Raskaudesta kertominen

Meillä tietää nyt molempien vanhemmat.
Oltiin ajateltu pitää salassa ekaan ultraan, mutta äitille on vaikea näytellä ja kahvin juomattomuuttakin ihmettelisi. Oli sitten helpompi kertoa. Eikä kaduta :).
 
Mä oon suunnitellu. Kun haluisin jotain konkreettista pientä antaa minkä voi halutessaan säilyttää. Ei mitään tuttilappuja teksteillä.. Mietin et kun np ultra on lähellä, niin askartelemme sukulaisillemme taitetut koristellut kortit, joiden kanteen liimataan teksti "kutsu" ja ehkä pari sydäntarraa siihen sylikkäin herättämään kiinnostusta. Sisäpuolella on kutsu piiperöisen ristiäisiin kesälle -16 ja pikkuisen ultrakuva. Mietin et ois söpö tapa yllättää mutta kuitenkin lämmöllä :Heartred
 
Itsellä taitaa olla hieman erilainen tilanne kuin kellään muulla täällä.
Eli vaikea, vaikea ero keväällä, jonka seurauksena oma perheeni toivoo etten koskaan enää alkaisi seurustella kenenkään kanssa, tai ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen, ja sitten koin kesällä lyhyen tapailun erään miehen kanssa ja kun loppukesästä huomasin tulleeni hänelle raskaaksi, hän ilmoitti poistuvansa kuvioista.
Nyt en siis tiedä kenelle uskaltaisin kertoa ja mitä ihmettä kenellekään sanoisin..:sad001
 
Ei kait siinä muu auta sanoa kun et mä saan vauvan ihanaa :) Päätökses oot tehny niin mitäpä kellään siihen sanottavaa, ja alkureaktiot voi tietty olla semmosia mitä ei itse toivo mutta ajan kanssa luulis muidenkin sulattavan. Tsemppiä kertomiseen! Ja tänne saa aina purkaa tuntoja :)
 
Ultra-aika lähenee (14.9.) ja vielä ollaan saatu hyvin pidettyä raskaus salassa. Yks ystävä on ainut, joka yrittää arvailla, mutta ei ole vielä suoraan kysynyt :wink
 
Mä ajattelin kertoa 20.9. ku on anopin synttärit. Korttiin kirjoitetaan varmaan onnitteluvärssyt ja toivottajiksi me ja "Helmi". Samalla reissulla käydään munkin porukoilla (asuvat samalla suunnaalla) ni siellä vois kertoa kans jotenki ovelasti. Äiti tietää et meil on kova yritys ollu ja tietää meidän hoitohistoriankin. Hän tulee varmasti ilahtumaan täysin. Appiporukat halkeaa varmasti myös onnesta, koska tämä olisi heidän ensimmäinen lapsenlapsi. Toivotaan vain, että päästään maaliin asti.

Töissä olen kertonut lähimmälle kollegalle (ollaan esimiehiä), ni tietää miks oon omituinen, enkä kahvia juova ripeästi toimiva oma itseni. Pomolle kerron viimiestään 12vkon jälkeen. Riippuu et miten tää olotila tästä kehittyy. Jos menee pahaksi, ni sitte varmaan aikasemminki. Työ ku on kuitenki fyysistä kipittämistä ja kantamista, ni on kroppa (ja mieli kans) kovilla. Töissä meillä on 8.10. virkistyspäivä ja siellä varmaan sitte suurin osa työkavereista saa tietää, ku en viiniä juokaan (en siis todellakaan sylje kuppiin).
 
Kerroin siskolle kun varhaisultra oli takana ja neuvolassakin käyty. Hämmästyksekseni liikutuin ja itkin ja nauroin yhtäaikaa. Mulla on se outo pelko että ymmärtääkö muut meidän ratkaisua ja osaavatko nähdä että tämä on kahden aikuisen, fiksun ihmisen päätös jotka tietävät mitä haluavat ja ovat onnellisia raskaudesta. Vaikka ovatkin välillä väsyneitä nykyisten lasten kanssa. Siskoni ihana, aidosti iloinen (mutta hämmästynyt! :grin ) reaktio tuntui mahtavalta.

Tuli mieleen että ehkä mä jopa olen keksinyt sen pelon etteivät muka muut ymmärrä. Että ehkä kuvittelen että muut olisi niin kiinnostuneita meidän asioista ja että kaikilla olisi muka joku mielipide mun raskaudesta :rolleyes:

Mietin kauan haluanko vielä kertoa siskolle vai vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Hänen reaktionsa ja kiitokset kertomisesta kuitenkin vahvisti sen että oli todella oikea päätös kertoa. Onhan se samalla luottamuksen osoitus hänelle ja yhdistää meitä.

Isovanhemmille emme vielä kerro, vasta np-ultran jälkeen. Jotkut haluavat ensin kertoa lähimmille eli sukulaisille ja sitten vasta ystäville ja tutuille. Mä näen asian vähän toisinpäin: olen kertonut heti plussa-testin jälkeen parille ystävälle ja kaverille, mutta läheisemmille ihmisille raskaus on merkityksellisempi ja siksi esim. isovanhempia en halua "hätyytellä" turhaan ennenkuin eka kolmannes on ohi. Myöskään pomolle en halua kertoa koska vaikka sanoisin että palataan asiaan kun eka kolmannes ohi, niin alkaisihan hän tottakai miettimään äippäloma-asioita. Haluan kertoa vasta kun oikeasti niitä kuvioita kannattaa oikeasti alkaa miettimään.

No joo, tällästä pohdintaa ja ihmisillä on erilaiset taustat ja luonteet ja näistä johtuen eri tavat toimia -niistä on mielenkiintoista lukea ja jokainen toimii niinkuin itselle tuntuu parhaimmalta.
 
Muokattu viimeksi:
Sillonku tein testin laitoin siitä tekstarilla kuvan seuraavana päivänä mun äitille ja sisaruksille :D meillä on jonku verran välimatkaa ni en tienny koskanpääsen kertoo ja pakko oli..
 
Me kerrottiin kummankin vanhemmille ja sisaruksille noin 6. viikolla. Mä olen kertonut yhdelle ystävälle sen lisäksi ja mies kolmelle (lörppö :wink ) Yhdelle hyvälle ystävälle ajattelin tänään illalla kertoa, kun nähdään, mutta muuten yritän saada pidettyä salassa np-ultraan saakka. Vähän jännittää kuinka saan pidettyä töissä salassa, kun pitää ensi viikolla neuvolaan mennä. Meillä on pieni ja tiivis työyhteisö ja tuntuu, joten uskon, että ne arvaa vaikka sanoisinkin vaan meneväni lääkäriin..
 
Meillä oli eilen työkavereiden kanssa illanviettoa ja kerroin siinä sit kaikille:) Pomo on reissussa, niin hän saa tietää sit kuukauden kuluttua kun palaa takasin suomeen. :)
 
Täällä on kerrottu muutamalle hyvälle ystävälle heti plussauksen jälkeen, vertaistukea oli pakko saada! :) Samoin veljelle vaimoineen kerrottiin, kun aikoivat juuri laittaa pois kaikki vauvakamansa.
Omille vanhemmilleni kerrottiin viikko sitten (rv10) ja miehen vanhemmille olis tarkoitus kertoa nyt viikonlopun aikana. Jännittää ihan hirveesti, ei olis eka kerta kun vastaanotto olis kaikkea muuta kuin ihana ja lämminhenkinen... Muille sitten np-ultran jälkeen ja töissä joskus.
Välillä tuntuu, että haluais huutaa ääneen kaikille ja välistä pelottaa kaikki mahdolliset ikävyydet, mitä voi tulla, ristiriitaista! :O
 
Me kerrotaan viikon päästä minun vanhemmille, jos ensi viikon ultrassa (11+0) on kaikki hyvin! :) Ollaan lähdössä silloin yhdessä reissuun, niin ei salailemaan enää pystyisikään. Siskolle ja parhaalle kaverille kerroin heti plussan jälkeen. Kenellekään muulle ei kerrota ennen nt-ultraa. Kkm taustalla olin viimeksi iloinen, että vain sisko ja kaveri tiesi silloinkin. En olisi halunnut aiheuttaa surua tuleville isovanhemmille, enkä olisi jaksanut sitä huolehtimista mitä siitä olisi seurannut. Toivottavasti päästään nyt kertomaan hyviä uutisia!! :) :)
 
Hei kun näitä tekstejä olen lueskellut niin toiset puhuu np-ultrasta ja toiset nt-ultrasta. Oon mieltänyt ne samaksi asiaksi ja että np olisi lyhenne niskapoimu-ultrasta, mutta mistä tuo nt on lyhenne? Muutenki onkohan jossain jotain lyhennelistausta? Näin ensikertalaiselle tämä on aivan uusi maailma ja aikalailla arvaamalla menee osa sanoista :joyful: Feissarimokissa oli kans tällä viikolla tähän liittyvä juttu: ( http://www.feissarimokat.com/2015/09/raskausrivit/ )
 
Ne on sama, np=niskapoimu, nt=niskaturvotus. :) Mulla esim iPhonessa jos kirjottaa ton np ni se luulee et haluan kirjoittaa Nähdään pian! niin siks kirjoitan nt :D
 
Minä olen ajatellut olla kertomatta raskaudesta.. Kyllähän nuo näkevät sen sitten omin silmin viimeistään, kun tulevat 5v synttäreille lokakuun lopussa. Vatsa pullottaa kuitenkin aika hyvin jo, joten silloin tuskin sitä enään voi sivuuttaa ketään. Oon aikas hoikka, joten tuskin ketään erehtyy luulemaan läskiksi :-) Tänään oon menossa tyttöjen kans kummipojan synttäreille, et saattaapi olla tänään jo joku tarkkasilmäinen. Viimeksi tehtiin ihan samanlailla, "kiinni" jäätiin rv 17. Oon aika etäinen omasta suvustani äidistä lähtien, joten en koe mitenkään tarpeelliseksi ilmoittaa asiasta. Toki silloin oli eri asia, kun ensimmäistä odotin.. Mut silloin olin muutenkin enemmän sukuni kans tekemisissä. Kuka nyt kuudennesta lapsesta enään onnittelis, vaikka se samanarvoinen meille on kuin muutkin..
 
Sisaruksille ja miehen tädille kerrottu, appivanhempia ei ole enkä omieni kansa ole tekemisissä. Ystäville kerrottiin heti seuraavaksi, eilen ystävän 30-v juhlissa. Ultran jälkeen muille
 
Oon nyt Rv 9+3 eikä olla kerrottu viel kellekään perheenjäsenille (siis miehen perheelle tai omalleni). Ite oon kertonut ainoastaan yhdelle hyvälle ystävälle. Meinataan venailla vähän pidemmälle ennen kuin muille kerrotaan. Ite viellä imetän ensimmäistä vaavia joten kaikki tietää etten siks voi mitään alkoholiakaan juoda jne niin ei kukaan varmaan edes huomaa ennen kun masu pomppaa esiin :grin
 
Vielä en ole kertonut kuin parille ystävälle ja yksi on arvannut itse. Epäilijöitä on varmasti useampia, mutta kukaan ei ole vielä kysynyt suoraan! Haluamme odottaa np-ultran tuloksia (itse vielä epäilen koko raskautta) ja ehkä vielä sitäkin pidemmälle. Mahaa ei vielä ole, niin on helppo salailla. Äidille kertominen jännittää, se varmaan sekoaa :smiley-bounce013
 
Takaisin
Top