Raskauden viimeinen kolmannes.

starletti [:D] Mäkin ihmettelisin,että "kukas tuo nyt on?" [:D] Mun piti alunperin laittaa tämä nimi,mutta ei näköjään ollut mielessä silloin,niin tuli se oma nimi sitten ekaks [:)]

Mä en nuku päiväunia ollenkaan..nykyään,koska ne vie multa yöunet muuten ja yöllä haluan nukkua [:)] Vaikka tässä muutama viikko sitten on väsyttänyt päivällä,niin olen vaan sinnitellyt..
 
Heissan pääsiäisen vietosta!

Tosta kuumuudesta. Mä olen kanssa aina ollut hirmunen vilukissa ja olen kyllä edelleen. Eli täällä ei kyllä muutosta huomaa ollenkaan.. [:D]
Nukkuminenkin menee ihan entiseen malliin.. [:-]

MUTTA.. Viikolla mulle tuli ihan yhdessä yössä aivan järkyttävät häpy- ja häntäluukivut. Pahempi on tuo häpyluukipu. Mä en oikeasti illalla meinaa saada housuja pois jalasta ja sänkyyn mennessä jalkojen suoristaminen saa kyyneleet silmiin. Mä en tajua. Ihan yhdessä yössä. Onko muillakin näin kovia nämä kivut? Tuntuu ihan kuin häpyluu murskautuisi kun jalkaa nostaa ottaakseen housut pois jalasta..
Kävely on tuosta johtuen kanssa tuskaa ja selkää särkee tosi herkästi.
Ei "voi" valittaa kun on tähän saakka päässyt niin helpolla, mutta ihmetyttää suuresti kun ne tuli ihan yössä ja käy _todella_ kipeää!! Että miten se voi noin yhtäkkiä tulla, muutos kun yöstä päivään?!

Me käytiin tänään mun isovanhemmilla syömässä. Herranjumala kun ei ole mitään rotia paljonko tulee itteensä ängettyä. [:D] Ja kun mummo nyt oli tehnyt kaikkia herkkuja mitä saa hyvä jos kerran vuodessa.. Sen jälkeen on ollut mahassa semmonen melske ja tuupinta, että meinaa maha-asuja vissiin että tila loppuu ja vatsalaukku painaa häntä, että jotain rajaa vois mamma pitää tossa syönnissä. [:D]
Mummo myös syömisen jälkeen nakkasi muovikassin ja sanoi, että tässä yksi "äitiysavustus". Pappa nauroi, että normaalisti mummo on mennyt 9 aikaan aina nukkumaan, nyt lähiaikoina ei oo kerennyt kun hyvä jos kymmeneltä. [;)] Siellä oli harsoja, pari jotain semmosta lepposen tuntusta kangasliinaa(saa laitettua esim kapaloon, harsot ja nuo oli siis tehty kangaskaupan metritavarasta), pussilakanat ja virkattu peitto. [:)] Niin ja sellanen kaupan pieni perus vauvan myssy, mikä sidotaan leuan alle. Oikein hyvä paketti.
 
No johan se nyt alkaa pukata oireita ihmisille täällä. Nyt on sitten tämän päivän ja varsinkin illan tullut mulla vähän vaihtelevasti n. 7-10min välein supistuksia - kivuttomia tosin. Pariin kertaan on ollut ihan hieman menkkamaista jomotusta. Mitähän se tämä nyt on [&o] Onneksi nyt tosiaan eivät kivuliaita ole (tai sitten mulla on TODELLA korkea kipukynnys [:D]). Sais nyt tämä pikkuinen pysyä vielä useamman viikon tuolla masun suojissa [&:] Toivottavasti ne menis nyt sitten tässä yön aikana ohitse. Tais tuo eilinen shoppailureissu plus muut siinä olla vähän liikaa. En mä ainakaan muuta keksi, kuin että nyt tulee sitten viiveellä ne supistukset.
 
joo mä oon kanssa huomannu shoppailureissujen negatiiviset vaikutukset [:D] saa nähä mitä huomisesta sanoo kun käydään ukon siskolta hakemassa sängyn ja vaatteita. ei siinä muuten, mutta sisko asuu n.200km päässä [8|] kuinkakohan monta pissa taukoa joutuu pitämään [;)] mutta sitten alkaakin olemaan kaikki tarvittava [:)] saadaan meidän neitokaiselle varmaan hirvee kasa vaatteita kun ukon siskolla kaks nuorimmaista on tytöt (3- ja 5-vuotiaat) ja meinaa vaatteet säilyttää että voi sitten omille lapsilleen antaa eteen päin.
 
Nää on nyt varmaan merkkejä siitä,että vartalo kehottaa nyt rauhottumaan pikkuhiljaa,kun koetus lähestyy...[:)] Varmaan just ettei pienokaiset ala raivata tietä liian aikasin ja liian paljon. Ettei sitten putkahda ulos :) Mun puolesta tää voisi syntyä jo rv 36-38, vaikka toisaalta aina parempi,että pysyy suojassa vielä :)
 
Lyydia
Mulla ollut noita liitoskipuja jo marraskuusta lähtien jolloin keilatessa reväytin alapään lihakset. Nyt parina iltana on ollut todella tuskaa sängyssä, samoin pukeutuessa. Jos on ollut vähänkään aktiivinen edellisenä päivänä niin housujen pukeminen päälle seuraavana aamuna on tuskaa. Turhaa edes kuvitellakaan menevänsä suihkuun kun mulla on kylpyamme [:(] Jalat ei tod. nouse muutamaa senttiä korkemmalle...

Välillä sattuu nivusiin ja välillä selkeästi häpyluihin ja välillä tuntuu et pelkät häpyhuulet olis tulessa.
Oon nyt välillä kokeillut imetystyynyä haarojen välissä tai sitten lämmitettyä kaurapussia... vaihtelevilla tuloksilla. Neuvolassa kehottivat ottamaan panadolia kipuun mut en viitsi niitä joka ilta popsia...
 
No hitsi...miks mulla ei oo tuollasii häpy- ja häntäluukipui? Mä oon jo vähäs niiku huolissani, kun en voi yhtyä teidän voivotteluihin [&:] Ennakkosupparit jäi vissiin viime vuoden puolelle, vauva täällä masus vaan liikkuu. Maha ahdistaa kyllä, mut jalat nousee eikä pukeminenkaan tuskan takana ole, tosin enhän mää enää taivu niin kuin sillon joskus. Eiks mun keho valmistaudu ja muutu olleskaan vai oonks mää joku kumiakka? [8|]
 
No starletti, "lohdutukseksi" voin sanoa, ettei mullakaan ollut mitään ennenkuin viikon puoli välissä tosiaan yhdessä yössä nämä tuli. Että odota vaan, joku yö ne iskee... [;)][:D]

Mietin jo, että onko vauva nyt sitten jo laskeutunut kun noin yhtäkkiä alko.. Mutta kaikki liikkeet tuntuu edelleen ihan samoilla kohdin, joten ei varmastikaan ole.

Rauha mulla on illat pahimmat. Yön kun nukkuu niin aamulla kärsii taas jo sängyssäkin jalat suoristaa, illalla kun se saa itkun tulemaan..
Ja puen nyt sitten istuen, niin ei satu.

"Mahtavaa". Täällä on isäntä mahataudissa. Alko yöllä neljän aikaan oksentamaan ja siitä lähtien rampannut puklulla. Mystistä kun ei muuten ole maha kuulemma ollenkaan sekaisin eikä ole tosiaan muuta ulostuloa kun tuo ihan hirmunen oksentaminen. Mä nyt en kaipais mitään oksennustautia ollenkaan, mutta hieman hankalahan se on varmaan välttää näin puolisoiden kesken.. Ollaan vielä täällä koiravahtina porukoilla. Lähdetään tänään varmaan jo tossa päivällä kotiin, pikkuveli saa tulla käyttämään koiraa vielä myöhemmin kunnon lenkillä(ovat avovaimonsa vanhemmilla olleet yön) ennenkuin hekin lähtevät tuonne kaupunkiin kotiin.
Minun kun pitäisi tulla sitten huomenna koululla käynnin jälkeen tänne takaisin koiravahdiksi.. Saa nähdä jos tuo tauti iskee, että miten tuo koira sitten. Tarhassahan se on, ja tossa talon toisessa päässä asuva mummo kyllä ruokkii sitä jos en pääse. Mutta ei lenkittämistäkin haluaisi vanhan ihmisen harteille jättää vaikken minäkään pitkillä ja reippailla lenkeillä pysty koiran kanssa kyllä käymään.. [:D]
 
Mulla on ajoittain alkanut näköjään kanssa niitä liitoskipuja..[&:] Viime yönä kun nousin sängystä niin tosi ilkeesti vihlas häpyluusta...
tai onhan noita aijemminkin ollut,mutta viime öinen kyllä sattui.
 
Mulla ei ole ollu vielä onneksi mitään ongelmaa häpyluun kanssa. Kyllä ihan riittämiin vaivaa tuosta kyljestä ja suppareista..
 
Mulla oli aikasemmin häpyluu todella kipeä muttei onneksi ei enää kovinkaan, tai no jos sitä on vaan turtunu siihen kipuun.. Nukkuminen yöllä on alkanu olemaan todella vaikeaa, mieskin valitti että olen todella kovaääninen nykyään unissani, huokailen kun käännyn ja kuorsaan :) Huonopa mulla on kontrolloida omia ääniä kun nukun..No, onneksi tuo muksu ei ole vielä laskeutunu niin ei tartte kuin kerran kaksi käydä vessassa yöllä :) Mutta onneksi univajetta voi paikkailla päivällä, päikkäreiden nukkuminen ei tuota ongelmia. Ihana mennä miehen kanssa päiväunille kun hän tulee töistä.. öisin nukutaan niin erillään kuin voidaan mutta päikkäreillä ollaan ihan toistemme iholla kiinni :)

Tuttavapariskunta sai pienen tytön pääsiäisenä.. tulipa sitte itelle niin levoton olo, että pitäis tuo omassa mahassa oleva pikkanen saada syliin mahdollisimman pian. Ei malttais millään odottaa vielä 7 viikkoa.. on niin lähellä mutta kuitenkin niin kaukana.. Pääsis haistelemaan sitä vauvan tuoksua :)
 
Mulla ei varsinaisia kipuja ole ollut noita ihan lieviä menkkamaisia jomotuksia tuolta jostain alhaalta. Ja tänään aamulla oli tuolla kyljessä oikealla puolella joku kipupaikka joka tuntui eniten, kun veti syvään henkeä. Tuli vedeltyä tosi syvään henkeä, kun oli aamulla jostain syystä vähän paha hengittää. Tuntui, ettei happi riitä vaikka kuinka kiskoo keuhkot täyteen. Siitä se kylkikin varmaan nokkiinsa otti.
Ohhoh. tulipas yhtäkkiä mahdoton ajatus päähän; juuri tuota edellisen kappaleen vikaa lausetta kirjoitaessani mun alko tekemään mieli välimeren jäätelöä [8|] Se on niin erilaista, kuin meillä. Tuli jostain syystä yhtäkkiä semmoinen punaisen irtojäätelön maku mieleen ja arvatkaapas vaan tekiskös nyt mieli sitä. Mutta enpä nyt valitettavasti ole menossa välimerelle lähiaikoina *hitto* [:D]
Nojoo, onneksi nuo supistukset nyt sitten kuitenkin rauhoittuivat viime yön aikana. Kyllä pikkusen huoletti eilen illalla kun välillä se väli oli vaan 4min. Mutta tosiaan, onneksi kivuttomia olivat ja helpotuksekseni vauvelikin potkiskeli kovasti joten tiesin, että pikkukaveri ainakin voi hyvin
 
Miulla oli yhdessä vaiheessa helmi-maaliskuussa ihan järkyt liitoskivut... Kävely oli ihan helvettiä, enkä saanut itse puettua housuja, sukkia tms. Olin käytönnössä invalidi [8|] Nyt onneksi jo vähän helpottaneet!
 
Miulle on nyt kolmen viime päivän aikana sanonut usempi tuttu synnyttänyt naisihminen että miun maha on laskeutunut radikaalisti alaspäin... Että kuulemma kannattaa olla valmiina, lähtö voi tulla millon vaan! Ei kyllä haittais yhtään, on nimittäin sen verran tukala olo!!! Ja ootetaan muutenkin kovasti että saadaan "Teukka" jo tänne vatsan ulkopuoliseen maailmaan <3
 
Hih, starletti, et oo ainoa kummallisuus, meikäläinen on äippäloman alettua ihan elämänsä kunnossa. [;)] Tukivyön kanssa juoksen agilityä edelleen ja lenkkeilen kolmesti päivässä eikä satu minnekään. [:)] Tänään tosin tein kahen tunnin lenkin jonka jälkeen kuljin monta tuntia akuankka-kävelyä kun rupes painamaan tonne nivusiin mutta sitte se meni taas ohi. Jossain vaiheessa mullakii maha laski selvästi alaspäin ja ihmiset siitä mulle huomautteli mutta sitte tuntu että masu nous taas ylöspäin eli ilmeisemmin ei vielä oo pää kinnittymistä lähelläkään. Tosissaan tilanne voi olla huomenna ihan toinen mutta oon ajatellu nauttia ihan jokaisesta hyvävointisesta päivästä. [:)] 
 
Mulla alko tänään sit virallisesti äitiysloma [:D]. Ihan mahtava tunne. Oikeestaan vähän herkistynyt mielikin. Nyt ollaan mammalomalla ja vauveli syntyy muutaman viikon päästä. Ihanaaa!!!!! [:)]

Aion olla kotona niin pitkään ku se taloudellisesti on mahollista. Haaveissa ois ne kokonaiset 3 vuotta. Mutta katotaan miten homma etenee. [;)]

Eilen oltiin koeajamassa aivan ihana farmari Rellu. Siis mä ihastuin siihen nii paljon. Reilut viis vuotta vanha ja kaikilla herkuilla varustettu. (nykysessä kun ei o edes cd-soitinta, saati sit jotai ilmastointia muusta puhumattakaan [:D]) Luvattiin nukkua vielä yön yli. Mut tänää ilmotellaan josko otetaan ja kauppakirjat varmaan tehään sit viikonloppuna. Sit voidaan hakea se turvaistuinkin. Jätetty se ihan viime tippaan, ku ei o ollu varmuutta et minkä vuotinen/mallinen auto otetaan ja et onks siin isofix-kiinnitystä vai ei.

Olokin on ollu ihan siedettävä taas vaihteeks (jollei närästystä lasketa). Ei o pahemmin supistellu ja liikkuminenkin sujunu ilman suurempaa tuskaa. 4-5 tyynyä on sängyssä, ni niitten kaa saa nukuttuakin ihan hyvin. Pari kolme veskireissua tulee yössä, mut saan hyvin unenpäästä heti sen jälkeen kii.

Loppuviikosta pitäis hakea vielä sellanen ainakain 35v vanha jalallinen ronttinkinen vauvankori olkkariin, jossa voi sitten ekat kuukaudet nukutella vauvaa. Kovin oon jo miettiny sille paikkaa. [:)] Alkaa kaikki oleen sit jotakuinkin valmista tulokkaalle. Sit vaa odotellaan et koska lähtö tulee..[;)]
 
Minä pari viikkoa sitten kokeilin paria tyynyä sängyssä mutta ne aiheutti mulla vaan sen, että olin ns liian "asetellussa" asennossa joten en voinut nukkua rennosti. En liikkunut yhtään kun alitajuisesti tiedostin, että tyynyt lähtee muuten paikoiltaan jolloinka sitten alko paikkoja särkeä. Puolessa välissä yötä viskoin tyynyt lattialle ja jatkoin uniani paremmin ilman tyynyjä [8|]
 
Mie nukun joka yö yks ylimääränen peitto vartaloa vasten. Kiva tuommosessa 120 cm sängyssä ko on kolme tyynyä, kolme peittoa ja kaks aikusta, jolla toisela iso masu :D:D. Voitta kuvitella, että on ahasta..
 
Mäkin olen huomannut et parhaat unet saan aamuisin kun mies on lähteny töihin ja saan kaapata sen peiton tohon haliotteeseen ja jalkojen väliin tukemaan [:D] Öisin helpottaa kun nukkuu miehen seläs kiinni niin se tukee kans jonkun verran.
 
Nyt kun näistä vaivoista on ollut puhetta niin puutuuko kenelläkään kädet/sormet? Mulla puutuu oikean käden etusormi, keskisormi ja nimetön ekaan niveleen asti. Yritin kysyä neuvolalääkäriltä et mistä johtuu et olisko esim tolla turvotuksella jotain tekemistä asian kanssa mutten saanu mitään kunnon vastausta. Tai vastaus oli et "voi olla"... Sillon kun on kädet tosi turvoksissa niin en saa kättä kunnolla nyrkkiin ja alkaa ranteesta kyynärpäähän sattua jänteisiin...kait ne on sit niin ahtaalla. Hyviä vinkkejä tuohon turvotukseen? Vettä juon 2-3l7päivä ja suolan oon jättäny pois muttei mitään apua. Liikkuakin yritän niin paljon kun toi lonkka antaa myöden...
 
Mulla ei oo turvotusta käsis mut jalois on. Sukat on ruvennu jäämään pieniks ja varrettomat sukatkin tekee raidut jalkapöytään. Ennestään isot pohkeet on nyt entistä isommat ja nahka appelsiininkuorella ja kuivuu herkästi. Eipä ole minulla liikunnasta apua ollut, vaan turvotus elää omaa elämäänsä. Viime yönä join 1,5 litraa vettä ja kaikki tais vaa'an mukaan jäädä sisälle. Neuvolan täti antaa ohjeeksi vain tukisukat vaan niitä en ole hankkinut. Ahistaa jo ajatuskin niistä. Mielenkiinnolla odotan, lähteekö turvotus synnytyksen jälkeen. 
 
Mä ainakin toivon et häviää...eilen laivalla tuntu sormet siltä et niille käy ihan just niinku nakeille kun niitä keittää! Oli ihan järkyttävä tunne.
 
Takaisin
Top