Raskauden toinen kolmannes!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin kans eilen jo toisessa sokerirasituksessa...näytti taas paastot olevan vähän koholla [>:] Jostain luin että raskausaikana naisen insuliinintuotantotarve kolminkertaistuu...ei mikään ihme että herkästi esiintyy raskausajandiabetesta. Samaisessa jutussa todettiin et kaikki mm suklaa ja karkit yms paljon hiilareita sisältävät herkut pitäis lisätä sinne listaan mitä ei saa syödä. Se onkin helppo pysytellä irti sellasista kun muutenkin niitä ihmeellisiä mielitekoja tulee [:D] Meillä pitää olla aina mansikkajäätelöä pakkasessa.

Onko teillä muilla tullut mitään ruokia tai muita mitä on ajoittain vain pakko saada?

Entä onko kenelläkään kokemusta mammajoogasta? Itse kävin eilen ensimmäisellä tunnilla. Oli tosi hyvä olo ja oli yläkropan kaikki lihakset ja nikamat auki sen jälkeen [:)]

Mulla on vasta ens viikolla sokerirasitus testi. En todellakaan innolla sitä odota, näin piikki kammosena :) Mitä nyt töissä oon muutaman kerran vs mittaillu niin ihan hyviä ollut. Eny nyt suuremmin mitään makeata ole edes syönyt, ennen raskaus aikaakaan. Suklaata inhoan, eikä se ole raskaus aikana muuttunut, tiedetään -.- Enemmän minun tekee mieli esim suolatikkuja tai jotain ihan ruokia. Esim nyt tekee mieli pizzaa :D  Aika vähän muutenkin on mitään mielitekoja, ollaan sitä ukon kaa ihmeteltykkin o.O
Kuinkakohan nopeesti noi sokerirasitus testin vastaukset saa? eihän siinä periaatteessa mee kauan, mutta milloin te saitte soittaa niistä. Mietin vaan että kun on sitten seuraavana päivänä lääkäri aika, että olisiko vastaukset jo sille valmiina?

Mun ei onneksi tarvitse käydä missään sokerirasituksessa. [:)]
Arvot on pysynyt hyvinä kokoajan.

Tiiaa ei sinne testeihin minkään arvojen perusteella yleensä lähetetäkään vaan niitä arvoja katotaan just siellä. [;)] Toisilla paikkakunnilla testiin laitetaan kaikki yli 25v synnyttäjät ja toisissa taas katsotaan pianoindeksin mukaan (jos painoindeksi yli 25 niin testiä suositellaan). [:)] Ja testi yleensä on vapaaehtoinen eli jos sinne ei tahdo niin harvoin ne kai sinne pakottaakaan. [:)]

Voi Inxu inhoaisinpa mäkin suklaata, huaah... [&o][;)] Mulle kyllä on aina herkut uponnu ja uppoaa edelleen. [;)] Kuitenkii sokeritestissä paastoarvo oli ennemminkii liian alhainen eikä muutkaan arvot kohonnu juuri minnekään eli saan jatkaa suklaan mutustamista niin kauan kun vielä mahdun ovesta ulos. [:D] Ne tulokset saa parhaimmillaan vissiin jo samana päivänä tai sitten seuraavana. Mulla oli pyhäpäivä (loppiainen) välissä mutta keskiviikkona otettiin ja perjantaina sain aamulla klo.8 tulokset.

Mimmu86 mä syön sitä suklaata ihan kiitettävästi mutta todellinen intohimo mulle on tullu mehujäähän ja marjarahkaan. Sisko just nauro että aina kun se tulee meille niin mulla on iso vadillinen marja- tai hedelmärahkaa just tehtynä. [:)] Myös jäiset marjat kuuluu joka päivä ruokavalioon. Onneks oli hyvä marjavuosi ja niitä marjoja ihan kiitettävästi keräiltiin ni on nyt mitä syödä. [;)]

Mun olo on vähän helpottanu eikä enää maha kipuile ja supistele niin ku alkuviikosta. Tai vielä viime yönä suonenvedot valvotti vaikka söin lisämagnesiumia, join vichyä, nukuin sukat jalassa jne. Töissäkii yritän mahdollisimman paljon istua ja juoksuttaa oppilaita mun luona eikä toisinpäin. [:)] Ehkäpä tämä tästä taas iloksi muuttuu. [:)]

Millaisilla perusteilla ne laittaa sokerirasitukseen? Minulle kun on aina vain sanottu, että sokerit on ok. Ei ole mitään hajua mittarista, millä sitä määritellään. Onko se joku sellainen karsea litkunjuomissysteemi, jossa joutuu siis paastoamaan ennen sitä?

Minä näin eilen itse ekaa kertaa, että vatsa heilui potkusta. Mieskin ehti sen näkemään ja kädellä tuntemaan. Hauskaa!

Eilen päätin myös viimein lopettaa ratsastamisen loppuraskauden ajaksi. Olen alkanut minäkin saada noita ilmeisesti supistuksiksi laskettavia. Eilen tuli pariin otteesse kyykistelyjen jälkeen sellainen fiilis, että koko vatsa vetää tiukaksi. Au. [:o]

ALKUPERÄINEN: ansku81

Tiiaa ei sinne testeihin minkään arvojen perusteella yleensä lähetetäkään vaan niitä arvoja katotaan just siellä. [;)] Toisilla paikkakunnilla testiin laitetaan kaikki yli 25v synnyttäjät ja toisissa taas katsotaan pianoindeksin mukaan (jos painoindeksi yli 25 niin testiä suositellaan). [:)] Ja testi yleensä on vapaaehtoinen eli jos sinne ei tahdo niin harvoin ne kai sinne pakottaakaan. [:)]

No tässähän sitä vastausta olikin... 

Moi

Minä "pääsin" sokerirasitustestiin kahdesti ja syynä ylipainoni ja se että sekä isälläni että hänen äidillään on todettu diabetes. Eli aika suuret riskit sairastua raskausajan diabetekseen.

Vaan kummallakin kerralla arvoni ovat ollet hyviä. Viimeinen testi oli viime perjantaina enkä siitä tarkempia tuloksia tiedä kuin että paasto arvoni oli 5,0.
Näytteet lähetettiin tarkempiin tutkimuksiin Hyvinkään sairaalaan ja ensi viikolla saan tulokset kun aika neuvolaan. Minulla on myös ensi viikolla aika Hyvinkään sairaalan äitiyspolille jossa käyn seurannassa (kiva juttu kun pääsen tod.näk vauvan näkemään taas ultrassa)

Minulle sanottiin ettei paastosokeri saa olla 5,5 tai yli ja tunti ruokailun jälkeen ei saa olla 7,8 tai yli
Sain sairaalasta sokerirasitusmittarin jolla voin itse mitata arvoja.

Rauha

Minut laitettiin sokerirasitustesteihin painoindeksin takia pelkästään. Ei mulla oo neuvollassa edes kertaakaan mitattu vs, välillä töissä oon mitannu. Ei meillä suvussakaan juuri ole diabetesta :)

Meilläkin mennään sen painoindeksin mukaan. Mulle taas sanottiin että se on 5,3 se paastosokerin raja-arvo. Viimeksi oli just siinä...

Sittenhän neuvolassa joka kertaa katsotaan siitä virtsanäytteestä niitä sokereita myös. Siellä jos jotain näkyy niin todennäköisesti lähete rasitukseen. Tai näin mulle sanottin [:)]

No en mä noista sokerirasituksista tiedä,mutta kuitenkin tilanne on semmonen ettei ole tarvinnut mennä,pakolla eikä vapaaehtoisestikkaan..

Mulla on ens viikolla aika siihen sokerirasitukseen. En kyllä yhtään odota et pitää olla 12 tuntia syömättä ja juomatta. Mulla on viel sen sokerirasituksen kans päällekäin neuvola.. Otin lomapäiväksi ku ei varmaan saa nukuttua ku ei voi syödä niin alkaa varmaan närästään.. Muutenki ruvennut yöunet olemaan tooosi huonoja.

Mut ipanan liikkeet tuntuu koko ajan paremmin [:D] Melkoset zembalot on aina välillä tuolla massun puolella.

Minkähän aikaa menee et saa sen pakkauksen.. Tuliskohan jo tällä viikolla [:)] Päätöksen sain 25.1.

Mulle tuli samassa postissa eilen päätös että äitiyspakkaus on myönnetty sekä postin lappu että pakkaus on noudettavissa! Että nopeaa toimintaa [:D] laitoin nimittäin paperit kelaan vasta 2 viikkoa sitten!

Mulle soitettiin Kelalta eilen ja kysyttiin muutama lisäkysymys liittyen hakemukseen, jonka lähetin viime keskiviikkona. Täytyy sanoa, etten ole koskaan asioinut Kelan kanssa niin mukavissa merkeissä. Opintotukiasioista ja takaisinperinnöistä on jäänyt vähän huono maku suuhun koko putiikista. Vaikka työtähän hekin vain siellä tekevät.

Mulla olivat sen päätöksen tehneet jo hakemusta seuraavana päivänä. Kirjallisessa ilmotuksessa (2 kpl) tosin meni kauemmin, eikä mulla ollut mitään kiirettä avata niitä. Mut mies hätäili, että kyllä ne pitää heti kattoo että jos ne on vaikka perunu kaikki avustukset [:)] Eivät olleet peruneet. Ilmottivat vaan että pitää sit ilmottaa Kelaan, jos vaiks käy päivänkin töissä äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana.  

Höh, pitäisköhän mun alkaa huolestua, laitoin paperit sisää 18.1 eikä ole vieläkään kuulunut yhtään mitään...! Tai palkanlaskija lupasi ne laittaa suoraan kelaan...et olisko ne sit sen pöydällä jossain [>:]

Tiiaa voit olla ihan onnellinen ettei ole tarvinnut käydä eikä ole mitään aihetta ollut, ei meinaan mikään erityisen mukava kokemus se sokerirasitus. Mä jouduin viimeks ensiavun puolelle petiin pötköttelemään kun ei meinannut litku pysyä millään sisällä...ja aamulla on valmiiksi on ihan järkyttävän huono olo kun ei ole 12h laittanut mitään suuhunsa...yök. Onneksi oli sittenkin arvot ihan kohdallaan!

No miekin vähän ihmettelen tota mun Äitiysrahan hakemista,kun eilen mulla tuli tasan 2 viikkoa siitä kun jätin paperit ja päätöstä ei ole kuulunut vielä [&:]
Että mikä oikein mättää? Kaikki siinä paperissa oli kuitenkin kunnossa kun sen itse kelaan vein ja pyysin tätä virkailijaa vielä tarkistamaan että kaikki tarvittava on.

Kirjautukaa Kelan sivuille omilla pankkitunnuksilla niin siellä näkyvät kaikki teitä koskevat hakemukset, että ovatko käsitelleet vai ovatko vielä käsittelyssä.

Mullaki ois ens viikolla sokerirasitustesti, ei kyllä kauheesti mieltä lämmitä, mutta pitäähän siellä käydä, kun sanotaan.

Kelan papereita pitäs alkaa täyttää.. Tuntuvat paljon vaikeammilta täyttää, mitä esim opintotuen hakupaperit.

Mulla meni siihen Kelan päätökseen pari viikkoa. Tai paperit laitoin 18.1. ite menemään ja päätös tuli maanantaina postissa. Hassua kun perjantaina ei siellä Kelan sivuilla lukenu muuta kun että ne on käsittelyssä ja sitten jo maanantaina oli päätös tullu. [:)] Lapussa luki että paketti toimitetaan parin viikon sisällä postitse, hiukan toivon että tulis jo tällä viikolla ni pääsisin viikonloppuna hypistelemään. [:)]

Musta se sokerirasitustesti ei ollu mitenkään kauhee, mitä nyt mun "hennot suonet" ei oikein tykänny niistä neuloista ja kyynärtaipeet oli kipeet ja mustelmilla sen piikityksen jälkeen. [;)] Mut olo ei ollu huono, litku uppos ihan kivasti ja aika meni nopsaan. Neuvolantäti tosin ihmetteli että eikö mulla ollu aamulla huono olo kun paastoarvo oli vaan vähän päälle 3 eikä se tunninkaan arvo olla ku pikkasen päälle 5. Mulle kyllä näytettiin jotain taulukkoa missä se tunnin arvo olis saanu olla 10 ja 2 tunnin arvo 8,6. Meillä kun on suvussa ollu aina isoja vauvoja niin sokerirasituksia on tehty välillä senkin takia ettei masukeista tuu ns.sokerivauvoja vaikkei äiti oliskaan yli 25v tai painoindeksi yli 25. Sen takia en edes miettiny kun mahdollisuutta mulle tarjottiin. Tai oikeastaan mä taisin ite kysyä että koskas mun testit on ja sitten vasta neuvolantäti rupes sitä järkkäilemään. [:)]

Mä oon ihan kauhuissani ollu tänään ku yhellä kaverilla oli LA viime kuun lopulla ja mä oon ihmetelly että miks mitään ei kuulu. Kun tänään sitten tiedustelin että joko käärö on syntynyt niin kuulin että vauva olikin kuollut mahaan kuukausi sitten. [:(][:(] Ihan karmeeta kun laskettuun aikaan oli jäljellä vaan muutama viikko! [:o] Rupes pelottamaan kahta kauheemmin kaikki nää kivut ja säryt jotka vaivaa koko ajan enemmän.

Tosi surullista ansku81, ei voi kun vaan kuvitella kuinka kamalalta oman lapsen menettäminen voi tuntua!! Onneksi noita kohtuun kuolemia käy vain harvoin, yritetään kaikki muistaa se ja pysyä positiivisella mielellä!!! Mutta ymmärrän kyllä jos kremppaa on että huolestuttaa!! Tsemppiä ansku81:lle, toivottavasti "päästään kaikki ehjänä maaliin" [:)]

Takaisin