Raskauden viimeinen kolmannes.

Ja vielä..
Mä vedän täällä sosekeittoa, PIKKULUSIKALLA kun isot on kaikki koneessa enkä jaksa tiskata.. [:D] Hiukan huvitti ottaa tuo lautanen pois mikrosta ja sekottaa pikkulusikalla sitä, ihan kun jotain muksua alkas syöttämään, mutta ei, se menee omaan suuhun! [:D]
Ja nyt tosiaan on mamma raihnanen, selkää särkee ihan pirusti sen kävelyreissun tuloksena.
 

Lyydia~:
Eiks se niin mee että aina juoda vetta kun kraanan ohi kävelee, vai mites se meni. Nauratti vaan töissä (sairaalassa) että jos alkaisin kaikista hanoista juomaan a.) ei kovin hygieenistä ja b.) kyllä sitä sillon sais oikeesti koko ajan vaan juoda xD Mutta nää on näitä mun ajatuksia vaan [:)]
 
Inxu saattas tulla juotua sun enemmän kun tarpeeks.. [:D]
Mun pitäis kyllä ottaa tuo ohje käyttöön. Töissä ollessa tuli juotua vettä hyvin, mutta näin kotioloissa saattaa jäädä muutamaan mehulasiin päivässä..

Mä täällä vaan tunnustelen mahaani, että tuntuuko mukula liian "kovana".. Tottahan se just sillon on niiiin pinnassa että tosiaan tuntuu.
 
http://www.kymshp.fi/kuvagalleria/kuvat/koks40v/07_i.jpg
http://www.kymshp.fi/kuvagalleria/kuvat/koks40v/06_i.jpg

Tältä näyttää näköjään minun tulevan sairaalan synnytyssali. [8|] Kävin vähän selailees sairaalan sivuja ja etsiskelin tietoja sieltä ja löysin kuvia..
Tuoltako ne näyttää yleensä? [:-] Te ketkä olette aijemminkin synnyttäneet..
 
Minulle ei oo mitään sanottu tuosta pissatestistä, että kauan pitäs olla pissaamatta. Normaalisti käyn neuvolassa just ennen aikaa, tulisko tuosta jotain 45 min. Sit kun on ollu niitä viljelyputkii, niin niissä oon päässy 3,5 tuntiin (ohjeessa 4 h), tosin se on hankalaa enkä sen aikana kyllä uskalla juoda mitään. 2,5 tuntii oli ensimmäisesten putkien kans mut eipä se täti mitään siitä sanonu.

Eilen oli ensimmäinen perhevalmennus ja suuhygienistin luento. Mies oli tyytyväinen että sattu oleen lomalla niin ei tarvinnu olla töistä pois niiden takii, ei kuulemma tullu mitään uutta kuin että vauvalla on itkua moneen eri tarkoitukseen. No eipä sielä mullekaan tullu suuria AHAA-elämyksiä. Harmillinen juttu oli, kun toiset mässytti kahvii ja teetä ja voileipii ni mää voinu mitään ottaa ku juomat ei mee alas eikä tavallinen leipä sovi mahalle [&:] mut sellastahan se on näitten ruokavalioitten kanssa.

Tiiaa, teijän sairaalan toiminnasta en tiedä, mutta nuo kuvat näyttää lähinnä mainoskuvilta. Niistä puuttuu se äkänen ja tuskainen synnyttäjä. Ja tuskin sielä kovasti naurattaa ennen vauvan tuloa.
 
Meillä ainakin neuvolassa riittää jos ihan pienen lirun saa kupin pohjalle kun oikein tiristää. On aina pakko käydä veskissä kotoa lähtiessä nimittäin! Eikä ole mitään aikaa koskaan neuvolatäti sanonut kauanko pitää olla pissan rakossa testiä varten.

Mie haluisin kovasti että pääsisi vielä ultraan... Pitänee kai taas jälleen kerran maksaa yksityiselle. Samalla voisi tehdä kokoarvion tuosta meidän pojannulikasta!

Me oltiin perhevalmennuksissa muutamia viikkoja sitten 2x. Olivat aivan turhia. Katottiin parit 80-luvun videot ja neuvolan täti hoki joka asiaan "kylhän työ tiiätte". Itse olisin toivonut konkreettisia neuvoja kuinka vauvaa pidellään, miten pestään takapuoli, miten puetaan ja vaihdetaan vaippaa jne. Ja imetyksestä jotain tietoa. Kun oikeasti en tiedä mitä sen vauvan kanssa pitää tehdä.... Synnytysvalmennus on tämän kuun viimeinen päivä sairaalalla, siihen kuuluu myös tutustuminen synnytyssaliin. Sen valmennuksen onneksi pitää kätilö, eikä se turha neuvolantäti.
Suuhygienistin luento, josta starletti kirjoitti, olisi ollut kyllä aika kiva! Onko teidän muiden paikkakunnilla raskausajan hammastarkastus? Joissain paikoissa on, täällä meillä ei. Viikonloppuna huomasin että miulla puhkesi viisaudenhammas... voi paska.
 
Mie olen nukkunut koko raskausajan ihan tosi huonosti. Yöt menee 3-6h unilla, moniin pätkiin jaettuna. Eipähän tule ainankaan yllätyksenä sitten vauvan kanssa valvominen [;)] Kun on tottunut jo nyt surkeisiin uniin, tai pikemminkin surkeisiin unimääriin.
 
starletti
Eiku tuo on kuva ihan siitä salista,kun sillä sivulla oli muitakin kuvia sairaalasta ja eri huoneista,ja noikin kätilöt näyttää opastavan tai esittelevän noille likoille tota huonetta. Ehkä ei sillä hetkellä ollut ketään synnyttämässä tuossa huoneessa ainakaan. [;)] mietiskelin vaan,että onko ne kaikki synnytyssalit tuon näkösiä.. 
 
Tiia: Kyl ne pitkälti tommosilta näyttää noi synnytyssalit. Mulla tais olla viimeks vielä kiikkustuoli siinä vieressä ja miehellekin joku istuin. En muista oliks sohva vai tuoli, mut kummiskin. Sit erillisessä viereisessä huoneessa on se amme, jos sinne haluaa mennä avautumisvaiheen ajaksi.

Eilen aloin ekaa kertaa miettimään kunnolla synnytystä. Sanoin miehellekin et kamalaa.. Ei o paljoo tullu suotuu ajatuksia synnytykselle, mut nyt kun on enää 2 kk jäljellä, ni alkaa varmaan nähdä painajaisiakin ja päivisin pyörii "eltsu" päässä et mitä tuleman pitään. Omalla painollaanhan se menee ja jokainen synnytys on erilainen et kauheen tarkkaan sitä nyt ei voi edes suunnitella, ku suunnitelmat ei kuitenkaan välttämättä mee yhtään niin ko on ajatellu, mut hyvä tietty vähän miettii mitä haluaa.. [:)]

Mies kysäs et aionko ottaa sen epiduraalin?? [8|] Viime kerrasta jäi niin huonot kokemukset. Juttelin neuvolatädin kanssa ja sano et ne on nyt muuttuneet silleen et sängyssä ei tartte olla ku puol tuntii piikin jälkeen ja jos sit tuntuu siltä et haluu liikkua tai keinutella tai olla "jumppapallon" päällä tms, niin sille ei oo enää estettä. Et katotaan. Jos kaikki menee nopsaan ni tuskin otan, mut jos pitkittyy avautumisvaihe, ni onhan se toki monin kerroin helpompaa epiduraalin kaa ja kiva jos ei tartte olla kymmentä tuntia makuuasennossa sängyssä. Se kun ei ainakaan musta tuntunu kovin hyvältä.

Ihan syke tässä nousee ku ajattelee synnytystä:  Apuva!!! [:o]
Siis ei se mitään kamalaa ole [;)], mut jännittää kyl ihan tautisesti, ku alkaa sitä ajatteleen..

No, aikanas sit.. Mukava lueskella sit tossa synnytysfoorumissa kunkin erilaista tarinaa. [:)]
 
Saattaahan nuo huoneet juu ehkä vaihdella eri sairaaloissa vauveli että jossain on kolkon näköstä ja jossain kotosan näköstä.
Musta tuo koksin huone näyttää kolkolta [:D][&:] Mä kun en noista saleista tiedä,mutta onneks pääsee sitten tutustumiskäynnille joskus tässä maaliskuun lopussa,tai huhtikuun aikana muistaakseni niin näkee vähän paremmin silmin vehkeet ja vempeleet [:)]
 
Ai kamala kun pelästyin viime yönä. Kävin joskus puol 12 nukkuu ja siin kerkesin nukkuu jonkun aikaa,kunnes heräilin siihen kun kissat riehu [:@] Toinen oli kussu olkkarin lattialle ja just ennen nukkumaan menoo vaihdoin hiekat,ja toinen kaapii seinii ja tapettii ropisee alas ja molemmat naukuu....[:@] siinä sitten lähdin kissajahtiin ja raivosin täällä itekseni 1 aikaa yöllä! Menin sitten takas sänkyyn ihan hengästyneenä ja alapäästä alkoi nippailemaan silleen tosi inhottavasti,en pystynyt makaamaan sivuttain,en pystynyt istumaan,en olee mitenkään..ja mä pelkäsin siinä jo,että apua mitä tää nyt on..[8|] sitten siinä puoltuntia valvoin niitten nippailujen takia. Kävin sitten kyljelleen puolimakuultaan ja hieroin vatsaa ja liikutin vähän lantiota hetken ja sitten yhtäkkiä nukahdinkin..
Ei siis todellakaan saisi vissiin riehua.. [&:] pelästyin ihan hirveesti.
 
Täällä myöskin outoja tuntemuksia ja turhaa säikyttelyä... Oikea vaiva-lista...
Viime viikon alkupuolella epäilin jo laskeutuvan, kun oli sellainen hassu, vähän ilkeä tunne tuolla alhaalla. Vähän samanlainen tunne kuin olisi ollut huonosti asetettu tampooni, eli että sen tampoonin tuntee... Teki mieli kävellä jalat harallaan.
Ehkä se oli sitä pään mallaamista paikoilleen, kiinnittymisen kokeilua... Pikku-kaveri tarkistaa reittiä ulos! [:D] (yllättäen aloitti taas viikon samalla tarkistuksella!)

Loppu viikon mokoma olikin sitten ihan hiljaa! Säikähdin jo, että oleko edes huomannut liikkeitä. Eikä varmasti liiku, kun yrittää tuuppia!! [:@] Vasta myöhemmin vaivautui vähän potkaisemaan. Voisiko olla, että potki selkärankaan päin? Etten vain tuntenut?

Viikonloppuna heräsin taasen "menkkojen alkamiskipuun"! [:o] Onneksi kesti vain hetken! Säikäytti silti. Harjoitussupistukset on olleet kivuttomia, joten mitä lie tämäkin...

Ja sitä hankalaa oloa, kuin vatsatautia, sitäkin on.... Lepäilyllä onneksi menee ohi.
JA JALAT... Illalla kivisti taasen kuin olisi suonta vetänyt ilman sitä kramppia. Pitäisi ne tukisukat ostaa, jos on niitä suonikohjujen oireita... Kiva oli yrittää nukkua, kun pää puoli pitää olla ylhäällä ja niin olisi pitänyt olla jalatkin!! [:@]
 
Nopeasti ultrakuulumiset ennen asioille juoksua.

Lapsivettä normaalisti. Lääkäri sanoi, että kun mulla on istukka etuseinässä, voi siksi tuntua maha sellaiselle, että neuvolantädillä tuli mieleen onko vettä normaalisti. Ja muksu oli kyllä eilen TOSI pinnassa, tunki pyllyään läpi.
Kasvanutkin on! Oon ollut ihan väärin päin huolissani!! Nyt painoa(30+4) 1800-1900g ja näillä käyrillä syntymäpaino olis noin 4kg!!! Tsiisus! Nyt loppu suklaan syönti!! Kaveri kyllä sanoi, että heillä oli pojasta kanssa veikattu nelikilosta reilu kk ennen la:ta, ja vielä käsin kopeloimalla laitoksella 4,5kg. Kaveri oli ihmetellyt, että miten hitossa voi olla. Poika painoi hieman reilu 2,5kg. Ihan mennyt nappiin se arvio. Joten ehkä mä kerran viikkoon voin vähän suklaata....
Minä olen painanut syntyessä 3160g ja isäntä hieman alle 4kg, joten isäänsä tuntuu tulevan.
Ja raivotarjonnassa oli. Mutta eilen illalla oli kyllä mun mielestä poikittain kun olin kyljelläni, joten ei viihdy vielä pelkästään pää alaspäin. Pääasia, että tajuaa jo vähän kurkkia mistä sitä sitten pitäisi tulla pihalle. [;)]
 
Musta tuntuu että nyt on mulle ruvennu tulee turvotusta. Tänään kävelin kaupas ja tuntu samalta ku aiemmin juoksemisen jälkeen ku lihakset oli ihan hapoilla ja jäykkinä rasituksesta, läskit sulanu pois ja lihakset liikkunu isona klimppinä. Tunsin pakaroiden jotenkin paisuneen ihoo vasten, aiemmin peppuun koskaan kiinnittäny huomiota. Sit kun äsken istuin keittiön lattialla ni sääris ja reisis oli sama turvonnut olo. Painoo on tullu viikos kai 2 kg [&:] Ja närästys alko heti aamulla kaakaokupillisen jälkeen ja on jatkunu koko päivän [:'(]

Tuosta suuhygienistin vierailusta vielä...normaalisti hammastarkastukseen joutuu odottamaan tuon puoli vuotta. Nyt me päästään ihan tämän ensimmäisen vauvan ansiosta molemmat suuhygienistin tarkistukseen huhtikuun lopulla. Ja jos lääkärille pitää sit mennä niin naapurikuntaan pääsee nopeemmin kuin tänne meille.
 
Voi ah ja autuus ku moisin tajunnu aiemmin ostaa apteekista hajutonta ja mautonta hammastahnaa. Kyllä nyt saa hammaspeikot kyytiä, kun ei tarvi jättää hampaita pesemättä ellotuksen vuoksi [:)]
 
Mulla on myös sitä turvotusta jo. Sormet oli niin turvoksissa viikonloppuna et oli pakko luopua kihlasormuksesta ja aika paljon sainkin tehdä töitä et sain sen irti! Taidan loppuraskauden roikotella sitä ketjussa mukana... En sit tiedä miks nyt jo niin paljon turvottaa kun vettä kuitenkin juon niin et nesteitten pitäis liikkua ja suolankäyttöäkin olen vähentänyt reippaasti. No kuuluu vissiin asiaan...

Tänään olis taas neuvola...katsotaan olisko paino pysynyt kurissa tässä välissä kun ainakin hyötyliikuntaa tullut lisää kolmanteen kerrokseen muuton jälkeen [:D]
 
Mulla on aika-ajoin tota turvotusta, onneksi ei paljoa kuitenkaan. Se tuntuu tulevan ja menevän vähän omaan tahtiinsa, ja liikunnalla ja ruokavaliiota tarkkailemalla pysyy aika kivasti onneksi kurissa [:)]
 
Eilen innostuin ihanasta ilmasta ja innostin miehen lähteen lenkille. Heitettiin sitten sellainen tunnin kävelylenkki (matka ei nyt ollu niin pitkä mutta vauhti sitäkin hitaampi [:D]) ja totesin, että ehkä ei enää niin pitkät reissut kyllä menettele!! Oli niin poikki kun päästiin kotiin että en olis loppuiltana jaksanut nousta sohvalta ollenkaan [X(] lenkillä alkoi supistaa ja kivistää ja tyypin pää painoi kuin kahden kilon vesimeloni tuolla haarovälissä [:@] enkä sitten tietysti tajunnut edes laittaa sitä ostamaani tukivyötä [8|] ehkä ens kerralla sitten...
 
Ultra kuulumisia täältä. Eli viime kerralla ilmeisesti lääkäri on arvioinut yläkanttiin, kun melkein samat lukemat kuin viimeksi. Viimeks oltiin saamassa isoa ja nyt vaavi menee normikäyrillä [8|] Mutta vettä on edelleen normaalia enemmän eli isossa altaassa saa uiskennella [:D] 3 vk päästä seuraava kontrolli sitten tuolla. Nyt oli vähän "otollisemmassa" asennossa mitä luultavimmin siis neitokainen <3 Ei voinut 100% varmuudella sanoa mutta jos jompaa kumpaa piti veikata niin tytön tyllerö sieltä olisi tulossa [:)] Tässä vähän profiili kuvaa tältä päivältä meidän tulevasta "neidosta" [8D] Niin ja koko arvio 1890g ja 30+6



 
Meillä ne valmennukset oli kyllä ihan hyviä. Harjoteltiin just kylvettämistä, erilaisia imetysasentoja ja muuta vauvan hoitoa yhellä kerralla, pari kertaa puhuttiin synnytyksen kulusta, hengityksestä ja ponnistamisesta (mikä oli ihan hyvä kun en mä olis niitä entuudestaan tienny, kuvittelin että sinne mennään, hetken aikaa hikoillaan ja kiroillaan ja sitten pusataan ku maailman isointa kakkaa ulos.). Oli ihan kiva kun ne havainnoitsi vauvanukella ja "tekolantiolla" miten se vauva sieltä tuli ja miksi ei saa ponnistaa ennen ku lupa annetaan vaikka kuinka tekis mieli. [:)]

Turvotusta on täälläkin jos oon koko päivän jaloillani mut sormukset mahtuu edelleen. [:)] Mun pitäis kanssa juoda paljon enemmän vettä mut ei vaan muista. Lenkillä käyn edelleen päivittäin (1-2xpuolen tunnin ja kerran 1-2h lenkin) mut juoksemiset oon jo jättäny pois. Eikä vauhti oo kävellessäkään kovaa mutta omaan tahtiin. [:)]

Eilen oli taas neuvola ja kaikki kohdallaan! [:)] Kohdun kasvu oli hiukan tasaantunu ja nyt oltiin jo melkeen siellä "sallituissa rajoissa". Mä oon leiponu ihan hullunlailla viime aikoina (kiitos teidän ku aloitte niistä mokkapaloista puhua.... [;)] ) ja kun edellisenä iltana olin syöny itekseni puol pellillistä mokkapaloja ni aattelin että varmaan sanomista tulee. Mut painoa oli tullu vaan 187g/viikko! Eli leipominen jatkukoon. [;)]

Mä sain painoarvion vasta viikolle 37+6. [8|] Sovittiin että en vaan sitten synnytä ennen sitä. [:D]

Inxu ihana vaavi teillä! [:)] Musta on ihan tyhmää ettei oo ollu enää rakenneultran jälkeen mitään ultraa, olis kiva nähä toi meijänkii masukki pitkästä aikaa...

Toivottavasti kaikilla vaan maha-asukit säikyttelee ja kaikki on hyvin! Jaksamisia ja hyviä vointeja kaikille! [:)]
 
ansku81: munkin mielestä sais täällä loppu vaiheessa kaikilla olla ultra. Vaikka mullahan se ei tekis mitään erikoista kun siellä saa 2 vk välein juosta nytkin. Kohtahan meillä kaikilla on sylissä meidän kääröt <3
 
Jaahas, pitkästä aikaa  ja Tallinnassa viikonlopun viettäneenä taasen maisemissa. Johan tässä minun äitinikin kerkesi kolme yötä - ja 4 päivää - viettää minun seuranani täällä meillä. Onpa mennyt alkuviikko mukavasti, kun ei ole yksin tarvinnut olla [:)]

Tänään oli meillä taas neuvolakäynti, lääkärin kontrollikäynti. Kolmisen viikkoa edellisestä käynnistä. Vaavi on yhtä alhaalla, kuin viimeksikin. Supistuksia on taas alkanut tulla melko runsaasti päivittäin, olen nyt tehnyt siis muutakin, kuin maannut/istunut sohvalla ja heti se tuntuu kostautuvan. No, kivuttumia ovat. Muutaman kerran on tuntunut pientä vihlontaa tai jotain vastaavaa tuolta ihan alhaalta, jostain häpyluun tuntumasta. Mutta nekin on menneet ohi. Muuten olo on hyvä, mutta mun vasemman puolen selkälihaksia on alkanut jomottaa/särkeä päivittäin. Tuosta jotakuinkin lavan kohdalta tai vähän alta. Heti kun vähän aikaa istuu, alkaa särkeä... [8|] Kävellessä ei mitään, mutta myös joskus vasemmalla kyljellä nukkuessa alkaa särkeä, jolloin pitää vähän ajan päästä vaihtaa kylkeä. Kävinpä Tallinnassa vähän hierottavanakin ja hieroja vain heti ensimmäisenä totesi, että onpas nämä jumissa! Niinpaniin, onhan ne... Tälläkin hetkellä on aika tuskaista istua tässä tietsikan ääressä. Täytynee nyt kokeilla sitten sitä Panadolia, kuten lääkäri ehdotti. Kipugeelejä ei kuulemma saa loppuraskaudesta käyttää sen vaikuttavien aineiden vuoksi. Enpä kyllä tiedä, onko niistä mitään iloakaan [:D]
Sairaslomaakin sain nyt sitten äitiysloman alkuun saakka eli vika päivä on 13.4. Kai tässä nyt sitten tippuu jossain vaiheessa Kelan korvauksille, mitä se nyt sitten käytännössä tarkoittaakaan?

Painoa ei ollut tullut, oli kyllä eri vaaka, mutta itse asiassa se oli 200g alempi, kuin viimeksi eli 69,1kg vaikka herkut onkin viime aikoina maistuneet [;)]  Paineet oli 129/71. Hemoglobiinia ei katottu, eikä taaskaan kohdunpohjan korkeutta. Vaavi on pysynyt pää alaspäin siellä, kuten arvelinkin. Kyllä se pylly niin kovasti heiluu tuossa kylkiluissa ja niiden alla [:D] Painoarvio kaverilla 29+5 oli 1576g <3 Vatsanympärysmitta oli vauvalla n. 26cm, pään halkaisija 7,4cm ja reisiluun pituus n. 6cm.

Huvittavaa muuten, kun tietää jo tunnustelemalla, missäpäin yksiötä se vauva majailee milloinkin. [:D][:D] Ihanaa, mä varmaan tönin sitä liikaa mutta kun on niin kiva silitellä sitä! [:)]
 
Takaisin
Top