Raskauden viimeinen kolmannes.

miuhoo, kelan sairaspäivärahat tulee erittäin harvoin, jos koskaan, samaan aikaan oman palkan kans.. Eli ainakin mulla menee niin, et työnantaja maksaa omalta osaltaan palkan palkkapäivänä, mut kelan rahoja voi joutua odottaan vaik seuraavaan kuuhun. Ei lohdullista, mutta kyllä kelankin rahat tulevat varmasti! Mut paras tietty aina kysyä kelasta. Ja varmistaa työnantajalta, että tekevät sv-hakemuksen ettei sun itse olis pitäny tehdä. Mut mullakin oli niin, et tammikuun alun muutaman päivän sv-rahat maksettiin kelasta vasta helmikuun lopulla. Eli todella paljon palkan jälkeen.
Mutta miten on mahdollista että vanhempainrahaa maksetaan vasta heinäkuussa??? Ensimmäinen erä äitiysrahasta maksetaan suunnilleen silloin kun on laskettu aika. Eli 30 pvän rahat äitiysloman alusta alkaen. Näin ainakin meillä maksetaan, äitiysvapaa alkaa 30.3 ja ensimmäinen raha maksetaan 6.5.
Vai siis niin, jos työnantaja maksaa palkan alkuun, niin sit ymmärrän..
 
multatassu Täytyy vaan tehdä selväksi vieraille,etteivät he ole mihinkään ryyppäjäisiin tulossa. Muakin sapettaisi jos jollain on joku taskumatti oman lapseni ristiäisissä ja sitten toivois vielä,että olis järjestetty jotkut jatkot! No Deal.[>:]

Ainut kenen sallin silleen juoda lapsen kunniaksi,niin lapsen isän kun hän pääsee varpajaisia viettämään kavereiden kanssa,mutta siis ei todellakaan ristiäisissa,enkä usko että hän olis,eikä olekkaan niin tyhmä että päättää "ottaa vähän" lapsen kastajaisissa.

Kaikilla meillä tulee se vaihe muutaman kuukauden päästä kun järjestetään ristiäiset,ne on meidän juhlat,meidän vauvojen juhla ja me päätetään miten siellä menetellään. Jotenka,multatassu reilusti vaan sitten noottia sellasille tai vaikka kaikille ketkä odottavat jotain semmoista,että ei onnistu. Lähteköön sitten muualle juomaan!
Viinanhuuruiset ihmiset,vaikka ovatkin sukulaisia niin ei tuu hönkimään lepertelyjä meidän vauvalle. Piste! [>:][:)]
 
Saatiinpa onneksi nyt sitten haettua se pirun auto sieltä kouvolasta äidin avuin 6 aikaa. Vähän päälle 3L sinne tankkiin saatiin kun pulloihin käytiin täyttämässä...siitä se auto sitten lähtikin käyntiin ja ajettiin kotiin. Ja mitkäs muut kun parkkisakot siinä tuulilasissa taas odotti...40€. Jipii! [:@]
Bensavalo vilkkui koko matkan kotiin,joten ei parane ajella nyt mihinkään tolla määrällä. Täytyy ottaa tuo "hajuilla" ajelu vähän vakavammin tästä lähtien..olihan tuo jo kolmas kerta kun jäin tien päälle. Paitsi eilisessä tapauksessa,onneks ei keretty ees tielle asti kun kerkes tankki tyhjetä [8|] se siitä.

Tuntuu,että vatsa olis kasvanut silmissä..tänään..no lauantain puolella mittailin vatsanympärystä,joka näytti 102cm ja yritin katsoa sf-mittaa,mutta enhän mä osaa,mutta suurinpiirtein tiiän mihin asti se kohtu on..niin kyllä se aika likelle 32cm meni..todellisen lukemanhan kuulee sitten taas keskiviikkoisessa neuvolassa.
Välillä tuntuu,että vatsa on kohollaan,sillee noussut että rinnat voi levätä siinä vattan päällä..niinkun nyt [:D] ja välillä se tuntuu olevan sillee alhaalla,kun se yleensä on. Vaihtelevaa..[8|]

Mies kävi äsken tossa nukkumaan..mutta mua ei sitten väsytäkkään niin paljoa kun sitä,joten hänen ehdotuksesta raahasin läppärin tänne makuuhuoneeseen sängylle mun sylkkyyn. Miekkonen nukkuu tossa vieressä lattialla patjoilla,kun sängyssä on niin kuuma,koska sängyn ja pinnasängyn paikkaa joutu vaihtaa,kun nuo ikkunat vetää välillä,niin ei olis hyväks vauvalle..-ja tossahan on patteri kanssa ikkunan alla ja aamulla kattelin kun mies oli ihan kuuma ja hiestä märkänä nukkui..jotenpa päätti sitten nukkua lattialla. saanpahan enemmän tilaa,mutta mieluustihan olisin miehen kaikussa nukkunut,mutta on vähän se asennon asettelu hankalaa tän rantapallon kanssa. Nykyään tosi vaikeeta..[&:] Liikkuminen on rankkaa,että kun sohvaltakin nousee niin puhkuu siinä ja on niin vaivalloista..mutta kaiken tämän vaikeuden arvoista on tuo ihana painolasti tuolla massussani <3 [:)]
Ja pirpana se jaksaa jatkaa myllertämistä näin yönkin tuntumassa..taitaa aavistaa,ettei äiti nukukkaan vielä..[;)] kovasti puskee raajojaan niin että napa rustaa..[:D] as always.

Tämä nyt oli taas tämmöinen purkaus/selostus tylsyyden takia,jotenpa taidan tästä itekin pikku hiljaa painaa päätä tyynyyn.

Nightnight,mamas.[:)]
 
Hylene78 juu, kuulostaapa lohdulliselta... Jollakinhan sitä ruokaakin pitäisi saada ostettua. Mulle tosiaan maksaa työnantaja palkan heinäkuulle asti, joten päivärahat alkaa juosta vastan sen jälkeen. Tosin tämän palkkanauhan jälkeen en malta odottaa, millaisia minisummia sieltä tulee [8|]
Meillä sitten tullaan vissiin stressaamaan jatkuvasti rahan takia ja kituuttelemaan ja lainaamaan vanhemmilta. Mukava odotella tässä lasta syntyväksi.
Täytyy yrittää saada polkastua tuo skootteri talven jäljiltä käyntiin niin pääsis huomenna töihin selvittelemään asioita ilman, että tarttee ottaa mies kesken työpäivän sinne odotteleman. Toivottavasti se lähtee, pelottaa hiukan ettei se lähdekään ja sitten pitäisi sitäkin vielä huoltaa satasella kun jo pöljä vein toissa-aamuna ompelukoneenkin huoltoon ja sekin tietää ylimääräisten 55€ menoerää. Ei hyvä tässä vaiheessa [8|]

Ei se mitään, vaavi on vauhdissa aina pienten lepohetkien jälkeen ja mä voin "leikkiä" sen kanssa; etsiskelen silittelemällä, missä tuntuu pieni jalkapohja ja kun sitten silittelen sitä, jalka lähtee vauhdikkaasti liikkumaan. Sitten kun taas silittelen sitä niin jalka liikkuu [:D] Ihana... Se on muuten suloisen tuntuinen, kun nyt tiedetään jo, miltä tuntuu takamus ja sitten erikseen, miltä tuntuu jalkapohja [:D]
 
Mä en enää oikein tiedä noista sukujuhlista, että millä mallilla mennään. Sillon 20-30 vuotta sitten niitä vielä ahkerasti järjestettiin ja viinaa kului, nyt en tiijä sukulaisten asioista mitään. Silloiset juhlijat ovat ikääntyneet ja osa kuollut, serkuista olen vieraantunut, serkkujen lapsia tunnen vielä vähemmän. Miehen suvusta en tiedä kuin anopin ja miehen siskon ja veljen, tosin heitäkään ja heidän juhla-alkon käyttöä en tunne hyvin. Kyllä meille kerran tuli kutsu miehen puolen sukuhäihin vaan ei me menty, joten siitäkään ei ole kokemusta. Tiedä tuosta vauvan nimenannostakaan, ei olla kovia juhlijoita ja minua hirvittää suurien vastaanottojen järjestäminen. Mielelläni ihan omassa kolminaisuudessamme antaisimme vauvalle nimen. Tosin mies haluaa tarjota kaffet lähipiirille, joten siihen on suostuttava. Ja tuskin mitään synttäreitäkään suvun kesken tullaan juhlimaan. Onhan suuressa suvussa hyvät puolet mutta huonoilta puolilta on mahdoton välttyä. Ja mitä vauvan viinan käyttöön tulee, kyllä mä uskon että tavat / suunnat opitaan omilta vanhemmilta, ei siihen toivottavasti suvun juominen vaikuta. Ja yleensä juhlissa ymmärrän juomisen, jos sitä isäntäväki tarjoaa, mutta omat juomat sais kukin jättää kotiin.  
 
Meillä kastajaiset on kotonamme si ihan perhepiirissä eli vanhempamme ja sisaruksemme perheineen/avec;ineen ja kummit, me ja pappi tietysti [:D]..ja ihan vaa kakkua ja kahvia eikä muuta. Muutenkaan ei minkään pitkän kastekaavan mukaan, vaan olenaiset osuudet.
Muutoin sitten on tulossa sukujuhlia kuten konffiksia jne.. perään, että siellä sitten niiden järjestäjien tavoin.
Muutenkaan ei tykätä mistään suuresta meiningistä joten ei myös järjestetä.
 
multatassu voi, joku jolla on vähän sama tilanne..
Meillähän appiukko on alkoholisti. Joten meillä on tilanne ihan se, että ei kovin houkuttele mennä vauvan kanssa anoppilaan vaikka appiukko onkin luvannut olla sitten "tietenkin" selvinpäin. Jos ihminen ei kykene nyt minkään syyn takia vähentämään tai olemaan selvinpäin niin millä ilveellä se luulee parantuvansa edes hieman sitten vauvan synnyttyä. Uskottelee tietenkin itselleen, sairas kun on eikä usko olevan mitään alkoholiongelmaa..
Meillä on kanssa ihan erilaiset perheet nyt siis tässä asiassa. Anoppi ei ole alkoholisti, mutta ei se paljon mun mieltä lohduta kun appiukko on todella sairas. Juo välillä nukkuessaankin. Minun vanhemmat kyllä käyttää alkoholia, mutta siis ei ikinä vedä itteään känniin. Illanistujaisissakin ne juo silleen, että korkeintaan niistä ehkä huomaa että ovat jotain ottaneet. Eli lähinnä heillä kuvioissa yksi tai kaksi saunaolutta vloppuisin. Tai lasi viiniä ruuan kanssa.

Mua siis ahdistaa jo ensinnäkin joskus tulevat häät! Ristiäiset ei niinkään pelota, vaikka appiukko tietenkin tulee, mutta se kun ei ole kertaakaan nähnyt meidän porukoita, tuskin kehtaa olla kännissä sillon. Kyllä se siis sit osaa olla selvinpäin jos ne johonkin "reissuun" kotoaan lähtee. Kotona sit onkin ihan muuta.. Ja meillä kun ristiäiset tullaan pitämään ihan tosi pienellä porukalla, en tahtoisi edes tätejä jne.
Mutta ne häät onkin sitten jotain mitä panikoin. Sillä tekis mieli jopa yllättää kaikki ja mennä naimisiin vaikka vauvan ristiäisissä. [:D] Mä kun en muutenkaan halua mitään "perushäitä", kirkko ja perus juhlapaikka. Olen ollut aikoinaan vuosia pitopalvelulla kesäisin töissä ja olen nähnyt liikaa niitä "perinteisiä" häitä. Joten en halua sellasia itselleni..
Ja kaikista eniten mua stressaa se ihan elämä vauvan kanssa kun pitää käydä tuolla anoppilassa, kun ei yhtään tiedä ikinä mitä siellä sitten tapahtuu.
 
Tiia: Mie opin ekasta kerrasta, ko auto jätti tien päälle.. Kello puol kuus aamulla, ei ees oman kunnan rajojen sisälä oltu ja pakkastaki semmoset -25. Ei ollu sentään oma auto, eikä palanu bensavalo, joten sen piikkiin meni :D. Tankata piti, mutta unohtu. Onneks oli kivoja ihmisiä, jotka hakivat kilsan, kahen päästä pullolla bensaa, jotta päästiin tankille. Siittä lähtien olen kyllä ottanu ihan varman päälle, ei ollu hauska kokemus. Paitti tietty jälkeenpäin muisteltuna :D.
 
Mäkin oon miettiny tota palkan maksu juttua. Kela maksaa työnantajalle toukokuun alussa, mutta kait mä saan normaali palkkapäivänä rahaa töistä kuitenkin??? [8|] Vai pitäiskö tässä puoltoista kuukautta kitua ukon palkalla?
 
Onko mulle ittele jotain haittaa siitä, että nostan opintotuen vielä toukokuussa? Kun toukokuun 19 pv tullee eka äitiyspvraha (vai millä nimelä sitä kutsutaankaan). Laskin, että tämän vuoden pisteet riittää siihen, että nostan toukokuun tuenki. Kuluttaahan se yhden opintotukikuukauden kyllä, mutta eipä niitä muutenkaan ole niin paljoa jäljellä, että toista tutkintoa sais. Jos siis meinaan vielä joskus opiskella, täytyy ottaa lainaa ja/tai olla töissä samalla.

Mutta vaikuttaako se muuten mihinkään, esim siihen äitiyspvrahaan?
 
Ei voi muuta kun arvata, kun kela on kyseessä että vaikuttaa, mutta se voi tulla takaisin maksuun sitten vuoden päästä tjms.. en tiedä kerkiääkö se vielä vaikuttaa.. voin olla väärässäkin..
 
^ Niinpä. Kelasta ei ikinä tiä. Toisaalta, ko olen opiskelijana ollu, en saa ko minimiäitiyspvrahaa. Jej. Pistin viestiä kelan kyselypalstalle, jospa vastaisivat pian :).
 
Lme Joo enköhän ole oppinut,että täytyy tankkailla jos alkaa näyttää siltä,että kohta ajellaan hajuilla [:D] Onneks oli taksikoppi lähellä,niin ei sillee tullut hätää.
 
Tuosta Kelasta. Mä saan kesäkuun loppuun asti työnantajan maksamaa palkkaa, jonka aikana osittain myös Kelan osuutta ja sitten Kelan rahoilla sen jälkeen loppu äitiysloman ja sekin enemmän kuin mitä vuoden 2008 verotuksen mukaan olisin saanut.. Minulla katsottiin viimisimmät tuloni paremmiksi ja tekivät päätöksen viimisen puolenvuoden mukaisesti.
 
Lme mä en ainakaan saanut koko äitiys/vanhempaintahapäätöstä ennenkuin olin perunut huhti- ja toukokuun opintotuen kun huhtikuussa alkaa äitiysloma. Ja tosiaan mulle sanoivat, etten saa nostaa niitä. Voi olla, että olisin sitten tippunut minimiin(jos olisin nostanut), joten sitä en osaa sanoa, haittaako se sun tilanteessa jos minimin saat kuitenkin. Mutta jos toukokuussa tulee jo eka äitiysraha niin ainakaan sitä en usko, että saa nostaa samassa kuussa vielä opintorahaa! Huhtikuustakin jo kysäisisin, mutta toukokuusta luulisin ettei taatusti saa. Ei kai ne kahta eri "elätystä" kuussa maksa. Ne takaisinperinnät järjettömillä koroilla vuoden kahden päästä ei varmasti ketään houkuttele! Joten ihmeessä varmista asia!
 
^ Mulle sanoi, että kannattaa perua opintotuki sitte itte (syynä muistaakseni se, ettei mee opintotukikuukausia), mutta en ole vieläkään perunu, eikä todellakaan ole varaa perua huhtikuulta, kun eka äitiyspvraha tulee toukokuun lopulla. Päätös tuesta siis on tullu jo.
 
Jatkoa vielä.. Mieluummin siis maksan vaikka takasin yhen kk:n tuet, ko etten ens kuussa saa mistään mitään.
 
No tiukkaa se on meilläkin ens kuu kun en saa mistään mitään, mutta mä taas mielummin kituuttelen yhden kuun kun vuoden päästä(tai siinäpä se, kun ei tiedä millon ne sen perii) maksan vähintään tuplana jopa sen takasin. Kohtuu korkea korkosta "lainaa".. Nyt oon osannut tohon kituuttamiseen varautua ja säästössä on sentään muutama sata euroa, ettei ihan miehen tuloilla täysin mennä.
Ja mulla se opintotuen peruminen perusteltiin erilailla kun sulla. Soitikin vielä Kelaan kun päätöstä mammarahoista ei kuulunut, ja nainen sanoi jossain kansallisessa numerossa että koneella lukee päätöksen odottavan mun opintotuen perumista. Mutta sehän nyt ei oo ensimmäinen kerta, että Kela sanoo eripaikkakunnilla samasta asiasta erilailla! [:'(]
Ja takaisin maksussa kannattaa muistaa, että jos ne sulta perii takaisin myöhemmin jopa noi huhti ja toukokuun tuet, niin summa on tosiaan jo iso. Mutta oma päätöshän se sulle on. [:)] Enhän mä sulle sano mitä tehdä kun itse päättää jokainen.  [:)] Mutta toukokuusta ainakin kysyisin vielä Kelalta tuosta...
 
Ihan muuten näin kun tässä viimeisellä raskauskolmanneksella ollaan ja synnytys vääjäämättä itse kullakin lähestyy, suosittelen lämpimästi klikkaamaan itsesi allaolevasta linkisttä vauva.infon erääseen keskusteluun;
http://www.vauva.info/foorumi/index.php?/topic/139-isien-sekoilut-synnytyksessae/

Eli aiheena isien sekoilut synnytyksessä. Oli muuten aika järjettömän hauskaa luettavaa [:D]
 
Lyydia: Joo, en mie toukokuulta tukea sitte nosta, jos jotenki vaikuttaa :). Mutta huhtikuulta on pakko, vaikuttaa tai ei, koska mieskin opiskelee vielä, ei mitenkään pystyttäs elään ilman minun opintotukea :).
 
Takaisin
Top