Raskaus alkutekiöissään

Heips!

Minäkin päätin ilmoittautua mukaan Lokamammoihin, kun kerta huomasin että täällähän on tällainen! Mulla on LA 25.10, eli viikot 8+6 parhaillaan. Tämä on siis toinen lapsi minulle, miehelleni kolmas ja eka yhteinen eli tila-auto on jo hommattu että päästään kaikki samaan automobiiliin [:)]
Ensimmäinen neuvola käynti takana ja viikon päästä ultraan, jännittää että mikä ikiliikkuja siellä masussa onkaan! Kaikki tuntuu ihan eka kerralta kun esikoisen syntymästä on aikaa 7 vuotta.
Oletteko muuten ostaneet mitään tulevalle maha asukille vielä, itse olen hiplaillut pikkuruisia vaatteita kaupoissa kun esikoinen on jo eskari ja kaikki vanhat tullut annettua pois. Mutta en ole vielä ostanut mitään, taidan olla vähän taikauskoinen koska anoppi kielsi ostamasta mitään ennen viidettä kuukautta ja se muuten tietää nää jutut. On ennustanut miehen lasten sukupuoletkin ennalta ihan oikein! Meille ennusti poikaa mutta sen näkee sitten lokakuussa...
 
whitewife: Ihan samanlainen tilanne meillä, miehelle tulossa kolmas, minulle toka ja siis ensimmäinen yhteinen.
Tila-autoa etsiskellään ja mullakin aikaa edellisestä raskaudesta 7vuotta ja risat : )

Viikkoja nyt siis 9+6 ja juu kyllä on tullut jo vähän vaatteita hiplailtua ja vaunujen vertailu/tutkiminen käynnissä.
 
Moikka kaikille!

Elikkä tuli torstaina käytyä ekassa neuvolassa; oli tosi mukava täti ja käytiin normihommat läpi ja kuunneltiin sydänäänetki ja jopa löydettiin ne[:)] Vaikka ensin epäiltiin ettei niitä vamaan viel löydy. Neuvolatäti siirsi laskettua aikaa 1.11.2009.

No perjantaina oli sit yksityisella ultra ja siellä se köllötteli [:D] isiki suoriutu hienosti ultrakäynnistä ja suhtautu miesgynekologiin tosi hyvin (vaikka ensin sitä vähän epäröin) vaikka meinaili ensin vähän jännillä, kovasti hymyili et "siellä se sydän sykkii". [:)] pituutta lääkäri sai mitatuks 8,3mm ja kaikki oli hyvin. Ainoa mikä oli, niin lääkäri löys tulehduksen ja määräs flagylin emätinpuikot viiden päivän kuurille.
Nt-ultra olis 18.4 ja seuraava neuvola 21.4. Niitä taas odotellessa [:)]


Niin ja Kaikille uusille tulijoille myös heit ja tervetuloa![:D] Nyt tää lähtee syömään :)
 
Heips vaan! Kevättä rinnoissa :) Välillä inhottavia huono-olo kohtauksia tulee, etenkin töissä kun on kaikenlaisia hajuja joka puolella, mutta välillä onneks on helpompaa. Tekis kyllä mieli varata aika varhaisultraan, mutta yritän jaksaa malttaa mieleni. Huhtikuun lopulle luvattiin sit ultra, kun eka neuvola on vasta 2.4.

Jennaellen:
Kertoiko lääkäri tarkemmin tuosta lääkkestä minkä sait tulehdukseen? mietin vaan kun siinä pakkausselosteessa on mainittu että tuotetta ei tulisi käyttää raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikaan. 
 
Hyvät sunnuntai-illat kaikille, olis tänään taas yövuoroihin lähtö edessä tässä piakkoin... huomasin viimeeksi yötuurien aikaan että selvästi rankempaa valvominen, kai tuo toukka tuolla painaa [:)]

JeRoSe
: ai maalasit... no mä oon varmaan sit pikkasen hysteerinen noiden maalien ja "höyryjen" suhteen. kysyin kyl neuvola tädiltä myös asiasta, sanoi kyllä että pitäisi välttää. mutta niinhän niiden mielestä vissiin kaikkea pitäis välttää. paitsi että ihmettelin kyllä kun kysyin hiustenvärjäämisestä. hän sanoi siihen että onhan parturi-kampaajatkin raskauden aikanaan yhdeksän kuukauden ajan hiusväri höyryissä ja ei ole tilastoidusti ainakaan mitään tuloksia että olisi sairaita vaaveja tullut... eli periaatteessa muutaman kerran raskauden aikana vois tukkansa maalata... IHANAA [:D]

mä vielä pohdin tota maalamista... jos mies maalaa, niin toki parempi, mutta kun houkuttais kauhiasti tehdä jotain tän kämpän eteen. ehkä meitsi sit valitsee sen tapetoinnin [;)]

mutta mutta, illan jatkoja kaikille ja voidaan kaikki hyvin ja paksusti, eiks joo? [:)]
 
värjäämisestä
en tiedä, onko totta vai tarua, mutta kuulin, että raskausaikana hiusväri voi muuttua joksikin odottamattomaksi hormonien tai jonkin muun väikutuksella. Erään tuttuvan tukka muuttui kuulemma miltei vihreäksi [;)] 
 
Maanantaita ja aurinkoista sellaista [:)]

Täällä voidaan hyvin! Ja oon vieläkin täpinöissäni tosta perjantain ultrasta, ettei oo tosikaan [;)] Ois jo syyskuu....

Mulla pisti silmään toi, että WhiteWife ja pp09 (teretulemasta tänne turiseen, by the way [:)]) miettinyt ja hommannutkin tila-auton. Me ollaan pärjätty ihan farkkumallisella autolla, vaikka lapsia on nyt 4 ja nyt tosin pitää hommata tila-auto. Mihin te ootte päätyneet? Meillä kun on aika "rankat" kriteerit sen suhteen, nii se jo itessään karsiin paljon vaihtoehtoja pois.

Ite en oo ostanut yhtään mitään tulokkaalle, ko on noi edellisten kaikki jutut tallella. Paitsi jos sukupuoli on toinen, nii sitten menee vaatetukset kaikki uusiksi.

Jennaellen oli käynyt ultrassa ja saanut mielenrauhan [:D]

Anukka: Joo, maalaisjärki vaan käteen kaikkien tollasten asioiden suhteen ja jos itestä tuntuu, että maali häirittee, nii ei kannata sitten maalata. Ja käytetäänhän tapetoinnissakin liistereitä, joissa on liimoja [;)] Ja tosta hiusten värjäämisestä - siitä on aina niin monta mieltä, ko on ihmistäkin. Ite oon aina hyvillä mielin iskenyt raitoja raskausaikana ja juttelin tästä asiasta kampaajani kanssa, nii oli ehdottomasti sitä mieltä, että nykyisin aineet on turvallisia eikä oo vauvalle haitallisia. Ja ite oon sitä mieltä, että neuvoloissa ollaan monesti aivan liian ylihysteerisiä, suorastaan kaiken suhteen. Ja meikä paholainen on myös syöny surutta homejuustojakin raskausaikana, kun pitää huolen siitä, että se on tehty pastöroidusta maidosta.

Oikein mukavaa maanantaita!
 
Huomenta kaikille! [:)]
 
Maajo: Hyvä me 15+0...onnea sinullekin! [:D]
 
Täällä on kahvi alkanut tekemään närästystä. Olenkin siirtynyt lähes kokonaan teen juontiin. Niin ja sitten....en aivan varma ole, mutta pientä kuplintaa ja kutitusta on tuntunut jo pari päivää. Voisiko se kenties olla liikkeitä?! [:D] Sinällään vaan hassua, että on kyseessä ensimmäinen lapsi ja kaikki aina toitottaa, että ne tuntuvat vasta paljon myöhemmin kuin jos odottaisi tokaa,kolmatta jne. No tiedä häntä olenko vainoharhainen [:D] vai onko oikeat tuntemukset.
 
Ihanat päivänjatkot!
 
 
Poistun takavasemmalle..kassotaan pari kuukauden kuluttua sittten uuvemman kerran jos onni suo.

Iloista odottamista kaikille ja tulevaa kevättä.
 
Möhköfantti: Kyllä ne on niitä ensimmäisiä liiketuntemuksia, ko kutittaa ja kuplii - ihanaa [:D] Mulla kakkonen ja kolmonen tuntu jo viikoilla 13+ eli on täysin mahollista. Nyt on istukka edessä, nii liikkeet eivät vielä tunnu, ennenko istukka nousee ja vauvan monotukset vahvistuu.

Kaylies: Pahoitteluni [:(]
 
Meille tuli eilen keskenmeno. Toivottavasti pääsen tänne foorumille uudestaan odottamaan, toivottavasti jo kesän korvilla.
 
Heips kaikki!

Kävin tänään aamulla neuvolassa ja masukilla kaikki hyvin. Katsottiin ultralla masukkia mutten kuvaa saanut muistoksi. Siellä se jumppas ja vilkutti meille, aivan kuin halusi viestittää että hei kaikki on kunnossa ja toki masukki oli kasvanut. Sydänäänetkin saatiin kuuluviin ja oikein ihanalta kuullostivat. Sokerirasitus oli onneksi normaali, mutta joudun uudelleen rasitukseen vkoilla 24-28, mutta ihan hyvähän se on et seurataan. Verenpaine oli neuvolapaineeksi ihan jeesh ja kotimittaukset edelleen jatkuu ja en vieläkään ole aloittanut lääkitystä. Selkä ollut kipeä ja terkkari ehdotti tukivyötä mutta en oikein ole innostunut vielä asiasta, kattoo nyt miten tuo selkäkipu tästä jatkuu, terkkari meinas et saattaa johtua raskaudesta mutta itse epäilen, että johtuu kylmettymisestä ja siitä kun meinasin kaatua liukkaalla kelillä. Kysyin myös terkkarilta allergialääkityksestä ja se sanoi ettei allergialääkkeitä käytetä raskausaikana jos vaan odottaja pärjää ilman, silmä- ja nenäoireita helpotetaan tipoilla ja sumutteilla mut suun kautta ei oteta tabletteja, että tällainen kanta täällä suunnassa on.

Itse en ole maalaillut enkä maalaa, saa mies hoitaa maalaukset täällä. Meilläkin tulee auton vaihto kun tuo nykyinen auto on rekisteröity pakettiautoksi niin eipä siinä sit vauvaa paljon kuljetella, mutta katellaan sitä sitten kesän lopulla kun tuo keittiö remontti on nyt menossa niin siihen uppoaa rahaa. Ja hiusten värjäämisestä, itse olen 2 kertaa hiukset värjännyt nyt raskauden aikana, kampaaja sanoi ettei se ole vaaraksi vauvalle, kuitekin onhan hius irti ihosta ja väriainetta pääsee sitä kautta hyvin vähän verenkiertoon ja sikiöön, en kyllä tosin alkais blondaamaan hiuksia raskausaikana kun kuitenkin blondivärit on voimakkaampia.

Möhköfantti: Ihanaa me 15 vkoa odotusta täynnä, onnea! Niin minunkin terkkari väitti ettei liikkeet vielä tunnu, mutta olen itse tuntenut masukin liikkeitä esim. sellaista et joku tökkis sormella mahaa sisältä päin sekä tuota kuvailemaasi kuplintaa kanssa tuntunut!

Kaylies ja silmu: ikävää, että olette joutunut kohtaamaan noin suuren surun ja toivon että onni on paremmin myötä seuraavalla kerralla! Voimia kummallekkin jaksamiseen! Lainasin runon netistä rihmaston sivuilta:

Pikku-enkelimme

Utuinen pilvenhattara
sieltäkö sinä
katselet alas maailmaan
pikku-enkelini
Sinäkö hiukset hulmuten
meille vilkuttaen
liitelet pilveltä pilvelle
sinessä taivaan
Katse luotuna korkeuksiin
voin nähdä sinut
kultaiset siivet selässä
auringon valon säteenä
pikku-enkelinä



Maajo
 
Päivitän sitten listaa uudelleen...

Syyskuun LA:t              Lokakuun LA:t                Marraskuun LA:t
1.                               1.                                1. Jennaellen
2.                               2.                                2.
3.                               3. Onerva                      3.
4.                               4.
                               4.
5. Ronja78                    5.                                5.
6.                               6.                                6.
7.                               7.                                7.
8.                               8.                                8.
9.                               9.                                9.
10.                             10.                               10.
11. Annuli84                 11.                               11.
12.                             12. iita87                       12.
13.                             13.                               13.
14. Maajo, Möhköfantti   14.                               14.
15.                             15.                               15.
16. Olivia                     16.                               16.
17.                             17.                               17.
18.                             18. Koivunlehti, pp09        18. MaiSa
19.                             19.                               19.
20.                             20.                               20.
21.                             21.                               21.
22.                             22.                               22.
23.                             23.                              
23.
24. JeRoSe                   24.                               24.
25. Anukka                   25. WhiteWife                 25.
26.                             26.                               26.
27.                             27.                               27.
28.                             28.                               28.
29. Lellu                      29.                               29.
30.                             30.                               107108.
                                  31. Lini80
 
Tervehdys!

Silmu ja Kaylies: Pahoittelut, onnea uudelleen yritykselle.

Ihanan keväisiä päiviä ollut nyt, vaikka aurinko tehnyt tiet aika liukkaiksi..
Hirveästi jo odottelen milloin saisi tuntea ensimmäisiä liikkeitä, vaikka taidan joutua odottelemaan vielä jokusen viikon.
Viikonloppuna oli pakko käydä ostamassa muutamat isommat housut ja rintsikat, että mahtuu varustus[:D]
ihmettelen myös, että kuinka paljon aikovat vielä kasvaa nuo tissit.. minkälaiset reput sitä täytyy loppuvaiheessa oikein olla.

Ensi viikolla olis sitten neuvolalääkäri tiistaina, kun tulee 14vko täyteen. Tänään siis 12+6
Kivaa taas kuulla sydän ääniä.

Anukka: Oon huomannut ihan saman, että paljon hankalampia noi yövuorot kun ennen. Jotenkinhan tuon masukin täytyy asiaan vaikuttaa.. hassua.

Hyviä vointeja ja aurinkoisia päiviä kaikille!!
 
Ihana runo Maajo, kiitos!

Kiva lukea teidän raskaus juttuja täällä, vaikka se hieman katkeransuloista onkin.

Kevät aurinko paistaa ja mieli on keveämpi kuin pitkään aikaan! Kaulies ja Silmu, kyllä meitä vielä onnistaa ja saamme kokea raskauden ilon uudelleen!

Oikein ihanaista kevättä kaikille!

Eve
 
Hei!

Nicole: Juttelin tosiaan siitä lääkkeestä ennenkuin sen alotin; se kielto johtuu siitä kun on epäilys että voi aiheuttaa sikiölle epämuödostumia mutta koska asiasta ei ole tarpeeksi näyttöä tutkimuksissa että tämä olisi totta, on lääkeen käyttöä varoiteltu mahdollisuuden vuoksi. Kaikesta kun pitää varoittaa, jos pieninkin mahdollisuus / epäilys. Mutta koska tulehdukset lietsovat enemmän keskenmenon riskiä tutkitusti entä että kyseinen lääke aiheuttaisi epämuodostumisia, voi lääkäri määrätä lääkkeen ensimmäisen kolmanneksen aikanakin. Lääkäri määräsi minulle tosiaan vain 5päivän kuurin, kun oikeasti emätinpuikkoja tulisi käyttää 10päivää. Joten uskon, ettei huolta [:)]

Silmu ja kaylies
: Voimia teille molemmille ja onnea uuteen odotukseen kun taas tärppää <3 Keskenmeno sattuu aina, tuli se missä vaiheessa raskautta tahansa.

Annukka ja Lellu: Olin lauantaina viimeksi yövuorossa, ja tänään alkaisi taas yövuorot. Meinas lauantaina itku päästä, kun ei oikeen tän alkuväsymyksen kans jaksais aamun pikkutunneille valvoa. Väsymys ja kiire sai lauantaina aikaan kauhean närästyksen, enkä jossain vaiheessa iltaa enää jaksanut edes nostaa mitään painavampaa ( jalat ja selkä oli aivan jäykkänä ja kipeät ). Siinä oli sitten kiva yrittää hymyillä ja palvella asiakkaita vaikka teki mieli heittää hanskat tiskiin ja siirtyä takavasemmalle. Onhan se kiva odotella sit alkuväsymyksen väistyttyä, kuinka kiva sen kasvavan mahan kans on touhuta [:D] Mahtaa riemu revetä !
No meillä onneksi jossain vaiheessa siirretään odottavat mammat yövuoroista kokonaan pois, mut siihen vielä matkaa.

Me tilattiin pesutorni reipas viikko sitten, saas nähdä jos se tällä viikolla jopa saapuisi.
Tissitki on niin tinnillä ja arat että oon pari kertaa joutunu raivostumaan ukolle hiplailuista [:D]  Pientä tunteiden kuohuntaa tosiaan havaittu [:)]

Onkos kellään muuten kokemuksia miehistä, jotka ehkä ihan pikkuisen luulevat olevansa isiä jo syntyessään eikä minkäänmoiset kirjaset ja liputlaput ole kovin merkittäviä?
Vähän tällaista pientä käytöstä havaittu täälläpäin, on saanut kuitenkin nenilleen, jos minun käytöksessä jokin asia aiheuttanu ukolla hämmennystä ja tuskailua eikä mun selitykset aina ota onkeensa, oon avannu vaan mukisematta kirjasen, ettiny oikean sivun ja antanu herralle, joka kokee sen jälkeen ahaa-elämyksen "ai tästäkö se johtuu?". Mutta ei oikein itse osaa / halua/ vai jaksa hakeutua avujen ääreen eikä ymmärrä, että ihan oikeasti ne varmasti helpottais hänenkin kestämistä jos lukis. Oon pyytäny jutteleen kavereidensa kanssa, jotka jo isiä ja he ovat antaneetki tosi hyvää tietoa. Oon itse ollu avoin ja vastannu kysymyksiin, jos niitä esitetty. Ukkoseni kun ajattelee että jokainen raskaus on erilainen ja jokainen äiti ja lapsi on erilainen ( mikä on totta), eikä näitä asioita kirjoista opita, mutta olen yrittäny selittää että tarkotus ei ole omaksua kirjoja "raamatuiksi" vaan soveltaa omaan raskauteen ettiä yhtäläisyyksiä ja mahdollisia helpotuksia asioihin ja ennenkaikkea tukea???
En tiiä onko vika minussa, että alitajuntasesti vaadin miestä olemaan enemmän minun omalla tavallani tiedon janoinen ja ymmärtäväinen, että raskauteen perehtyminen tuskin on paha asia? En haluais toista painostaa toimimaan muutoin kuin itelleen luonnollisimmalta tuntuu?
Turhauttaa vain itsellä kun raskaus kun sattaa tuoda mukanaa muutoksia naisessa, niin toinen ei aina ymmärrä ja purkaa turhautumisensa ennen kuin selvittää johtuuko asia minusta, hormooneista, kivuista, jne.?
Rakastan ukkostani ja ukkoseni minua ja molemmat iloisia raskaudesta, ja ehkä nyt vain liioittelen huoleni kans, mutta pieni epävarmuus hiipii takaraivoon kun toinen ei voi nöyrtyä ja hyväksyä tosiasiaa, että ei ole seppä syntyessään eikä tarvitsekkaan olla?

No nih, pikkuavautuminen tilattu [:D][:D][:D][:D][:D]
 
Hei taas!

Tulin vasta jäältä kävelemästä, ko on niin ihana ilma. Tyäret nukku vaunuissa ja välistä oli hieman raskas työntää tuplia, mutta onneksi hanki kantaa ja kelkanjäljet kovat [:)]

Unohtui mainita keskenmenon kokeneille, että ite sen kokeneena tiiän, että se vaatii oman aikansa ja surunsa, mutta kyllä siitä yli pääsee. Eihän nää sanat paljon lohduta, mutta tiiän tunteenne. Oma km tuli päivää ennen np-ultraa - oli aivan tuskaa. Onneksi sen jälkeen raskauduin suht pian uudelleen, mutta pelko km:sta oli vahvasti läsnä puolet raskaudesta. Km:t ovat aivan uskomattoman yleisiä, vaikka niistä ei julkisesti monikaan kerro. Ja vaikka nyt tuntuu pahalta, nii kyllä se luonto yleensä hoitaa asiat oikein eli ite aattelin, että sikiöllä oli mahdollisesti jokin kehityshäiriö tai muuta vastaavaa ja siksi tuli pois..Mielessä km on aina, mutta ajan myötä suru helpottaa *halaukset vielä teille kaikille* [:)]

Jennaellen: Miehet on niin miehiä eikä niitä voi muuttaa - se tekevät asiat yleensä aina tavallansa, mutta toi on hyvä, ko oon näyttänyt faktatietoa, nii josko se jossain vaiheessa menis paremmin perille [;)]

Nyt nuorin hermostuu, menen...
 
Nonii, tänään käytiin neuvolalääkärillä. viikkoja nyt 11+1 ja ja lääkäri yritti doplerilla kuunnella sydänääniä ni ehä se onnistunu. ei millää saatu kuulumaan. Kaikki muuten hyvin ja sanoin et ku ei ole enää pahoinvointiakaan nin eihä ole sit mitää kauheaa päässy käymään. Lähetti heti polille ultraan. mutta helpotus. kaikki oli niinku kuuluinkin. vastasi sikiö viikkojaan ja pituutta oli jo 4,5 cm ja siellä pomppi niinku trampoliinilla :D oli se ihanaa katseltavaa. sydän myös pomppi menemään ja näin. Helpotus jälleen :) ihanaa on tämä odottaminen jällee. äske vaan pääsi hätä tulemaan mut nyt tosiaan kaikki viimesen päälle hyvin!<3
 
Jennaellen: Miehet on miehiä. Niille on ehkä kuitenkin vielä alkuraskaudessa vähän epätodellista koko asia isyydestä, vaikka ultrassa hämmästyneenä ja iloisena meilläkin katseli kuvaruutua. Meillä kyllä kyselee ja on lukenutkin kun olen just jotain vihkosta käteen työntänyt.. mutta silti, ei samalla tavalla tutki juttuja kun mitä ite tulee lueskeltua. Vaan eiköhän nekin pikkuhiljaa kasva siihen isyyteen ja luulenpa että kun potkut alkaa tuntua niin että mieskin voi sen tuntea, niin alkaa vähän hahmottumaan miehellekin, että sieltä on tosiaan tulossa oma lapsi.
Älä turhaan murehdi tuollaisia. Kannattaa kertoa miltä itsestä tuntuu ja jos tietää itsekin jonkin kiukunpuuskan johtuvan hormoneista tms. niin senkin voi ääneen sanoa. Ymmärtää sitten ehkä se mieskin, että ei ole nyt ihan oma itsensä.

iita87: mukavaa että sait hyviä uutisia. Se on tosiaan ihana tunne, kun näkee sen pikkuisen siellä sätkimässä ja sydämen pamppailemassa. Voihan olla että liikkui niin kovasti, ettei doplerilla siksi saatu sydänääntä kuuluviin.
Sullakaan ei enää ole pitkä aika siihen maagiseen 12vko rajaan, vaikka eihän mikään sittenkään täysin varmaa ole.. mutta riski keskenmenolle pienenee huomattavasti. Hyvää vointia sinnepäin!

Tänään ajattelin mennä vähän kuntoilemaan spinning-tunnille.. saas nähdä kuinka paljon sitä puuskuttaa sen jälkeen.. vaikka olen kyllä käynyt salilla, mutta nyt on ollut taas pieni tauko työvuorojen ja oman laiskuuden takia. Ja kun nyt ei ole enää etovaa oloakaan ollut, niin on mukavampi mennä.

jaahas.. pyykkikone piippaa että valmista on.. täytyy mennä laittamaan uutta..
 
Takaisin
Top