Raskauden toinen kolmannes!!

No juu, siis kyllähän mun mahani näkyy jo ihan koko ajan, vuorokauden ajasta riippumatta [:)] meinasin vaan että se selvästi aina kasvaa päivän aikana ja kutistuu yön aikana [:D]
 
Juu, kyllä täälläkin maha pömpöttää vuorokauden ajasta riippumatta mutta tosiaan ehkä aamulla hiukan pienempi kumpu kuitenkin. [:)]
Eilenkii pomo sano aamukahvilla että nyt alkaa näyttämään siltä että siellä on ihan oikeesti joku tulossa enkä oo vaan valeraskaana. [:D] Mä kun kävin noita huhtikuisten masuja tutkimassa (oli ihania kuvia otettu masuista) ni totesin että kyllä mulla jo aikamoinen kessi on... [8|] Tosin eipä sinne huhtikuuhunkaan oo LA:sta paljoa matkaa. [:)]
 
Mä en muuten tajua miten toi mun laskuri on aina välillä jäljessä ja välillä oikeessa ajassa??? [&:] Tai ehkä se vahtaa vuorokautta jotenkii eri aikaan kun mä. [;)]
 
En taas muista että kerroinko kun varasin sitä rakenneultraa ja sinne tuntu olevan ihan mahdotonta päästä puhelinlijoista läpi... Kolmena päivänä soitin vähintään kuus kertaa päivässä ennen ku onnisti (possulenssu vissiin tukki linjat). Sitte siinä hässäkässä laskin viikot väärin ja kuvittelin varaavani ajan 19+3 viikolle mutta todellisuudessa silloin mennäänkii jo 20+3 viikolla. [8D] Mut onneks toikin menee salluittuihin rajoihin ni en alottanu soittorumbaa uudestaan. [;)] Ootteko muut jo varannu tai käyny rakenneultrassa? [:)]
 
Mulla toissapäivänä ei tuntunu liikkeet ollenkaan ja navan vieressä oli semmonen kova pahkura... Pohdin että näkyiskö se vauva jo sillee jos oli selkäkyhmy mun navanvierustaa kohden? [&:] Kun sittenhän se potkis tonne taaksepäin eikä liikkeetkään tuntuis... Eilen pahkura oli hävinny ja monotus taas tuntu koko päivän. [:)]
 
Ansku81; meillä kätilö varasi suoraan ajan rakenneultraan, kun kävimme siellä ensimmäisessä ultrassa. Ei edes kysellyt, että varataanko, vaan alkoi heti katsella sopivia vapaita aikoja ja kysyi sitten että sopisiko tuommoinen.
7.1. pääsemme jälleen ihailemaan pientä ihmettämme ja etenkin sen hupaisia touhuja [:)] ekassa ultrassa hän pomppi siellä ylös alas hurjasti. Sitten viikkoa myöhemmin neuvolalääkärikin katsoi pikaisesti ultralla ja sillä kertaa hän potkiskeli hulluna eteen päin jaloillaan [:D] Mitäköhän se seuraavalla kerralla touhuaa...
 
Meilläkin varattiin rakenneultra ekan ultran yhteydessä, joulun välipäivinä 29.12. päästään häntä kurkkaamaan [:)] 
 
Mä itken ja nauran nykyään ihan hulluna [8|] aamulla tuli radiosta voicelta itsenäisyyspäivän ohjelman mainos, jonka alussa soitetaan pätkä maamme-laulua...hanathan siinä aukesi - isänmaanrakkaudesta varmaankin [:D] ja kun lehdestä luen jotain hassuja juttuja tai liikuttavia tokaisuja, joko itken tai sit nauran ihan vedet silmissä!! Ihan älytöntä, alkaa sit vaan kahta kauheemmin naurattaan kun miettii kuinka koomiselta varmaan näyttä *hih*[:D]
 
kuulostaa kovin tutulta toi aamumasun ja iltapäivän masun ero. aamull löytää jotin päälle pistettävääkin, mut ans ol jos on illalla jonnekin menoa, ni sit on jo ihan eri systeemit käytössä. [;)]

neuvolassa tuli jälleen vierailtua tänään. hb oli hieman laskenu, mut silti ihan hyvä ku oli 139. th-opiskelija koitti kuunnella sydänääniä, mut oli varmaan sen verran jännittynyt ettei onnistunut ja pyys sit mun oman th:n kuuntelemaan ja hyvinhän ne löyty, paljon korkeemmalta vaan ku mitä opiskelija oli aatellu. syke heilahteli koko ajan, mut mulle se heitti sit lukeman 153. tuntu tosi hyvältä kuulla se nyt kunnolla. ultrassa kun ei o ollenkaan ääntä.

kyselin niistä kivuista mitä mulla on ollu aina noustessa ja kävellessä.. kuulemma liitoskipuja, jotka voi olla toisilla tosi pahat. syytä ei ole huoleen, mut pyys kuuntelemaan kehoa ja ottamaan ihan lunkisti. ei sais stressata liikunnalla ollenkaan. sano et sillo ku kipua ei tunnu, ni vois kokeilla jotain pieniä rauhallisia lenkkejä 10-15min. kerralla, mut unohtaa kaikki maratoonit. ja uinnista kun kerroin ni sano et kannattaa välttää kaikkee mikä vähänkin tuntuu eämukavalta ja aiheuttaa kipuja. et ens kerralla kuulemma tarvii mennä pelkästään lillumaan hallille mut ei uimaan. [:D]

terkkari oli tosi kiva ja sano, et "raskaudet on niin kovin erilaisia kaikilla. toisilla on kokoajan jotain vaivaa (vuotoa, kipuja, pahoinvointia), mut toisill sit taas ei mitään. usein kolmannessa raskaudessa on jo sen verran löystyneet lantionpohjan lihakset et kipuja tulee enempi.."

mulla tää on jo viides raskaus..[;)] minkäköhän lainen seuraava sit lainkaan oliskaan, he he. pare ku ei aattele.

muuten on kaikki hyvin ja mieli korkeella kun tietää et masussakin voidaan hyvin. väliviikolla sit seuraava neuvola ja ultra. [:D]
hyvät viikonloput kaikille!!!!!!!
 
miiuhoo, meillä kun ei kunta sponssaa tota rakenneultraa tän vuoden aikana eli tartti varata yksityiselle. [&:] ja sen NP-ultran taas kunta makso eli käytiin päksissä. Sen takia meille ei varattu sitä siellä samalla. [>:]
 
Tirri, tunteet on pinnassa joo. [;)] Siinä jossain neuvolasta saadussa kirjassa lukikin että "raskaana oleva nainen pääsee tutustumaan koko tunteittensa kirjoon" mikä pitää kyllä täysin paikkansa. [:D] On hassua miten pienistä asioista voi saada niin suuria tunteenpurkauksia aikaiseksi. [:D]
 
vauveli mulla on varmaan kanssa ollu noita liitoskipuja kun varsinkii kävellessä ja ylösnoustessa usein sattuu niin että tekee mieli istahtaa takasin tai mennä kyykkyyn. Ja yöllä mä herään välillä siihen että oon vaihtanu asentoa ja mahaa nipistää kauheesti. Pitäis vissiin passittaa tota miestä sitten enempi koiralenkeille aina silloin kun sattuu eikä vaan ite hampaat irvessä pusertaa menemään... [8|] Nyt tosin tällä viikolla on ollu parempi olo mutta viime viikolla koski mahaan tosi usein.
 
Mulle vissiin iski ensimmäiset liitoskivut tänään, tuntui just siltä kun sä Ansku81 kuvailit, että teki mieli istahtaa hetkeksi takaisin alas tai ainakin kumartua! Ei sattunut kovin eikä kauaa, mutta kuitenkin. No, tietääpä että tuolla alhaalla taas tapahtuu [:D]
 
Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
 
Kävin tänään sovittamassa mammahousuja korkein odotuksia...ja petyin suuresti. Takapuolesta istuivat hyvin ja lahkeetkin asettuivat vaikka niitä 10 cm käänsinkin. Mutta jestas se venyvä lisäosa...painoi alavatsaa ikävästi ja aivan kuin olis makkarankuoren vetässy masun yli. Ahisti kovasti eikä siihen kyllä mikään iso maha ois mahtunu kun kangas venyny mihkään. Paidan kanssa kyllä oli ihan kivannäköstä kun masun läskit oli kuristettu kasaan, mutta ei ne housut mikkään mukavat olleet. Totesin että mun vanhat housut käy vielä hyvin ja ovat mukavammat masun kanssa kuin nuo mammahousut. En suostu myöntämään että minussa on vika kun housut ei sovi [8|]
 
Missä kävit sovittamassa housuja? Itse ostin henkkamaukalta, ja on tainneet aika monet muutkin ostaa! Mä oon tykännyt tosi paljon, hyvin leikattu ja istuu mahan kohdaltakin kunnolla [:)]
 
Miulla on kanssa henkalta ja maukalta ostettu mammahousut ja ovat todella hyviä! Housut on vaikeat yleensä ostaa istuvuuden kannalta, mutta ne kaikki on ihan loistavia olleet! I like [:)]
 
H&M:lta postimyynnistä tilatut äitiysfarkut mulla. Muuten mielestäni tosi kivat ja hyvät, mutta mutta... minun ainainen ongelma on se, että ne on aivan liian lyhyet! Mulle ei yleensä sovi mitkään muut housut, kuin tuumakoolla 34 olevat farkut (jotka muuten nekin on, valmistajasta riippuen, joskus liian lyhyitä). Siihen kun vielä lisätään nirsous ja hoikkuus niin alkaa olla hankala löytää tuommoisella mitoituksella olevia farkkuja. Ja nyt tuli sitten vielä tämä lisä siihen, että pitäis olla äitiysmallia... Eikä ollu mitoituskaan edes tuumakokoa, joten AIVAN sairaan lyhyet ovat. Mutta en viitsinyt kuitenkaan palauttaa niitä, koska ajattelin, että se ei talvella niin haittaa, koska mulla on saapikkaita, joiden varret vedän lahkeiden päälle.
 
Mulla kanssa henkkamaukalta äitiysfarkut ja hyvin toimii vaikka olenkin todella lyhyttä mallia. Ja pyöreyttäkin on vähän pohjalla. Lahkeita jouduin lyhentään mut muuten on hyvät ja kasvunvaraakin on eikä housut silti roiku päällä. Yleensä mun on tosi vaikea löytää sopivia ja hyvin istuvia housuja, joita edes viitsisi päällensä laittaa!


Jaa-a, huomenna taas neuvolaan ihmetteleen. Aamulla ensin lääkäri kun ei tuo alaselkä vielä tunnu pitävän elämästään... Kun nyt menis ohi ettei koko raskautta kestäisi....

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! [:)]
 
Onko kenelläkään sellaista vaivaa että janottaa ihan kamalasti ja ihan koko ajan? Miuta on nyt parin kolmen viikona janottanut lähes koko ajan, eikä se ole ollenkaan tyypillistä miulle. Eli onkohan joku raskausjuttu vai pitäiskö huolestua? Taidan käväistä kuitenkin varmuuden vuoksi lainaamassa äidiltäni verensokeri mittausvehkeet joksikin aikaa ja mittailen paastoarvoja...
 
Mulle iskee iltaisin tuo jano!! Välillä täytyy juoda kolmekin tuopillista vettä yhteen soittoon, ennen kuin on hyvä. Kiva sitten yöllä juosta vessassa [8|]
 
Kyllä mulla ainaki pitää töissä olla koko ajan vesipullo tassujen ulottuvilla. Ja kotona tulee iltaisin juotua useempi tuoppi vettä [:)]

Mulla on yhet henkkamaukan äippähousut ja tulossa farkut. Ekat jouduin lähettään takasin ku olivat liian tiukat, tilasin kokoa isommat et saas nähä miten ne istuu.

On kans ruvennut olemaan noita kipuja. Tosin tänään on oudosti sattunut alavatsaan ku on pitäny niin paljon kulkee paikasta toiseen nopeesti tääl töissä. Mut jospa se tästä. Onko muilla sellaisia kahden kolmen päivän päänsärkyjä, mihin ei panadol tunnu auttavan? Pitää neuvolasta kyl kysyä et mistä johtuu. Inhaa olla töissä ku pää on moukareita täynnä [&:]
 
Katt_i
mull on aikas useesti ollu päänsärkyä, mut oon sit ottanu panadoolia joskus useemmankin nappulan päivän mittaan, kunnes on helpottanu. neuvolassa sanoivat sen olevan ainut turvallinen särkylääke, jota voi aika huoletta käyttää. normisti vedän päivittäin migreenin estolääkitystä, joka pitää päänsäryn kurissa, mut nyt ku sitä ei voi käytää, nin on ollu pakko tyytyä panadooliin. jos ei nyt ihan kauheen kipee oo, niin yritän vaa kestää.. apua on ollu myös riittävästä levosta, vedestä, ja piimästä.
 
Mulla kanssa kahdet housut Henkkamaukalta ja hyvin istuvat. Jouduin tosin ostamaan kokoa isommat kuin mitä normaalisti käytän kun eivät menneet muuten tästä mun "synnyttäjälantiosta" läpi, varsinkaan kun oli sukkahousut alla. [;)] Jännitin sitte että mitenhän ne Elloksen pöksyt sopii kun ne tilasin normaalia kokoa... Mutta nepä sitten olivatkii ihan liian isot! [:-] Jätin kuitenkii palauttamatta kun kyllähän tässä koko ajan kasvetaan. [;)] Luulen että joulun jälkeen resori on jo kiree eikä tartte pelätä että tippuvat päältä. [;)]
 
EevaLiisa se vissiin kuuluu asiaan että janottaa. Ainakii mun neuvolan täti sano että nyt tarttee juoda enemmän ku normaalisti ja kaveri sano samaa että ihan koko ajan janottaa. [:)] Mä ihmettilin että miten niin janottaa kun mä joudun muistuttamaan itteäni että pitää juoda... sitte jostain luin että kaikkien elimistö ei jotenkaan tunnista janoa (varsinkaan raskausaikana) ja se saattaa tuntua nälkänä... [8|] No nyt mä kyllä allekirjoitan sen koska nykyisin aina jos nälättää (siis koko ajan) ni juon ensin lasin vettä ja vasta sen jälkeen syön jos nälkä jää. Yleensä ei jää eli ilmeisesti mun elimistö vaan huutaakin vettä mutta mä päätänkii syödä pari leipää... [;)] Kyllä mä syön kuitenkii ihan normaalisti mutta toi vesilasi auttaa myös tohon ummetukseen... [8|]
 
Kärsiikö muuten kukaan muu ummetuksesta? [&:] Mulla oli muutaman viikon ihan kamalaa kun tuntu muutenkii että maha räjähtää ja sitten vielä ummetus siihen päälle... [:'(] sainpahan aikaseksi vielä elämäni ensimmäiset peräpukamatkin! [:'(][:'(][:'(] Nyt tilanne onneks parempi kun muistaa juoda tarpeeks ja on noita ummetuslääkkeitäkin käytetty. [:)]
 
Hylene78 suosittelen aamuisin 5 minuutin selkäjumppaa! [:)] Mulla oli kanssa joskus 12-14 viikoilla selkä niin kipee ettei tienny miten päin olis ollu mutta sen jälkeen oon jokatoinen aamu tehny pienen selkäjumpan (hyväähuomenta-liikettä, kulmasoutua, vartalonkiertoja yms) eikä satu enää juuri koskaan. [:)] Ei vie aamusta kun 3-5minuuttia ja olo on huomattavasti parempi kun ei selkään särje koko aikaa. [:)]
 
miiuhoo Ellokselta sai tilattua ainakin kahta eri lahjepituutta mammahousuista. Mä tilasin ne lyhyemmät, tämmönen persjalkanen kun oon mutta musta nekin oli aika pitkät. [;)] Kannattaa ainakii kattoa kun sieltä saa heti tietää lahkeen pituuden. [:)]
 
No ny o mullakin äitiyshousut tai siis kahet, ohkaset ja varkut. Niin olivat kivantuntuset masulle että melkeen itku tuli, unohtu heti ekan kerran kokeilupainajainen. Ja nyt tiijän minkämallinen sen lisäosan kuuluu olla.

Eilen aamulla oli pitkästä aikaa herätys klo 5, kun oli tärkeetä menoo. Pomppasin ylös sängystä ja rupesin yhdellä jalalla heiluen laittamaan sukkaa jalkaan ja sillon vihlas masus niin ku paikat ois revenny ja ulvahdin ja kumarruin eteenpäin ja konkkasin vessaan, pötkähdin sinne kylmälle lattialle ku rupes pyörryttään ja oksettaan. Keittiös mies sit paheksuen sano että "kyllä sun pitäs lopettaa tuo pelleily, set oo enää nuori, laita sukat istuilteen jalkaan". Mua ois naurattanu sen vakava ilme, mut en uskaltanu ku vattaan sattu nii kovasti. Autolla ajo ei auttanu asiaa, ku piti polkimii käyttää ja jokainen alavatsan lihaksia liikuttava liike sattu. Kipee tuo vatta o vieläkin, mut jospa se oli jokin kohdun kasvurevähdys. Eilisen aikaan masu tuntu kasvavan ihan tajutonta vauhtii että tuli nuo uudet housut hyvään aikaan.

Ummetusta on ollu vaan kaks kertaa tän reilun neljän kk:n aikana, kestäny pari päivää ja tuskat ollu kamalat. Vesi maistuu vain sillon tällön, eilen jäi tuo syöminen vähemmälle niin illalla tuli juotuu vettä normaalia enemmän. Kai mäkin syömällä taidan korvata tuon juomisen.  
 
Huhtimammoilla on aivan ihania masukuvia. [:)] Meidänkin pitäis varmaan laittaa niitä tänne. Hauska seurailla miten erimallisia ja kokosia masut on eri odottajilla. Toisilla se maha tuntuu työntyvän eteenpäin jo varhaisessa vaiheessa, kun toisilla se pysyy aikas pienenä pitkään.[:D]
 
Heippa kaikille!
 
Autch autch autch. Lähdinpä sitten perjantaina oikein innolla keilaamaan Flamingoon oman duuniporukan kanssa.  Vaan kuinkas kävikään... [:(]
Jossain vaiheessa balttiarallaa toisella keilauskierroksella huomasin kipua alavatsassa. Mitään yksittäistä revähdystä ei ollut, totesin vaan yhtäkkiä toiselle naispuoliselle työkaverille (5. lapsen äiti) että alavatsaan koskee. Keilasin varovasti kierroksen loppuun ja lopetin sitten keilaamisen. Myöhemmin noustessani aina istumaan niin kipu oli melkoinen. Illalla kävin kerran tanssimassa ja se tuntui ihan hyvältä.
Lauantaina ja sunnuntaina mietin edelleen kipuja mutta en sitten soittanut mihinkään. Ajattelimme sen olevan noita lantiopohjan lihasten revähdyksiä ja että kaiken järjen mukaan vauvalla olisi kaikki ok.
Maanantaina töissä (tietokonetyöskentelyä) olin melkoisen tuskainen ja lähdinkin kotiin puolilta päivin.
Lääkäri totesikin sen olevan nimenomaan lantiopohjan lihasten revähtämistä ja kuulemma hyvinkin normaalia. Antoi 2 päivää saikkua. Nyt sitten ollaan töissä ja olo melkoisen paljon parempi. Perjantaina ja lauantaina oli semmoinen pelonsekainen tunne että onko vauvalla varmasti kaikki ok. Mut en sitten kuitenkaan halunnut "häiritä" kätilöitä sillä mitään muuta henkilökuntaa en olisi viikonloppuna saanutkaan kiinni. Maanantai aamuna laitoin heti sähköpostia omalle neuvolatädille (puhelinaika vasta 12-13) joka sitten soittikin heti minulle ja kehotti varaamaan ajan lääkäristä ja hankkimaan sen tukivyön.
 
Lääkäri sanoi että yleensä vaivat lähtee sillä millä tuleekin mutta kehoitti kuitenkin tässä tapauksessa välttämään keilaamista... [;)]
 
Taidan sitten tyytyä tuohon uintiin ainoana liikuntana jota voin harrastaa...
 
Maha tuntuu todella isolta, jopa tätinikin kommentoi sunnuntaina. Mietin josko sitä kävis katsomassa äippävaatteita henkalta ja maukalta... Housuja lähinnä kaipaan.
 
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
 
Takaisin
Top