Raskaudesta palautuminen

LMK

Näppärä viestien naputtelija
Täytyihin tämänkin ketju laittaa pystyyn, kun synnyttäneiden lista se senkus jatkaa kasvamistaan :wink
Itsellä takana sektio ja raskauskiloja tuli about 15 kiloa. Laitokselle jäi osa, mutta vielä 8 kiloa olisi matkaa lähtöpainoon.
Varsinainen hikiliikunta on kielletty 6 viikkoa, mutta vaunulenkkejä saa tehdä ja ruokavalio on laitettu kuntoon. Herkut on jätetty tältä kesältä! Fiiliksiä ja jumppavinkkejä vaan jakoon...
 
Mä oon vähän miettinyt että mitä liikuntaa saa harrastaa ja mitä ei nyt raskauden jälkeen. Tiiän että niveliä ei kannata rasittaa esim juoksulla ja vatsalihakset saa palautua piiiitkään.. mutta vaikka joku kyykkäys, tein sitä miltei synnytykseen asti niin tuntuu oudolta ettei sitä nyt saisi tehdä.. toisaalta tää vauvanhoito on niin kokonaisvaltaista ettei tässä oikeen ehdi eikä jaksa pahemmin liikkua.

Mun kroppa on ihan ihmeellinen, syön kuin hevonen mutta 10 raskauskiloa lähti 10 päivässä.
 
En ees tienny tuollasesta kiellosta, hyvä tietää :grin Painoa kertyi 12kg ja leikkauspöydälle jäi se 3kg, eli ei muuta kuin vauvan painon, istukan ja lapsiveden määrä. Muuten olo alkaa olla ihan normaali kun on päässyt ulkoilmaankin välillä, haava-alue on tunnoton mutta mahan alue kipuilee edelleen, mutta silti sitä hikitreeniä alkaa jo kaipaamaan, tahtoisin kovasti jo juoksulenkille, tosin en ole juossut kuin alkuraskaudessa viimeksi eli voihan se olla näky kun sinne pääsen :facepalm:
Painosta en stressaa, uskon sen lähtevän imettämällä tehokkaasti :rolleyes:
 
Oho anime! Nopeestippa lähti, mä en oo käyny puntarilla ku just osastolla eli on saattanut multakin kyllä tosipuheessa lähteä jo jonkin verran :grin
Ai ei kyykätäkään saa... eilen vähän kyl kyykkäsin :facepalm:
 
Täällä on viikossa lähteny 8.3 kg niinku edellisestä punnituksesta toki synnytin välissä mutta kuitenki Täällä käytiin ekaa kertaa eilen vaunuttelemassa ❤ jos huomenna on hyvä sää niin mennään varmasti ulos:)
 
Mulle on kaikki sanonu, ettei salille/jumppaa ole 6 viikkoon asiaa. Ainoastaan lantiopohjanlihakset ja kävelylenkit on sallittuja... Sektio on leikkauksena kuitenkin aika iso, että ymmärtäähän sen..
 
Samoin alatiesynnytyksen jälkeen ei suositella muuta kuin lantionpohjalihaksia ja kävelyä ennen jälkitarkastusta. Ja suosittelen kyllä noudattamaan tätä! Synnytys on pistänyt kuitenkin alavatsan ja lantion lihakset kuitenkin todella koville, ja jos lähtee kyykkään/juoksemaan/muuta rankkaa liikuntaa tekemään ennen kuin pohja on varmasti kunnossa, riskinä voi pahimmillaan olla kohdun laskeuma. Eli malttia! Varovaista joogaa jne voi toki kokeilla.
 
Mä oon vähän käsilihaksia jumpannut lantionpohjan ja kävelyn lisäksi. Mulla lähti viikossa synnytyksestä kaikki raskauskilot ja nyt kolmen viikon jälkeen on lähtenyt vielä pari ylimääräistä. Nyt on painonlasku loppunut ja hyvä niin. Syödä saa kyllä reilusti.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Niin, kyllä imetys kuluttaa paljon energiaa... Mulla oli paino korkeimmillaan 71 kg, kotiin tullessa 63 ja nyt 59, vauvalle tuli eilen kaksi viikkoa täyteen. Ja mun tulee syötyä koko ajan jotakin...ei enää montaa kiloa saisi pudota, vaikka tuossa vatsalla vielä vähän ylimääräistä onkin. Muutenkin koko raskaus/synnytys tuntuu jo aika kaukaiselta asialta, kun vessassa käyntikään ei enää kirvele ja jälkivuoto on loppunut. Pari tikkiä vielä näkyvissä, onneksi niitä ei tarvitse poistaa vaan häviävät itsestään.
 
Ihana ketju! Mulla paino ennen synnytystä oli 68 ja tänä aamuna vaaka näytti 58,7 kg. Synnytyksestä 8 vrk. Luulin syöneeni riittävästi, mutta pitää vissiin syödä enemmän jos vielä paljon laskee! Vointi on ollu hyvä, eilen käytiin autolla kaupassa ekaa kertaa ja tänään pienellä vaunulenkillä. Pari päivää on hassusti krampannut virtsaputkea, käyn huomenna antamassa pissanäytteen tulehduksen varalta. Kuitenkin synnytyksessä mulla oli kestokatetri sektiouhan takia, se lisää tulehdusriskiä. Jälkivuoto on onneksi enää niukkaa! On se ihanaa, kun kesä tulee ja kohta voi vaan napata vauvan ja astua ulos ilman sen kummempia vaatekerroksien pukemisia!
 
Mä kävin tänään yksin tytön kanssa pitemmällä vaunulenkillä kun aurinkokin paisto! :Heartred Toi ulkoilupukeutuminen on vielä vähän hakusessa! Eilen kun oli kylmempää niin pelkäsin, et tyttö jäätyy ja tänään oli villapipo päässä kun ihmiset tuli vastaan t-paidoissa :D
Kokeilin tänään tulevaa hääpukua päälle... Kääk! Kyllä saaki noita vaunuja työnnellä, että mahdun siihen :D
 
Oletteko käyttäneet tai aiotteko käyttää jotain tukivöitä vatsan alueen lihasten palautumisen tueksi? Jos kenellä on kokemusta erilaisista vöistä, olisi kiva kuulla.
 
Mä ostin sellaisen Carriwellin raskaudenjälkeisen tukivyön! Oon ollut löystyneen lantion kanssa hyvin riippuvainen raskausajan tukivyöstä, joten sain perusteltua sen itselleni ei-pelkästään-turhamaisena ostoksena :D Totta kai houkuttelee ajatus, että auttaisi lihaksia palautumaan paikoilleen nopeammin ja muutenkin vatsaa pienenemään omiin mittoihin, mutta varmasti auttaa myös noiden (tällä hetkellä aivan naurettavan kipeiden) liitosten ja lantion kanssa, ei ne kuitenkaan ihan synnytyssalissa normaaleiksi palaudu. Melkoisen huonovointinen raskaus on myös tuhonnut kaikki lihakset, joten auttaa varmasti selän kanssa, kun vauva katoaa sitä tukemasta eikä lihakset ole vielä palanneet takaisin pitämään ryhtiä hyvänä.

Kokemuksia siis ei vielä ole jakaa, koska rv 39+6 ja muksu vielä vatsassa (eipä ole vanhemmatkaan ikinä ajoissa missään, miksipä jälkikasvukaan olisi). Mutta varmasti kirjoitan kokemuksia jahka sellaisia on!
 
Kiitos Suvitus! Odottelen kuulumisia. Jos en ihan vikaan muista, sektiomahalleni ei suositella ihan vielä vyötä tai sidontaa (esim. aasialaistyylinen Belly Bind, jota himottelen). Tai about aikaisintaan nyt voisi kokeilla kun kolmisen viikkoa operaatiosta. Ei voi muistaa... :D

Muoks: Belly bindistä, jos ketä kiinnostaa
http://www.babyjoy.fi/palvelut/mother-roaster/
 
Muokattu viimeksi:
Kuin myös... olisi IHANAA ryhtyä palautumaan raskaudesta!! :Heartblue Olisi jo mahtavaa päästä tutustumaan omaan pieneen vauvapoikaan....
 
Mulla on niitä belly bindereitä ja niitä aion käyttään... on käyttänyt kyllä jo, käytin jopa osastolla pari tuntia kerrallaan koska se auttoi niin paljon sitä ylösnousemista ja liikkumista muutenkin. Oli aivan loistava, mutta en oo käyttäny "liikaa" ettei tule sitten mitään laskeumia sen vuoksi tms.
(mulla on muuten ylimääräisiä itsetehtyjä jos jollain kovasti himottaa, ei oo ihan niin kalliita kuin alkuperäiset :grin )

WP_000176.jpg Pari päivää synnytyksestä.

Onneksi ilmat ei oo suosineet täällä pohjoisessa vielä niin paljoa että masentais tää suurimmaksiosaksi sisällä olo, mut kohta pääsee raaputtamaan kasvimaata, rakentamaan kasvihuonetta jne... se auttaa palautumaan ainakin henkisesti :happy093
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Fyysisesti olen palautunut sektiosta varsin hyvin (synnytin ennenaikaisesti jo maaliskuussa). Liikuntana on ollut ihan kävelyä sekä hyötyliikuntaa, kuten porraskävelyä. Henkinen puoli on ollut raskaampi, mutta se onkin kokonaan oma stoorinsa. Nyt kuitenkin suht terve lapsi kotona, joten vähitellen päästäneen henkisestikin eteenpäin.
 
mä huutelen tuolta elokuisista. Kiinnostaisi tietää onko kukaan teistä saanut painoa pois imettämällä vielä siitä mitä olitte ennen raskautta?
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Takaisin
Top