Raskauden viimeinen kolmannes.

Joo, ammehuone oli oikeastaan ainoa mikä olis kiinnostanut vielä nähdä mutta se oli varattu. Samoin vuodeosaston kaikki neljän hengen huoneet oli varattuja mut me varmaan tullaan esittämään toive perhehuoneesta [:)] Eikä ne osaston huoneet muutenkaan niin paljon vissiin toisistaan eroa...toisissa kaks ja toisissa neljä sänkyä. Nyt siellä oli yksi synnyttämässä ja kaksi tarkkailussa vielä.

Lauantaina olivat kuulemma joutuneet laittamaan sulun päälle Hyvinkäällä kun oli ollut niin paljon synnyttäjiä. Toivottavasti ei itselle osu kohdalle...yhteen paikkaan tutustunut ja sit joutuiski ihan outoon paikkaan h-hetkellä. Vois mennä pasmat vähän sekasin [&:]

Rauha: Katsellaan ollaanko sit samaan aikaan väkertämässä [:D]

Ainiin, kätilö sanoi siellä myös et koittakaa vaan synnyttää toukokuussa kun kesäkuussa on kuulemma taas kunnon buumi. Tosi tosi paljon synnyttäjiä tiedossa.
 
Mimmu86
Hyvinkäältä ovat kuulemma tänä vuonna käännyttäneet 2 synnyttäjää pois...
Ja neuvolassa taas sanoivat et Hyvinkäällä kiireinen Heinäkuu [:)]
noh, ihan sama kunhan ei silloin kun me ollaan siellä.
Mua kans kiinnostaa se amme. Ehkä parempi ettei osuta ihan samoihin aikoihin sinne [;)]
Mä ainakin nyt tykkään rentoutua kylpyammeessa vaik kohta en sieltä ehkä ylös pääse [:D]
 
Ellen ihan väärin muista, niin meillä oli yhtenä vaihtoehtona myös Hyvinkää. Mutta on sen verran kaukana, että otettiin sitten Lohja. Meiltä ajaa Hyvinkäälle reilun puoli tuntia. Hyvä että ei mekin sinne tupata [:D]

Onko muita odottajia vihlonut ristiselästä jostain ikään kuin se tulisi sisäpuolelta? Ei lihaksista tms vaan jostain ihan oudosta paikasta... Mulla nyt eilen illalla, viime yönä ja tänään ihan satunnaisesti vihlonut muutaman kerran. Ei nyt välttämättä kovin kovaa mutta inhottavalta tuntuu [8|] Johtuuko sitten jotenkin jostain, jota vauva touhuaa vai jotain muuta... Neuvola olis ylihuomenna että siellä voi sitten ottaa puheeksi [:)]
 
Mulla on välillä,mutta tosi harvoin vihlonnut. Yleensä silloin kun kyykistelen tai nousen istumasta tai tällee.
 
Tiiaa täältä kanssa onnea myöhässä. [:)]

Huoh. Kävinpähän vallan typerässä perhevalmennuksessa, aiheena imetys. Mitään uutta ei oikein tullut ja täti paasasi vain sillä mielellä, että ainoa oikea tapa on imettää tyyliin vuoden vanhaksi.. Eikä rintapumppua saa käyttää siksi, että mies voisi silloin tällöin sen avulla vauvan syöttää, että pääset yksin vaikka ruokakauppaan jne..  Vain rintojen tyhjentämiseen sitä on käytettävä jos maitoa on liikaa. Neuvolan täti oli vielä sanonut tämän naisen kertovan kantoliinoista ja sitä osuutta odotin, eihän se niistä puhunut mitään.
 
Onnea Tiiaa myöhässä täältäkin!

Mulla oli ensimmäinen uni synnytyksestä viimeyönä. Lääkäri soittaa yht äkkiä kotiin ja sanoo et nyt täytyy käynnistää synnytys heti, tulkaa 21.30 sairaalaan ja kello on jotain 21.00. Ei kerro syytä miksi ja stressaan kun en oo pakannut sairaalakassia valmiiksi enkä löydä mitään vaatteita vauvalle ym. mitä oisin halunnut mukaan. Sit mies vielä hoputtaa että nyt tarvii jo mennä! Kotikin jää ihan kaaoksen valtaan ja ärsyttää kun mikään ei mene niinkuin pitäis [:@] Olipa outo uni... ehkä johtuu siitä kun mulla on alkanut nyt ahdistamaan makuulla olo, ja on tosi vaikeaa löytää hyvää asentoa enää. Vauva painaa aina johonkin paikkaan kipeästi ja herään umpiunesta kääntämään kylkeä monta kertaa yössä. Muilla samaa vaivaa?

Kävipä ihanasti että työkaverin kanssa juteltuani saan häneltä lainaan kehdon, joka on kapeaa mallia että mahtuu hyvin meidän makkariin! Ei siis tarvi ostaa vauvalle mitään uutta makuupaikkaa ja esikko saa pitää pinniksensä vielä niin kauan kuin tarvitsee [:D]

Uskomatonta muuten että hiukan yli kuukausi ja pitäis alkaa tapahtumaan!! Ihan täpinöissä odotan äitiyslomaa. Millos teillä muilla alkaa lomat?
 
7.4 alkaa virallinen mammaloma. Olen tällä hetkellä kesälomalla, hyvät ilmat on ollu :D ja tätä ennen olin sairauslomalla eli lomaa on täällä jo hetki vietelty [8|]
 
Mä näin myös viime yönä unta synnytyksestä, tämä tosin johtui varmaan siitä et just käytiin tiloihin tutustumassa. En ihan synnyttänyt vielä mut siellä synnytyssalissa oltiin ja avautumista odoteltiin [:D]

Mulla alkaa mammaloma torstaina, tosin saikulla olen ollut jo tammikuun puolesta välistä.
 
Huhtimammoista tulin urkkimaan ;)

Unista tuli mieleen et mä vast helpolla pääsin yks yö..harmi et sellane ei oo livenä mahdollista[:D] mul oli ilmeisesti tullu kovat kivut siinä unessa ja viety piipaalla sairaalaan ja oli annettu niin kovat kipulääkkeet etten muistanu synnytyksestä yhtään mitään ja silti oli muka normi alatiesynnytys[:D][:D][:D]

Tsemppii toukomammoille! sellane mustaki varmaan tulee ku ei oo mitään merkkei et masukki joskus syntyis[:-] no jos joudutaan käynnistää ni taitaa vappu olla sillon =D
 
Kiitos teillekin Lyydia~ ja supernova. [:)]

supernova: Mulla kanssa vaavi painaa tosi pahasti,ettei pysty selältee nukkuu- Rupee oikeesti hengästyttää vaikka on makualtaan! [:-] Mutta silleenhän se menee,kun tuolla selässä on se joku iso mikä verisuoni vai valtimo,mikä ei sitten pysty pumppaa sitä verta sydämmee samaa tahtii kun pystyssä,niin siinä alkaa hengästyy ja huimaa! Ja asentoa tosiaan joutuu vaihtamaan kyljeltä kyljellä ja välillä kyllä nukun selältään kun sillee vielä pystyy vaikka toisaalta ajoittain pahaa tekeekin [&:] ei sitä vaan unissaan välillä tajua miten nukkuu [:D]

Tällä mammalla olis virallisesti äippäloma alkanut vasta 17-23.4, mutta niinkun aijemmin olen jossain kohtii maininnut,että olen jo aikasemmin jäänyt.

Mä en ole nähny unta synnytyksestä,mutta välillä pysähyn miettii asioita ja tänää aamulla kun heräsin ja sängyssä makoilin niin mietin synnytystä ja sitä,että mitenköhän se menee ja pääseekö mies paikalle,kun se olis mulle niin tärkeetä ja hän itekkii tahtois olla siellä. Kaikkee sitä tulee mietittyy. Ja tosiaan enää 8.viikkoa ja 4.päivää odotettuun päivään ja jos hassusti käy niin voi olla jopa 7-6 (kin) viikkoa jäljellä,jos päättää pirpana aijemmin tulla.
Tai sitten mun tuurilla mennää hissukseen sinne viikkoon 42+ [:D]

EDIT:

essi_
Tuut sitten kertomaan,jos susta tuleekin toukomamma viime hetkillä [;)]
 
Neuvolan täti kysy viimeksi olenko ajatellut imettää ja ens tiistaina ois imetysinfoa (hän on siellä). Mun mies ei ehdi sinne enkä yksinkään haluis mennä, seuraavana päivänä on taas neuvola ja varmasti täti muistaa etten oo ollu infossa. On tää vaikia paikka...[&:] Mut kuulostaahan tuo oudolta, että rintapumppu ois vaan rintojen tyhjennystä varten eikä miestä. Rimakauhuja ja rakkautta -sarjassakin Rachel osti rintapumpun just miehelleen Adamille, jotta vois sekin osallistuu vauvan syöttämiseen. (Telkkari kertoo totuuden [:)])

Yö meni taas levottomasti mahan kanssa painiessa ja asentoa etsiessä ja vessassa juostessa. Pahentunu vaan. Kissat sentään olivat kaikki hiljaa, herra halus just ulos ja meni autokatokseen tyynyn päälle nukkumaan vaiks on -20' C. Ei noista kissoista aina ota selvää. Ja unessa löysin äitin lankakorista kissanpennun, josta kukaan ei ollu tienny mitään ja sanoin miehelle ettei me sitä voida jättää sinne ja että kyllä meille vielä yksi suu mahtuu pöytään. Sit laitoin kissan hiekkalaatikolle ja sillä oli hirveän pitkä selkä, kuin jollain matelijalla ja se vajos mahaansa asti märkään hiekkaan.
 
Kovin on vanhoilliset neuvot perhevalmennuksessa.. Miksei mies voisi syöttää rintapumpulla otettua maitoa, jos rintoja joutuu pumpulla kuitenkin tyhjentämään!?! Meillä olis eilen ollu aiheena perhevalmennuksessa parisuhde :D Jätettiin suosiolla menemästä sinne kun meni hermot siellä viime kerralla. Sillo aiheena oli vanhemmus ja porukka puhu siihen malliin että kun vauva syntyy, ei ole elämää, ei sosiaalisia suhteita, ei aikaa harrastuksille.. Oliskohan asiaa kannattanu miettiä ennenkuin vauvaa yrittää saada?!?!?

Viikonpäästä pitää käydä kattomassa se synnärivideo ja sitte seuraavalla on meillä imetysinfoa.. Jospa tuon miehen saa mukaan ens kerralle, imetysinfolla hän ei kyllä tee mitään joten sillon saa suosiolla vapaaillan :D

Näin viime yönä muksusta unta.. oli jo syntynyt ja oltiin kärryilemässä kylillä. Mentiin käymään yhdessä talossa ja otin muksun mukaan vaunuista, mutta kun olin takaisin laittamassa vaunuihin niin hän ei mahtunutkaan sinne. Vaunuissa oli niin paljo tavaraa, eikä niitä tavaroita voinut jostain syystä maahan laittaa..Sitte taisin herätä kun loppua en muista. En tiiä mikäköhän tuonkin unen takana on ollut?!?!?

Mulla ei mammalomaa edes ole, kun opiskelen..yritän saada paperit ulos nyt kevään/kesän aikana. Tai siis mammaloma alkaa sitte kun paperit on kourassa. Onneksi ei ole kuin 9h/vko koulua, joten jaksaa kyllä sen istua tunneilla vaikkakin motivaatio on kyllä melko nollilla :D Pitää yrittää vaan itteä potkia persuuksille..
 
Starletti siinä on sitten muuten hyvä sarja [;)] kaikki tuotantokaudet dvd:llä ja kovassa kulutuksessa [:D]

Supernova mulla on kanssa ihan sama juttu tuon nukkumisen kanssa. Mulla ei vauva kyllä kiusaa, mutta oma kroppa sitten sitäkin enemmän. Heräilen nyt sitten nykysellään n. tunnin-puolentoista välein. Ja kyllä ketuttaa välillä öisin, kun käännän siinä samalla kylkeä vaikka vasemmalta kyljeltä oikealle kyljelle, niin menee viisi minuuttia, kun alkaa särkeä vasemman lapaluun kohdalta. Tai päinvastoin. Ja nyt mulla on alkanut pikkuhiljaa tuo selällään nukkuminen tuntua pahalta, ei hengityksen takia vaan se ei vaan tunnu hyvältä, joten ei selälläänkään voi nukkua. Ja mahalleen nyt ei tietenkään voi mennä [8|] Kyllä mun päässä viime yönä sieltä n. 3.10-4.35 meinasi vallata epätoivo, kun valvoo vaan vaikka väsyttää mutta ei nukuta ja sitten vielä joka ikisessä asennossa on paha olla jostakin paikasta [:(] Ja aamuisin on koko kropan lihakset sen tuntuiset, kuin olisi käynyt kunnon salitreenit edellisenä iltana vetämässä - varsinkin tuolta selän alueelta. Alkaa tuo nukkumaanmeno jo hieman ahdistaa [&o]

Täytyis varata hieroja kun mulla on 1x45min lahjakortti fysikaaliseen hoitoon ja se voi olla vaikka hieronta. Aijai... mun selkä oikein huutaa sitä - varsinkin öisin ja istuessa... [:D]
 
Heh, selkeesti onnistuneita perhvalmennuksia järjestetään muuallakin! Meillä tosiaan psykologi totesi perhevalmennuksessa kuinka vääränlaisella katseella lapsen vauva-aikana voi tuhota sen itsetunnon! Et tsemppiä tuleville vanhemmille, ei mitään paineita jne...yksi tuleva isi sitten kysyi tältä psykologilta et jos hänellä on ollu stressiä töissä niin voiko hän ottaa sit lapsen syliin kotiin tullessa...psykologi sanoi: "no en mä nyt voi sua kokonaan kieltääkään ottamasta sitä vauvaa syliin mut kyllä se sen huomaa" [&:] Mitäs se lapsen itsetunto siitä sitten tykkää jos isillä ja äitillä on molemmilla vähän stressiä eikä kumpikaan ota syliin?

Että katsellaan mitä itse synnytysvalmennus huomenna tuo tullessaan!

Ja kyllä minä ainakin aion pumpata sitä maitoa just tasan sitä varten et isi voi välillä syöttää ja kehittää sitä suhdettaan vauvaan jos maitoa vaan tulee. Ja pulloon totutetaan myös saman tien niin et ainakin kerta päivään juodaan pullosta. Jos isi hoitais pullon kanssa vaikka sen iltamaidon [:)]
 
Monta perhevalmennus kertaa täällä muilla on? Meillä on kaksi: ensimmäinen nyt perjantaina jossa käsitellaan synnytyksen kulku, kivunlievityksestä ja lapsivuode ajasta eli myös imetys; toisella kerralla on vanhemmuudesta ja vauvaperhe vierailee(tyhmänä mietin että tarkottaako tuo että siellä joku vauva perhe vierailee vai keskustellaan mitä ottaa huomioon kun lähtee vierailemaan vauvan kanssa [:D])

Pitäisi tuossa varata synnärillekkin tutustumis aika, vasta viikon 34 jälkeen saisi mutta meinasin ottaa ens viikolla viikon varaslähdön ja soittaa [:)]
 
Meillä on kuusi kertaa tota valmennusta... Eka kerta oli eilen ja siellä käsiteltiin loppuraskauden muutoksia ja sit synnytystä. Sit oli viel aiheina synnytys ja kivunlievitys, imetys, joku fysioterapeutin pitämä juttu ja sit lastenhoidosta. En sitä kuudetta aihetta muista mut voin kattoo ku kotiin meen.. Täällä ei tosiaan pääse synnärille tutustuun etukäteen ollenkaan.. 
 
Jep toi valmennus..
Se täti oli siis niin sellanen "himo-imettäjä", miten sen nätisti sanoisi. Höyrähtänyt.. Se selitti vain miten se imettäminen on sitä lapsen ja äidin läheisyyttä jne. Joo onhan se, mutta ei kai se sitä tarkoita, että vain minä voin ruokkia sen mukulan??? Mulla meni niiiiin käpy kun kysyin siltä sitä pumppu/isä syöttää- asiaa että... Se kun ensin puhui, että vauvan kanssa ei voi ensimmäiseen kuukauteen käydä MISSÄÄN. VAIN olla kotona. No en mä nyt sen kanssa ole joka päivä pitkiin reissuihin lähdössä, mutta siltä sai sellasen kuvan, ettei vaunuttelujakaan, pieniäkään ensimmäiseen kuukauteen. Sit se hymy suussa paasas miten se yksi kuukausi on kyllä niin pieni aika, että kyllä sen ihmiselämästä jaksaa. Ja se esitteli erilaisia palloja mitkä vastaa vauvan mahalaukkua kun se on päivän, kolme päivää ja 10 päivää vanha(mikä oli ihan mielenkiintoista nähdä, en tiennyt miten pieni se maha oikein syntyessä on!). Ja kun kysyin siltä sitten lopussa siitä pumppaamisesta ja sanoin, että pääsen sitten vaikka yksin ruokakauppaan käymään, ni se keskeytti mun lauseen "niin tai kampaajalle!! Se isähän voi tulla vaunujen kanssa siihen kampaamon eteen lasta työntelemään, että kun sille vauvalle tulee nälkä niin imetät siellä kaavun sisällä!" [:-][:@][:@] JEP, aivan varmasti. Eli se tosiaan oli sitä mieltä, että vain äiti voi sen lapsen syöttää imettämällä. Ois pitänyt kysyä siltä, että saako mies sit myöhemmin antaa edes sosetta, vai onko se syöttäminen koko lapsuuden vaan äidin juttu... [:'(] Ei ois varmaan tajunnut piikkittelyä.
Todellakin meillä pumpataan jos maitoa niikseen tulee, että isäntä saa syöttää kanssa. Enkä mä ole kuukautta vain neljän seinän sisällä.
Meilläkin mies jäi kotiin tuolta reissulta, meilläkin sai suosiolla "vapaata" siitä. Täällä on kolme kertaa tuossa valmennuksessa. Eka kerta me unohdettiin.. [8|] Mutta se mun neuvolatäti silloin sanoi, että se on tutustumiskäynti. [:-] Ei ehkä menetetty mitään. Ens kerralla on täällä kanssa kaksi vauvaperhettä vierailulla, kai siellä sit kysellään niiltä kaikkea. Ensin mietin, ettei mennä, kun meillä on kavereilla niin paljon pieniä lapsia, mutta kehtaanko mä käydä siellä vaan kerran.. Täytyy kattoa meneekö sinne vai ei. Inxu eiköhän se teilläkin ole niin, että siellä ihan vauvaperhe tulee vierailemaan siellä valmennuksessa. [:)] Synnytysvalmennusta ei varsinaisesti ole. Tutustuminen synnäriin joku lauantai omatoimisesti kun siellä alkaa klo 12 aina kätilön pitämä infokierros.
Mimmulla kyllä ollut kanssa mielenkiintoinen täti valmennuksessa paasaamassa! [:D]

Mun pitäis kanssa saada kouluhommat tehtyä loppuun täällä kotosalla, että valmistuisin. Motivaatiota ei ole vain yhtään. En tiedä miten niiden kanssa käy. Varmaan jotain jää syksyllekin.. Toivottavasti saisin kuitenkin tässä tehtyäkin edes suurimman osan. Menen kyllä pääsiäisen jälkeisellä viikolla porukoille koiran vahdiksi neljäksi päiväksi, joten siellä varmaan tulee tehtyä enemmän. Pakko on saada kyllä täällä kotonakin aikaiseksi.
 
Meillä on 5 kertaa yhteensä perhevalmennusta, kerran on synnytyksen jälkeen..ei mekään synnärille päästä tutustumaan, valmennuksessa kuulemma katotaan filmi joka on kuvattu sairaalasta niin, että mitä tapahtuu kun tulet synnyttämään. Olishan tuo ollu kiva nähdä ite paikanpäällä millanen paikka on..

Minäkin aijon kyllä miehelle antaa tehtäväksi syöttää vauvaa välillä...toivottavasti ei vaan vauva ala ranttuilemaan sitte tissin/pullon suhteen, jos antaa molempia. Pitäs noihin tuttipulloihin ostaa ne tutit, vaihtoehtoja on niin paljo ettei tiiä mikä oikein on hyvä ja mistä muksu sattuis tykkäämään.. Sama se on tuttienkin kanssa...

Luulis, että vanhempi rentoutuu työstressistään kun ottaa muksun syliin tai leikkii vauvan kanssa.. Onhan lapset herkkiä vaistoamaan tunteita mutta pahempi kai se on, jos pitkän työpäivän jälkeen vielä välttelee vauvaa.. Eihän sitä aina voi olla rentoutunut ja iloinen, jokaisella on huonoja päiviä mutta tärkeintä kai on antaa lapselle kokemuksia että huono tuulisuus menee aina ohi..
 
Meillä on perhevalmennusta kokonaista 0 kertaa [8|] että hyvin on täällä asiat hoidettu...tosin monilta olen kuullut niiden olleen aivan hyödyttömiä silloin kun niitä vielä oli! Ja noita synnyttäneitä ystäviä aion kyllä käyttää hyödykseni ja kysellä kaikenlaista enemmän ja vähemmän tyhmää imetyksestä ja vauvan hoidosta ja sun muusta [:D] 
 
Mulla alkaa äippäloma 6.4. Kun ens viikko on kerran lyhyt niin mulla on siis oikeasti enää 6 päivää töitä!!!! [:D] [:D] [:D] [:D] Ai miten niin ootan innolla... [;)] mä en tätä päivää enää laske työpäiväksi koska iltapäivän ainoa asiakkaani peruutti juuri pojan mahataudin vuoksi ja meillä on tämän alueen kollegojen kanssa kahvittelu-palaveri iltapäivän päätteeksi [:)] Ihanan nopeasti on menneet nämä viimeiset viikot, vastahan mä hehkuttelin että "enää 4 viikkoa töitä"!! Nyt on siis periaatteessa enää viikko, ja sekin lähinnä paperihommia [:D] Kyllä olokin on tosin alkanut olla sellainen että ihan mukavaa jäädä pois jo hiljalleen. Työpäivä menee ihan ok, mitä nyt tuo tyyppi on ihan naurettavan touhukas tuolla masussa ihan koko ajan (tai ainakin tuntuu että koko ajan) mutta iltaisin oon tosi poikki ja supistelee vähän enkä oikein jaksa tehdä yhtään mitään [:'(] No, kohta helpottaa [:)]
 
Takaisin
Top