Raskaudesta palautuminen

Tänään kävin puntarilla ja synnytyksestä tasan 2-viikkoa.. Paino oli -4 kg. lähtöön nähden :) Jeee... Vuotoa tulee vielä vähän mutta tällä kertaa toi alakerta ei oo ollu yhtään melkeen kipee kun taas esikoisesta oli tosi kipee.. Nyt tosin ei laitettu tikkejä kun taas esikoisesta laitettiin..

Kortsulla mekin nyt alkuun mennään ja sit mietitään mitä tehdään..
 
Ainiin, se ehkäisy! Meillä tämä toukokuinen vauva oli seurausta esikoisen jälkeisestä "käytetään kortsua" ehkäisystä :) en tosin valita laisinkaan, oon maailman onnellisin nyt näistä molemmista :Heartred nyt on kuitenkin tilanne se, että enää ei voi vahingossa raskautua ja muutenkin meillä taitaa olla lapsiluku täynnä. Olen miettinyt kierukkaa, niin ei tarvitse sitten miettiä ja on sopivan pitkäaikainen meidän tarkoituksiin :)
 
Mulla myös suunnitelmissa kierukka. Miehen kanssa yhdessä mietitty miehen sterilisaatiota, mutta sillä välin (epäilen siis että jänistää, kun pitäis päästää puukko sukukalleuksille) mennään kierukalla.
 
Meillä vasta eka syntyi ja rakastan jo nyt tätä äitinä oloa sen verran että varmasti haluan toisen lähivuosina - en kumminkaan ihan heti..... Mitä ehkäisyä itse suosittelisitte?

Onko normaalia alatiesynnytyksen jälkeen tämmönen järjetön heikkous koko alavartalossa ja jatkuva kolotus luissa ja lihaksissa? Välillä tuntuu ettei askeltakaan jaksa ottamaan kun pepusta vetää niin ja kuin jalat meinais lähtea alta. Tänään nousi lämpöä 37 ja toivon ettei ois tulehdusta, alavatsa ei ole kipeä eikä vuotokaan epänormaalin hajuista.
 
Tänään kävin vaakalla, ja paino oli -1kg lähtöpainoon. Oon happy :-) no eipä mulle tullutkaan kun raskauden aikana ku 7-8kg. Maha on lähes kokonaan poissa. Jotenkin arvasin että tuun painaa vähemmän mitä raskauden alussa :-) alakerta vielä kipeä, välilihan leikkaus. Mitenkähän pitkään paraneminen kestää :-/ synnytyksestä on nyt 9 päivää.
 
tai yang, on mulla ainaki tota kolotusta, joka paikkaa särkee välillä ja niveliä..myös puutumista. pikkuhiljaa helpottaa.
 
Pähkinä, mulla tuli alapää ihan hirmu kipeeksi kymmenentenä päivänä, kun tikit vissiin suli lopunkin pois ja sitten yhdentenätoista päivänä kipu loppu kuin seinään :)

Kävin aamulla puntarilla, niin näky olevan kans -1kg lähtöpainoon, ihan jees, vaikka olen kyllä syönytkin ihan reippaasti. Tuollainen pieni hidas painonlaskeminen vois olla ihan jees, mutta ei ton painon nyt tartte ihan hulluna laskea ettei mene sitten imetykset plörinäksi :) Ylipainoo siis löytyy, mutta ei niillä nyt vielä kiirettä ole, kun imetys nyt menee edelle tottakai :smug:
 
Täällä ois nyt 2 vkoa synnytyksestä ja about 3 kg raskauskiloja jäljellä. Eli reilu 11 siis lähtenyt. Jälkivuotoa ei tuu kuin hiukan silloin tällöin ja pukamat eivät enää juurikaan kiusaa.
 
Tai yang, mulla on koko kroppa ihan voimaton ja sellainen omituisen tunnoton. Vähän nyt palautumassa (synnytyksestä viisi päivää), mut varsinkin aluksi oli tosi outo olo! Jalat oli ihan pullaisen tuntuiset :D Laskin oudon olo aika pitkälti myös 81:een tippuneen hemoglobiinin piikkiin, mutta varmasti myös pelkkä vahva kipukokemus voi aiheuttaa jälkikäteenkin outoja tuntemuksia. Itsediagnosoituna taisin olla aika äärirajoilla kivun kanssa loppusynnytyksestä, ellen sitten jo kipushokin partaalla, kun edes epiduraali ei vienyt kipua pois..

Täällä odotellaa myös repeymien paranemista kuin kuuta nousevaa. Repesin sivuilta, en välilihasta, ja tikit ei oikein ole pysyneet paikoillaan. Orpo olo lapsen kanssa, kun en oikein seisomaankaan pysty, hyssyttely on vaikeaa..
 
Mulla on ollut syöminen ihan tuskaa synnytyksen jälkeen. Näläntunnetta ei ole ikinä ja ihan väkisin laitan suuhun päivän aikana jotain, ettei imetys kärsisi. Vettä juon kuitenkin 3-4 litraa päivässä. Vauva on jo 1kk ikänen, et on tätä jo jonkun aikaa jatkunut.. Onks muilla tämmöstä? Mä vissiin tankkasin raskausaikana niin paljon säästöön :D
 
Nyt ne iski, nimittäin VTI-oireet ja rajut. Tosin mulla on tämä järeä flunssakin edelleen ja lievä lämpö, sekin härrää vilu- ja kipuoireillaan. Jälkivuoto on vihdoin loppu mutta selässä leiskuu, epäilin toki VTI -kivuksi mutta olisiko kohtuperäistä kuitenkin?

Kävin sitten oikein pissanäytteen antamassa ja soitin alustavaa vastausta ja alustavaa kuuria. Paskanmarjat mulla mitään pissatulehdusta ollut. Kipu ja kirvely kova. Nestehukkaa epäilivät mutta juon paljon! Hormonaalista? Ajatuttaa, voisiko kuitenkin olla jotain muuta kun alavatsakipuakin, takana siis sektio ja sterilisaatio.

Särkylääkettä, karpaloa jne. peruskauraa sitten vaan limakalvoärsytykseen. Hurraa! Vaikkei Vagifemiäkään kai saisi aloittaa ennen jälkitarkastusta, aion aloittaa omatoimisesti vielä nekin tukemaan pH-tasoitusta.
 
Täälläkin odotetaan tikkien paranemista, hui hitto kun menee nousemaan tuolilta hätäseen ja joku tikki hankasee pahaan paikkaan..... Mulla repesi häpyhuuli, väliliha, siis koko alakerta....

Mulla on ollut syöminen ihan tuskaa synnytyksen jälkeen. Näläntunnetta ei ole ikinä ja ihan väkisin laitan suuhun päivän aikana jotain, ettei imetys kärsisi. Vettä juon kuitenkin 3-4 litraa päivässä. Vauva on jo 1kk ikänen, et on tätä jo jonkun aikaa jatkunut.. Onks muilla tämmöstä? Mä vissiin tankkasin raskausaikana niin paljon säästöön :D
Sama täällä. Laitan myös väkisin suuhun jotain koska täysimetys päällä mutta itse näläntunnetta ei tuppaa tulemaan millään. Jano on kyllä koko ajan. Toivottavasti helpottaa sulla pian koska kuukausi väkisin syömistä on varmaan kuluttavaa kun imettääkin ja hoitaa pikkuista.
 
Tai yang: Hui, ei meitä naisia helpolla päästetä :| tsemppiä paranemiseen!

Joo, oon yrittäny nyt tehdä kovasti smoothieita jne. että saisin jotain alas. Hirmu alhaseks, ei voi päivittästä kalorisaldoa jättää, mäkin täysimetän kuitenkin. Kyllä tää tästä, luulen et tää hormoonitoimintaki on syy tähän ruokahaluttomuuteen...
 
Ja mulla ei ees paino laske. Jotenkin aineenvaihdunta ihan jumissa eikä vatsa ole toiminut 4 viikkoon ollenkaan. Pakko oli alottaa levolac, koska mistään ruoka-aineista ole ollut apua :sad001 Kaikki maailman leseet, magnesiumit jne. On kokeiltu.. Mutta ilmeisesti tämä on sektion jälkeen aika normaalia?
 
Ei ole todellakaan normaalia, jos ei neljään viikkoon suoli toimi! Siis ei ole yhtään toiminut?? Huh huh. Lääkäriin ja kiireellä menisin tuossa tilanteessa.

Jos nyt kuitenkn ositttain toiminut niin.... Osta apteekista Movicolia tai Pegorionia, tee useamman pussin cocktail kannuun ja ala juoda. Lisäksi muuta juomista. Ohjeen mukaan annostus sitten kun suoli alkaa toimia.
 
Mä sain jo sairaalassa lääkkettä ja lääkkeitä vielä sitten kotiin vatsan toimintaa vauhdittamaan. Lääkekuurin loputtua loppu myös vatsan toiminta.
Olen kysynyt jo useasti tästä neuvolassa, mutta he on todennut sen olevan normaalia isomman leikkauksen jälkeen. Eikä mulla ole ollut edes kovin "tukala olo" tämän vuoksi :eek: Nyt levolacin jälkeen tietysti olo on normaalimpi. Mulla on huomenna 1kk vauvan lääkäri, aijon häneltä samalla kysyä tästä..
 
Mulla kans ollu haasteita mahan toiminnan kanssa. Mut kyllä se siitä lähtee pikkuhiljaa. Liikunta, kuituisa ruoka ja tarpeeks vettä ni kyl se siitä. Luumut nektarina tai kuivina auttoi mulla kyl myös.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Hui, mulla olis TOSI tukala olo neljän viikon kakkaamattomuuden jälkeen....

Itseä pelottaa käydä isommalla hädällä kun vatsa ei toimi ihanteellisesti ja mun päässä on mielikuva siitä kuinka tikkaukset repee verisesti ja siinä taas ollaanki sit.....

Nyt jalat kantaa jo vähän paremmin eikä noi tikkaukset häiritse muuten kun että eilen kutisi ihan hirveesti. :E Varmaan tippumassa pois pian. Meillä on lähikauppa ihan vieressä mutta kun ollaan vaunujen kanssa nyt pariin otteeseen käyty se matka saa koko kropan kolottamaan loppupäivän, että ei ihan kuosissa vielä olla. Epiduraalijälki on kans aika karun näköinen.
 
Takaisin
Top