Raskauden viimeinen kolmannes.

Mä jo luulin, ettänyt hajos kone tai serveri kaatu, kun en saanu avattua tätä vastausruutua...mut kissamummeli paino huomaamattomasti CTRL-näppäintä.

Meillä on täällä neljä valmennusta, joista ensimmäisessä käytiin maaliskuun alussa. Se oli yleistä vauva-elämästä ja odotuksesta. Siellä sit jokainen (9 paria) sai kertoa, mitä vauvan syntymä tulee muuttamaan elämässä. Jos vastas EN TIEDÄ, niin psykologi tenttas vaan että kerro nyt miten elämäsi tulee muuttumaan. Kaikki siinä jotain yritti sanoo. Mää sit mietin ja mietin, ja sanoin kovalla äänellä että mun elämä ei tuu muuttumaan. Oon kotona niin kuin tähänkin asti, en voi hakee töitä, ja eletään kissojen ehdoilla. Aina pitää miettii onko ne ulkona vai sisällä ja onko hiekkalaatikot putsattu ja onko ruokaa kupissa eikä niitä voi jättää pitkäksi aikaa yksin. Mies siinä sit yritti huomaamattomasti kuiskata että "Huomasiks että vertasit vauvaa kissoihin...?" (Pahakin moka?) Katottiin siinä sit video, jonka lopussa asiantuntija totesi viisaasti, että hän ihmettelee niitä ihmisiä, jotka sanoo ettei vauva tuu muuttamaan elämää mitenkään. Arvatkaas, tuntuko musta sit pahalta... Mähän olin kaikkien kuullen vastannu VÄÄRIN!!! Kyllä tuosta päivästä riitti juttua kotona. Mies matki psykologin tenttaamista. Se sano, että häntä harmitti, kun ei ollu tajunnu sanoo, että vauvan myötä muuttuu pizza perhepizzaksi. Se vastaus olis vissiin kelvannu. 

Viel tuttipulloista...Suuhygienisti sano että parempi ois kun vauvaa ei totuttas tuttipulloon ollenkaan (eikä tuttiin), ettei hampaiden kehitys ja kasvu vaarannu. Ehkä siinä on perää, mut kun itse on tottunut näkemään kaikilla vauvoilla tuttei ja -pulloi ni kuulostaa oudolta. Nokkamukia suositteli. 
 
Eihän sillä tutin imemisellä ole vaikutusta ennen kuin ne hampaat sitten alkaa puskemaan pintaan sieltä ikenistä! Kyllähän tosiaan suurin osa lapsista tuttia imee ainakin jonkin verran, eikä kaikella suomen kansalla kuitenkaan mitään oikomishoitoja ole menossa!? En minäkään lapsellani ympäri vuorokauden tuttia pitäisi suussa, mutta rauhoittumiseen ja nukahtamiseenhan se on iso apu monilla! Itse aion kyllä käyttää tuttia, vaikka tosin oon aatellut säästää tutin siihen että tuo tyyppi oppii ensin kunnolla imemään rintaa ettei sen takia tule sit mitään ongelmia. No, jos on yhtä nälkäinen tapaus kun äitinsä niin ei tule olemaan ongelma [:D]
 
Tiesittekös muuten, että on ihan yhtä normaalia, että vastasyntyneellä on hammas suussa kuin että hammas puhkeaa vasta kolmivuotialle? Mä jotenkin kauhulla odotan hampaiden puhkeamista, kun äiti kertoi minun pureskelleen häntä imettäessä. Miestäkin aina muistuttanu että varohan jos puraset ni saa olla viiminen kerta ku saat koskee. Onkohan nännikumeista mitään apua pelkoon ja toimivatko ne? 
 
Juu ehkä se on se, kuinka pitkään antaa lapsen tuttia luttuuttaa. Meilläkin on ensitutit ostettu ja aiotaan käyttää. Mutta poiketen joistain kavereiden lapsista, tarkoituksena ois ettei muksu ime tuttia kahden vanhaksi.. [:-] Nokkamukiin varmaan tulee siirryttyä kanssa sitten kun muksu on jo vähän "härevämpi", mutta ihan pienellä luulisi olevan hankalaa. Näin olen pähkäillyt ilman omaa kokemusta. [:)]

Mulla menee anoppiin ihan totaalisesti hermo. Siitä on tullut ihan "kaamea" tän raskauden myötä. Lapsi pitää saada kuulemma "aina" hoitoon sinne, se hakee ja lapsen pitää saada tulla.. Se pelkää jäävänsä kakkosmummoksi(niinkun tämä joku kilpailu olisi!) ehkä siksi kun käydään ehkä enemmän meidän porukoilla kun niillä. Meidän porukat asuu lähempänä ja siellä ei ole alkoholiongelmaa. Appiukko on alkoholisti ja mua ahistaa käydä siellä kun yks on aina sekasin kun mikä, "seinäkello" ei riitä. Juo pahimmassa putkessa sängyssäkin! Mies sanoi, että jos siellä juodaan niin kun me ollaan lapsen kanssa, niin lähdetään samantien. Appiukkohan lupailee ettei tietenkään sitten enää juo. Miten se aikoo tehdä ihmeparantumisen kun nytkään se ei kykene vähentämään?! Anoppi on kyllä ihan normaali alkoholin käytönsä kanssa, onneksi. Mutta mä en tosiaan anna lasta sinne ilman meitä, mun pitää ensin nähdä se ihme, että appiukko on koko vlopun selvinpäin. Ihan samanarvoinen mummo se tulee lapselle olemaan kun meidän äiti. Ei tämä tosiaan ole mikään kisa. Sanoin viimeksi siellä ollessa anopille, että tuskin annan kamalasti kenellekään alkuun hoitoon, tämä on niin odotettu lapsi km ja kaiken jälkeen, että haluan nauttia hänestä ihan itse. Tullaan varmaan vauvan kanssa vierailemaan kesällä aika paljon kummankin porukoiden luona kun miehelläkin on niin paljon lomaa, mutta musta jotenkin tuntuu, että kun me mennään sinne, niin anoppi on koko ajan se joka vauvaa hoitaa, me ei "saada" koskeakaan.
Ja se lapsi pitää saada sinne ilmeisesti aina kun hän haluaa. Kun hän haluaa olla niin hyvä mummo. Nyt se soitti toissapäivänä miehelle, että kai ristiäiset järjestetään siellä! Hän on ajatellut niin. Tsiisus. Niitä ei järjestetä mun kotipaikkakunnalla eikä siellä miehen kotipaikkakunnalla, vaan meillä kotona!

Olenkohan mä herännyt väärällä jalalla kun paasaan näin? [:D] Joku ärsytyshetki menossa.
 
Olen kuullu, että ne hörpytysmukit (?) ei vieraannuttais vauvaa tissiltä niin helposti mitä tuttipullot.. mutta sain siskolta jo pussillisen pulloja, joten niillä mennään ja katotaan mitä tuleman pitää.. Olen itekki kuullu, että tutin imeminen saattaa vaikuttaa hampaiden kehitykseen mutta kaikki tutut on vauvalleen tuttia laittanu ja tuttipullosta syöttäneet ja silti hampaat on kasvanu normaalisti. Eihän vauva ole 24h/vrk tutti suussa.. Kyllähän ne kaikkea tutkii ja useimmiten johtopäätöksenä on, että "saattaa aiheuttaa.." Onpahan suuhygienisteille hommia, jos vauvan hampaat menee tutilla pilalle.

Se nännikumi vaikuttas kylllä näppärältä suojalta muksun hampaita vastaan, kyllä kai se jonkin verran estää ettei niin kipeältä tunnu jos muksu tykkää tehdä kiusaa :)  Onhan se mahdollista hankkia sellaset nännin nipistäjät ja totuttautua etukäteen kipuun.. :D
 
Vai nipistäjät nänneihin [:D] samalla vois ruveta pitään kaulapantaa issellä ni vauva tottuu näkemään kuinka äidin menohaluja voidaan laimentaa. Ajattelin kyllä vauvalle laittaa valjaat yleisillä paikoilla liikuttaessa jos se sattuu olemaan menevää sorttia. 
 
Meillä on yhteensä neljä valmennuskertaa. Eka oli fysioterapeutin pitämä ja se oli jo ihan alkuraskaudesta, yksi perhevalmennuskerta ja kaksi synnytysvalmennusta. Ja sit omatoimisesti se synnäriin tutustuminen.

Niinhän niistä tuteista on sanottu mut parempi se tutti on kun peukalo, hampaiden kannalta. Varsinkin kun ne on jo niin anatomisesti muotoiltuja ja monissa mun mielestä vielä lukee että ei häiritse hampaiden kehitystä. Mitä ite tutkiskelin kun olin tuttiostoksilla [:)] Ja voihan se olla ettei se tutti vaan kelpaa...vauvat kun on niin erilaisia. Vanhempi kummityttö käytti tuttia parivuotiaaksi kun taas nuorempi ei oo suostunu käyttää ollenkaan. Sen näkee sit kun on nyytti sylissä.

Nyt alkaa toi masu sen verran painaa ja on iso olo et voisin jo mennä synnyttämään [:D] Ei löydy hyvää asentoa millään. Istuessakin asento on samanlainen ku pahimmallaki äijällä, jalat niin levällään ku mahollista [:D] On vissiin pää jo tullu jonkun verran alemmas ku painaa. Sit pitäis viikonloppuna istua reilu pari tuntia autossa kun mennään Tampereelle veljenpojan ristiäisiin...[&:] kauhulla oottelen sitä matkaa kun lyhyetkin automatkat tuntuu jo ikävältä. Onneks paluu on eri päivänä!

Mitä tuohon kotona kykkimiseen tulee...niin ok ymmärrän ekat pari viikkoa ja sen jälkeenkin vielä ettei vauvan kans käydä sellasissa paikoissa missä on ihan HIRVEESTI ihmisiä ettei pöpöt leviä. Mut ei se estä kävelyitä tai kahvitteluja millään lailla, terassitkin aukee kohta niin voi ulkona nauttia sen kahvikupposen [:D]
 
Voi,että rupes oikein kiehu kun luki millasii nuo teidän valmennustädit on! [:@] Mulla ei ole mitään valmennusta ollut,enkä tiedä onko ees tulossa..mutta tosta imetyksestä-- Sain käytetyn rintapumpun miehen siskolta ja se sitten neuvo mulle sen käytön (Käsikäyttönen) ja mies oli siinä sitten kans ja katto vekotinta siihen malliin,että mikä toi on? [:D] Niin sitten selitettiin tälle,että jos mä lähen vaikka käymään kaupassa tai suihkussa tai tällee,en ehdi tai pysty just silloin imettämään niin hän voi sitten,että mä otan sen maidon talteen...-jos sitä siis tulee sen verran. Niin hän oli sitten ihan että "Aaaijaa [:-]" ilmeestä siis näki,että oli ihmeissään,että onpa oikeesti fiksu idea niin ei tuu iseille paniikkia,että mitäs vaavi nyt syö kun äiti ei oo paikalla. Niin,en tajuu tota noitten valmennusmuijien juttuu,että sitä VAAN tyhjennetään! [:@]

Kyllä minä tahdon kanssa,että isukki syöttää niin se just kehittää sitä niiden yhteistä vuorovaikutusta niinkun joku mainitsikin [:)]
 
Voi,että rupes oikein kiehuu kun luki millasii nuo teidän valmennustädit on!  Mulla ei ole mitään valmennusta ollut,enkä tiedä onko ees tulossa..mutta tosta imetyksestä-- Sain käytetyn rintapumpun miehen siskolta ja se sitten neuvo mulle sen käytön (Käsikäyttönen) ja mies oli siinä sitten kans ja katto vekotinta siihen malliin,että mikä toi on?  Niin sitten selitettiin tälle,että jos mä lähen vaikka käymään kaupassa tai suihkussa tai tällee,en ehdi tai pysty just silloin imettämään niin hän voi sitten syöttää,kun mä otan sen maidon talteen...-jos sitä siis tulee sen verran. Niin hän oli sitten ihan että "Aaaijaa " ilmeestä siis näki,että oli ihmeissään,että onpa oikeesti fiksu idea niin ei tuu iseille paniikkia,että mitäs vaavi nyt syö kun äiti ei oo paikalla. Niin,en tajuu tota noitten valmennusmuijien juttuu,että sitä VAAN tyhjennetään! 

Kyllä minä tahdon kanssa,että isukki syöttää niin se just kehittää sitä niiden yhteistä vuorovaikutusta niinkun joku mainitsikin
 
Meilä oli just eilen perhevalmennus, jossa puhuttiin mm. imettämisestä. Kyllä net tädit sielä onneks sitä mieltä oli, että kannattaa pumpata ihan senki vuoks, että isäki voi tarvittaessa syöttää. Ja kyllä se varmasti lähentää sitä isä-lapsi suhdettaki. Täytyy sanoa, että onneksi täällä oli hiukan erilainen meininki valmennuksessa, mitä joillain.
 
Vaikka itsekin olen ensikertalainen lapsen saannissa niin kyllä valmennuksista ja kaikesta kuulemasta huolimatta se maalaisjärki ja oman tavan löytäminen on tärkeetä.
Hyvä on toki saada viitteitä eri asioista mutta ei niitä nyt satasella tarvii ottaa. Jotkun trendit nykyaikana sanelee miten asiat kuuluu olla.. itse päättää meneekö siihen mukaan vai katsooko sen mukaan millainen se oma tilanne on ja se lapsi. Se lapsikin näyttää ja sanelee mikä on hänen juttunsa. .. Ja totta että ennenkin on hyväsuisia lapsia tullut [:)].
 
Hauska lukea mitä valmennuksessa ois ollut! Enkä tainnut menettää mitään...
Imetyksestä, vauvan pitelemisestä, nosteluista ja muista puhuttiin neuvolassa. Synnytysvideonkin VOISI siellä katsoa, mutta taidan jättää sen väliin... Luulisin sen jos minkä aiheuttavan tässä vaiheessa niitä pelkoja!!
Ja löytyy ne netistäkin, jos niin kiinnostaa. Pitäisi ehkä miehelle sellainen näyttää, kun eihän sillä ole tulevasta hajuakaan. Tosin jännittää nyt enemmän kuin minä! Uskaltaako tuota enempää pelotella...

Lyydia jätä vain anopin puheet omaan arvoonsa! Ei ole sinun tai vauvan asia hänen omanarvon tuntoaan nostattaa!! Häntä painaa selvästi miehesi lapsuuden ajalta joku tehty tai tekemätön asia. Nyt hän yrittää väenväkisin sen korjata partantaakseen huonoa omaatuntoaan!
Meillä on anopin suhteen vähän samaa lievempänä. Olenkin miettinyt mikä olisi se hänen ja lapsen juttu aikanaan. Joku harrastus josta saisivat yhteisiä hyviä muistoja. Ettei anopin "tarvitse" herkuilla ja tavaroilla itsestään lapselle tärkeää ja mukavaa tehdä!! Hoitoon en varmastikaan uskalla lasta hänelle antaa...

Ihana, kun on ollut jo "äippälomaa"! (Oikea alkaa 9.4) En olisi kyllä jaksanut töissä olla! Tai ainakaan mitään sen jälkeen.... Kovin tuntuu pelkkä viikonloppu vierailu väsyttävän. Eikä tarvitse tehdä mitään! Heti on yöllä kivuliaita suppareita ja päivällä vain väsyttää...
Kotona on aikaa ajoittain heittää jalat kattoon ja ottaa torkut. Silti meinaa kävelylenkeillä supistella liikaakin....

Mitenkä kukaan jaksaa loppuraskautta kun kotona on jo lapsia??? Ei varmasti saa levätä. Ja jos sattuu enemmän "vaivaava" raskauskin... Kyllä ihan nolottaa, kuinka on hyvin käynyt... Ekaa odottaa ja näin helpolla päässyt...
 
Meille on nyt jo useampi ihminen varoitellut, että huhtikuun puolella syntyy pieni.. No, jokaisella juttunsa..Aikaisin veikkaus meni huhtikuun alulle eli yli kk ennen laskettua.. Nämä päätelmät siksi, että maha on laskenut huomattavasti alaspäin. Neuvolan tätikin kyseli tänään, että mikä tilanne kotona, et tuleeko paniikki jos kaveri päättääkin jo syntyä. Raivotarjonnal on ja hyvin alhaalla. Veikkas, et kovat kivutkin johtuu siitä,et pieni puskee kanaviin ja lujaa. Lääkäriin ensviikolla et tietää sit kohdunsuun tilanteen. Tietty, jos poltot ja supistukset lisääntyy, niin sitten aikaisemmin äitiyspolille. Nyt on 2 yötä ollu tosi vaikeat polttojen ja supistusten takia, mut viel ei oo kukaa reagoinu enempää kun on kuitenkin viel helpottanu suhteellisen nopeasti. Tänään on ollut raskain päivä koko aikana, saa nähdä mitä ens yö tuo tullessaan.
Kyl mä tänään sit pakkasin jo sairaalakassin valmiiks, en oo aikaisemmin edes osannu viel ajatella asiaa...
Kun nyt silti pieni pysyis tuol sisäl vielä.
 
Minuu vähän mietityttää..ketkä teistä nyt näistä tyttö ja poikamasuista jotain ymmärtää..niin onko mulla teidän mielestä tyttö vai poikamaha? On aika alhaalla ja eessä..[:-] Joku tuolla "Yleinen sana on vapaa"-palstalla kyseli että onko mulla poika tulossa kun niin nätisti on eessä maha..[8|] Ultrassa sanottiin,että ei lupauksia mutta näyttää tytöltä..kuinka monen prosentin varmuudella ne ovat oikeessa siellä,että kumpi tulee?

Sillä ei siis mitään väliä ole mulle,mutta mutta...meille on tyrkätty aika paljon noita tyttöjen vaatteita,ja olen siis ottanut ne mielellään vastaan kun olen kuullut,että kyllä ne yleensä pitää paikkaa mitä ne ennustaa ultrassa..

Käykää kattoos vaikka masukuvista ja kertokaa,että mikä maha mulla oikeen on [:D]
 
No, meillekin veikattiin tyttöä. Se tosin oli kovin heikko veikkaus kun tää oli aika häveliäs eikä esitellyt itseään kovin, eikä lääkäriä kovin kiinnostanut enempää katsella mitä siellä jalkojen välissä on. Maha on kuulemma ihan poikamaha(edessä, ei näy takaa jne) ja linea negra nousee ihan rintojen väliin mikä ois joidenkin mukaan poikamerkki.. Eli mahan perustella vois olla "varma" pojasta. Mutta mä en usko noihin kyllä. Kaverillakin oli ihan selkeä "poikamaha", linea negra kanssa navasta ylöspäin jne ja niin sieltä neiti tuli. Eli eiköhän noi aika tuurilla mene, osuuko poikamaha veikkaus oikeaan. Prosentit kun on kuitenkin niinkin isot onnistumiseen kun 50-50! [;)]

multatassu kiitos. Itseasiassa anoppi sanoi, että tahtoo olla parempi mummo kun oma äitinsä.. Joten ainakin sieltä se juontaa osittain tuo sen käytös.
 
Tuli tuosta mummoudesta mieleen...miettikääs millasta ennen vanhaan mummoilla oli. Omia lapsia saatto olla 10, ja mitä se tekeekään lapsenlapsista...on siinä ollu vilskettä jouluisin ja muina juhla-aikoina jos kaikki on kerääntyneet yhteen. Kuinka mummot on sillon muistanu jokaisen nimen ja syntymäajan ja lempiruoat ja onko syliä riittänyt tasapuolisesti kaikille? Onkohan se mummous nykyään helpompaa, kun ei ehkä enää oo ku se yks lapsenlapsi? Oma äitini tulee nyt kolmatta kertaa mummoksi ja muistan kun hän jo 10 vuotta sitten valitti ettei jaksa vahtii lapsii. Anoppi tulee toista kertaa mummoksi ja jaksaminen on hänelläkin ollut hankalaa ensimmäisen lapsenlapsen kanssa. Mites tässä nyt vois heitä käyttää lapsenvahtina / apuna, kun tietää totuuden. Ennen mummot saatto hoitaa lapset kouluikäisiksi, jos vanhemmat kävivät töissä. Ei taida onnistua enää. 
 
Mulla mahasta samat merkit ja moni sanonut samaa kuin Lyydialla mutta myös olen lähipiirissä saanut tietää "poikamahasta" tulleen tytön.
Äitilläni oli Linea negra rintoihin asti kuten nyt minulla ja minä se tytteliini sieltä synnyin. Siitäkin on eri puolella maata eri käsityksiä kuulema joten ota ny selvää..

Joo noita vanhankansan juttuja ollaan leikkimielellä kokeiltu, mutta emme halua ottaa myöskään vakavasti vaan halutaan yllättyä kun pieni tulee maailmaan [:)].

Mummeihin. Mulla on ollut ihanat mummit. Käsittäkseni miehelläkin on. Äitimme ovat lapsosia kohtaan ihan sulaa vahaa, mutta toki heillä mieleipiteitä on. Ei kyllä ole ongelmia ilmaantunut joten peukut pystyssä [:D].
 
Kaverilla on tyttö tulossa ja sillä on ihan erimuotoisempi maha mitä minulla.. Hänellä on sellanen pieni ja leveä, mulla eteenpäin suuntaunu ja kapeampi :D Mulla on myös se linea negra ihan häpyluusta rintoihin asti. Riippuuhan se paljo ruumiinrakenteesta millanen maha on, mutta mielestäni myös isolla siskolla oli leveä littana maha kun hän odotti tyttöjään ja me ollaan suht samanlaiset ruumiinrakenteeltamme.

Ehkä nykyään mummot vaatii enemmän itseltään tai sitte muksut on vaativampia mitä ennen.. Äidin äiti asuu vieläkin meillä kotona ja hänellä oli aikaa hoitaa meitä, ammatiltaan oli "maalaistalon emäntä" joka hoiti lapsaia, kun äiti hoiti maatilan ja isä oli töissä. Isänäidin luona olen muistaakseni kerran ollut yksin yökylässä, mutta hänkin oli jo "eläkkkeellä" joten aikaa hänellä oli.. Huomaan kyllä omasta äidistäni, että hän on väsynyt jos lapsenlapsia on hoidossa pitemmän aikaa. Jos niitä tulee hoitoon, niin kerralla tulee vähintään 2 ja ovat vkonlopun verran :D mutta toisaalta äidillä on omat harrastuksetkin ja ikää kuitenkin jo melkein 65, joten ymmärtää ettei kaikkea jaksa, samassa taloudessa asuustaa isomummo ja isällä alkaa dementia vaivaamaan.. Ja paljonhan se riippuu minkälainen lapsi on hoidettavana, jos lapsi itse keksii tekemistä ja touhuamista niin eihän siinä tarvitse kuin katsoa päältä mutta jotkut ei millään keksi mitä tekisi ja sitten ei kelpaa.. Mielestäni tärkeämpää on olla kiinnostunut lapsenlapsen touhuista ja elämästä, vaikka ei koskaan hoidossa siellä olisi.. vaikka paremminhan sitä lapseen tutustuu, mitä enemmän aikaa hänen kanssaan viettää. Mutta toisaalta itsekin olen miettiny, että kuinka paljon voi omia vanhempia käyttää apuna lapsenhoidossa kun tietää heidän yleiskunnon..eihän ne todennäköisesti kieltäydy kun kysyy mutta...
 
Saas nähdä onko meidän muksulla 1pari vai 2 paria isovanhempia.. anopinkokelas sanoi jokunen vuosi sitte, että "äpärälapsella ei ole isää" :D
 
Takaisin
Top