Raskaudesta palautuminen

Mä oon ihan suosilla köllötellyt vielä kotona, kun tuntuu et seisoskelu saa alapään turpoamaan ja kipeämmäksi. Tänään ehkä vihdoin on suunta parempaan päin :)
 
Mitenkäs teillä ovat noi epparihaavat ja muut tikkaukset parantuneet nyt, kun synnytyksistä jo vähän aikaa? Mulla oli eilen jälkitarkastus (8 vk synnytyksestä) ja epparihaava kuulemma näyttää siistiltä. Kiristää kuitenkin vielä ja epämukavan tuntuinen, joten sitä voisi lääkärin mukaan ihoöljyllä hoitaa. Imetyksen takia kuivilla limakalvoilla voi myös olla osuutta asiaan, niihin voi auttaa estrogeenivoide.

Entä oletteko jo tehneet vatsalihasliikkeitä? Kannattaako aloittaa ihan perusnostoilla? Mulla ei ole mikään rantakunto-ohjelma tavoitteena, vaan selän kanssa ongelmia, niin pitäisi yrittää saada noi vatsalihakset tukemaan selkää.
 
Mulla alapää tuntuu ihan ookoolta nyt kuukauden jälkeen synnytyksestä, tuntunut jo jonkun aikaa. Mulla tosin repesi paikat, ei viilletty auki. En taida ikinä uskalla kurkata tonne kun epäilyttää muutenkin tiesikö mieskätilö nyt varmasti miltä sen loppupeleissä kuuluis näyttää. :'D Jälkivuotoa on vielä pikkasen.

Mullakin on selkälihakset kovilla varsinkin kun kävelee tai kanniskelee vauvaa olalla, ja harmittaa toi mahanjämä joka jää farkkujen päälle roikkumaan ja näkyy selvästi tiukkojen paitojen läpi. Saas nähä mitä jumppaa joutuu tekemään et pääsee siitäkin eroon.
 
Kuukausi synnytyksestä ja repeämät (sivuille) tuntuisivat parantuneen muuten hyvin, mutta häpyhuuli repesi ja tikit irtosi melkein heti, joten lerpattaa vieläkin miten sattuu :sad001 kipeä ei ole mut brutaalin näköinen, toivottavasti vähän vielä korjaantuisi itsestään, jälkitarkastuksessa kysyn sit miten sitä saisi korjattua..

Lihaksia täälläkin kaivataan, mut en uskalla tehdä kuin lantionpohjalihasten jumppaa, kun tuntuisi olevan laskeumaongelmaa :sad001 Aika suuri ahdistus päällä alapään tilanteesta, en ole myöskään uskaltanut vielä peilillä katsoa.Jälkivuoto lloppui viikko sitten, yritän varmaan saada jälkitarkastuksen parin viikon päähän niin saisi vähän vastauksia.

Coriander, aloittaisin alavatsan lihaksista, että pohja on kunnossa. Vatsarutistukset lisää painetta lantionpohjassa, joten jos lihakset on siellä heikot, voi lisätä laskeumariskiä. Ja ovathan suorat vatsalihakset varmasti jo paikallaan? Erkaantuma voi jäädä pysyväksi, jos lihaksia harjoittaa liian aikaisin. Kannattaa ehkä ensin varmuuden vuoksi satsata syvempiin vatsalihaksiin, lankkuja ja muita sen sellaisia, sekä esim jalannostoja maaten. Ja todella niihin lantionpohjanlihaksiin!
 
Tai yang, anteeksi karskiuteni, mutta luulisi että (hetero)miehet tietää tarkemmin alapään anatomian kuin naiset. Joten ehkäpä sulla on paikat ihan priimakunnossa. :D

Mulla on vähän jälkivuodon kaltaista edelleen. Ei täysin kokonaanole loppunut, sellasta tuhnua on jatkuvasti pikkareissa. Eilisestä asti olen joutunut jopa käyttämään phs ettei tule läpi. En usko, että nämä olisi vielä ekat menkatkaan, kun vuoto on niin tummaa, "vanhaa" verta. Muuten on paikat ihan kunnossa. Lantionpohjan jumppaa pitäisi jaksaa tehdä vielä ahkerammin, tuntuu nimittäin vielä vähän löysältä tuo alakerta. Eikä tee hirvittävästi mieli ponnistella esim. ulostaessa...
 
Perus istumasnnousuja ja rutistuksia yms. suoria vatsoja kannattaa tehdä vasta pitkän ajan päästä. Kaksi fyssaria neuvonut, että mieluiten vasta 6 kk synnytyksestä. Siihen asti syviä vatsoja (poikittainen vatsalihas) ja maltilla vinoja vatsoja. Ja runsaasti lantionpohjaa. Netistä löytyy varmasti paljon hyviä ohjeita. Myös HUSn vauvamatkalla vihkosessa oli stvien vatsojen treeniohjeita.
 
Odotan kutsua jatkotutkimuksiin. Joku viturallaan mun sisällä ja sattuu. Sektiosta ja sterilisaatiosta nyt siis 2kk ja jälkitarkastus oli jo taannoin. Lääkärini on kyllä ihana ihminen, huolehtii tästä varmaan enemmän kuin minä itse. Venailen siis vaan ja siedän oloa. Kantelu ja nostelu koskee, kylkiasento koskee (miten muuten saisin yöllä imetettyä kun en halua nousta....), yskiminen koskee. Joku on kai sit rikki mennyt, koska ei mua kokoaikaa näin ole koskenut. Heti leikkauksen jälkeen toki mutta tämä on jotain muuta ja erilaista.
 
Mulla vasta 3.5vk synnytyksestä ja aika hurjan näkönen on alapää......
 
Syviä vatsalihaksia metsästämään siis ja unohdetaan vatsarutistukset toistaiseksi. Yhdessä neuvolasta saadussa vihkosessa olikin yksi sopiva liike, selällään jalat koukussa vatsalihasten jännitys ja ristiselän rullaus. Täytyy googlailla lisää. Lantionpohjalihaksia olen toki jo reenannut, mutta siinäkin voisi aktivoitua.
 
Jes, mä palasin eilen kuntosalille :) ihana saada taas kahesti viikossa oma hetki. Meiän vauvahan syntyi jo viikko ennen vappua.

"Treeni" meni ihan hyvin, vähän on tänään ollu lihakset kipeenä. Kävin vikan kerran salilla synnytystä edeltävänä iltana niin ei kamalan pitkää taukoa ees tullut.

Yritin tunnustella, mun mielestä mun vatsalihakset on palautuneet paikoilleen mutta ainakaan kuukauteen en niitä vielä harjota. Onhan sitä kaikkea muutakin mitä tehä, polkea vaikka kuntopyörää ja lukea hömppää :D
 
Täytyy tännekin kai kirjotella joskus. Tosiaan synnytyksessä ei alakertaan tullu mitään, paremman näkönen se on nykyään ku raskauden aikana :D Oli meinaan turvonnu koko alakerta loppuraskauden. Jälkivuotokin oli niukkaa aina vajaa neljä viikkoa synnytyksen jälkeen. Alko verinen vuoto ja hyytymääkin tuli, soitin neuvolaan ja kerran päivystykseenkin mut joo normaalia on viel pari viikkoo ku ei oo tulehdusoireitakaan. Ois vaan pitänyt itteensä kuunnella taas, eilen eli päivää vaille 6 viikkoa synnytyksestä rupes verta tuleen sit oikein kunnolla. Päivystykseen lähin ja kaavintahan se edessä oli, kohtuun oli siis jäänyt jotain jäämiä. Istukka syntyi repaleisena, arvasin jo sillon että tyhjeniköhän vaan kokonaan. Kotiin pääsen tänään vielä onneksi, yhden yön siis vietin osastolla. Eivät eilen uskaltanu laittaa kotiin kun koitettiin eka lääkkeillä tyhjentää. Vauva joutui isin kanssa kotiin, mutta hyvin ovat pärjänneet. Josko tästä alkais sitten mun palautuminen!
 
Eilen kävin jälkitarkastuksessa ja yritin kysyä, joko noi pitkittäiset vatsalihakset on palautunu paikalleen. Lääkäri käski vain vetää napaa sisään kohti selkärankaa, ja jos onnistuu niin lihakset o palautunut, ku kuulemma ei muuten ois mahollista jännittää niitä. Olin vähän hämmentynyt, ku poikittaista vatsalihastahan mää tossa liikkeessä käytän ja kyseistä lihasta käytin ihan koko raskauden aktiivisesti, koska se helpottaa muuten pieremistä, jos o totaali pierutukos. Mitäköhän se lääkäri nyt siis höpisi? Uskaltaako sitä jo nousta sängystä ylös suoraan eikä kyljen kautta? En oikein osaa ite kokeilla sitä erkanemaa.
 
Voit ite kokeilla niitä vatsalihaksia silleen että meet pötköttämään selälleen rentona. Laita toisen käden sormet navan kohdalle, niin kuin yrittäisit painaa niitä mahan sisälle. Saa painaa aika lujastikin, sitten nostat päätä niin että vatsalihakset jännittyy. Jos sinne lihasten väliin humpsahtaa 2 tai 3 tai kaikki sormet niin ne ei ole palautuneet. Jos rakoa ei kunnolla löydy tai se on yhden sormen niin lihakset ovat palautuneet.
 
Tänks! Tossa ohjeessa tuntuu olevan enemmän järkee, ku lääkärin ohjeessa. Käytän jopa oikeita lihaksia. Tekis jo mieli kokeilla, mutta sylivauva retkottaa mun päällä unilla ja mokoma heräis samantien, jos yrittäsin saada sen nukkuun hetken yksin. Elämäni makuualustana :Heartred
 
Mun mies on kans makuualusta :D Munkin syliin välillä nukahtaa, mut melki joka päivä nukkuu päivän parhaat unet isin vatsan ja rinnan päällä! Hyvä niin, sen selkä kestää sellaisen röhnötysasennon aika paljon paremmin kuin mun..

Mut asiaan, huh huh mitä asiantuntemusta lääkäriltä! Omituinen juttu.. Mut kyllä mä oon ainakin koko ajan noussut sängystä normaalisti (tai niin normaalisti kuin uupuvat lihakset ja vasta toipuvat liitokset antaa periksi), ei kai sitä vielä reeniksi lasketa :)
 
Mä kans jäin miettiin et olisko pitäny nousta kyljen kautta? Itte oon kans noussu normaalisti heti alusta asti
 
Juu, ei tarvi haaveilla tekevänsä esim. kehonhuoltoa sillä välin, ku vauva nukkuu iteksensä pinniksessä. Vaunulenkeilläkin haluaisin käydä tuulettumassa, mutta se ei kelpaa laisinkaan. Onneks o manduca :D
 
Huh, en siis o ainoo makuualusta :D Mun mies tekee vaan manduca-jumppapallo-tietokonenukutusta eli pomppii jumppapallolla vauva manducassa ja räplää koneella. Toimii useimmiten.

Mää varoin synnytyksen jälkeen käyttämästä hirveesti noita pitkittäisiä vatsalihaksia ja kierähtelin ylös kyljen kautta samalla tavalla ku raskauden aikana.
 
Takaisin
Top