samalla viikolla on RU 23.4 =) Jänskättää jo vähän. Me ei vissii kyllä kysytä sukupuolta. Mies ehkä haluis mutta minä en. Tarvii ehkä viel keskustella ettei ruveta si tappeleen ultraajan eessä [;)]

Kauheen aikaseen teillä on noita sokerirasituksia ollu. Mulle terkkari kirjotti korttii et noin viikolla 26 vasta. Mutta voi olla että se johtuu siitäkin että oon vielä alle 25 vaikka ylipainoa kyllä löytyy. Eli olen siis vielä toukokuun loppuun asti 24 [:D]

Vielä en ole liikeitä tuntenut vaikka niitä kuulostelee aina väliin mutta kaipa niitä ehtii tuntea sitte tarpeeks vielä. Täällä ollaan kans kaikin puolin oireettomia, tosin pientä närästystä on aina väliin...[:'(] Sen oon kyllä huomannu et mielialat vaihtelee kyl tosi taajaan välillä viel ton edelisen lisäks...

Tällästä tänne, iloista odotusta kaikille!

Annuli: Sokerirasitus jo tässä vaiheessa ainakin mulla on sen takia, ko käytännöt on muuttuneet vuoden alusta ja kun oon aikasemmin edellisissä raskauksissa käynyt siinä, niin nyt käyään jo aikasemmilla viikoilla ja toinen tuolloin vk 26-28. Omasta mielestä tää on niin turha tää uus käytäntö, vaikka tarkoituksena onkin saaha "kiinni" jo aikasemmassa vaiheessa, jotta voi tehdä tarvittavat toimenpiteet, ettei raskausdiabetes pääse iskemään. Mulla ollu kahelta edelliseltä paasto koholla (vain 0.1) pykälää ja ruokavalion seurannalla "selvisin" loppuajan. Silti esmes kolmonen paino vain 3,1 kiloa syntyessään eli ei todellakaan mikään "sokerivauva". Rd:sta en ite sairastanut.

Nyt saunaan...

Mä en edes tiedä mitään niistä sokerirasitustesteistä, ei oo mulle ainakaan puhuttu neuvolassa nyt eikä esikoista odottaessani. Tehdäänkö niitä "riskiryhmille" vai kaikille nykyään?
RustInPeace kiitos neuleohjeista [:D] täytyy lähtee osteleen lankoja... ja miettiä mikä olis hyvä väri, varmaan luonnonvalkoinen lanka ja ostaisi kaikki napit eri värisiä ja muotoisia[:)]
Mulla on muuten ollut nyt tosi kovaa turvotusta vatsassa, arvelin että johtuu kalkkitableteista... sivuvaikutuksena mainittiin... Ja noista kivuista että itselläkin on ollut hermokipua pakaroissa, liekö iskiaskipua?

Huomenta kaikille mammoille! (jos suonette käyttää moista sanaa) [:)]

WhiteWife: Se näyttää vähän vaihtelevan kunnittain, täällä sanottiin että kaikille yli 25-vuotiaille tehdään sokerirasitustesti kun uudet ohjeet ovat sellaiset. Aiheesta oli myös vau.fi:n etusivulla juttua "Sokerit koholla"-otsikon alla. Ja suosittelen ihmeessä menemään noihin ultriin yksityisille, jos ei kunta niitä tarjoa. Meillä sinänsä on hauskaa et kunta tarjoaa ne mut ne on ostopalveluna KPKS:n mammapolilta ja ite joutuu maksaan sen polimaksun, mut mielelläni minä sen maksan et saan nähdä vauvelilla olevan kaikki kunnossa. Toki näen myös joka neuvolakerralla kun terkkari ultraa masukkia ahkerasti.

JeRoSe:  Siksipä minäkin päätin nauttia tästä ajasta olla kotona ennen pienokaisen tuloa ja mammalomasta... Haaveissani on myös se, että voisi olla kodinhoidontuella siihen saakka kun lapsi on 3 vuotta, mut sen näkee sitten tulevaisuudessa, että miten käy. Kyllä mäkin ehdin töitä tekemään vielä. Nykyään valitettavasti monella kaverilla on sellainen ajatus, että ura ensin ja sitten vasta lapsia, niin minullakin oli ennen, mut viimeisen 2 vuoden aikana elämäni on kokenut sellaisia ihania muutoksia, jotka on pistäneet elämäni ja ajatukseni uuteen uskoon.

Anukka, iita87 ja WW: Iskiaskivulta kovasti kuullostaa tuo mitä moni muu minunkin lisäksi kärsii, elikkäs kipu lähtee selästä jommankumman pakaran kautta säteilee jalkaan. Itse olen rentouttanut selkää makaamalla selällään lattialla ja nostanut jalat sohvalle, venytellyt ja kiinnittänyt istuma-/seisoma yms. asentohin huomiota. Terkkarihan ehdotti mulle viimeksi tukiliiviä kun oli selkä melko pahasti kipeä mutten vielä suostunut, sanoin kokeilevani omia keinoja eka et helpottaako.

Annuli84: perässä tullaan... mulla tosin neuvola 17.4. ja RU 29.4. Et ole ainut jota jännittää, minua jännittää kanssa hieman. Me taas aiotaan kysyä sukupuoli, jos vaan sattuu näkymään, viimeksi NP-ultrassa vauva kölli selkä ultraan päin eikä suostunut muuttaan asentoa vaikka kuinka koetti houkutella niin jos samanlainen asento ni hankalaa tulee olemaan, toki tiedän että vauva pyörii kohdussa jatkuvasti.

Liikkeistä sen verran, että eilen maatessani kyljelläni tai pikemminkin puoleksi mahallani tuntui massussa taas liikettä, niin kuin ois kuplajono puhjennut ja sen jälkeen muksaisu toisella puolella... liekkö pikkuinen polskinut siellä menemään.

Mukavaa päivän jatkoa mammoille!
Maajo

Heissansaa!

Päivän työ tehty [;)] eli sokerirasituksessa käyty eikä ollut yhtään paha. Viimeksi meinasi tulla vähän heikko olo, mutta ei nyt.

WW: Nykyinen käytäntö monissa kunnissa on, että KAIKKI odottavat äidit lähetetään rasitukseen. Tässä hieman enemmän asiasta infoa: http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.naytaartikkeli?p_artikkeli=shp00745

Ei maar, pitää mennä...torsoksi jäi tää viesti.

Moi,

Ei mullekaan ole vielä puhuttu sokerirasitustesteistä, mutta sit varmaan myöhemmin. Luotan suomalaiseen terveydenhuoltoon[;)].

Kuuluu ihan hyvää, rv 14+1. Ällötysolo ei ole erityisemmin vähentynyt, olkoon. Syön sitten useammin jotain pientä. Suolainen auttoi ennen paremmin, mutta nyt ei oikeastaan väliä. Suklaa ei maistu[:D] JEE!

Eilen illalla maha oli tosi turvoksissa, hiukkasen jopa huvitti, kun tunsin itseni palloksi[;)]. Mieskin virnisteli. Aamulla olin "laskeutunut" ja maha oli ns. normaali.

Mieli on tosi hyvä ja rauhallinen. Kohta alkaa kauan odotettu pääsiäisloma ja heti perään hiihtoloma[:)]! Mehän ollaan menossa Lappiin hiihtovaellukselle, oon jotain jo aikaisemmin siitä jupissutkin täällä. Täytyy varautua kaikenmaailman napostelujutuilla, et aina äklötyksen hiipiessä voi heittää huiviin jotain mielekästä.

Voikaa hyvin ja nauttikaa auringonpaisteesta,
Koivunlehti

Takaisin