Raskauden viimeinen kolmannes.

Inxu No vielä parempi sit jos on oikee synnärilääkäri.. En muistanukkaan et oot siellä käyny. Mäkään en millää menis kyl sairaalaan sisään. Siel on nii kurja nukkuakin. Tai sit pitää vaa rohkeesti pyytää 4 tyynyä, heh [:D]

Toiv. kuitenkin pääsärky helpottaa sulla ja saat olla kotosalla loppuun saakka. Mahankutinan mäkin oon laittanu kasvun piikkiin, mut jalat tai jalanpohjat eniten mietityttää.. [:)]
 
vauveli eikös kutina voi merkitä myös raskaushepatoosia(??). Mulla sanoin viimeksi neuvolassa se kätilöopiskelija, että jos kutinaa on kämmenissä, jaloissa jne (ymmärsin ettei venyvissä paikoissa kuten mahassa jossa se kutina johtuu mahan kasvusta) niin pitää tulla verikokeisiin, että sillon maksan toiminnassa voi olla jotain häikkää ja sitä pitää sitten seurata/hoitaa.
Raskausmyrkytyksestä en tiedä mitään muuta kun noi perusoireet, joten varmasti voi olla siihenkin liittyväinen toi kutina. [:)]

miiuhoo kuten tuolla kirjotin, meilläkin on kitu-huhtikuu tulossa.. [;)] Ei auta, mutta kun siihen on jo osannut henkisesti varautua niin tosiaan on helpompaa. Halvalla loppuunsa ruuan kanssa pääsee jos vaan tahtoo. Juuri niinkun vauveli mainitsi leivät, meillä nyt muutenkin tehdään ruokaa yleensä niin, et siitä syö vielä ainakin seuraavana päivänä(vaikka kahdestaan nyt vielä elelläänkin) ja sit vaan jää pois kaikki "humputtelut" ettei syödä ulkona tai kaupasta ostaa oikeasti tarvittavia juttuja eikä niin niitä mielitekoja.. Tää ei siis ollu mikään paasaus vaan tuli mieleen kun meilläkin tosiaan tuo tiukka kuu tulossa. Tai tämä kk on jo ollut kun on pitänyt ajatella jo tuota tulevaa kk ja säästää sinnekin. Kyllähän tässä alkaa kaipaamaan sellasta ruokakauppareissua, että vois ottaa niitä mielitekojakin kärryyn, mutta näkee tosiaan miten vähällä sitä toimeen tulee..
Ja opiskelun ohessa nyt muutenkaan ei ole ollut mitään ylimääräistä ikinä, mutta nyt on kyllä siihenkin nähden ollut tiukkaa.

vauveli mullakin siinä päätöksessä kesti, mutta juuri tuon opintotuen perumisen takia, ne odotteli sitä. Mutta jos ne ei sulle puhelimessa ole sanonut mitään, että tarttisivat lisäselvitystä tms niin luulis jo alkaa tulevan!
Kelan sivuilla:
"Vanhempainpäivärahan määrän laskurilla
voit arvioida, paljonko saat äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa verotuksessa vahvistetun työtulon, 6 kuukauden tulojen tai Kelasta saamasi etuuden perusteella."
Eli mun käsittääkseni sitä ei voi laskea 2009 tulojen perusteella. Joko 2008 vahvistettujen tulojen mukaan, viimeisen 6kk tulojen mukaan tai sitten juuri Kelasta saaman etuuden perusteella.
Tuossa vähällä elämisessä olet ihan oikeassa. Niinkun miiuhoolle kirjoitin, täällä sitä on nyt takana kk ja edessä vielä kk. Mä en niinkään kaipaa mitään ulkona syöntiä tms vaan sitä, et vois kaupassa ilman suuria laskeskeluja ottaa kärryyn sitä mitä tekee mieli eikä vaan niitä mitä on pakko ostaa ja ei muuta kun muuhun ei oo varaa.
Mä olen saanut viimeksi rahaa kuun alussa opintotuen 240e, seuraavan kerran tulee rahaa toukokuussa sit ekat äippärahat. Onneksi jemmassa on vähäsen ollut näille kk:lle ja tähän tilanteeseen tosiaan on osannut henkisesti valmistautua, toukokuuta siis kuitenkin odotellessa. [:D]
Ja tuosta sun fetasalaatista tuli mieleen, et mä oon rahatilanteen kannalta niin nirso, että meillä syödään ihan perusruokaa ja mistään salaateistakaan en välitä. [:)] Hedelmiä kyllä syön, mutta appelsiinit esim ei nyt paljon maksa. Ja pakkasessa on marjoja. [:)]
 
Lyydia. Oikeessa olit.. Eli sillä mun kaverilla ku alko se kutina, nii syy oli maksassa, mut sit tuli se valkuainen virtsaan ja lopulta olikin sit jo raskausmyrkytys. En muistanu ennen ku mainittit ton hepatoosin.
Vierasperänen sana [;)] kato..

Tarvii käyä kattoos sielt kelan sivulta, jos siel tosiaan on se laskuri millä voi ihan ite laskeskella tuloja. Voi sit henkisesti varautuu jo siihen mitä tuleman pitää.

Joo toi fetasalaatti on aina ollu mun suurta herkkua patonkien kera. Se on sellanen herkku-iltapala, sillo ku ei jaksa syyä ruispuikuloita juuston kaa. Likkakin tykkää iha hirveesti. Muuten kyl syyään aikalailla perusruokaa.. Äsken pannukakkua omppuhillolla. Naapuri aamusti kysäs et kelpaisko meille, ku heillä on nii monta hillo-pönttöä jäljellä. No, kelpas kait. Ihan äly hyvää olikin. Itseasiassa parempaa ku anopin tekemä, heh hee.. Sille tietty ei voi kertoo..[:D]
Mut naapurii tarvii käyä viel tänää kiittämässä.
 
miiuhoo: kiitti linkistä [:D] [:D] 
http://www.vauva.info/foorumi/index.php?/topic/139-isien-sekoilut-synnytyksessae/


Siis nii hauskoja juttuja, et vedet silmissä noita oon nauranu [;)]. Vielä puolet lukematta. Jätän ne illaks.
 
Vielä kelasta.. Tällainen tuli vastaukseksi kun kyselin opintotuesta jne..

"Sinun äitiysrahaasi vaikutaa se, nostatko samaan aikaan äitiysrahaa ja opintorahaa vai et. Jos saat toukokuulta opintorahaa, äitiysraha maksetaan sinulle vähimmäimääräisenä. Jos taas et nosta opintorahaa äitiysrahakaudella, äitiysraha määräytyy sinun verotuksessa todettujen työtulojen perusteella. Asumislisäoikeuteen vaikuttaa lapsen syntymäpäivä. Nimittäin ns. 18 päivän säännön mukaan sinulla ei ole oikeutta opintotuen asumislisään, jos sinun voidaan katsoa elatusvelvolliseksi ja asuvan vähintään 18 päivää lapsesi kanssa. Sama sääntö tietysti koskee lapsen isän asumislisäoikeutta. Jos tai kun teillä ei ole oikeutta opintotuen asumislisään, voitte 3 henkilön ruokakuntana hakea yleistä asumistukea."

Jos siis vauva syntyy toukokuun 20 pv, tarkoittaako se, että olen vielä oikeutettu opintotuen asumislisään, mutta jos vaukkeli päättääkin syntyä esim 1. toukokuuta, voin hakea yleistä asumistukea? Ja koska äitiysraha maksetaan jo joka tapauksessa vähimmäismääräisenä, ei vaikutusta sillä, nostanko opintotukea vaiko en?

Laitoin kyllä samat kysymykset jo takasin kelaan päin :)
 
vauveli munkin piti jonkun aikaa kaivella tota sanaa mielestä.. [;)]
Ja tosiaan se Kelan laskuri on ihan mukava kun voi vähän jo totuttautua ajatukseen millä tulee toimeen. [:D]

Lme noin minäkin sen ymmärtäisin niinkuin pohdiskelit. [:)]
 
Hei!

Sieltä alkaa neloselta kohta klo.13.00 ohjelma "Vatsasta maailmaan" --joku uusi sarja.
"Brittiläinen makasiini antaa vinkkejä raskauden aikaiseen ja jälkeiseen elämään.Ensimmäisessä osassa käsitellään ultraäänikuvausta,käynnistettyä synnytystä ja osteopatiahoitoa."

Minä katson! [:D] Ihan tällee tiedoksi huutelin jos joku ei tiennyt. [:)]
 
Joo maksakokeisiin mut passitettiiin. Tai siis huomenaamuna sinne meen. Tarvii olla syömättä taas [:(].. No lupas se onneks, et voit vetää vielä kaheksalta iltapalan, mut ei sit enää sen jälkee eikä aamulla mitää.

Tulokset pitäs tulla nopsaan ja jos on jotai hälyttävää, ni sit taas polille lisätutkimuksiin. Sano et he laittaa tosi herkästi lisätutkimuksiin ja aina kokeisiin jos äiti kertoo vähänkin kärsineensä kutinasta ja nimenomaan jalkapohjien ja käsien kutinasta. Sanoin et se nyt on aika lievää ollu, mut aattelinpa kysästä kuiteski, ni meinas vaan et hyvä ku otin puheeks ja ryhty heti tekemään lähetettä koneella.

Pakko sanoo silti et oon enempi ku tyytyväinen meitin neuvolaan ku ottavat jokaisen potilaan/äidin vakavasti. Eipähän pääse tilanne ainakaan pahaksi turhan välinpitämättömyyden takia. Huomenna siis labraan ja torstaina kierteleen synnäriä ja valmistautumaan tulevaan koitokseen.

Kelasta soittivat muuten vielä tänää aamulla ja pyysivät lähettämään viimesen kopion maksetusta ansiopäivärahastani. Se heiltä oli puuttunu ja siks kestäny käsittely, mut eivät olleet huomanneet pyytää sitä aiemmin. No, onneks sekin ny selvis. Toimitin paperit heti neuvolan jälkeen toimistolle ja lupasivat käsitellä sen vielä tän viikon aikana. Hyvä et sekin asia sit selvis. [:D]
 
vauveli no tosiaan hyvä, että teillä kaikki huolet otetaan vakavasti eikä päin naamaa naureskellen niinkun täällä tunnutaan joihinkin huoliin suhtautuvan. Yhdelle kaverille eivät meinanneet suostua laittamaan lähetettä kun sillä on atoopinen iho. On hän jonkun verran tottunut siihen kutinaan ja ehkä osaa itse sanoa, onko se kutina siihen kuuluvaa normaalia..
Ja hyvä kun Kelalta ottivat yhteyttä ja selvisi sekin asia!

Täällä selvisi sitten eräs "mielenkiintoinen" asia tänään. Kävin koululla juttelemassa meidän vastuukouluttajan kanssa mun opinnoista ja valmistumisesta. Mähän olin neljä kk pankilla harjottelussa, jäin tammikuun lopussa pois. Valmistun aikuispuolelta merkonomiksi. Nyt kävi ilmi, ettei meidän yhtä näyttöä voi suorittaa vain koululla kurssien perusteella opittujen juttujen kautta, että teet näytön osaamisen siellä. Siis kirjanpitoa, tilinpäätöksen, verotuksen jne. Vaan ne pitää suorittaa työelämässä, harjoittelussa siis.. Kiva, eipä voinut sama nainen sitä aiemmin keväällä mulle kertoa. Eli tää mamma lähtee nyt vielä noin kolmeks viikoks ehkä harjotteluun kun mammaloma alkaa!! Kun ois ollut tiedossa aiemmin niin oisin jo voinut siellä olla! Onneks pääsin samaan tilitoimistoon missä olin vuosi sitten. Että ohjelma, firmat jne on tuttuja. Ei mee aikaa niiden opetteluun.
Onneks on kotona aika lailla valmista vauvaa ajatellen. Joitain koneellisia pyykkiä pestävänä vain ja pinnis puuttuu. Mut sen pinniksen nyt tosiaan petaa vaikka laitokselta kotiutuessa ja vaatteetkin pesee mitä vähän on pesemättä. Joten tuota asiaa ei tartte stressata.
 
Lyydia- Harmi että sulle vielä tuollainen koulujuttu tähän loppuun... toivottavasti on kuitenkin kevyttä hommaa?

Mulla on työ käynyt nyt sen verran raskaaksi näköjään että en enään päivävuoroa jaksanut (sairaanhoitaja siis...) vaik niitä ois enään 2 ollut. Menin eilen aamulla töihin ja kerkesin olla 1,5h niin alkoi huimaus joka ei sit meinannut mennä ohi ollenkaan ja kaks kertaa meinasin pyörtyä. Takahuoneessa lepäilin n. 1h ajan ja työkavereiden painostuksesta (olin kuulemma valkoinen kuin lakana) menin synnärin polille joka oli meiltä 2 kerrosta alaspäin tarkistaan et kaikki oli kunnossa. Kaikki oli tietysti ok kuten arvelinkin, lepoa tää mamma vaan tarvitsi [:D] Ultrankin halusivat tehdä kun kuulemma maha oli niin pienen kokoinen viikoille. Ultran arvio oli kuitenkin että oisin ollut viikon verran edellä, vauvan paino-arvio oli jo 2800g ja mitat vastasi RV 37 tasoa, että sellainen 4kg vauva taitaa sieltä taas olla tulossa ellei ennen LA meinaa pukata maailmaan. Raivotarjonnassa oli jo siellä että ei tarvi sitäkään enään murehtia.
Yövuoroon koitan nyt mennä kuitenkin kun on yleensä helpompia- enemmän paperihommia ja istuskelua.
 
supernova tilitoimistotyötä. Että istualleen koko päivä. Jos se menis. En kyllä vaadi itseltäni tuosta näytöstä sitä parasta arvosanaa, meillä on läpipäässet arvosanat vain 1-3. Kakkonenkin riittää. Ja jos mä jätän taas noi syksylle, niin kakkonen voi olla sit jo tiukassa kun kerkeää unohtaa kaikki jutut. Joten uskoisin selviäväni kahdella kolmella viikolla.

Supernova sulla oli muuten tosi siro maha kun katoin sitä sun mahakuvaa! [:)] Unohdin kommentoida. Eikä kyllä näytä kilojakaan paljon tulleen. Niin vaan sitä sielläkin köllii iso vauva. Meilläkin arvioitiin nelikiloseks syntyessään.. [:-]

Tänään on ollut kyllä alakerrassa tosi raihnanen päivä. Häntä- ja häpyluille on sattunut jo aika lailla. Mutta ei istualtaan vaan kävellessä, joten jospa tuo istumatyö vielä menis.
 
Tämä nyt kuulostaa ehkä vähän nuijalle, mutta tulipas sitten eilen aiheutettua itselle vissiin alavatsasärkyä yms... Kun ei nuo seksihalut ole miehen kanssa oikein yhteen sattuneet (plus että mies arkailee raskausaikana seksiä, pelkää satuttavansa mua/vauvaa) niin ajattelinpas sitten itse... nojuu, tiedättehän...[8D] Oli vaan koko illan sen jälkeen sellainen olo, että menkat alkaa --> samanlainen särky alavatsassa ja paikoitellen melko voimakastakin. Ei nyt toki mitenkään sietämätöntä mutta tosiaan sanoin miehellekin että ihan kuin olisi menkat alkamassa [8|] Tuntui olevan alhaalta painelemallakin arka. No nyt aamusella ei ole enää tuntunut mitään mutta näyttääpi siltä, että tuommoinen ajanviete ei nyt siis ehkä sovi minulle tässä vaiheessa raskautta [:D]
 
Ei kai mulla mitään kipuja ole tullu oman kivan/seksin harrastamisen jälkeen.. Viime kerralla mies kyllä sanoi että minun maha alkaa olemaan edessä :) ja on ollu paljon varovaisempi toimissaan mitä aikaisemmin.  Neuvolassa sanoivat, että selällään ei kannattaisi enää seksiä harrastaessa olla koska kohtu saattaa alkaa painamaan verisuonia. Itteä ärsyttää vaan se, että nykyään on niin kömpelö että vaikka tekis kovasti mieli niin miehen kanssa menee äheltämiseksi kun ei voi tuosta vaan asentoa vaihtaa :)
 
Mä en tiedä onko sattumaa vai johtuuko mullakin kipu nyt toissailtaisesta makkaritouhusta.. Häpyluu on ollut eilisaamusta lähtien tosi kipeä. Se tuntuu siltä, kun siinä olisi tosi kipeä mustelma, mutta ei arista tosiaan millään tapaa kyllä tosta päältä painaessa.. Onhan se ennenkin ollut hieman hellänä, mut nyt on jo hankala pukea housut jalkaan seisoviltaan kun jalkojen nostaminen sattuu siihen.
Tosin eilen illalla oli sitten häntäluun aluekin aika hellänä, että ei tuo välttämättä makkarista johdu vaan jos paikat vaan paukkuu..
 
Täällä kans on hiukan vaikeutunu noi petipuuhat, kun vatsa tahtoo olla hieman edessä. Joskus meinaa ihan ruveta naurattamaankin, kun jos yrittää vaihtaa asentoa, niin se ei enää käykkään ihan noin vaan, vaan se on hirmu työn ja ähellyksen takana [:D]. No, näin sitä oppii arvostamaan enemmän tuota läheisyyttä, kun ei enää niin usein touhuta. Mutta onneksi toista voi pitää hyvänä ilman yhdyntääkin [;)].

Muutenkin kun minun kohdun on todettu olevan hirmuisen supisteluherkkä, niin pitäs vissiin muutenkin välttää fyysisesti raskaita hommia.

Mikähän lie, kun yöllä tulee herättyä moneen otteeseen, kun sattuu niin vietävästi vatsaan? Siis koko vatsan alueelle, ei vaan alas tai ylös. Lähinnä asennon vaihdon myötä. Yöllä on myös ihan silkka mahdottomuus nousta ylös ilman apua, ihan vaan sen takia kun sattuu.

Saa nähdä miten käy, kun lähdetään pääsiäisen pyhiksi keskelle-ei-mitään mökkeilemään. Vähän jännittää, kun sieltä on kuitenkin yli 100km lähimpään sairaalaan, jos tuleekin lähtö.. No, jospa pikkuinen rauhoittuis metsän uumenissa ja viettäis rauhallisen pääsiäisen vielä massussa [:)]
 
Täällä on aika hiljasta ollu makkari rintamalla, vaikka allerkirjottaneella olisi haluja [&:] Mulla kun on ollu millon mitäkin vaivaa, niin ukko ei oo halunnu ottaa riskiä että mitään tapahtuu.

Tuli taas nukuttua huimat pari tuntia viime yönä, kyllä vituttaa [>:] ja nyt kohti jorvia. pitäkää peukkuja pystyssä että kaikki on hyvin [8|]
 
Takaisin
Top