Raskauden viimeinen kolmannes.

Iltaa mammat! [:)]

Tuli tässä mieleen,että saitteko te silloin ekalla neuvolakäynnillä sen vau-kirjan? Mihin voi kirjottaa tuntemuksia ja kokemuksia viikko viikolta? Oletteko kirjoitellu säännöllisesti sitä vai vaan lukenut mitä milläkin viikolla tapahtuu? [:)]
Osasitteko sen kirjan kautta tulla tänne sivustolle vai tiesittekö jo etukäteen tästä foorumista?

Mun mielestä tää on niin mahtava sivusto ja viimeksi tänään kehuskelin neuvolassa,kuinka ihanaa on jutella teidän muiden ensikertalaisten ja kokeneiden odottajien kanssa! [:)] Ei ole hätää,kun voi täällä jakaa ilot ja surut ja muut murheet ja jutella sitä sun tätä. Olen puhunut nyt muutamalla neuvolakäynnillä tästä keskustelupalstasta ja teistä ja kuinka täällä ei tuomita nuoria odottajia tai minkään sortin.
Itsehän siis sain sen vau-kirjan ja joka viikolla,mihin on pystynyt kirjoittamaan olen kirjoittanut ja sen kautta myös löysin tieni tänne. [:)]
 
Tiiaa juu sain sen kirjan. Sivuista tiesin jo etukäteen kaverin kautta..
Kirjaan olen kanssa kirjotellut joka viikon kohdalle tuntemuksia, tapahtumia jne. Mies lukee myös kirjaa omalta puoleltaan viikottain. Mä luulen, että tuosta kirjasta jää mukava muisto sitten. [:)] Mulla kun ei ole mitään muuta mihin tulis kirjoteltua tai muutenkaan.
 
Joo samat sanat..-mullakaan ei olis muuta mihin kirjoitella ja olen miettinyt kanssa,että lapsosen on sit varmaan kiva lukea "itsestään" sitten joskus isompana [:D] Meillä mies ei lue "omaa puoltaan" vaikka olen näyttänyt,että semmoinen on,mutta eipä tää isukki oikee muutenkaa mitään vauvatietoo lue,kun täällä on kävelevä tietokirja kuitenkin,joka vinkkaa kaikkia tiettyjen viikkojen juttuja,ettei itse tarvii mitään lukea [:D][:D]
Puhun siis itsestäni,kun kerron miehelle aina millä viikolla on mitäkin,mitä nyt tapahtuu yms.. [:)][:D]
 
Sain juu sen kirjan silloin syksyllä neuvolasta. Kyllä se on tuossa olkkarin pöydän alahyllyllä koko ajan oikea sivu päälimmäisenä mutta olenpa niin laiska, etten ole sitä täytellyt. Olen niin kovin huono pitämään päiväkirjoja tai mitään muutakaan vastaavaa. Nyt olen kuitenkin kovasti täytellyt vaukirjan tervetuliaispaketin mukana tullut Kirja sinusta- kirjaa ja minusta se on tosi ihana kirja! Huomattavan paljon sivuja varattu ihan vaan odotusajalle, joka monessa kirjassa jääpi kokonaan huomioimatta [8|]

Tänne sivustolle eksyin jo viime touko-kesäkuussa, kun sain ensimmäisen positiivisen tuloksen - joka sitten meni kesken ihan alussa. Jos se olisi jatkunut, olisi meillä jo parikuukautinen vauveli [:D] Nojoo, olen vaan niin tehokas koneen ja netin käyttäjä, että löydän monenmoista.
 
miiuhoo meillä olisi ihan vastasyntynyt.. Huonosti kävi heinäkuussa.
Sillon ekan plussan aikoihin minäkin ekan kerran tänne tulin lueskelemaan.
 
Mäkin olen täytellyt sitä "kirja sinusta" minkä sai vaulta lahjaksi [:)]
Voi,otan osaa kun olette menettänyt pikkuset miiuhoo ja Lyydia~ [&o] Onneksi nyt on kuitenkin parempaan päin menossa ja odotatte pienokaisia molemmat<3 :)
 
Minäkin sain neuvolasta ton kirjan mut en laiskuuksissa oo saanu sitä täyteltyä [:)] Tänne sivuille löysin jo ennen ekaa neuvolakäyntiä, heti kun plussasin.

Minäkin nyt tämän viikon saikulla [&:] Onnistuin kalastaan itelleni flunssan ja eiköhän sitten mun allerginen astma päättäny pahentua. Viikonlopun kärvistelin hengenahdistuksen kans ja eilen sitten sain aikaseen käytyä lekurissa. Nyt sitten on taas astmalääkitys päällä. Melkein kaks vuotta selvisinki ilman lääkkeitä.. Mutta ihan kiva kun saa viikon tässä lepäillä ja sitten olisi enää 9 työpäivää jälellä ja alkaa odotettu mammaloma [:D]
 
Minäkin sain ekalla neuvolakäynnillä sen kirjan, mutta siihen en ole mitään kirjoittanut. Miulla on sellanen oma aivan ihana raskauskirja, jonne ahkerasti rustaan ylös kaiken mahdollisen [:)] Se neuvolan vau-kirja on miehelläni ahkerassa käytössä, eli siis lukee sitä todella paljon. Esim. eilen totesi että onneksi tänään viikko vaihtuu kun on lukenut edellisen viikon jutut jo niin moneen kertaan [:D]
 
Minäkin sain sen kirjan neuvolasta, tosin lukematta on jäänyt koska samat jutut tulee sähköpostiin. Mitään tuntemuksia en ole kirjaan kirjotellut, kai tämä nettiversio on korvannut sen. Mutta sitten kun vauva syntyy, aion ruveta täyttämään vauvan omaa kirjaa "Kun olin pieni". Jos sitä ei lahjaksi kukaan hanki, niin ostan itse. Haluan juuri samanlaisen, jota äitini täytti minusta ja samanlaisen ostin myös siskoni lapsille. Näitä vauvakirjoja on paljon erilaisia, mutta niistä on huonojakin versioita joihin ei mahdu valokuvia tai kirjoituksia. Harmittaa, kun olen oman neuvolakorttini hukannut. Monessa muutossa se kulki mukana vaan enää ei löydy mistään. Oltais miehen kanssa vertailtu tietoja keskenään, vaan haaveeksi jäi. 
 
Mä olen yrittänyt täyttää sitä Vau-kirjaa mutta kaikenlaisella menestyksellä. Välillä rustaan enemmän ja välillä vähemmän. Nyt viime aikoina olen yrittänyt sinne laittaa noita tärkeitä mittoja ettei häviäis. Sitä Kirjaa Sinusta pitäisi alkaa täytellä... Se on aivan ihana. <3
 
Mä sain kans neuvolasta sen kirjan, ei oo tullut täytettyä mutta nukkumaan mennessä luen miehelle joka viikko uudet asiat. Mieheltä on jäänyt vilkuilematta se isälle tarkoitettu osio, mutta hän on muuten kyllä kovasti ottanut netistä selvää asioista ja lukenut "multa salaa" niitä kaikkia vauvaoppaita mitä on saatu neuvolasta ja muualta [:D] vaulta tuli vähän aikaa sitten ne lapsen syntymä ja lapsen kehitys-kirjaset, ja sitä synnytys-opusta ollaan luettu yhdessä. Mutta vauvakirjaa olen jo täytellyt, sitä minkä vaun tervetuliaispaketissa sai. En tiiä ostanko mitään siihen lisäksi, mun mielestä se on aika kiva ja näppärä, siinä on kuitenkin paljon asiaa ja paljon tilaa kuville ja kirjoitukselle [:)] Itse oon pienempänä rakastanut selata mun ja veljieni kirjoja uudelleen ja uudelleen äidin kanssa, joten aattelen että on tosi tärkeää että omallekin lapselle jää sellainen muisto siitä kun hän on ollut pieni ja kun häntä on odotettu! Sellaista odotukseen liittyvää asiaa ei mun omassa vauvakirjassa ollut ollenkaan, ihanaa että sekin on otettu siihen nykyään mukaan! Olis ollut ihanaa lukea mitä mun äiti ja isä on ajatellut kun ovat mua odottaneet [:)]
 
Aattelin, että täytyy kyllä jutella ihan ajan kanssa se synnytys ja mitä häneltä odotan ja miltä se hänestä tuntuu näin etukäteen. Se on puhuttu, että mies ei itse syntymän hetkellä halua olla salissa, ja se on mulle ihan ok. Kunhan on pitämässä siihen asti mulle seuraa ja pitää kädestä kiinni supistusten aikana ja hieroo selkää ja pyyhkii hikeä ja tarjoilee mulle juomaa ja evästä [:)] Tämä hänen haluttomuutensa olla paikalla syntymän hetkellä tuli onneksi puheeksi jo kauan aikaa sitten jossakin yhteydessä, joten olen saanut pari vuotta aikaa sulatella ja totutella asiaan - muuten olis voinut olla aikamoinen shokki!! Mä jotenkin vaan ajattelen niin, että kyllä hänellä on oikeus päättää näin, enkä häntä halua pakottaakaan. Sehän voi kyllä olla, että tosipaikan tullen hän ei haluakaan oman esikoisen maailmaantuloa missata, mutta katsotaan [;)] tällä hetkellä hän ajattelee insinöörinä niin, että synnytys on lääketieteellinen toimenpide eikä hän halua nähdä sellaista...[8|] miehet...[:D]
 
Lindexin liiveistä kuulin minäkin. Eikä tosiaan hinnalla pilattu!
Vau-kirja ahkerassa täytössä. Mies saa välillä ahaa elämyksiä, ettei ole muistanut lukea siitä "mitä olisi pitänyt tehdä" [:D] tai missä mennään. Joten kirjoitin seinäkalenteriin tärkeimmät viikon "tapahtumat". Ei osaa muuten tietoa hakea. Ei sillätavalla kiinnostakaan. Raskaana olevalla eri juttu, kun koskee myös itseään.

Mutta miehenä innostui sitten niistä vaunuista!! (teknisiä vempeleitä) En olisi uskonut vaunujen oston oevan verrattavissa auton etsintään ja ostoon! Netissä tuntitolkulla vertailee ja etsii. Liikkeessä tutkii jousitukset ja "kuluvat" osat.
Yllätys, yllätys...nyt ei sitten kelpaisi kuin jotkut Saksalaiset Filuut, joita saa vain nettikaupan kautta. Käytetythän ne ei voi olla... Perusteluissa en ole pysynyt mukana... Ilmeisesti runko ei saa olla kiinalasten tekemä, takuu pitempi....
Niin ja hänen mukaansa meille ei tule kuin yksi lapsi, eli sen takia ei tarvitsisi olla kalliit! Pikkuveljensäkin odottaa yllätysvauvaa ettei sinnekään voi antaa meiltä...
Yritin kyllä varoitella, että sitä rahan tarvetta tulee olemaan muutenkin... Saa nähdä kuinka käy... Kohta olisi hankittava.

Vaikea itsekään käsittää miten pitkällä jo ollaan! Toukokuu on ihan pian! Ja voihan vauva syntyä etuajassakin...

Neuvolassa ei mitään suurempaa. Painoa oli makeanhimon takia tullut liikaakin... Alkoi sitten sokeri"lakko".
 
Kiitos Tirri, tuosta edellisestä viestistäsi! Se loppuosa sopi minulle tosi hyvin ja mukava tietää, että maailmassa on muitakin miehiä, jotka eivät ole kiinnostuneet synnytyksestä. Mun mieheni on siis toki kiinnostunut, mutta häntä ällöttää se veri ja kaikki muu. Hän ei halua edes vauvaa, ennen kuin se on pesty eikä halua leikata napanuoraa (mutta minäpä haluan!). Tuo olikin hyvä idea, että voihan mies toki olla alussa mukana, niin kauan kuin ollaan avautumisvaiheessa eikä itse synnytyksessä vielä. Eihän sen toki tarvitse olla niin mustavalkoista, että joko ollaan alusta loppuun tai sitten ei ollenkaan. Antoi itselleni nyt vähän paremman mielen, kun en haluaisi toki miestä pakottaakaan siihen touhuun mutta toisaalta en halua olla yksin kaiken kanssa [8|] Täytyypä tämmöisestä vaihtoehdosta jutella [:)]

Nyt on muuten varattu sitten tutustumiskäynti sairaalaan [:)], se olisi nyt sitten 27.4. Huoh, mitenkä sitä jaksaa odotella [:D]

On muuten nyt alkanut tuo istuminen tehdä tiukkaa päivittäin ja siihen olenkin oikeastaan jo tottunut, että selän lihaksia alkaa jonkun ajan päästä jomottaa/särkeä. Mutta eilen menin mieheni työauton kyydissä Espoon Isoon Omenaan ja matkaa on ehkä 30-35km. Puolessavälissä alkoi jo selkäsärky [8|] Tämä pistääkin nyt sitten ihan uuteen valoon meidän pääsiäisreissun kotopuoleen Keski-Suomeen. Mitenkä minä istun 3½-4h autossa, kun puoli tuntiakin jo särki mahottomasti Taitaapi jäädä se reissu tekemättä... Sitten täytyykin saada sieltä vanhemmat taas visiitille ennen laskettua aikaa, koska siellä vanhempieni luona on nyt sitten vaatimattomasti vain vauvanvaunut, turvakaukalo ja pinnasänky [&:] Toisaalta hieman helpottava ajatus siitä, että ei tarvitse matkutaa 300km päähän, koska ei siitä kuitenkaan ole enää kuin ehkä 5vkoa laskettuun aikaan. Eihän sitä tiedä, jos vauva päättääkin syntyä [:)]
 
Aikaisemmin luin nukahtaakseni jotain romaania. Sain joululahjaksi Grishamin viimeisimmän, on kesken ja ihan alku vain luettu, koska...VAU-kirja on ainoa mitä luen. Lähes joka ilta tartun vauvakirjaan, vaikka tämä on 4. vauvani. Luen joka kerta meneillään olevan viikon ja yhden tai kaksi viikkoa eteenpäin.
 
Olen aijemminkin tämän kertonut varmaan,mutta meillä mies pelkäsi että hän joutaa tuijottaa haaroväliä koko synnytyksen ajan,mutta selvensin sen olevan kätilöiden hommaa ja hän saa kyllä kurkkiA sinne jos tahtoo,mutta ei nyt ainakaan halua. Synnytyksessä tottakai tahtoo olla mukana,näin on ainakin luvannut. Ja toivon myös että pitää tämän,ettei sitten salissa sano,ettei tahdokkaan. [&:] Miehen oma päätös se on ja hän on niin monta kertaa sanonut,että tulee olemaan mukana. Ihanaa,koska luulin että hän ei haluis. Se oli aika iloinen yllätys [:)] Eniten tässä vaan harmittaa se,jos mies ei pääse palveluksesta just silloin pois,kun minä ilmoitan että nyt tuli lähtö..ellei tää ole sitten lomilla silloin sopivasti. Mutta kyllähän kai ne päästää sieltä armeijasta vapaalle jos on tämmöin tapaus? [8|] isyysvapaakin on 12.päivää ja lauantaina juteltiin asiasta miehen ja hänen siskonsa kanssa,niin sen kuulema voi pitää osissa...esim.vaikka 6.päivää silloin kun vauva syntyy,niin tutustuis pikkuiseen ja sitten toiset 6.päivää silloin kun pidetään ristiäiset kahden kuukauden päästä syntymästä. Se olis tosi hyvä,kun ei muuten armeijalta ehdi.

Onko kellään tietoa,että miten tuon isyysvapaan voi pitää? Pitääkö se pitää yhteen menoon vai saako olla osissa? Olisi tärkeää saada tietää [8|]
 
Olepa hyvä, miiuhoo [:)] ollaan huomattu olevamme lähipiirissämme jotakin "kummajaisia" kun mies ei aio napanuoraa leikataa ja kannustaa vierestä kun minä kuula punaisena ponnistan [:D] kaikilla kaverivanhemmilla ollut itsestäänselvää että miehet on salissa alusta loppuun! Eipä tosin olla negatiivista palautettakaan tästä asiasta saatu, vaan itse asiassa kaikki kommentit on olleet kannustavia, että on hienoa että otan miehenkin mielipiteen ja tunteet huomioon! Onhan sitten niitä jotka eivät kommentoi - tiedä sitten mitä hiljaa itsekseen ajattelevat mutta aivan sama!! Me tehdään niinkuin meistä tuntuu hyvältä eikä siihen kellään ole mitään sanomista [:D]
 
Saa sen isyysvapaan pitää osissa. Elikkä ne 3 viikkoa voi pilkkoa käsittääkseni niin moneen osaan ku haluaa. Näin mulle kelasta kerrottiin, sillon ku jätin äitiysraha-hakemuksen tammikuussa jakyselin samalla isyyslomasta. Miehen lomat haetaan aina jälkikäteen kelasta toisin ku äidin vapaat. Siinä vau-kirjassa nää oli muistaakseni kans selitetty. Meillä mies aikoo olla muutaman päivän synnytyksen jälkeen vapaalla, (siis sit ko kotiudun sairaalasta) ja sit loput päivät pitää kesällä.

Vau-kirjaa tuli täyteltyä alussa ihan joka viikko, mut nyt se on jääny tässä parin kuukauden aikana vähän unohduksiin. Melkeinpä mun tulee luettua tältä nettisivulta mitä kullekin viikolle kuuluu. Mies lukasee sitten aina viikoittan illalla sängyssä isä-osion kyseisen alkavan viikon tapahtumat ääneen. Se on sellanen "meidän juttu". Vähän mietitään miten vauveli on kasvanu ja tunnustellaan vauvan liikkeitä.

Neuvola ja lääkäri -terkut soitan hälle kans melkeinpä joka kerta töihin, jos ei o ite sattunu olemaan mukana. Se tykkää olla tietonen missä mennään, enkä varmaan itekkään malttais odottaa viiteen asti, et saan kertoa mitä neuvolassa taas tapahtu. [:D]

Synnärin tutustumiskäynnillekin varasin tänään ajan ja se olis sit 1.4. sinne otetaan 6 pariskuntaa kerralla ja kierros kestää 1,5tuntia. Saapi nähdä eri huoneet ja kysellä eri asennoista ja apuvälineistä sekä kivunlievvityksestä. Kiva kun se on jo kahden viikon päästä. Mä kun aattelin et jos se menee kovin pitkälle kevääseen ja vauva syntyiskin aikasempaan, ni saattais jäädä koko synnärin tutustumiskäynti näkemättä etukäteen.. [:-]
 
vauveli Kiitos informaatiosta :)) Onneksi sen saa pitää osina.

Mulle sanoi neukkutäti eilen,että tutustumiskäynti on joskus huhtikuussa kanssa,että alkaa tässä kuussa loppupuolella soittelemaan ja varaamaan aikoja käynnille. Meillä kuulema jaettu silleen,että keillä on suunnilleen samaan aikaan laskettu aika niin menee samaan aikaan tutustumaan. Minun neuvolasta itseni lisäksi tulee yksi ja sitten muita toisilta paikkakunnilta,kouvolasta,kuusankoskelta,niin ja tietysti kotkasta...tästä lähettyviltä. [:)] En kyllä malta odottaa sitä. Tällä hetkellä (Ei siis vieläkään!) pelota synnytys ollenkaan,mutta ehkä sitten saattaa alkaa paikat vapista kun näkee huoneet ja vempeleet yms. [:D] Tai sitten voi olla,että olo helpottuu vielä enemmän,ettei ala pelottamaan ollenkaan. Välillä kyllä mietin,että meneekö kaikki hyvin,mutta ei ole missään vaiheessa ollut sellasta apua-elämystä [:D] Senhän näkee.
 
Mä myönsin tänään neuvolassa et mua kyl suoraan sanottuna vähän pelottaa  synnytys, varsinkin ku vauva on vissiinkin edelleen perätilassa. Kovin se koitti mua lohdutella et kyl sä siitä selviit, vaiks sit tuliskin kaksinkerroin. Mut siis oikeesti.. jos se tulee tuplana, ni kait se sattuukin tuplasti. [8|] Mieluummin ottaisin kyl sit keisarilla vauvan ulos..

Toki täs on aikaa vielä monta viikkoa ja sanoivat neuvolassa et uudelleen synnyttäjällä se kääntyminen voi jäädä myöhemmäksi ku mitä ensikertalaisilla. Et jännäämistä riittää.. [8|]
 
Eikö ne vauvat käänny pää alaspäin viikoilla 31-32? [8|] Suunnilleen. Ehkä teijän pieni ei halua vielä kääntyä vauveli. Niin onhan tässä aikaa vielä ja sekin kerkee sieltä kääntyä [:)]
Täällä ollaan välillä miten sattuu,mutta eilen neuvolassa rt ja sitä aijemmalla kerralla oli neukkulääkäri niin rt sielläkin. Mulla tietysti käy tuuri ja se kääntyy pepputarjontaan just viimesillää [:D][:D] sit ollaaki peukalo keskellä kämmentä. Haluisin synnyttää ihan alateitse,mutta jos se vaatii niin kyllä se sektio sitten,eikä siinä vaiheessa mietitä kyllä että miten se saadaan ulos,se on saatava! [:D] Mut jos saisi valita niin kyllä alateitse yrittäisin ensin ulos..
 
Takaisin
Top