Raskauden toinen kolmannes!!

Moikkelis kaikille!
 
Täällä kaikki hyvin. Maha kasvaa vauhdilla! Viikossa tullu kauhee (ihana) kumpu! [:)] jotain pieniä hipaisujakin tuntuu välillä. Ne pysähdyttää ja sit kun yrittää kuulostella tuntuisko vielä, niin ne loppuu. Mut aika ihana tunne [:)]
 
Ostin Henkkamaukalta pari viikkoa sitten yhdet äippäfarkut, mut ne venahti käytössä tooosi isoks. Mahan kohdalta ok, mut muuten roikkuu. Mama licious-merkiltä oon löytäny kahdet todella ihanat farkut. Istuu vähintää yhtä hyvin kuin norm.farkut ja näyttää hyvältä! Suosittelen lämpimästi. Ovat myös edullisemmat kuin henkkamaukan farkut...
 
Mua kans janottaa KOKO ajan. Välillä tuntuu et kuolee janoon ja siihen auttaa sitten litra vettä! Töihinkin oon joutunu hakeen 1,5 litran vissypulloja, et saan hörpittyä koko ajan. Illalla vaan on tosi kiva juoda litroittain vettä ja hypätä sit vessassa koko yö [8|] 
Mut muuten olo on aika loistava! Viime viikolla viel oksentelin, mut nyt on olo siis aivan loistava! Ihanaa!
Viime viikonloppuna ostettiin vauvalle ensimmäinen juttukin; lehmäbody!
 
Seuraava neuvola on ens viikolla. Sitä odotellessa ja mahaa kasvatellessa [:D] 
Ihanaa joulun odotusta kaikille! Voikaa hyvin!
 
 
Mulla kanssa tää maha on jo niin iso ettei sitä oikein enää piilotella... Varsinkii iltasin se oikein pömpöttää silleen ettei jää kyllä epäselväksi että raskaana ollaan. [;)] Pitäis kyllä ottaa kuva! [:)] Ainakin itestä tuntuu että jos sama viime viikkojen kasvuvauhti jatkuu ni mä oon keväällä oikea megavalas! [;)]
 
Meillä varmaan vanhempi koira jotenkii aistii että jotain outoa nyt on meneillään. [:)] Siitä on tullu tosi varovainen ja hoivaava, esim. alamäessä tulee aina mun taakse kulkemaan ilman käskyä ettei vaan kisko mua kumoon eikä se enää hypi mun syliin silleen että ilmat lähtee pihalle vaan mielummin tulee vaan lähelle istumaan ja nuolee mun varpaita tms. [;)] Eilen ku mies imuroi ja mä istuin olkkarin lattialla (tein varmaan jotain tosi tärkeetä [;)]) ni kun se tuli imurin kanssa heilumaan lähelle ni koira hyökkäs muristen sen imurin kimppuun. [8|] Ihmeteltiin että mikähän sille tuli ja komennettiin se hiljaseks. Mä siirryin siitä sohvalle pois imurin alta ja taas kun imuri lähesty ni se hyökkäs kiljuen ja muristen sen letkun kimppuun. Oli tosi outoa koska ei oo koskaan tehny tommosta ja kuitenkin jo aikuinen koira kyseessä. Todettiin sitte että se varmasti vaan puolustaa mua koska imuroida sai mistä mualta tahansa mutta se humiseva letku tartti vaan saada musta kauaksi. [;)] Tai sitten meillä vaan imuroidaan niin harvoin ettei 4-vuotias koira oo vielä tottunu siihen... [:D]
 
Juu, maha on kyllä hyvin tässä viimeisen viikon aikana pullahtanut pyöreäksi - ihanaa [:D] ostin lindexiltä aivan IHANAT mamma-sukkahousut, ja nepäs vasta oikein korostaa tuota masun muotoa entisestään! Oon pari päivää käyttänyt hametta töistä ja pysähtynyt oikein itsekin ihastelemaan mahaani *hih* voi tosiaan lämmöllä suositella noita sukkahousuja, varret on tukisukkaa (siis ihanan kestävät ja joustavat) ja masun kohdalla on erikseen tukevat leikkaukset, maksoi jotain 9€ pintaan [:)]
 
Rauha
Mä jo oikeen peljästyin ku aloin lukee tota sun tekstii. Koko ajan oli sellanen olo et sieltä tulee se, mitä ei haluis kuulla.. Mut ei se sit tullukkaan. [:)]
Onneks kaikki on hyvin ja kivut loppu. Kyllä ne taatusti pelotti. Mulla kun oli pari-kol viikkoo sit saman tyylisiä vikoja ja maha oli kipee koko viikonlopun. Siinä itkettiin sit yks jos toinenkin yö. Vaan hyvin oli kaikki ja sydän löi kiivaasti viikko sit neuvolassa, joten no hätä. Ne liitoskivut voi vaan olla niin tajuttoman kovat, et niitä säikähtää ihan tosissaan.

Onneks voit jo hyvin [:D] , oon hengessä mukana ja toivotaan et kaikilla menee hyvin raskaus ihan loppuun saakka.

Huomenna sit kamera käteen ja ottamaan masukuvia, ex vaa [;)]
 
Vauveli Jes, loppu hyvin, kaikki hyvin! Käveleminen edelleen "inhottavaa" mutta tunnen kyllä kivun tosiaan enemmän tuolla lihaksissa kuin missään kohdun seudulla.
Kunhan tästä vähän toivutaan vielä niin sit alkaa lantiopohjan lihasten vahvistaminen.
Pakko saada itseään kuntoon ennen synnytystä... Mulla on oikea jalkapöytä murtunut vuonna 2006 ja sitten sama oikea jalka murtunut nilkasta ja säärestä vuonna 2008 joten uinti ja kävely on ainoat liikuntamuodot joita voi ajatella. Nyt kun sitä keilaamistakaan ei enää voi...
 
Jaksamista kaikille!
 
EevaLiisa, mulla kans ihan järjetön jano joka tulee kausittain. Monesti etenkin illalla tuntuu että vois juoda saavillisen vettä yhteen soittoon. Välillä aika rassaavaa, jos vaikka sattuu olemaan esim. kaupassa, kun jano iskee [8|]. Ja sitä myöten kun kittaa vettä ku viimestä päivää, niin saa juosta vessasta sitten senkin edestä.. huoh.
 
Mulla alko noi nivuskivut joku aika sitte. Onko kellään alaselkä kipeytynyt?
Oma selkä oireilee kovin, öitä ei saa nukuttua ilman särkylääkettä. Välillä epäilin pissitulehdusta että se aiheuttas noi selkäkivut, mutta ei.. en ymmärrä, sattuu vaan niin hitosti melkeen koko ajan. Ootan vaan kauhulla kun massu tästä kasvaa enemmän, miten kivut sit muuttuu.. oisko kellään vinkkejä kipujen helpottamiseks?
 
Täällä suunnalla alaselkä on varsinkin iltaisin todella kipeä. Mutta johtuu kyllä varmasti osakseen että nivelet huonossa kunnossa jo vauvasta lähtien. Maha alkaa näkyä ja kunnolla ja työkaverit jotka eivät raskaudesta tienneet niin huomaavat sen jo. Kohta omasta vaatekaapista ei mahdu enää mitään päälle. Joten verkkarit ovat hyvä vaihtoehto =)
 
Öisin ei saa enää kunnolla nukuttua kun pikkunen möyrii tuolla mahassa. Sitä sitten aina heräilee muutaman kerran yöllä.
 
RiinuLiinu suosittelen sullekin sitä aamujumppaa. [;)] Mullakii oli joskus suunnilleen kuukaus sitte alaselkä julmetun kipeä enkä pystyny oikein istumaan pitkään kun särki ja kolotti. Liikkeessä ja maaten ei ollu niin tuskaisaa mutta välillä kyllä nukkuessakin vaivas. Mutta sitten kaivoin taas vanhat selkäjumppaohjeet esiin ja nyt teen melkein joka aamu 3-5 minuutin selkäjumpan eikä oo sattunu enää ollenkaan. [:)] Mä havahduin siihen ku mun lääkärikaveri kattelin mun tuskailuja kahvipöydässä ja totes että "onnellista loppuraskautta sulle vaan... Kannattaisko ehkä tehdä asialle jotain että pystyt edes vähän nauttimaan raskaudesta?". [;)] Aika tylyä mutta mulle ehkä tartteekii olla tyly jotta uskon. [;)] Nyt teen tosissaan tunnollisesti pikaisen selkäjumpan (hyväähuomenta liikettä, kulmasoutua, vartalonkiertoja, nyrkkeilyjä jne) ihan muutamilla toistoilla ja selkä on ollu ihan toisenlainen. [:)] En edes mitenkään hengästytä itteäni tai tee niin pitkään että väsyttäis vaan ainoastaan liikutan selkää ja keskivartaloa. [:)]

Mulla kanssa vauva on tällä viikolla taas liikkunu tosi paljon. [:)] Onneks kuitenkii on aktiivisimmillaan illalla ja kun meen nukkumaan ni tuntuu että sekin nukahtaa. [;)] Eilenkii yritin oikein töniä sitä että liikkuis vielä ku oon sängyssä mutta ei muuta ku pieni hipasu tyyliin että älä häiritse. [;)] Aikasemmin illalla piti semmosta potkunyrkkeilytuntia siellä ettei mitään rajaa. [;)]
 
Meillä ei kans suostuta jumpaamaan enää kun nukkuun mennään [:D] sohvalla istuessa illalla ja muutenkin iltapäivän aikana tuolla melskataan kuin viimeistä päivää, mutta ei koskaan "käskystä"*hih*
 
Moikka
Kiva kun teillä masut kasvaa [:D] Itte en oo vielä huomannu mitään, eikä muutkaan. Selällään jos sängyllä makaan, silloin tuntuu pieni kumpu, joka tosin vielä on navan alapuolella. Mutta ehkä tuo jossain vaiheessa pullahtaa esille paremmin. Omilla vaatteilla edelleen mennää, kattelin kyllä HenkkaMaukalta niiden tarjontaa, mutta en sitten jaksanu keskittyä [;)].

Olin viime viikon torstaina fysioterapiryhmässä, mikä oli tarkotettu ensi synnyttäjille. SIellä käytiin lantionpohjanlihas asioita läpi. Toinen kerta on synnytksen jälkeen. Olin vähän pettyny tuohon viimevikkoseen. Se kesti reilun tunnin ja suurin osa siitä ajasta käytiin kalvoja läpi. Lopuksi oli muutamia lyhyitä harjotuksia ja kotiin viemiseksi nippu monisteita...joita en tosin ole edes lukenut vielä.

Parin viikon päästä pitäis mennä sokerirasitustestiin...oon miettiny kuumeisesti, millä saan ajan kulumaan siellä. Aika paljon siinä on kuulemma odoteltavaa verikokeiden välissä. Täytyy ottaa joku jännä kirja mukaan. Onko kukaan teistä käyny sokerirasitustestissä jo? Millä saitte ajan kulumaan?

Mukavaa alkavaa viikonloppua [:D]
 
Mulle sanottiin et se sokerirasitustesti ois noin viikolla 26. Eli ei vielä pitkään aikaan..

Koitin ladata masukuvaa tänne, mut kuva oli liika iso. En tie miten sitä saa pienennettyä. Jos on vinkkejä niin kertokaa.

Outoo muuten miten sitä jaksaa nykyään taas valvoa tavalliseen tahtiin. Alkuraskaudesta oli niin väsyny jo yhdeksän pintaan, et tuli mentyä aikasten petiin. Nyt ei väsytä vielä ollenkaan. [:D] Muutenkin olo on ollu tosi tarmokas tällä viikolla. On tullu leivottua pariin otteeseen ja kämppä kiiltää. Ihanaa ku on taas vire päällänsä.

Vauva tuntuu voivan kans hyvin, kun potkii päivittäin tosi ahkeraan, [;)] mut vielä ei mies o tuntenu liikkeitä.[:(] Ehkä parin viikon päästä..

Hyvät viikonloput!
 
Mulle kans neuvolassa sanottiin, että testi ois hyvä tehä joskus 26 viikoilla. Mutta kun soitin terv.keskuksen labraan, ne sano, että ei sillä niin oo väliä millä viikoilla se tehään.
Täytyy toivoo, että ei tule mitään virheellisiä vastauksia.
 
Vauveli, kuvat saa pienennettyä jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Mulla oli vanhas tietokonees toiminto jolla sai sähköpostiin liitettävän kuvan pienennettyy jollain pikatoiminnolla. Tosin siitä ei taida nyt olla apua.

Mullekin tarjottiin sokerinrasitustestii. Mietin sitä pitkään ja päätin että en mene. Mua kauhistuttaa se paastoajan pituus. Isällä on diabetes ollu pari vuotta ja siksi muakin siihen testiin meinattiin, mut neuvolan täti ehdotti että voisin isäni sokerimittarilla mitata itseltäni tunnin arvon ruokailun jälkeen niin ei tarvi terveyskeskusmittaukseen mennä. Arvon tulis pysyy alle 7,8. 9h:n paastoarvo mulla oli 4,6 isänpäivän aikoihin.

Mä en oo oksentanu viikkoon ja kotiruoka maistuu ah niin hyvältä.
 
Viime yönä tuli kyllä ihan varmat potkusarjat tuolta masusta.
Kävin vessassa kolmen-neljän aikaan yöllä ja kun menin sänkyyn uudestaan, tuntui semmoinen ehkä 10 sarja, vierekkäin kahdessa kohdassa, kuin kummallakin jalalla vuorotellen monotteli. Vastaavia on tuntunut aiemminkin, mutta ei näin selviä. Sitten oli hetki hiljaista ja vielä pari sitten perään, ennen kuin aloin uudestaan nukkumaan. Voi vitsi [:D]
 
Juu, on se vaan hauskaa kun alkaa mieskin tuntemaan liikkeitä![:)] Juuri pari päivää sitten bongasi muutamat. Meillä kanssa käy vilkas liikehdintä välillä, onneksi on aika hyvin ajoittanut vauveli nuo aktiivivaiheet päiväs aikaan niin on saanut nukkua rauhassa.

Rakenne ultra on 10 päivä joulukuuta että sitä odotellessa!! Kivaa!

Esikoinen on 17kk ja niin tohkeissaan vauvoista. Rakastaa halia ja "hoitaa" kaverin parikuista vauvaa, sitten on oma nukke-vauva jota kannetaan joka paikkaan. Hauskaa taitaa tulla neidin kanssa kun saadaan ihan oikea oma vauva taloon, ainakin näyttäisi olevan kovasti innostusta ja kiinnostusta vauvaa hoitamaan. [:D]

Hyvää joulun odotusta kaikille ja toista adventtisunnuntaita!
 
Mä en oo viel huomannu mitään liikkeitä.. jospa ne tässä pian alkais tuntumaan. Neuvolassa asukki kyllä liiikku tosi paljo ku ei terkkari meinannu saaha sykettä kuunneltua [:D] Torstaina siis kävin neuvolassa, verenpainen oli tooosi alhanen ku oli vaan 96/56. Ei siis oo ihmekään jos meinaa välillä huipata ja olla kehno olo. Ja kuulemma toi matala paine saattaa myös aiheuttaa sitä väsymystä. Mut meillä on sukuvika toi matala verenpaine. Muuten oli kaikki hyvin. [:)] Paino oli taas tullu alaspäin, muttei kuulemma haittaa vielä ku oli tuota lähtöpainoa kummiski niin paljo. Sokerirasitus tehdään kuulemma viikolla 24, yäh.

Rakenneultraan varasin ajan samana päivänä, on 5.1 [:D] Ihana päästä taas näkemään massun sisälle..

Terkkari sano et saisin vielä ottaa buranaa niihin päänsärkyihin mut en taida. Sitten siitä parasetamolista on vielä vähemmän apua sillon viimisellä kolmanneksella. Täytyy vaan koittaa levätä se päänsärky pois.

Me käytiin ukon  kanssa perjantaina ostamassa vaunut. Vuoden 2003 emmaljungat, oli tosi hyvässä kunnossa. Olleet kahdella lapsella ja aina säilytetty sisätiloissa. Vietiin ne sitten mun siskolle säilytykseen kun ei meillä tähän kaksioon mahdu sisälle mitään ekstraa. Meitä siis asuu täl hetkel täs kaksiossa mä, mies, miehen nelivuotias poika ja meidän puol vuotias sesse. Onneksi meille tarjottiin nyt kunnalta kolmiota. Tänään pitäs mennä kurkistaan et miltä näyttää ja huomenna ilmottaa et otetaanko se [:)]
 
Mulla sokerirasitustesti viikolla 24 tai 23. kysyin että milloin se olis hyvä tehdä ja neuvolantäti sano kanssa ettei sillä niin väliä. Otin sen mielummin lomalla kun mulla on niin vaikeeta järjestää kesken päivän töistä useampaa tuntia vapaata. Varsinkii ku just pyysin ultran takia vapaata ni ei viittis sitte heti perään taas toista vapaata ruinata. [:)] Ja kun mä meen heti aamusta ni siellä menee kuulemma 2 tuntia ja vartti karkeasti arvioiden eli enköhän mä sen ajan saa tapettua vaikka lehtiä lukien. [:)]
 
Vauveli ainakii tuolla osoitteessa  http://www.shrinkpictures.com/ saa pienennettyä kuvia. [:)] Mä kanssa oon pienentäny aikasemmin vaan photoshopilla jota meijän koneelta ei valitettavasti löydy ni jouduin pyytämään mieheltä apua tuohon hommaan. Vielä kun saisin mun pötsin kuvattua ni pääsisin itekii esittelemään komeutta muille. [;)]
 
Nonii, kokeillaan josko nyt saatais masukuva tänne :) Löyty se Photoshoppi sit meidänkin koneelta. En o vaa käyttäny, mut mies opasti. Elikkä tää on otettu edellispäivänä. Vähän varjoa muodostuu taakse.. [;)] ja aika turvoksissa kyllä iltakuvassa :)
 
Onko muilla ollut rusehtavaa valkovuotoa? Terkkarilta tästä paniikissa kysyin reilu viikko sitten, mutta on kuulemma suht normaalia eikä syytä huoleen, nyt taas sama homma ja runsaampana ja jännittää niin pirusti... Dobblerilla olen kuunnellu pientä ja kovasti pumppu jyskyttää. Silti hermostaa...
 
Takaisin
Top