Raskaudesta kertominen

Mun raskaudesta tietää mun läheisimmät kaverit, omat sekä lapsen isän vanhemmat sekä oma siskoni ja muutama täti :) perheeni oli eka kenelle kerroin heti plussan jälkeen rv5+ ja muille kun tavattu :) nyt 12+4 enkä aio julkisesti kertoa ainakaan ennen rakenneultraa :)
 
Kerrottu on kaikille läheisille. Äiti, isäpuoli ja isä, siskot, miehen vanhemmat kumppaneineen ja veljet, tulevat isoisovanhemmat, lähimmät kaverit ja ystävät tietää. Kerrottiin jo aika aikaisessa vaiheessa sukulaisille kun mulla oli ainakin sellainen olo etten halua pantata tietoa koska jos menee kesken tai on muuta ongelmaa, haluan ettei asia ole salaisuus. Ahdisti ajatellakaan että jos jotain tapahtuisi, täytyisi esittää että kaikki on hyvin :s Mieluummin vain kertoo avoimesti ja sitten saa mahdollisesti tukea jos ikävyyksiä tulee. :)
 
Me kerrottiin kaikille läheisille viime viikonloppuna rv 13 ja nyt olen jo kertonut muillekin kenen kanssa on luontevasti puheeksi tullut.. paitsi pomoa näen vasta huomenna, joten josko sillekin sit kertoisi. Tiedän vaan, et siinä on ihminen, joka ei tästä hommasta ole ihan niin innoissaan.. Suurimmalle osalle kavereista jouduttiin kertomaan jo rv 6, koska käytiin mökkeilemässä isolla porukalla, jossa ei mene ollenkaan läpi se, jos en ota kuppia.
 
Päätettiin alkaa kertomaan seulatulosten jälkeen, eli tässä viikon sisään. Ensi viikolla onkin sukulaissynttärit ja siellä tulee sit varmasti ilmi suurelle osalle sukulaisista. :) pomo saa tietää samoihin aikoihin, hoitovapaalla olen niin ei silläkään niin väliä.
 
Minä kerroin esikoisesta äidille mun syntymäpäivänä. Olin tuolloin 9 viikolla raskaana ja en pystynyt enää pitämään asiaa vain itselläni :joyful: Äiti tuli käymään meillä kakkukahveilla ja siinä pöydässä jutellessamme sanoin että ´lmulla olis yks asia minkä haluisin kertoo` ja lätkäisin pöytään vihkon, jonka kannessa luki ´meille tulee vauva´. Äitini rupesi samalla sekunnilla itkemään (ilosta siis) ja alkoi soittaa koko puhelinluetteloaan läpi ja ilmoitti uutisen myös omalle äidilleen,sisaruksilleen ja perhetutuille. Oli jotenkin niin ihana katsoa vierestä, kun äiti itki puhelimessa että nyt on sukuun vauva tulossa ja kädet tärisee onnesta. Meinasi siinä itselläkin tulla itku silmäkulmaan :Heartpink sanoi sitten heti alku hötäkän jälkeen että ` just olin kysymässä että lapsiko sieltä on tulossa vai mikä on niin jännä juttu` :hilarious: Anopille kun sitten kerrottiin niin oli aivan yhtä innoissaan kun omakin äitini, halasi minua todella kovaa ja sanoi että ´kaikki muu on tässä päivässä ollut aivan kamalaa mutta tämä uutinen on jotai niin ihanaa että ei voi sanoin kuvailla!´ Kyllä oli ihanaa rueta odottelemaan esikoista syntyväksi kun kaikki ottivat uutisen niin iloisena vastaan ja olivat täysin rinnoin odotuksessa mukana :happy:
 
iiidduska, kuulostaapa ihanalta reaktiolta :Heartred

Meillä tietää nyt molempien vanhemmat ja sisarukset sekä muutama läheisin ystävä. Hiljalleen on tullut semmonen olo, että tekisi mieli kertoa lähinnä kaikille, mutta ainakaan np-ultraa ei nyt kerrota kenellekään :rolleyes: muutama viikko siis vielä ainakin hiljaiseloa, jaiks!
 
Mulla nyt rv9+5. Eilen sisko oli käymässä ja kysyi oonko raskaana...yritin esikoista pukiessa sivuttaa kysymystä ja hän jatkoi, että kun mulla on tollanen maha. Sanoin,että tosiaan on vähän toi maha kasvanut. Täällä kun kovin yritetään tuonne 15.10. NT-ultraan pitää asia salassa läheisiltäkin. Tällä turvotuksella se näyttää olevan hiukan hankalaa. Näin aamulla maha on vielä suht ok, mut päivän mittaan paisuu kuin pullataikina. Kaiken lisäksi pahin maha tulee tohon navan yläpuolelle, niin ei saa edes kunnolla peitettyä. Ihan erilaisesti kuin esikoisen raskaudessa...
 
Iiidduska ihanat reaktiot! Taitaa olla ensimmäinen/ensimmäisiä vauvauutisia suvussa? Meidän suvuissa ei vielä pahemmin vauvoja ole syntynyt ja luulen että mun isovanhemmille tämä tulee olemaan suuri ja iloinen yllätys. Heillä kun ikää alkaa olemaan jo. Mun vanhemmille on kerrottu mutta miehen vanhempien reaktiota odotan. Toivottavasti ensi ti ultrassa kaikki hyvin ja voisi illalla kertoa. Luulen että miehen äidillä on aika äänekäs reaktio :hilarious: kohtahan tämä on pakkokin kertoa kun turvottaa sen verran, nyt käytän vaan löysiä paitoja jottei esim. töissä kukaan huomaisi :happy:
 
Mies sitten oli mennyt kertomaan vanhemmilleen viime ultran jälkeen (vastasi 10+3) ja vähän kyllä ärsytti, kun olisi sovittu kerrottavan vasta nt-ultran jälkeen.. Mutta toisaalta ymmärrän innostuksen, kun asia varmaan muuttui nyt hänelle näkyväksi, kun pikku kaveri siellä vilkutteli!! :)

Minun vanhemmille kerrotaan lauantaina, kun yhdessä lähdetään reissuun silloin! Meinasin teetättää ultra kuvasta kopion ja antaa & kertoa, että meidän perhettä lähteekin 3 reissuun (esikoista odotetaan). :)

Töissä nt-ultran tuloksien jälkeen sitten.
 
Onko täällä muita ketkä ei olis vielä kertonut ? Huomenna olis viikkoja 14+0 eikä kukaan vielä tiedä , paitsi mun pari kaveria. Mä oisin jo nyt valmis kertomaan , mutta miehen mielestä on liian aikaista! Ymmärrän kyllä , että pelottaa että kaikki tietää ja jotain kävis , mutta eikai sille mitään mahda jos huonosti kävis , pelkää etukäteen tai ei .
Nyt jo muutamana iltana keskusteltu aiheesta ja turhauttaa salailla enää . :nailbiting:
 
Mä voisin vaan laittaa faceen ja kulkea lappu otsassa hei meille tulee vauva, en osaa alottaa kertomista :D nyt saisi kertoa kun kaikki mennyt hyvin. Mies joutui mun perheelle kertomaan kun en ite saanu sanaa suusta :D
 
Kyllä muakin jännitti jotenki perheelle kertoa vaik tavallaan olo että haluais koko maailmalle kertoa....
 
Ei täälläkään ole vielä kerrottu kenellekkään. Nyt 11+0. Eikä kyllä aiotakkan kun ehkä jouluna vasta, jos maha ei ala näkymään aiemkin ja ihmiset itse huomaa. Useat keskenmenot kummittelee mielessä ja eikä esikoisellekkaan haluta kertoa kun olisihan se niin suuri pettymys hänellekin jos ei vauvaa tulisikaan.
 
Täälläkin on kovasti jännitetty kertomisia, nyt rv 13+2 ja vain pieni joukko tietää vaikka np-ultrassa ja seuloissakin oli kaikki ok.

Esimiehelle kerroin ihan ensimmäisenä, jo suht varhaiseen, ihan siksi että olen saanut tehdä raskauteen liittyvät käynnit työajalla, samoin sairaslomaa on ollut mahdollista saada vain esimiehelle soittamalla. Mun mielestä oli kätevää näin, olisihan hän keskenmenostakin saanut tiedon sl-lapun muodossa. Samoin nyt on jo lähimmille työkavereille kerrottu, niin voi raskaimpia työtehtäviä vähän delegoida eteenpäin jos tulee tarvis. Heihin luotan kyllä täysin ettei ala juttu vielä koko talossa kiertämään.

Muuten tietää ainoastaan minun siskoni, kaksi ystävääni ja yksi miehen kaveri. Ensi viikonloppuna näen äitiäni, hän saa kuulla uutiset silloin, olen halunnut säästää tätä kasvokkain kerrottavaksi kun on ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä. Mieskin lupasi ennen ensi viikonloppua kertoa omille vanhemmilleen, sen jälkeen sisaruksilleen.

Muut sitten saavat kuulla sitä mukaa kun nähdään/tuntuu sopivalta, ihan kokonaan "kaapista" meinattiin tulla varmaan vasta rakenneultran jälkeen mutta ettei tätä nyt enää erikseen salaillakaan.

Tähän astisista ainakin ovat kaikki olleet kovin iloisia ja onnitelleet :)
 
14.10 ois nt-ultra, jonka jälkeen julistetaan tieto :) Esikoisen kohdalla moni jo aavisteli, mutta nyt oon pitäny suuni supussa niin tulee varmaan yllätyksenä monelle :)
 
Eilen oli nt-ultra ja siellä kaikki normaalisti. Kerrottiin sitten skype-treffeillä miehen vanhemmille ja äiti alkoi vaan nauraa, isä istui hiljaa ja hymyili :hilarious: hokivat että "oikeasti?" ja lopulta sanoivat onnea. Oli ihana reaktio kyllä. Äiti oli selvästi positiivisessa "shokissa" ja mietti miten saa unta ensi yönä ja toisteli että hänestä tulee mummi! Isä vitsaili ja sanoi miehelleni että "hyvin tehty". Heidän lisäksi mun perhe ja yksi ystävä tietää. Nyt aletaan pikku hiljaa ihmisille kertomaan kun heitä nähdään. Ihanaa vihdoin paljastaa salaisuus :p
 
Ihanaa miten moni on saanut niin ihania ja iloisia reaktioita :)

Miehen vanhemmat otti uutiset oikein ilolla vastaan, samoin sisarukset. Nyt viikonloppuna pääsen kertomaan omalle äidilleni uutiset, olen halunnut säästää nämä kasvokkain kerrottavaksi ja kovasti nyt jännittää... Askartelin kortin, jossa on ultrakuva ja jonka meinasin sit antaa jossen meinaa muuten saada sanotuksi :) Uutiset ovat kyllä varmasti mieluisat, mutta jotenkin jännittää silti!
 
Olin sit osallistunut facebookissa näihin vauva-aiheisiin kilpailuihin, josta yhdelle, ainakin, nyt kärähdin! Mutta ei se juurikaan haittaa
 
Meillä kerrottiin heti ekan ultran jälkeen (rv 12+2) sillä turvotus oli niin kova että olisi luullut minun olevan jo puolessa välissä raskautta. Ensimmäisenä kerrottiin työmaan pomolleni, joka sattui muutama tunti ultran jälkeen soittaa kesälomaltaan kuulumisia ja sen jälkeen miehen esikoiselle sekä isovanhemmille. Isovanhemmat eivät ulkoisesti näyttäneet yllättyneeltä, ottivat tiedon vastaan tyynen rauhallisesti. Osasivat siis odottaa tiedon tulevan jossain vaiheessa. Miehen esikoisesta tulee nyt ensimmäistä kertaa isosisko, joten hänkin otti tiedon vastaan hieman totisena, myöhemmin on alkanut sillä asialla ylpeilemään :) työnantajani ja esimieheni ottivat asian ilolla vastaan ja heidän reaktionsa oli aidosti iloinen. Työmaapomoni kylläkin on jo tullut piikittelemään että minä hylkään nyt heidät.. töitä olen siis edelleenkin saanut vaikka 0h/kk sopimus minulla on.
 
Takaisin
Top