Raskaudesta kertominen

Keskustelun 'Laskettu aika huhtikuussa 2016' aloitti Pink, 19 elo 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Iita0416 Silmät suurina ihmettelijä

Onko täällä muilla millaisia kokemuksia pomolle kertomisesta??

Itse kerroin tänään ja vastaanotto oli kyllä kaikkea muuta kuin positiivinen eikä onnitteluista ollut kyllä tietoakaan.. Annettiin vähän ymmärtää, että paluu on sitten kahvinkeittäjäksi mammiksen jälkeen....!!! Ihan kuin tässä ei olis stressiä jo ihan tarpeeksi!
    • Sympatiaa Sympatiaa x 3
  2. Iirai Sukkela juttelija

Harmi kuin Iita sinun pomosi on suppea. Toivottavasti se oli vain ensireaktio ja hän leppyy ja voi olla iloinen puolestasi.

Olen itse henkilöstönvuokrausfirman kautta töissä ja minulle kaikki esimieheni ovat kertoneet ja näyttäneen olevan aidosti iloisia raskaudestani. Toisaalta, siinä vaiheessa kun joudun jäämään pois töistä, kukaan ei myöskään joudu maksumieheksi. Nykyisen työmaan pomo on kyllä ilmaissut kantansa että minä hylkään heidät, vaikka onkin iloinen kun toiset saa elämässään mahdollisuuden lisääntyä. Hänelle itselleen työ on hänen lapsensa. Itselläni pelko oli kuinka työ jatkuu tai jatkuuko raskauteen asti, sillä kenelläkään ei ole velvotteita minua kohtaan. Ainakin tällä hetkellä olen saanut yhtä paljon tunteja (tai jopa enemmän ammattitaitoni takia) kuin muut työmaalla olevat. Syy aikaisessa kertomisessa oli sekä kunnioitukseni työmaan pomoa kohtaan, sekä myös asiantuntemukseni yhtä työn osa-aluetta kohtaan johon siis joudutaan jo nyt aloittamaan rekrytointi. Työhön perehdyttäminen kun ei hoidu ihan parissa päivässä.
    • Tykkään Tykkään x 2
  3. Minttu1 Keskustelun kolmiottelija

Hirveä kynnys on kertoa töissä, kun ei haluaisi stressiä aiheuttaa omalle työporukalle eikä esimiehelle sen suhteen kuka minua sitten tulee sijaistamaan! Teen sellaista työtä, että sijaisen löytäminen on vaikeaa. Itseäkin huolettaa jo miten hommat tulee minun poissaolon aikana hoidettua.

Ja senkin takia, että ei haluaisi kertoa ennenkuin on tosi varma, että oikeasti on jäämässä pois, ettei menekin vielä kesken tms.

Mutta toisaalta mahan piilottelu alkaa jo olla työlästä, että sen puoleen olisi helpotus kertoa! :D

Nyt siis 13+0, huomenna nt-ultra. En tiedä milloin sen tulokset saa, mutta sitten se kertominen vaan olisi edessä! Pomon reaktio jännittää eniten - on varmaan iloinen ja kuitenkin harmissaan samaan aikaan..! :)
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. Iita0416 Silmät suurina ihmettelijä

MInullekin suora korvaaja on haastava löytää ja siitä kai pomo on eniten huolissaan.. Ja järkytyksestä johtuen varmaan uhkailikin position menettämisellä. Sanoinkin pomolle, että halusin kertoa hyvissä ajoin, jotta hän osaa alkaa suunnitella ensi vuotta sillä silmällä. Kiitteli kyllä kovasti tästä, mutta muuten vastaanotto oli todella nihkeä. Huomoiden kuitenkin että hän on itse isä ja perhekeskeinen ihminen! Onneksi laki tuntuu olevan tässä perhevapailta palaavan puolella, että on oikeus palata alkuperäiseen tehtävään...
  5. Jannski Sukkela juttelija

Joo perhevapaalta palavalle täytyy olla sama tai vastaava työ tarjolla. Meillä se tarkoittaa että voin joutua pahimmassa tapauksessa eri toimipisteeseenkin :sad001 Työsopimuksessa siis lukee että työnantaja voi siirtää työntekijän myös toiseen toimipisteeseen. Oon ite ollut kohta kaks vuotta poissa töistä, ja todennäköisesti olen vielä ainakin vuoteen 2017-2018, saas nähä mitä omasta paikasta jäljellä :)
  6. Kytsi Jostain jotain jo tietävä

Mun pomo suhtautui positiivisesti, sanoi olevansa onnellinen mun puolesta mutta onneton omasta puolestaan :) Antoi kivasti kehuja mun työstä ja kuinka suuri menetys mun pois jäänti on, mutta kuitenkin sillä lailla että ne olivat vain positiivista palautetta ja mulle jäi keskustelusta hyvä mieli.

Kerroin heti ultran jälkeen rv 12+2, koska mullakin vatsan piilottelu alkoi jo väsyttämään. Oli ihana sitten pukea nätti, tyköistyvä paita päälle.
  7. Minttu1 Keskustelun kolmiottelija

Ei ollut pomo paikalla eilen, kertominen siirtyi, kun haluan kuitenkin naamakkain kertoa! :) Ensi viikolla sitten! Ollaan lähdössä keskiviikkona yön yli työreissuun, niin sitä ennen kyllä kerron, niin ei tarvii peitellä ja selitellä miksi ei juo yms.

Tiedän että minulle on suunniteltu uutta hommaa vuoden alusta ja haluan sen, mutta saa nähdä muuttuuko heidän suunnitelmat, kun saavat tietää, että joutuisivat heti kohta etsimäänkin sijaisen.. :/ No nähdäänpä tekevätkö päätöksiä ajatellen pidemmälle vai ei! :wink
  8. winks Päivystävä dosentti Huhtimammat 2016

Ihana kuulla positiivisia kokemuksia pomolle kertomisesta ( ja on siis luonnollista että firman kannalta asia on ikävä juttu, mutta miten firma asiat käytännössä hoitaa, ratkaisee).

Mulla on myös läheltä ikäviä kokemuksia töihin paluusta...ei todellakaan vastaavaa työtä, jos tuut takaisin on yt ( tosin aidosti taloudellisista syistä) jne. Mun pomo ( ei lapsia) olo vähän kömpelö kun kerroin ekan kerran ( voi tietenki n olla että toivoisi omia lapsia ja siten ei osannu käsitellä asiaa) , pomon pomo taas tuli aidon iloisena jakamaan.

Kohta pitää varmaan kertoa kun vatsa alkaa olla niin näkyvillä ( tosin itse sitä huomasi sitä enemmän ja jotkut naiskollegat, miehet eivät niinkään). Ja projektini tarvitsee sitten vetäjän ja sen hankkiminen saattaa myös kestää. Eli sekin puoltaa kertomista pian.
  9. Muffeli Hyväntuulinen höpöttäjä

Kai mun täytyy kertoa omalle pomolle et jään äitiyslomalle vaikka oon hoitovapaalla? Aiheuttaako se jotain työpaikalle? Mä en ees tiedä kuka mun pomo on. Koska en kumpaakaan ylempää tai sitä myymäläpäällikköä oo nähnyt kun ovat molemmat vaihtuneet äskettäin. Pitäisköhän mennä käymään vai laittaa sähköpostia..
  10. Rumpnisse Hyväntuulinen höpöttäjä

Itse kerroin pomolle vähän ennen nt-ultraa (koska hän oli lähdössä kahden viikon työmatkalle), ja lopuille tiimiläisille heti ultran jälkeen. Jännitin jostain syystä pomolle kertomista todella paljon (ihan ääni vapisi kun olin asiaa kertomassa :grin) mutta hän suhtautui asiaan tosi positiivisesti ja sanoi olevansa äärimmäisen onnellinen puolestani.

Pomo myös jo vähän alustavasti kyseli että mitä aion tehdä äitiysloman jne suhteen, mutta en ole antanut vielä mitään kunnon vastausta. Täällä on nimittäin äitiysloma vain 45 kalenteripäivää, joten uskon että pomo jo aavistaa että jään kokonaan töistä pois vauvan saapuessa. Tuntuis aika hirveältä laittaa 1.5-kuukautinen vauva hoitoon! :eek:
  11. Manteliina Hyväntuulinen höpöttäjä

Mun pomo palaa ens maanantaina lomalta, enkä oo ite töissä kun vasta viikonloppuna. Pitää varmaan mennä käymään työpaikalla ennen ku kukaan työkaveri vahingossa möläyttää sille:D
  12. Pihla Varmaotteinen viestittelijä Marraskuiset 2021 Huhtimammat 2016 Kesäkuunmammat 2014

Mä jään hoitovapaalta äitiyslomalle ja kerroin jo töihin. Ainakin meidän alalla saa 3 kk palkan äitiyslomalla, joten senkin puoleen on ihan oleellista ilmoittaa työnantajalle että hoitovapaa vaihtuu vanhempainvapaaksi.
  13. Minttu1 Keskustelun kolmiottelija

Nyt on pomolle kerrottu! :) Sain iiiiison halauksen ja onnittelut.

Vaikutus tuleviin työtehtäviin jää nähtäväksi!

Helpottunut olo, kun on tehty! Muille töissä en aio kuuluttaa, katsotaan milloin huomaavat/ joku tulee kysymään! Sitten toki myönnän asian. :wink
    • Tykkään Tykkään x 3
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  14. moony Kommentoinnin ninja Elomammat 2016

Minttu1, ihanan reaktion sait pomolta! :) miten pitkällä oot?
  15. Anile123 Asioista perillä oleva Kesä-äidit 2020 Huhtimammat 2016

Tänään tulevalle papalle kerrottu ; oli kyllä ihan ihmeissään , kun näytin kuvaa puhelimesta . Se kyseli että mikä ihme tuo on , en saa mitään selvää :D
    Sitten kun aloin selventää , että tuo on pää ja tuossa on jalka niin alkoi valkenemaan että mistä oli kysymys :)
    Isä jäi kyllä vähän hölmistyneenä sinne , ei oikeen osannu mitään järkevää puhua sen jälkeen , onnitteli kyllä ja sanoi itekin että olipa yllätys :)
    • Tykkään Tykkään x 3
  16. Kupla Jostain jotain jo tietävä

Mä kuuntelin neuvolassa tänään liikkeitä enkä tuntenut niitä. Uskon että osa varmasti tuntee ja oalla suolisto tekee temppuja =) mutta onkos sillä väliä kiva kun se pikkunen kasvaa :happy:
  17. Minttu1 Keskustelun kolmiottelija

Moony: 14+2 on nyt, rv-ultran jälkeen kerroin heti kun oli eka tilaisuus. :) Jännä nähdä milloin muut töissä alkaa huomata, itsellä kun on sellainen olo, että oikein otsassa lukisi "olen raskaana! :D
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  18. Ruusa# Supliikin supersankari Huhtimammat 2016 Elomammat 2017

Minttu toi "otsassa lukee" on aika hyvä kuvaus :D Itsellä sama tunne ja vatsa tuntuu niin pallerolta... tuntuu että oon jo alkanu vaappua kävellessä ja koetan varoa töissä etten silittele vatsaa! Mutta yks ystävä oli käymässä pari viikkoa sitten ja hänen mielestä maha ei näy vielä :0 (Oli tosin vatsaa sisään puristavat farkut ja täysmustaa päällä...) Serkku kyllä kuvasta katsoi jo kauan sitten että "ompa jo selkeä raskausmaha". Mutta toki siitäkin kiinni myös että tutummat helpommin näkee vatsassa eroa..
    Töissä mun työkaverista tulee kohta mun esimies, niin hänelle helppo kertoa raskaudesta. Aattelin oottaa sen 3 viikkoa tosin vielä että ru käytynä. Mun joulun jälkeisestaä uudesta sopparista ei oo kyllä luvattu vielä mitään että saas nähä :sad001
  19. Daisy Kommentoinnin ninja Huhtimammat 2016 Lokamammat 2017

Mä olen töissä kertonut pomolle ja lähimmälle työkaverille. Noin kuukausi sitten pari kommentoi ruokalassa, että syönkös mä kahden edestä ym. mut ei ole enää viime aikoina tullut moisia heittoja. Alkaa vissiin olla jo niin selvä tapaus :)
  20. Millier Sanavalmis juttuseppä

Mä en oo uskaltanut kertoa vielä tytön pph:lle :eek: ehkä sen takia kun hänen työhönsä se sit vaikuttaa kun jään mammalomalle.. On kuitenkin tosi mukava ihminen ja itseäkin harmittaa luopua hyvästä hoitopaikasta :oops: