Raskauden viimeinen kolmannes.

Miten se muuten on, että ku pikkunen on syntyny, nii saaks sitä heti työnnellä tuolla pihalla vaunuissa? Vai oliko siinä joku "aikaraja", tyyliin 2 viikkoo syntymästä nii sitte? Kun en muista yhtään.. hirmu kova innostus olis sit lähtee vaunujen kans työntelee tuonne pitkin kylää


2.viikkoa on juu se raja,että vauvaa ei saisi ulos viedä. Itsekin kun innolla odotan,että pääsis mahdollisimman pian kärryttelee tonne [:)][:)] Vaikka mitään ulkoilu ihmisiä olekkaan,mutta kyllä sitten mielellään menis.

Kyllä mä ajattelin ainakin äiskälle viestin laittaa,mutta miehestä en usko,että huomioi päivää sen koommin,kun en kuitenkaan virallisesti äiskä vielä oo. [;)] Saattais sitä ehkä vähän vihjaista,että hei vaikka en olekkaan äiti vielä,niin olisko joku äitienpäivä suukkohali mitään [;)] hih.

http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Vanhemmuus/Vahingossa-isaksi/ Tässä muuten tuo etusivulta pongasin. Meillä miehen reaktio kuvasti tuota juttua. Vauva tuli yllätyksenä,mutta mieheni reaktio oli juuri silloin tuommonen mitä tossa kerrotaan ja kun lopussa sanotaan,että "Lopussa isät ovat päättäneet jäädä vauvan elämään",- tai jotenkii tollee,niin niin meilläkin meni. :)
Molemmille tuli siis yllätyksenä,mutta minulle iloisena alusta asti,mutta niinkun yleensä on niin miesten reaktio on tuo. Älkää vaan kuvitelko,ettei hän halunut sitä,mutta luultavasti noita ajatuksia hänkin kävi läpi.
 
RiinuLiinu: Tavallaan onneks jo. Saan ilman raskauttakin kärsiä selkäkivuista (selkärankareuma) niin on ihanaa ollut tämä raskausaika kun ei ole ollut mitään. Kaikki alkanu vaan pelottelemaan että raskaus aika on mitä ihanin ja synnytyksen jälkeen löytyy se pohja sitten [8|] Peukkuja kovasti pidän pystyssä että kuulun siihen toiseen kastiin [:(][:(]
Aamualkoi mukavasti (huonosti nukuttu yö) jomotteli alamasua, tai jomottelee vieläkin.

eiks toi varoaika ulkoilua koske vaan talvea??
 
No sitä minäki mietin, että oliko se ihan yleisesti ottaen 2 viikkoo syntymän jälkeen, vaiko vaan talviaikaan?
Jotenki jäi mieleen että perhevalmennuksessa oltais sanottu, että vaan talvella olis toi varoaika, mut kesällä voi ihan huoletta pitää jo vaunuissa heti syntymän jälkeen.. sillä kyselinki, kun en oo ihan 100% varma asiasta.

Toivottavasti Inxu sun selkäongelma ei nyt sit ainakaan pahenis tosta. Eihän sitä tiedä, vaikka kivut vähenis raskauden jälkeen [:)]

Mulla on kyllä ollu melkonen touhupäivä, vaikka päivää on vielä vaikka kuin jäljellä. Jostain kummasta tämmönen virtapiikki iski. Äitikin soitteli tuossa, ja sanoi tulevansa huomenna mun kaveriks tekemään kevätsiivousta, mattoja ulos tuulettumaan sun muuta. On se tää kevät jotenki niin ihanaa aikaa kun on paljon valoa, mieli on paljo virkeempi [:)]
 
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:224:

"Ulkoilun voi vastasyntyneen kanssa aloittaa vähitellen vuodenajasta ja säästä riippuen."

"Kesävauvat voi nukuttaa ulkona heti sairaalasta kotiuduttua varjoisassa paikassa, mutta lapsi tulee suojata ötököiltä, tuulelta ja liialta kuumuudelta." Eli eiköhän ulkoilla voi ulkolämpötilan mukaan..Vaunuthan on tuulenpitävät..

Mutta hyvä, että on kevätvauva tulollaan.. saa lähteä ulos kun haluaa ettei tartte odotella pakkasten lauhtumista. Olen kuullut, että monella talvivauvan äidillä on tuntunut että seinät kaatuu päälle kun ei yksinkertaisesti voi lähteä ulos vauvan kanssa..

Me ollaan menossa perheittemme luo ensi viikonloppuna, viimeinen mahdollisuus käydä vierailulla :) Saas nähdä miten ensi vuonna sitten, juhlitaanko omin päin vai vieraillaanko mummoloissa..
 
Täälläkin tuntuu RiinuLiinu tota energiaa olevan, vaikka huonosti nukuinkin. Ikkunat pesty, imuroitu ja lattia luututtu. Sais se vaavikin alkaa sieltä tulemaan jo [:@]
 
Kyllä mullekin alkaa tää odottelu jo riittämään, vaikkei LA vielä ohi ole. Verhot vaihdoin, imuroin, haravoin, pyykkäsin, tiskasin.. Eikä tää kanssamatkustaja oo moksiskaan. Taitaa vaan tykätä ku on liikkeessä koko ajan [:D] Vois vaihteeks kokeilla asettua pitkälleen, josko tuo sit alkais tulee ulos tuolta.. [:o]
 
Neljäs päivä peräkkäin tehty kävelylenkki. Mieli ainakin on tuulettunut ja on reippaampi olo! Ja tänään yhdistin sen kauppareissuun niin olipahan syykin. Nyt meinasin kohta lähteä ulkokirppikselle tuohon muutaman sadan metrin päähän katteleen, mitä löytyis. Siellä on joku "tarjous" "mätä kassiin niin paljon kuin saat mahtumaan", hintaan 2€. Jos ei muuta, niin vaikka vanhoja pyyhkeitä tms kestovaippojen kierrätysmateriaaliksi löytyy varmasti! [:D]

Ihanaa, kun meidän kämppä alkaa vihdoin kolmen vuoden asumisen jälkeen näyttää KODIlta! On varasto saatu muuton jälkeen (ei mennyt tosiaan kuin kolme vuotta....) siivottua ja heivattua ylimääräinen roina pois joten sinne mahtuu nyt sisälle ja tilaakin on vielä vaikka millä mitalla! Sisällä ei missään huoneessa juuri ole enää lattioilla laatikoita, pussukoita tms muuta romua, joille ei meidän pienessä kaksiossa (46neliötä, - sauna) vaan yksinkertaisesti ole löytynyt paikkaa. Mieskin sanoi eilen, kun olin tuollaiset siistit ja simppelit Ikean dvd/cd-telineet saanut olkkarin seinälle ja täytettyä ne valituilla leffoilla, että täällä näyttää paljon kodikkaammalta, kun on seinilläkin jotakin [:)] Niitten lisäksi on miun omamaalaama, isokokoinen Kaj Stenvall-kopio ja toisella seinällä hylly,jossa on valokuvia! Vitsi, olen tyytyväinen näihin saavutuksiin! Ja näistä kaikista on kiittäminen tuota masua asuttavaa pikkuista, joka pisti äiskään vähän vauhtia ja pisti sen hihat heilumaan [:D] Nythän täällä on NIIN PALJON HELPOMPi rueta esim. imuroimaan kun ei ensin tarvitse nostella 20 laatikkoa, pussukkaa, kassia tms pois lattioilta vaan sen kuin ottaa imurin sieltä siivouskomerosta (jonka muuten senkin olen pannut ojennukseen!) ja alkaa imuroimaan! [:)] Siitä puheen ollen, pitäisi imuroida. Ehkä sen kirppiksen jälkeen sitten [;)]
 
Äsken just luin kaksplussasta, että kesällä voi viikon vanhaa alkaa vaunutteleen, alottaen jostain 10 minuutista lisäten aikaa sitte pikkuhiljaa :).

Jos olisi yhtään energiaa, niin pesisin ikkunat, mutta ei ole, vaan täytyy lähteä ottamaan päikkärit.. :( Kolme viimestä yötä menny niin penkin alle, ettei mitään rajaa :/.
 
Kiitos Lme tiedosta. Kyllähän se voip olla, että heti synnytyksen jälkeen ei jaksakaan lähtee viipottelemaan tuonne ulos, vaikka nyt sitä energiaa siihen tuntuis olevan. 
 
Touhukkaita mammoja tänään! [:)] Itse tiskasin tänään ja pesin pyykkiä,jotka odottaa tuolla itseasiassa tälläkin hetkellä,että laittaisin ne kuivumaan. Tuolla kun on tosiaan hyvä ilma,niin parvekkeelle voisi ne viedä. :)
Minä imuroisin,mutta en uskalla koska käy selkää koskee ja vatsaa supistelee (Niitä harkkareita) Ja sitten alan uhkuu ja puhkuu yms. Mulle sanottiinkin neuvolassa muutama kerta sitten,että juu älä nyt imuroi tai tee mitään raskasta ja tätikin kun on sairaanhoitaja niin vähän siinä kielteli,että ottaisin rauhallisesti. Lattia pitäis pestä,mutta eihän sitä voi pestä kun ei ole imuroitukkaan. Tekis hirveesti mieli...joten ehkä mun täytyy täällä vähän imppailla [:D] ,-Jotta pääsen lattian pesuun. Kaikki muu onkin sit siivoiltu.

Hei,miten tuo siivoominen jatkossa..kun on vauva ja sit pitäis imuroida,niin pitäiskö vauva laittaa päikkäreille ensin ja sitten imuroida,kun sehän pelästyy sen ääntä varmasti(Ja kun se nukkuu makkarissa ja sit kun meen imuroimaa sinne niin sehän herää!) vai pitää vauva sitterissä,että se näkee sut kokoajan ja imuroida sitten,mutta sittenhän sitä sitteriä joutuu raahaa joka huoneeseen kun käy niitä läpi..? [8|] Vähänkö häiritsee tällain muodollisuus.

Jotenkin vaikuttaa kauheen vaikeelta..
 
Juu ja tällain juttu vielä..nyt on parvekkeen ovi auki ja tupakan haju tulee sisälle. Eihän sitä vauvaa voi partsilla nukuttaa,jos jotkut polttelee röökiä,kun se haju menee sitten vauvan nenään ja eikös se aiheuta sitä kätkyt-kuolemaa just..passiivinen tupakointi. Naapurit polttaa,niin siitähän on vauvalle haittaa. Apua! [&o] Vaikeeksi menee. 
 
Juu toi kaks viikkoa on munkin käsityksen mukaan talvivauvoilla.. Ja meilläkin synty joulukuussa kavereille tyttö. Äidillään  tosiaan hajos pää kun kahden viikon täytyttyä oli sitten silti varmaan kuukauden vielä niin kovia pakkasia, ettei silti päässyt ulos. Ja toi viikko näin muuten on varmaan ihan sopiva meille muutenkin. Onhan muksu jo kotiutuessaan keskimäärin 3-4pvää vanha, joten äkkiä menee pari päivää kotona ihan lepäillessä. Sit on viikko kasassa ja pääsee jo ulkoilemaan. Meillä neuvolatäti ei puhunu tosta viikosta mitään, tai mistään aikarajasta. Mutta just tollee pikkuhiljaa totuttamalla sitten liikkeelle. Ihan ku oisin huhtikuisissa nähny ohjeen, että eka kerta 15min, toinen 30 min, kolmas 45 min ja siitä sit eteenpäin omien halujen mukaan.. Yhtään en oo varma oliko se noin.

Täällä ollu hyvä päivä. Olot hyvät ja kävin kynsihuollossa. [;)] Tosin, mä sain taas niin epäileviä katseita mahasta, että.. Yks parturipuolen asiakas ei ottanu uskoakseen, että la on ens viikolla. Minkä minä sille voin, että maha on pieni!
Ja kouluhommatkin selkeni. Tosiaan riittää vaan se yksi essee enää tähän viimeseen näyttöön, muuten on aineisto jo kurssien ajoilta kasassa! Mahtavaa, ensi viikolle katsotaan sen arvioivan opettajan kanssa näyttö ja sit se ois siinä! [:-] Oispa huikeeta! Joten ei kiristä, vaikka masukki yksiössään viihtyy! [:)]

Ai niin äitienpäivästä olitte puhuneet. Käyn mummoilla ja äidillä vloppuna, mummoille ainakin perus kukkaa kun ovat niistä niin innoissaan aina. Äitistä en tiiä vielä mitä sille. Rahoja ei oo kauheesti kun äippärahat tulee sit sopivasti ens viikolla.. En usko, että mies huomio ja vaikka virallisesti ollaan oltu äiti jo sen vkon 22(?) jälkeen niin silti en koe "oikeasti" olevani äiti.
 
Meil oli eilen ultran mukainen LA, pe sitten neuvolan LA, mut luulen kyl et mennää yli ja kovaa.. No,katsotaan. Eihän sitä koskaan tiedä!
Kaveri on ollu tosi hiljaa tänää, yöl kyl mylläs nii et ei tienny miten päin olis. En tiä,jos ei kohta ala heräilee nii täytyy vissii soitella laitokselle...
 
Babaytoy- Itse laitoin vauvan imuroinnin ajaksi nukkumaan sänkyynsä ja ei kyllä herännyt imurin ääneen vaikka viimeiseksi kävin makkarissakin imurin kanssa. :) On vaan hyvä että tottuu elämisen ääniin heti alusta asti muuten voi tulla sellainen säpsähtelijä joka herää nuppineulankin tippumiseen jos aina hyssytellään hiljaa kun toinen nukkuu, varsinkin kun se tässä alussa on lähes koko ajan.
 
Niin, eikös nuo vauvat yleensä ole sellaisia, että kun ne nukahtamaan saa, niin suurinpiirtein saa talo sortua ympäriltä mutta ne vaan nukkuu? Siskon vaille 7-vee on muuten ihan samanlainen! Sit kun se nukkuu, niin ihan sama mitä meluaa, se ei herää [:D]
 
Muistan kun vanhemmat joskus kerto että oltiin laivalla kun olin pieni ja en heränny palohälytykseen [8|] Että saa se aika kova ääni olla että minut on lapsena saanu heräämään [:D] En myöskään herännyt ala-aste ikäsenä kun n. kilonmetrin päässä räjähti pommi [8|]
 
On tämäkin... Eilen oli koko päivän harjoitus?supistuksia. Hyvin napakoita, muttei kivuliaita ja muutenkin tosi hankala olo . Levossa katosivat, joten käveltyä tuli. Mutta yöllä, EI MITÄÄN! Nytkin vain selviä harjoitussupistuksia...

Miten tuo huono-olo? Ei nyt ihan pahoinvointia, mutta etova olo välillä. Vaikka olisi syönyt, eikä ole selinmakuulla.
Lupailisiko lähtöä synnärille?? Jotenkin tuli alkavat menkat mieleen, vaikkei menkkasärkyä ollut!

Kävin kampaajallakin, jos tulisi vaikka se lähtö. Pitäisihän sitä olla edustava! [;)]

Niin ja tuo valkovuodon määrä on taas lisääntynyt.... Jonkun viikkoa oli olematonta.
 
Voi kiesus muuten kun tuo vauva pahoinpitelee mua... Makoilen sohvalla niin yleensä se ainakin jossain vaiheessa päivää alkaa kaivaa takapuoltaan mun kylkiluiden alle. Yleensä silloin, kun vedän syvään henkeä ja alan puhaltaa ilmoja ulos niin siinä vaiheessa pieni jalka tekee möykyn kylkeen vasemmalle puolelle ja samalla se voimalla tunkee takapuoltaan ylöspäin kylkiluiden alle niin, että en pysty hengittämään ulos vaan joudun odottamaan/tuuppimaan pientä, että siirtää vähän takamustaan. Ja tämä muuten sitten kanssa sattuu! [&o] Salpaa suorastaan hengityksen hetkeksi - jo ihan senkin takia, että pakko keskeyttää se uloshengitys ja odottaa, että pylly/kipu häviää. Äsken kuului oikein pari naksausta tuolta kylkiluiden alaosasta, hyvät voimat tuolla toukalla jo kun paikat naksuu sen touhujen voimasta! Ja tällaista se sitten toistelee vähän väliä kunnes nukahtaa tai muuten vaan kyllästyy [8|]
 
Kiitos neuvoista tytöt! :) Nyt voin sitten huolella imuroida,kun vauva on kuvioissa [:D] Nyt vaan vaivaa tuo parveke nukuttaminen,kun nuo pössyttelevät tuolla ja kun ei oikein voi lappuakaan mennä tonne alas laittaa,että ettehän polttaisi tupakkaa siitä siihen aikaan,kun nukutan vauvaa parvekkeella. :< hmph. 
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Voi kiesus muuten kun tuo vauva pahoinpitelee mua... Makoilen sohvalla niin yleensä se ainakin jossain vaiheessa päivää alkaa kaivaa takapuoltaan mun kylkiluiden alle. Yleensä silloin, kun vedän syvään henkeä ja alan puhaltaa ilmoja ulos niin siinä vaiheessa pieni jalka tekee möykyn kylkeen vasemmalle puolelle ja samalla se voimalla tunkee takapuoltaan ylöspäin kylkiluiden alle niin, että en pysty hengittämään ulos vaan joudun odottamaan/tuuppimaan pientä, että siirtää vähän takamustaan. Ja tämä muuten sitten kanssa sattuu! [&o] Salpaa suorastaan hengityksen hetkeksi - jo ihan senkin takia, että pakko keskeyttää se uloshengitys ja odottaa, että pylly/kipu häviää. Äsken kuului oikein pari naksausta tuolta kylkiluiden alaosasta, hyvät voimat tuolla toukalla jo kun paikat naksuu sen touhujen voimasta! Ja tällaista se sitten toistelee vähän väliä kunnes nukahtaa tai muuten vaan kyllästyy [8|]


Mikäköhän siinä muuten on,että vauvat mukiloi silloin kaikista eniten,kun me ollaan makuuasennossa? [:-] Mua nimittäin pahoinpideltiin kanssa äsken,kun öhhölläni olin tossa sohvalla. [:D]
 
Takaisin
Top