Raskaudesta kertominen

En ehkä ihan ekana tuoreessa työpaikassa kertos..

Ymmärrän kyllä miettimisen, mäkin stressaisin. Oikeasti aika harva työnantaja palkkaa raskaana olevan, joten ei kannata kertoa.

Ei kannata kertoo jos on just plussannu. Työnantajan tarvii tietää vasta oliko 2 kk ennen laskettuu aikaa?

Mitä ootte muuten mieltä, oon hakenut (tuhansia) työpaikkoja, niin jos nyt sattuisinkin saamaan sellaisen, niin onko hyvä idea sanoa heti kättelyssä että tein muuten positiivisen raskaustestin? Ite oon nyt omalla logiikallani miettiny että ihan oman stressaamisenkin kannalta ois järkevintä sanoa sitten heti. Ja jos ne sit ei haluiskaan mua ni ois aikamoista käytöstä jos ensin oliskin halunnut, että en sellaiseen paikkaan sitten haluiskaan. :confused:
Lain mukaan raskautta ei saa salata kun ottaa uuden työn vastaan. Sitkun se selvii tulee irtisanominen välittömästi ja menettää irtisanomisajan palkan. Kukin toki tavallaan, mut musta se on ainakin oikein kertoa. :)

Eikös se nimenomaan oo niin et tuleva työnantaja ei saa ees kysellä raskaudesta ja vasta 2kk ennen äitiyslomaa on pakko ilmottaa!

Ainakin palvelualoilla on tessissä, että työhaastattelussa on kerrottava jo jos on raskaana. Jos siis työ jota hakee, on toistaseks voimassaoleva ja kokoaikanen.

Tessiähän ei tarvitse noudattaa jos se on ristiriidassa lain kanssa..

No siitä en tiedä, mut ainakin kun olin esimiehenä palvelualalla mulle mun esimies sanoi, että haastattelussa kysytään onko perheenlisäystä tulossa ja jos siitä valehtelee, on oikeus irtisanoa. Toki voin olla väärässä mutta tässä uskossa olen kaikki nää esimiesvuodet ollut. :)

Kamalaa!!! Onko mut pakotettu tekee tollasta ilman pätevää syytä siihen...... Toisaalta, kyseisessä firmassa juuri mikään ei menny lakipykälien mukaan. Et enpä kyllä sit sinänsä edes ihmettele, just laittomuuksien takia mä sieltä vuosi sitten irtisanouduin. Mut tota en kyllä osannut epäillä. Musta se on reilua kertoa siitä työnantajalle jo ajoissa että osaavat varautua sitten tulevaan äitiyslomaan.

Ei työhaastattelussa saa kysyä perheen perustamisesta. Siihen ei tartte vastata, jos sellaisen kysymyksen esittää. Näin mua on ohjeistettu

Jennyhannele, kyllähän monet kertovatkin.. Ja onhan se 2kk ennen lomaa jo riittävästi aikaa. Kauheita tommoset, ilmeisesti vielä löytyy porukkaa joita kiinnostaa omat ansiot lakia enemmin. Ja pistetään vielä joku nuorempi syntipukiks :mad:

Ääh, tuli kauhee olo!!! Mä kysyin sitä meinaan jokaiselta naispuoliselta jota 4vuoden aikana haastattelin. Byääää :"(

Voi ei :( mutta kun et kuitenkaan tienny :/ onneks oot pois sieltä työpaikasta..

jennyhannele, nyt sua on kyllä ikävästi kusetettu. Itse kuulun pamiin ja ravintola-alalla ja myös tehnyt esimieskin hommia. Päin vastoin, työnantaja ei saa missään nimessä udella "perheenperustamisia", sen kun ei tulisi vaikuttaa mitenkään palkkaukseen. Itse asiassa joku pettynyt työnhakija olisi hyvin voinut vetää tuon asian liitolle. Kauhee pomo sulla ollut! Joku yksityisyrittäjä varmaan.... Ei millään pahalla, ainakin ravintola-alalla ne osaa olla kauheita nihilistejä...

Takaisin