Raskauden viimeinen kolmannes.

Pöh te synnäriin tutustujat [>:] meillä ei moista luksusta täällä taysin alueella ole, täytyy vaan ahkeraan katsella sairaala-sarjaa niin saa vilauksia niistä synnytyssaleistakin siinä samalla! [:D]
 
Me mennään miehen kans ens viikon maanantaina tutustumaan. Hyvinkäällä on joka ma ja to iltaisin eikä tarvii etukäteen ilmoittautua. Niiden synnytysvalmennusosiotakin oon jo jonkun verran netistä lueskellut. Naistenklinikalle olisin päässy vast pääsiäisen jälkeen kattelee paikkoja. Ensimmäinen perhevalmennuskin olis huomenna illalla. Alkaa jännät oltavat kun konkretisoituu pikkuhiljaa se synnytys ja kaikki [:)] 
 
Mut etteks te pääse sinne edes yksityisesti tutustumaan, jollei ne mitään ryhmäkäyntejä sinne järjestä??? Outoo. Luulis et joka puolella ois sama menetelmä käytössä.
 
Ymmärtääkseni ei, näin ainakin neuvolasta on meitä infottu. Kaikki on verkossa nykyään, synnytysvalmennukset sun muut...hienoo nykyaikaa [8|]
 
Meillä ois tänään perhevalmennus, ens viikola toinen mutta siihen ei päästä. Sitte joko 29 pv tai huhtikuussa mennään tutustumaan synnäriin :).
 
Kävin nyt sitten tänään Lindexistä ostamassa imetysliivit. Normikoko on 75c, noi otin nyt 80c. Pohdin pitkään ton ja 75d välillä, kuppiosa oli siis ihan saman kokonen mutta tossa 75d:ssä oli TOSI tiukka toi ympärys, ei normaalisti 75 ympärys ole mulle noin tiukka, eikä mulla kyllä maha tule tonne noin ylös asti ja kylkiluut tuntuu edelleen siinä ympäryksen alla, joten kai ne sit oli vaan tosi tiukat. Ja kuppi oli nyt jo ihan ok, mutta lisätäytettäkin mahtuu. Oli vielä sellaset vaaleen limet missä pääliskangas oli pitsiä, ja vähän paksumpi se kuppiosa kun pelkkä kangas. Että ihan kivan näköisetkin vielä. [:)] Enköhän mä noilla ja niillä kaverilta saamillani pärjää siihen saakka kun näkee kunnolla minkä kokoset tissit sitä sitten onkaan. Käyn sit ostaa jotkut ihan "pelkkää kangasta" olevat yöksi ja varmaanhan noita on lisääkin ostettava tollasia päivällä pidettäviä.
Sit ostin myös henkka maukalta ihan perus naruolkain topin, vähän normaalia pidempi malli. Eiköhän siitä saa tissin esille. [:D] Pirtsakka tumman pinkki. On noita valmiinakin hihattomia toppeja, mutta ei ollut kallis niin lähti mukaan.

Tirri ja miiuhoo meillä mies on kyllä tulossa mukaan, mutta en tiedä minäkään mikä on loppuunsa tilanne ihan vauvan syntyessä. Onko mies pyörtynyt vai kadonnut käytävän puolelle. Se vihaa sairaaloita, neuloja, sairaalan hajua, verta jne.. Joten nähtäväksi jää miten tilanne siellä on. [:)]

Miiuhoo ai oot Keski-Suomesta? [:)]

Mulla ei ota istuminen niinkään selkään etenkään esim autossa kun selkä saa "levätä" penkkiä vasten. Jos ilman selkänojaa joutuu istumaan niin sit kyllä särkee. Mutta toi kaupungilla käppäily vaati kyllä taas veronsa. Maha oli jo loppuajasta niin kipeä.. Katselin miehelle valmiiksi takki ja kenkävaihtoehdot, toi töistä tullessaan tuli ja mamman valinnat kelpasi.. Se veti taas hirmusta vauhtia ja kun olin reilu 3h kierrellyt niin olin jo aika raihnanen.. [:D]

Minä soitan miehelle kanssa aina neuvolan jälkeen, jos ei se oo kerennyt itse jo soittaa..
Ei meillä muutenkaan mitään uutisia tai asioita "pantata" kotia asti. Jos jotain on niin se soitellaan heti, saattaa pian unohtuakin muuten.. [:D] Ja mies soittaa yleensä töistä kerran päivässä ihan muuten vaan jos ei muuten ole tullut soiteltua. [:)]

Meillä synnäriin tutustumiseen mennään ihan omatoimisesti joku lauantai. Ei tartte varailla mitään vaan kätilön opastuskierros alkaa aina klo 12. Pitänee pohtia millon mentäis. Muakaan ei vielä oikein jännitä ollenkaan, mutta mietin samaa kun Tiiaa että alkaako sit jännittämään ja pelottamaan kun näkee kaikki vehkeet ja paikat. [:D] Miestä varmaan ainakin kun se tosiaan inhoaa sairaaloita.
Paitsi alko mua vähän pelottamaan kun toi neuvolalääkäri ultrassa povaili tästä nelikilosta syntyessään.. [&o][&:] Miten semmonen minun kokosesta mahtuu pihalle?? Ja onko alakerta sen siliän tien sit käyttökelvoton kokonaan kun mähän ihan taattuun ton kokosesta mukulasta repeän tyystin ja pahasti!! [&:]
 
Lyydia~ Jep, Muuramessa elämäni ensimmäiset 19½v asunut, sitten miehenroikaleen takia valuin alas Espooseen [:D] Nyt olen jälleen päässyt ulos kehä 3:n sisäpuolelta Vihtiin saakka [:D] Oletkos itse Keksi-Suomesta?
 
Juu, täällä me aika lähellä sun kotikulmia asustellaan.. [;)] Vaikkakaan kotoisin emme ole kumpikaan ihan tästä Jyväskylän lähiympäristöstä. Minä kuitenkin Keski-Suomesta, mutta mies Savosta. [:)]
 
Mimmu86
Meidän pitäis kans mennä tutustumaan Hyvinkäälle mut ens ma on vielä neuvolan "vauvan hoito" -koulutusta ja kahtena torstaina mulla kevätkokouksia. Eli mennään varmaan vasta sitten 29.3 tutustumaan sinne.
Kuulin eilen siellä neuvolan "loppuraskaus ja synnytys" -koulutuksessa että se kierros kestää n. puol tuntia. Aiemmin on kritisoitu sitä et se on semmoinen "tuol on toi ja tuol on toi, kiva kiitti moi" -meiningillä toteutettu mut yks pariskunta oli käynyt hiljan ja sanoi et siel pääsi kyselemään ym. Mut kai se on ihan kiinni siitä onko niillä kätilöillä aikaa vai tarvitaanko niitä synnytyksissä [:)]
 
Meillä ei ainakaan edes pääse sinne synnärille tutustumaan jonkun RS-viruksen takia. [:-] Ja ainakaan vielä hetki sitten ei edes vierailulle päästetty ku isät. Mutta toisaalta, eiköhän tuota paikkaa ehdi sitten h-hetkellä nähdä ihan riittävästi. [;)]
 
Vau-kirja saatiin mekin ja ahkerasti on luettu. Mä kirjottelinkii silloin aluksi sinne mutta nykyisin on kirjottelut harventunu.
 
Lyydia ei ne isot vauvat välttämättä riko paikkoja yhtään sen enempää ku pienemmätkään. Enemmän siihen vissiin vaikuttaa se millasella rytinällä sieltä tullaan. [;)] Hitaasti venytellen paikat kestää paremmin ku semmosella syöksysynnytyksellä, tai näin oon ainakin kuullu. Mun serkku on tosi pieni ihminen, siis semmonen alle 50kilonen sirpana ja on ihan hyvällä menestyksellä pusannu pari yli nelikilosta poikaa pihalle. [:)] Toisesta sai vissiin pari tikkiä mut toisesta ei tullu mitään. Meillä jaksaa neuvolatäti puhua aina tästä "gynekologisesta perimästä" eli niin tytär synnyttää kuin äitinsä. Kannattaa siis omalta äitiltä kysellä miten sen ensisynnytys on menny ni voi vähän uumoilla miten itellä menee. [:)] Tosin mä kun sen virheen tein että kysyin ja sain kuulla että yli 40 tikkiä oli ommeltu mun maailmaan tulon jäljiltä... [:'(][;)] Mut en mä silti osaa oikein tota synnytystä pelätä. [;)]
 
Ja vauveli mun gynekologikaveri sanoi että ihan turhaan sitä perätiesynnytystä pelätään. Jos on normaalikokoinen äiti ja vauva ni perätiesynnytys voi olla jopa helpompi, koska siinä vauva tulee kapeampi pää (siis jalat) edellä ja venyttää hiljakseen paikkoja auki eikä se suurin melooni (pää) posauta sieltä ekana ulos. [;)] Ja tosissaan ei sitä vielä kannata murehtia, monella on kääntyny vauva vielä ihan hetkeä ennen synnytystä ja kyllähän ne sitä yrittää sitte kääntää jos niikseen tulee. [:)]
 
Mulla on se koko ja synnytystapa-arvio vasta sitte viikolla 38 eli vissiin vasta sitten saan varmuuden että miten päin tuolla ollaan. Mut mä en pahemmin stressaa, toi gyne-kaveri on tutkinut paljon synnytyspelkoja ammattinsa puolesta ja sen kanssa oon jo vuosia asiasta puhunu ni en osaa oikein pelätä. [;)] Kyllä ne kaikki on sieltä jotenkii pihalle tullu. [;)]
 
Olipa muuten hyvä, että tuli täällä foorumilla "puheeksi" tuo miehen läsnäolo synnytyksessä. Nyt otin sitten Tirrin viestin rohkaisemana asian puheeksi kun olimme kävelyllä. Ja hän melkein otti itseensä, kun kuvittelin, ettei hän tule synnytykseen  On pikkasen mieli muuttunut ja ihmettelinkin sitä. Kuulemma kun tässä ollaan siitä synnytyksestä yms paljon puhuttu raskauden aikana, niin on mieli muuttunut. Ja lisäsi vaan siihen että eihän hänen tarvitse sinne päin tuijotella - ja kuulemma häntä oli oikein kehotettu olemaan tekemättä niin [:D]
Että eipä tarvitse nyt sitten ilmeisestikään huolehtia siitä, että joutuisin olemaan yksin synnytyssalissa kun mieheni kerta nyt sitten haluaa mukaan Ja minä olen viikkotolkulla huolehtinut, että uskaltaako asiaa ottaa puheeksi kun itseäni niin paljon pelotti ajatus yksin synnyttämisestä [8|] Onhan se ihan hyvä saada suunsa auki joskus [;)]
 
Imetysrintsikoista - joku kyseli et jos yksillä pärjäisi... ainakin kahdet kannattaisi vähintään olla kun niitä joutuu niin usein pesemään et on sitten ainakin yhdet mitä käyttää kun toiset on pesussa. Mulla on kahdet mut aion ostaa ehkä vielä kahdet lisää kun niitä tosiaan saa olla niin alvariinsa pyykkäämässä ellei halua maitoisissa olla. Välillä ois saanut vaihtaa puhtaat parikin kertaa päivässä.
Kankaisia liivinsuojia hankin ajatellen et niitä sit vaan pesee ja käyttää uudestaan... joo ei yhtään auttaneet mun maidon tulolla ts. aina oli läpi maidot niistä kuin tyhjää, joten kertiksiä käytin enimmäkseen ja sellaisia extraimukykyisiä vieläpä. Mut eihän kaikilla välttämättä niin kovasti tule maitoa et sen mukaan sitten mentävä miten omalla kohdalla käy.

Lyydia- mä pelkäsin synnytyksessä eniten repeämistä, mutta ei tullut yhtään mitään vaikka vauvalla oli kokoa 4250g. Hitaasti kun vaan saa edettyä kun pää on tulossa niin menee parhaiten. Toisilla ihmisillä tietysti kudokset venyy paremmin kuin toisilla joten sekin tietysti vaikuttaa.
 
Sillon, kun mun sisko syntyi, aikaa menii puoli tuntia ja äidin kohtu repes siinä rytäkässä. Siitä oli sit ongelmia seuraavissa synnytyksissä. Mutta tästä tietämättömänä päätin jo syksyllä, että sektio on mulle se ainoo tapa synnyttää. Aika on jo päätetty lääkärin kanssa että sitä odotellessa. Mulla ei ole mitään pelkoo tai kammoa tai mitään leikkausta kohtaan, vai onko se tätä insinöörin logiikkaa [8D] Mun miestä hermostuttaa eniten se, että synnytysoppaan mukaan hän joutuu kylvettämään vauvan ja hoitamaan sitä, kunnes minä pääsen heräämöstä. Myöskään hän ei halua nähdä verta, mutta siitä ei ole pelkoa, kun laittavat sen sermin siihen leikkuuhaavan eteen. Ja sanoin, että kerrotaan heti niille siellä salissa, että hän ei halua osallistuu napanuoran leikkaamiseen. Mulle riittää, että pitää mua kädestä. Itseasiassa ainoo huoli, mikä mulla on synnytyspäivänä, on se, että mihin jätämme auton. Iso parkkipaikka kyllä on, mutta en tiedä, toimiiko se parkkikiekolla vai rahalla. Äitiyspolin edessä on maksullisia paikkoja, mutta mistäs sitä sitten osaat arvioida, kuinka kauan se auto siinä pihalla tulee seisomaan [&:] Ja sen tiedän, että mies haluaa auton oven eteen eikä kävellä mistään pidempää [:@]
 
Minua ei ole synnytys alkanut mietityttämään, vaan se että syntyykö muksu elossa vai ei.. Syksyllä kävin lasten hautausmaalla ja siellä oli kivi pienelle, missä kuolinpäivä oli ensin ja syntymäpäivä vasta seuraava päivä. Meni aikansa tajutessa että sehän pikkuinen oli kuollut kohtuun ja äiti oli joutunut synnyttämään kuolleen lapsensa.. Nyt se ajatus on alkanut kummittelemaan mitä vähemmäksi viikot menee. Sama se minulle mitä synnytyksessä tapahtuu, repiääkö paikat vai kohtu kunhan vaan pikkanen syntyy elävänä ja kunnossa..ja jos itse joudun leikkaukseen tai vointi romahtaa, uskon että isukki hoitaa muksua siihen asti kun itse kykenen..

Meillä ei onneksi tule olemaan vaikeuksia auton parkkeerauksen kanssa, aattelin kävellä synnärille kun synnytys käynnisyy. Auton kyydissä olisi 4 x pitempi matka.. Naureskelin kyllä miehelle, että pitänee hankkia kottikärryt jos ei kävely onnistu siinä vaiheessa niin mies voi lykkiä minut perille. Mutta eipä sitä todellisuudessa tiedä kuinka kipeä on, kaveri kyllä sano ettei auton kyydissä ole yhtään hyvä istua kun synnytys lähestyy..mutta onneksi tuo matka ei ole pitkä :D

Sisko kertoi, että ei synnärillä välttämättä edes enää pestä vauvaa synnytyksen jälkeen.. hänen joku tuttunsa oli saanu vauvan parisen kuukautta sitte ja oli kertonut, että se kina vaan pyyhitään pois. Ensi kertalaisille kerrotaan miten peseminen tapahtuu... joku bakteerikantajuttu oli selityksenä..
 
Se olis niinku 32 viikkoa sitten plakkarissa - HUI! Mihin tää aika oikein juoksee?!? Toivottavasti se ainakin hidastuu ihan hirveästi siinä vaiheessa kun tämä tyyppi syntyy eikä hän kasva niin hirveän nopeasti vaan pysyy pitkään äitin ja isin pienenä ihmeenä [:D] Tää viikko on töissä kohta taas jo ohi, ja sit enää 2 viikkoa töitä ja siitäkin vain 1 viikko asiakkaita [:D] [:D] [:D] [:D] ihanaa jäädä kotiin!! Ja kevät tulee ja aurinko paistaa ja ja ja ... mulla on taas maailmanrakastuspäivä tänään *heh*
 
miiuhoo Ihan mahtavaa,että miehes lähtee mukaan synnytykseen! [:)] Kyllä tää raskausaika muuttaa miestä,vaikka he eivät pysty kokemaan meidän tuntemuksia ja muita oloja,mutta ne alkaa miettii tarkemmin asioita ja varmasti hänkin tahtoo nähdä oman ensimmäisen lapsensa syntymän.[;)] Kyllä se varmaan on aika ainutkertanen kokemus. [:)][:)]

Tosta synnytyspelosta ja muista tuli mieleen. Kuulin tällasesta "hermostuneisuus-kohtauksesta" kun mieheni sisko meni synnyttämään,joskus 4.vuotta sitten niin hänen miehensä oli kotona vielä ja oli soittanut paniikissa sitten anopille ja kysynyt "Millaiseen rasiaan makaronilaatikon voi laittaa??" [:D] Anoppi siinä oli naureskellut,että "koitas rauhottuu nyt vähän [:D]" ja sitten tää oli jotain siinä vielä paniikissa mumissut [:D]
Ei silloin seurusteltu vielä miehen kanssa,mutta tiedettiin toisemme veljeni kautta. Tällee kuitenkin kuulee näitä synnytykseen liittyviä juttuja nyt kun itse on...onneksi kukaan ei kuitenkaan pelottele minua sillä [:)] Kai mä sitten itse ajattelen positiivisesti,että kaikki menis hyvin ja toisinaan olen kyllä mäkin miettinyt,että syntyykö vauva elävänä vai kuolleena,mutta eikö se ole aika todennäköistä,että yleensä se elävänä sieltä tulee,ellei sitten vauvalle ole jotain häiriötä  meneillään...?[8|] En tiedä mikä mahdollisuus siinä on,mutta näistä liikkeistä päätellen mitä täällä tunnen niin erittäin vilkas pienokainen olisi tulossa. Toivotaan vaan parasta!
joten Rolli10 Älä turhaan pelottele itseäsi tuolla ajatuksella. [:)]
 
Kiitos Ansku ja supernova. Toivotaan, ettei tuolta kovalla rytinällä tultaisi.
Jokatapauksessa haluan alakautta yrittää, ei kävisi mielessäkään päättää suorin tein että sektio olisi ainoa vaihtoehto, jos muksu mahtuisi alakautta tulemaan.
Ja edit, kun taisi aika jyrkästi tuo tulla.. Tuo on vain minun henk koht mielipide, enkä lähtisi toosan  repeämisen pelossakaan vaatimaan heti sektiota. Jokainen pykätköön muksun maailmaan omalla tavallaan miten haluaa. En arvostele.
 
*Heh* meillä taisi olla ensimmäinen hikka [:D] onpas hassua kun toinen hyppii ja nyppii tuolla tasaiseen tahtiin, välillä selvästi itse hermostuu hikkaansa ja temuaa, ja sit taas jatkaa nikottelua [:D]
 
Tirri kuulostaa ihan samalta, kuin mun masussa [:)] Mulla tuntuu ainakin kahdesti nyt jo päivässä olevan siellä pikkuisella hikka. Aiemmin ihan silloin tällöin mutta yhä useammin. Huvittavaa vaan, että mulla hikka tuntuu aina tuolla jossain alapäässä kun pienen pää on niin alhaalla [&:] Sanoinkin miehelle että sen pitäis varmaan tunkea sormi sinne jos haluais hikan tuntea [:D][:D] Kun ei meinaa oikein tuohon masun päälle edes tuntua [8|] Meillä tuntuu kanssa että aikansa hikoteltuaan hermostuisi itse välillä siihen hikotteluun, kun sätkii siihen malliin että *prkele, lopus nyt*!! [:D]
 
Mulla tuntui toi hikka kans just tuolla ihan häpyluun päällä/takana [:D] ja tosi hentoista liikettä, että ei varmasti ulospäin tuntuisikaan!
 
Takaisin
Top