Raskauden viimeinen kolmannes.

Mä lopetin aikanani opiskelut kesken. Menin töihin ja tienasin liian "paljon" kelan mukaan. Olin siis nostanut opintukea koko kevätlukukauden ja sit loppuvuoden olin töissä. Kelan mukaan mun olisi pitänyt tietää et lopetan kesken ja olla nostamatta tukea niimpä jouduin maksaa kaikki takaisin. Olisko siinä ollut 15% korko et sinänsä kallista joo, mut Kelan  kanssa onneks pystyy neuvottelemaan takaisinmaksusta ja ehdottaa itse minkä verran pystyy kuukaudessa lyhentämään ja sinä aikana korko ei enää kasva. Ite maksoin 100€/kk vissiin puoltoista vuotta. 50€:kin olis riittänyt jos olisin esim ollu taas opiskelemassa tai jotain vastaavaa. Ja takaisinperintälappu tuli joku puoltoista vuotta opiskelujen lopettamisen jälkeen...Itteäni v*tutti lähinnä vaan se et pitäis muka etukäteen tietää jos lopettaa ettei tarvii maksaa tukia takaisin. Mullakin se oli olosuhteiden pakosta. Oli vaan pakko mennä töihin.
 
On kai mulle tullu äitiysrahapäätös, vaikka opintotuki pitäs tulla vielä toukokuuhun saakka. mielestäni on mahdollista saada äitiyspäivärahaa ja opintotukea molempia, jos äityspäiväraha on minimissään.. kannattaa tietty varmistaa Kelalta ettei tule ikäviä yllätyksiä. Kovastihan ne yrittää saada rahojaan takaisin, varsinkin opiskelijoilta :/
 
Rolli: No näin mieki ajattelin, että ko ei saa ko minimin, niin ehkäpä tässä on nyt mahollisuus nostaa molempia.
 
Juu, kannattaa ihmeessä Lme kysäistä asiaa! Mulla kun on kohtuullisesti ollut töitä 2008 ja ei mee minimille noi mammarahat niin siks voi olla mulla ihan eri tilanne ton opintotuen perumisen kanssa!
Ajattelin kyllä myös jo valmiiks niin pessimistisesti, etteivät kahta eri "elatusta" maksa kuussa kun ovat muutenkin kaikissa asumistuki ym asioissa nihkeitä! [8|] Joten kysymällähän tuo selviää! [:)]
 
Jos en ihan väärin muista, niin opintotuen ja äitiysrahan minimin voi saada jos on yhä edelleen täysipäiväinen opiskelija. Mutta paras kysyä kelasta, että mikä on juuri omalla kohdalla se tilanne.
Mä jouduin keskeyttää opinnot tammikuun puoles välis, ja meinasivat ensin periä opintotuet lokakuulta alkaen takaisin, koska en ollut ollut riittävästi koulussa. Sain kuitenkin vakuutettua kelan päättäjän niin, että se ei ollut tahallista ja näin ollen perivät vain tammikuun tuet takaisin. Mutta sitä perintää ei kyllä tarvitse odottaa ensivuoteen...tulee varmaan lasku vielä tän kevään aikana.
No, tässä konkurssissa se ei tunnu enää missään, oon ollu alkuvuoden sairasajan palkalla (n.125e/kk) ja siihen tosiaan kelan sv-raha muutamalt päivält, nyt ilman mitään rahaa siihen,kunnes äitiysraha tulee (miniminä)... Mies on ollut koko talven työttömänä ja saa työmarkkinatukea 410e/kk. Pakko on ollu niellä ylpeys ja mennä sossuu. Ja pakko ollu myös pyytää vanhemmilt rahaa, et oikeest pärjää. Meilläkin kuitenkin asunto sen kokoinen, et ennen lapsen syntymää ei huomioida missään koko vuokrasummaa. Sit ku meit on virallisest kolme, niin sit on vuokrakin ok.
Mut mies aloittaa oman yritystoiminnan 1.4 joten sit loppuu tuet taas sen takia... Toivottavast saadaan homma toimiin. Ei ehkä maailman paras aika aloittaa yrittäjänä, siis kun vauva syntyy kohta, mut...katsotaan..
 
Juu, noi kelan koukerot on tosiaan mielenkiintoisia [8|] ite oon maksellut opintotukia kans 25€/kk takaisin kun oli opiskelijan tuloilla aika mahdotonta rääpiä kahden kuukauden opintotukia kerralla maksettavaksi!
 
"Jos lapsen saatuasi opiskelet päätoimisesti ja saat Kelasta opintorahaa, sinulle maksetaan opintorahan lisäksi äitiysrahaa 22,04 euroa arkipäivältä. Jos et nosta opintorahaa ja saat ajalta muita työtuloja, voidaan vanhempainraha maksaa sinulle työtulojen mukaisena. Jos saat äitiysrahaa ja menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä viipymättä Kelaan. Näin sinulle osataan maksaa oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä. Varhennetun äitiysvapaan (31-50 arkipäivältä ennen laskettua aikaa) aikana et voi työskennellä tai opiskella päätoimisesti ja saada samaan aikaan äitiysrahaa."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH?OpenDocument

Minusta siis opintotukea voi nostaa normaalisti.
 
Kela asiasta äitiysneuvolaan [:)].

Meillä toinen extraultra oli hyvä. Nyytti voi hyvin ja istukka ei ole eessä joten ihan normiteitse saamme synnyttää.. Jeee [:)]! Sairaalaan ei siis tarvitse mennä vielä (seurantaan) tukittavaksi..
Huomenna tavis neuvola ja si tietää perusasioita lisää [:)].
 
Lyydia No ei meidänkään häät olleet ne perinteiset. Ei haluttu isoja ja pelkäsin että niistä tulee eräille syy ottaa kunnolla...

Meillä oli maistraatti pienellä porukalla, samalla porukalla syömään, häämatka kylpylään ja seuraavana päivänä lähinnä kavereille juhlat.
Perusteltiin juuri sillä ettei isoja juhlia haluta ja onhan meillä kesällä ne ristiäiset! Sitten kutsutaan sukua (ja jos eivät silloin niin herkästi menisi överiksi)
No anoppi aloitti sitten nousuhumalassa vouhkaamisen että kesällä on ne ristiäiset ja meidän häät JUHLIMATTA....

Laitettava varmaankin kutsukorttiin maininta, että tilaisuus on seurakunnan tiloissa joissa on anniskelukielto. Mutta halukkaat voivat jatkaa iltaa paikallisessa BAARISSA... Mukavahan se olisi istua meilläkin tutustumassa, kun useimmat minun puoleltani eivät ole käyneet.
Mitäpä luulet Lyydia, jos laitankin että juomat isäntäväen puolesta ja meillä olevilla "jatkoilla" olisi laihan puoleinen booli ja alkoholittomat siiderit? [:D]
 
En mä ihan aina noita sossun päätöksiäkään ymmärrä...kaverilla on muutaman kuukauden ikäinen typy, ovat aika nuoria ja äiti saa minimiäitiyspäivärahaa. Mies taitaa peräti vielä opiskella niin et rahasta on oikeesti tosi tiukkaa. Kaverini oli sit kans tullut siihen tulokseen et menee käymään sossussa kun tarvitsisi vaunut ja pinnasängyn mut rahaa ei ole itse hankkia. Sossusta olivat kirjoittaneet lapun, jolla kaverini voi kierrätyskeskuksesta käydä hakemassa LAINAAN vaunut ja pinnasängyn. Eli jos näille laina-aikana jotain tapahtuisi niin sit sossu korvaa ne kierrätyskeskukselle...Ja osalle kustannetaan sit emmaljungan vaunut ja kaikki uusimmat härpäkkeet..
 
multatassu sitä minäkin pelkään, että häistä tulee vaan hyvä syy niin monelle vetää änkyrät. Tuolla miehen puolella kun muillekin tuntuu maistuvan toi soppa ihan kivasti.. Vaikkei alkoholisteja olekaan, mutta kun kerran vedetään ni tunnutaan vetävän huolella.. [:'(]
Ristiriitaa vaan aiheuttaa, että kun tahtoisin kirkossa naimisiin, mutta silti jotain totaalisen erilaista. Mullekin kävis vaan joku syöpöttely jossain porukalla sen jälkeen. Mites noi nyt passaa yhteen? [:D]
Pitäiskö meidänkin sit järjestää häät sellasessa paikassa, missä olis aikaraja vaikka ilta ysiin saakka ja sen jälkeen sieltä olis lähdettävä.. Ja vihkiminen neljän viiden aikaan kirkossa, ettei kauan juhlapaikalla kerkeäis vieraat dokailla.. [:D] Nou, mitä tehdä jo etukäteen alottaneille, puhalluskokeet kirkon portailla? [:D] Juupa. Tässäpä sitä pohdittavaa miten meidän häät järkkäillään.

Ja noi risitäiset. Mites jos järjestätte ne sunnuntaina? Olisko suurimman osan ainakin mentävä seuraavana päivänä töihin ettei voi dokailla? Ja sitäpaitsi jos teilläkin jatkot on, on sulla oikeus sanoa, että sun lapsen lähellä juoda! Etenkin kun on pieni vauva, se nukkuu paljon ja ei ole kiva kun kämpässä volyymi nousee väkisin jos ilolientä nautitaan. Että teillä voi olla, mutta selvistä päin. Mulla yksi kaveri on joutunut appivanhemmilleen tästä saarnaamaan, eikä välttämättä aina usko..
Mä en muutenkaan tajua miten viina ja ristiäiset joidenkin mielestä voi liittyä yhteen. Mä en kyllä pelkää noita ristiäisiä. Kun pidetään ne niin pienellä porukalla ja ainoa jolle liemi maistuu normaalia enemmän on appiukko, ja tuskin se kehtaa ainoana juoda kun näkee munkin sukua ja vanhemmat ekaa kertaa. Ja tosiaan meillä ne varmaan on vaan ihan et lapsi kastetaan ja kahvitellaan hetken aikaa tässä meillä. Kun meillä on ajateltu ne pitää, niin molempien sukulaiset joutuu vähintään himpan alle 100km sit vielä istumaan autossa kotia, ni uskoisin ettei niistä kovin pitkiä bileitä tule.

Voi elämän kevät ton koulun kanssa. Menee järki. Näyttöpäiviä tuntuu olevan vaan kerran kuussa ja nyt huhtikuussa olevat alkaa olla aika täynnä. Kiva kun yhteenkin näyttöön olisi 12.5 aikaa ja mulla on la 14.5.. [:-] Meneepä tiukille. Mä en kyllä aiemmin yhtään osannut tätä tältä kannalta ajatella tätä valmistumista, että noi näyttöpäivät pitää ottaa huomioon eikä vaan et millon saan ite kaikki kirjalliset tuotokset valmiiks. Oma moka kun ei selvittele asioita ajoissa tarpeeks.
 
Tietääkö kukaan voiko raskausmyrkytys olla niin lievä että ei nosta verenpaineta tai proteiineja virtsassa??
Mulla on nyt vähän yli viikon ollu päänsärkyä päivittäin ja pari kertaa nähny "valopilkkuja", kovasti sormissa alkanu olemaan turvotusta(ei pysty kihlasormusta pitämään sormessa), en oo hirveästi muualla huomannu sitä turvotusta, kun sormissa [8|] Keskiviikona ois lääkäriaika sairaalalla, pääsee sinne utelemaan kaikkea, mutta mietityttää kovasti [&:]
 
Kai kaikki voi olla lievää, tosin, mää oon sitä mieltä että jos kuitenkin pystyy elämään normaalisti eikä makaa vaan sängynpohjalla niin en huolehdi enkä mene tutkimuksiin. Vois kuvitella että sit kun mistään ei enää tuu mitään ni ois kysees jotain vakavampaa. Onko sulle Panadolista mitään apua? Toimiiko selän lihakset kunnolla?
 
Mä oon niin hauska tapaus kun oon parasetamolille allerginen eli siis ei apua :( Toimii kunnolla.. Mietin vaan jos on nyt lievää niin kuinka nopeesti se sitten voi pahentua, mutta jos nyt ainakin keskiviikkoon asti pysyis tämmösenä
 
Toivottavasti Inxu ei o mitään vakavaa.. Käsittääkseni raskausmyrkytys alkaa nimenomaan pikkuhiljaa pienistä oireista. Neuvolassa mulle viiimeks (2vko sitten) sanottiin, et juuri sen takia noi käynnitkin tiuhenee loppua kohden. Muuten saattais tilanne päästä liian pahaks jollei päästä heti puuttumaan tilanteeseen.

Kaikki oireet (vaik ois kui vähäsiä) kantsii kyl kertoa heti keskiviikkona, ku meet neuvolaan ja jos sua huolettaa niin soita sinne vaikka heti tänään. Et sä siinä ainakaan mitään missaa. [:)] Mielenrauhan korkeintas saat, jos ei oo syytä huolestua, tai sit ne pyytää kokeisiin aiemmin.

Mull on itellä huomenna neuvola. Ja aattelin kans kertoo kaiken mikä vähäkin huolettaa. Yks uus oire on kutina. Yöllä herään siihen ku jalkapohjat, kämmenet, rinnat ja maha kutiaa.. Ystävälläni alko näin raskautusmyrkytys. Viikon päästä olikin sit jo valkuaista virtsassa. Sit (rv.36) otettiin sairaalaan kahdeks viikoks lepäämään ja tarkkailtavaks, vaik kutina käytännössä häviskin. Tais saada siihen jotai rohtookin. Ja kaks viikkoa ennen laskettua aikaa käynnistivät synnytyksen. Kutina kuulemma kieli istukan vajaatoiminnasta. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja synnytti terveen tytön.

Hyvä vaan et ottavat neuvolassa asiat vakavasti. [:D] Sen takii Suomessa niin pieni onkin vauvojen ja äitien kuolleisuus, ku heti ryhdytään toimenpiteisiin jos vähänkin joku asia askarruttaa terkkaria/lekuria neuvolassa.
 
vauveli: tai siis mulla on synnärin lääkäri kun oon käyny tarkkailukäynneillä lapsiveden takia. siellä varmaan vielä tarkemmin alkavat tutkimaan kun on ns. muutakin ongelmaa jo. on mullakin jotain pientä kutinaa ollu mahassa lähinnä, mutta ajatellu että sehän kuuluu mahan kasvamiseenkin. saa nyt sit nähä mitä sanovat siellä [&:] sisään en haluaisi sinne kun on tässä muutto ja en nyt hirveästi viihdy sairaaloissa muutenkaan (tai työn puolesta siellä on välillä pakko viihtyä [:D])
 
Tulipahan palkka-asiakin selväksi; olen tippunut 18.3. kelan sairauspäivärahalle, josta erinäisten sekaannusten vuoksi ei minulle oltu ilmoitettu... Eli sitten pitäisi kelasta hakea niiltä puuttuvilta päiviltä sairauspäivärahat [8|] Käsittelyaika kolmisen viikkoa ja siellä ei toistaiseksi edes ollut vielä mun palkkatietoja joten enpä voi sitä vielä edes hakea... No, selvisipähän asia niin on helpompi suhtautua. Onneksi äitiysloma alkaa 14.4. jolloin siis alkaa taas palkkakin juosta normaalisti sinne heinäkuun äitiyspäivärahoihin saakka. Inhottavaa vaan, että tässä on nyt tämä kuukausi sitten elettävä joko pyhällä hengellä tai äitin tuella [:D]

Onpas muuten ärsyttävää, kun mies joutui nyt terveyssyistä elämäntaparemonttiin ja pudottamaan painoa viime pe alkaen, niin tällä mammalla edelleen on tuo herkuttelu mielessä. Olisipas kuitenkin tosi kannustavaa kun yks laihduttaa ja yrittää vähentää herkuttelua, niin yks vetää vieressä naamaansa viisi mokkapalaa [:D] Eli täytyy nyt koittaa olla ostamatta mitään hyvää (rahatilanne kyllä vähän auttaa siinä) ja yrittää olla leipomatta - vaikka se onkin hyvää ajanvietettä. Nyt kuitenkin kävi sillein, että päätin leipoa 2,5dl taikinan korvapuusteja, kun mies on töissä. [;)] Ne on helppo sitten pistää pusseihin ja piiloon tai vaikka pakkaseen, mistä voin niitä sitten itse salaa napsia [:D]
 
miiuhoo: hyvä että selvisi asiat, vaikkakin tuolla tavalla. pidät vaan herkut jossain piilossa, mistä käyt salaa niitä napsimassa [:D]
 
Ootteks te kaikki saaneet jo kelan päätöksen äitiysrahasta?? [8|] Mä soitin sinne tänään jo neljännen kerran, ku vieläkään ei o mitään kuulunu. Joka kerta ne on luvannu kiirehtiä asiaa, joten siks tuntuu aika oudolta. Äitiyspakkaus kyllä tuli heti tammikuussa jo.

No, laski se mulle sentään sillä koneellansa, et ens tiistaina: 6.4.10 ois eka äitiysrahapäivä ja eka maksu maksetaan 11.5.2010. Tietää edes vähä misä mennään. Summa jäi kuitenkin auki. [8|] Tarkistavat 2008 verotuksen ja viime vuoden tulot, et kumpi on mulle kannattavampi. Mitään suuria summia ei silti oo tulossa ottaa ne sen sit kumman mukaan tahansa. Mä kun oon tehny osa-aikatyötä, ni se ei kauheesti päivärahoja kerrytä. Mut eiköhän tässä pärjätä. [:D]

Yks ihana mummeli, 80v(siis ei sukua), just selitti mulle et sitä tulee periaatteessa niin pienellä toimeen jos vaan haluaa. Kun on kotona - kuluu vähempi bensaa. Eikä tuu ylimääräsiä heräteostoksia tehtyä nii paljoo töiden päätteks.. Sit voi leipoa ite leivät ja ostella vähemmän puolivalmisteita saati sitten syödä ulkona, ni kyl sitä yllättävän pienellä summalla nelihenkinen perhe pärjää. Ja tottahan toi on. Leipäkin nii kallista nykyään, et kyl siin säästää jo aika paljon kuukaudessa jos ite leipoo sämpylät ja limput. Ruisleipää voi sit hakea välillä kaupasta. [;)] Must se on ihan kivakin "näyttää" itelleen et, ei sitä o pakko elää leveesti. Tiukkaa voi toki olla pari kuukautta, mut ei täs ny varmaa nälkää pääse kuolemaan. Saa paremmin näitä kilojakin alas synnytyksen jälkeen ku ei o varaa osteskella kaiken maailman "herkkuja", he hee.. Ainakin näi mä itelle koitan perustella.

Fetasalattiinkin riittää juuston ja salaatin lisäks kurkku ja tomaatti, eikä tartte olla aurinkokuivattuja tomaatteja, pestoa, basilikaa, paprikatäytteisiä oliiveja ym. grumeluuria, vaik herkkup** oonkin.

Jep, et näi mennään.. [:D]
 
Takaisin
Top