Raskaudesta kertominen

Siis mua harmitti(ja harmittaa edelleen), että menin kertomaan mitään äidille tästä koko asiasta. Toki hän oli iloinen ja itki ilosta, kunnes itkun sävy muuttui ja alkoi itkeä lohduttomasti sitä, että mitä jos hän ei ehdikään näkemään vauvaa, vaan kuolee ennen sitä...😞 Äidillä on syöpä. Menen tänään katsomaan häntä sairaalaan, kun joutui sinne muutamia päiviä sitten ainakin väliaikaisesti. Ja siis, tämän kirjoittaminen ei ollut lainkaan halu hakea minkäänlaisia säälipisteitä, vaan kertoa, että joskus voi tosiaankin tulla tilanne eteen, jossa soimaa itseään siitä, että kertoikin odotuksesta "jo nyt".
 
Siis mua harmitti(ja harmittaa edelleen), että menin kertomaan mitään äidille tästä koko asiasta. Toki hän oli iloinen ja itki ilosta, kunnes itkun sävy muuttui ja alkoi itkeä lohduttomasti sitä, että mitä jos hän ei ehdikään näkemään vauvaa, vaan kuolee ennen sitä...😞 Äidillä on syöpä. Menen tänään katsomaan häntä sairaalaan, kun joutui sinne muutamia päiviä sitten ainakin väliaikaisesti. Ja siis, tämän kirjoittaminen ei ollut lainkaan halu hakea minkäänlaisia säälipisteitä, vaan kertoa, että joskus voi tosiaankin tulla tilanne eteen, jossa soimaa itseään siitä, että kertoikin odotuksesta "jo nyt".
Toivottavasti kertominen tuo äidillesi nyt jotain uutta mietittävää ja auttaa siten jaksamaan paremmin hänen oman sairautensa kanssa. Ainakaan minä en kokenut tuota lukiessani sinun säälipisteitä kalastelevan, vaan tosiaankin hieman harmittelevan omaa ajoitusta jo kertomisen suhteen. Vaan aina ei vaan voi vaan onnistua, ei edes joka toinen kerta, valitettavasti! 😱🙏
Sinun kannattaa miettiä jaksatko / haluatko kertoa asiasta äitisi omalle hoitajalle etenkin jos hänen sairaalassa olonsa pitkittyy ja jos raskautesi "aikataulu" tuntuisi muuttuvan samalla ongelmaksi äidillesi.
Tsemppiä: ihan kaikkeen! Muista pitää huolta nyt itsestäsi, se on kaikkein tärkeintä! 🙏🍀🍀🍀
 
Siis mua harmitti(ja harmittaa edelleen), että menin kertomaan mitään äidille tästä koko asiasta. Toki hän oli iloinen ja itki ilosta, kunnes itkun sävy muuttui ja alkoi itkeä lohduttomasti sitä, että mitä jos hän ei ehdikään näkemään vauvaa, vaan kuolee ennen sitä...😞 Äidillä on syöpä. Menen tänään katsomaan häntä sairaalaan, kun joutui sinne muutamia päiviä sitten ainakin väliaikaisesti. Ja siis, tämän kirjoittaminen ei ollut lainkaan halu hakea minkäänlaisia säälipisteitä, vaan kertoa, että joskus voi tosiaankin tulla tilanne eteen, jossa soimaa itseään siitä, että kertoikin odotuksesta "jo nyt".i
Minusta ihanasti teit kun kerroit äidillesi että odotat lasta. Vaikka varmasti raastavaa kun ei tiedä paljonko elinpäiviä äidilläsi on. Itsellä oma äiti kuoli neljä vuotta sitten enkä siten ole päässyt hänelle kertomaan uutista mutta tiedän että pilven reunalla hän tietää ❤️
Joten älä soimaan itseäsi kun kerroit ❤️ ehkä äitisi ensireaktio oli vain tuo ettei tiedä näkeekö. Sinua itseäsi saattaisi myöhemmin harmittaa ettet ehtinyt iloista asiaa kertoa.
En tiedä auttaako tämä mutta koin tarpeelliseksi tuoda esille 🥰
 
Te joilla jo lapsia niin missä vaiheessa meinaatte lapsille kertoa tulevasta pikkusisaruksesta?

Esikoinen on reilu 4v, joten mietin, että koska hänelle on järkevää kertoa. Tosin jos meinaan hänelle sen "big bro" paidan laittaa päälle niin toki pitää kertoa jos ihmiset reagoi "ai susta turle isoveli?" Ja toinen on ihan😳🤔 😂
 
Te joilla jo lapsia niin missä vaiheessa meinaatte lapsille kertoa tulevasta pikkusisaruksesta?

Esikoinen on reilu 4v, joten mietin, että koska hänelle on järkevää kertoa. Tosin jos meinaan hänelle sen "big bro" paidan laittaa päälle niin toki pitää kertoa jos ihmiset reagoi "ai susta turle isoveli?" Ja toinen on ihan😳🤔 😂
Me ajateltiin kertoa sitten syksyllä, rakenneultram jälkeen.
 
me varmaan ootellaan toi nt-ultra ja kerrotaan sitten lapsille. ja myös siitä pikkuhiljaa muille
 
Te joilla jo lapsia niin missä vaiheessa meinaatte lapsille kertoa tulevasta pikkusisaruksesta?

Esikoinen on reilu 4v, joten mietin, että koska hänelle on järkevää kertoa. Tosin jos meinaan hänelle sen "big bro" paidan laittaa päälle niin toki pitää kertoa jos ihmiset reagoi "ai susta turle isoveli?" Ja toinen on ihan😳🤔 😂
Käsittääkseni 4v tai edes 5v ei vielä kovin pitkälle tulevaisuuteen osaa kuvitella, onneksi. Toki tietävät / ymmärtävät että joku tuttu juttu tapahtuu kuten että päiväkotiin huomenna mennään tai että esim joku tulee lähipäivinä käymään kylässä mutta konkretiaa kuukausien päähän lienee hankala tuossa iässä oikein hahmottaa.
Niinpä kertoisin hänelle asiasta paljon lähempänä, mutta vauvoihin yrittäisin tutustuttaa jollakin tavoin jo hyvissä ajoin.
 
Muokattu viimeksi:
Eilen kerroin siskon perheelle raskaudesta. Olivat vauvansa kanssa meillä käymässä ja otettiin meidän lapsista serkkukuvia, meidän esikoisella big brother paita päällä. Ei sisko hoksannu mitään😂 meinas laittaa serkuksista kuvan meidän muille sisaruksille niin oli pakko mainita, et eikö olekin hauska paita. Siitäkin meni hetki ennen kun hoksas "siis mitää, ootko raskaana?" Jälkeenpäin mietti vaan miten ei tajunnut kun teksti lukee suoraan sen edessä😂
Mut olipa ihana päästä ääneen puhumaan raskaudesta ja siitä mitenhän nyt kaikki menee ja onko aika näin kullannut muistot edellisestä synnytyksestä kun oon heti siihen uudestaan valmis. Todennäköisesti pääsevät myös vahtimaan meidän esikoista nt-ultran ajan niin pääsee mies mukaan☺️
 
Mä ajattelin kans odotella NT-ultran ja niptin tulokset ennenkuin puhutaan lapsille. Vähän mietinnässä joillekin läheisille puhua ennen sitä kun sinne on vielä niin pitkä aika mutta katsotaan vähän tilanteen mukaan. On niin kamala olo koko ajan ettei jaksais esittää että on ihan normaali 😂
 
Meillä siis todella moni tietää, mun ystävistä ja perheenjäsenistä melkein kaikki. Oma isäni asuu sen verran kauempana enkä ole saanut aikaiseksi enkä ole kyennytkään lähteä reissun päälle kun olot seilaa, niin eilen isäni sitten soitti ja kyseli kuulumisia.. helppoa se ei ole puhelimessa sanoa ääneen mutta kokosin itseni ja sain kakistettua. Isän ääni muuttui täysin iloiseksi ja ihan varmasti parempi juhannus siellä nyt kun ennen puhelua ❤️
 
Mitä mieltä olette siitä, että anoppi menee raskaus uutista kertomaan eteenpäin? 🤔
Meillä tämä oli toki tiedossa, että kun anoppi tietää, tietää kohta koko sen puolen suku. En siis tiedä onko kertonut muille, mutta oli ainakin miehen toiselle veljelle kertonut (joka asuu vähän kauempana). Sanoin miehelleni, että jos hän haluaa itse kertoa, niin pitää äidilleen sanoa että ei saa puhua, mutta hänelle asialla ei ollut niin merkitystä. Mulla kuitenkin itsellä alkoi eilen illalla vähän ärsyttää kun kysyin tietääkö kyseinen veli vielä ja "no joo, äiti oli maininnut asiasta" 🙄 Yritän ajatella niin, että mieheni ei välittänyt ja kyse hänen veljestä, niin olkoot 😅 Mutta samalla ajattelen, että voisi anoppikin nyt vähän hillitä, kun ollaan kuitenkin vielä 12 viikon riskirajan alapuolella.
 
Mitä mieltä olette siitä, että anoppi menee raskaus uutista kertomaan eteenpäin? 🤔
Meillä tämä oli toki tiedossa, että kun anoppi tietää, tietää kohta koko sen puolen suku. En siis tiedä onko kertonut muille, mutta oli ainakin miehen toiselle veljelle kertonut (joka asuu vähän kauempana). Sanoin miehelleni, että jos hän haluaa itse kertoa, niin pitää äidilleen sanoa että ei saa puhua, mutta hänelle asialla ei ollut niin merkitystä. Mulla kuitenkin itsellä alkoi eilen illalla vähän ärsyttää kun kysyin tietääkö kyseinen veli vielä ja "no joo, äiti oli maininnut asiasta" 🙄 Yritän ajatella niin, että mieheni ei välittänyt ja kyse hänen veljestä, niin olkoot 😅 Mutta samalla ajattelen, että voisi anoppikin nyt vähän hillitä, kun ollaan kuitenkin vielä 12 viikon riskirajan alapuolella.

Mun mielestä on kyllä todella törkeää kertoa suvussa eteenpäin kysymättä onko teille okei kertoa. Toki sitten pidemmällä eri asia uutisen jakaminen.
 
Mitä mieltä olette siitä, että anoppi menee raskaus uutista kertomaan eteenpäin? 🤔
Meillä tämä oli toki tiedossa, että kun anoppi tietää, tietää kohta koko sen puolen suku. En siis tiedä onko kertonut muille, mutta oli ainakin miehen toiselle veljelle kertonut (joka asuu vähän kauempana). Sanoin miehelleni, että jos hän haluaa itse kertoa, niin pitää äidilleen sanoa että ei saa puhua, mutta hänelle asialla ei ollut niin merkitystä. Mulla kuitenkin itsellä alkoi eilen illalla vähän ärsyttää kun kysyin tietääkö kyseinen veli vielä ja "no joo, äiti oli maininnut asiasta" 🙄 Yritän ajatella niin, että mieheni ei välittänyt ja kyse hänen veljestä, niin olkoot 😅 Mutta samalla ajattelen, että voisi anoppikin nyt vähän hillitä, kun ollaan kuitenkin vielä 12 viikon riskirajan alapuolella.
Me on tehty juuri tuota, että sanottu suoraan, että ei saa kertoa vielä muille. Mustakin on törkeää, mutta oon myös saanut huomata, että muilla on erilaiset rajat ja ei ymmärretä, että joku voi olla loukkaavaa. Miehille tuntuu olevan vaikea myös pistää äidilleen rajoja 😅
 
Me on tehty juuri tuota, että sanottu suoraan, että ei saa kertoa vielä muille. Mustakin on törkeää, mutta oon myös saanut huomata, että muilla on erilaiset rajat ja ei ymmärretä, että joku voi olla loukkaavaa. Miehille tuntuu olevan vaikea myös pistää äidilleen rajoja 😅
Se on totta että kaikille ne rajat on erilaiset. Nyt kun muistelen, niin ollaanhan mekin kuultu miehen veljen molempien lasten tulosta juurikin anopilta 😂 No, en jaksa siitä stressata turhia! Omalle äidille sanoin suoraan että ei saa sitten vielä kertoa kelleen 😀 Varsinkin kun omat siskot asuu ulkomailla, enkä ole heille vielä kertonut (pelkkä whatsapp viesti tuntuu liian karulta tavalta 😬)
 
Mitä mieltä olette siitä, että anoppi menee raskaus uutista kertomaan eteenpäin? 🤔
Meillä tämä oli toki tiedossa, että kun anoppi tietää, tietää kohta koko sen puolen suku. En siis tiedä onko kertonut muille, mutta oli ainakin miehen toiselle veljelle kertonut (joka asuu vähän kauempana). Sanoin miehelleni, että jos hän haluaa itse kertoa, niin pitää äidilleen sanoa että ei saa puhua, mutta hänelle asialla ei ollut niin merkitystä. Mulla kuitenkin itsellä alkoi eilen illalla vähän ärsyttää kun kysyin tietääkö kyseinen veli vielä ja "no joo, äiti oli maininnut asiasta" 🙄 Yritän ajatella niin, että mieheni ei välittänyt ja kyse hänen veljestä, niin olkoot 😅 Mutta samalla ajattelen, että voisi anoppikin nyt vähän hillitä, kun ollaan kuitenkin vielä 12 viikon riskirajan alapuolella.
Ymmärrän! Minuakin ärsyttäisi ja meillä voisi hyvin käydä juuri näin! Siksi ei ole hirveää hinkua anopille kertoa.. Itse olen sitä mieltä, että haluan kertoa niille kenelle haluan ja muiden ei sitten tarvitse edes tietää😁 Eli en pidä siitä, että meidän asioita juoruillaan🤭 Ja onhan tämä itsellekin tärkeä asia ja kiva kertoa siitä ihmisille, niin ei ole kiva, että joku muu tekee sen 😔
 
Täällä vähän sama oman anopin suhteen. Toki ei olla hirveästi tekemisissä anopin puolen suvun kanssa mutta on myös yhteydessä appiukon sukuun. Ei kylläkään hirveästi niitä kiinnosta jos kuulisivat mutta periaatteena se kun on vielä riski viikoilla et järkeä saisi käyttää.
 
Nyt kun nt-ultra lähenee ja on jo 12 rv täynnä niin on tullut olo, että en ole vielä valmis kertomaan sittenkään vielä muille kuin kelle jo kertonut.
 
Takaisin
Top