Raskauden toinen kolmannes!!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Otan varaslähdön ja tuun tänne :). Koska tää pahoinvointi ja oksentaminen loppuuu....?? Pelkään aina koulussa laattaavani ruokalan lattialle, jos en vessaan ehdi. Siellä sentään on matkaa sinne vessaan, toisin kun täällä kotona, missä en siltikään ehtiny viimeksi vessaan asti. Kiva sitten korjailla oksennuksia lattialta :(.

Eka ultra takana, niskaturvotus oli 1,2 mm, eli normaali. Siellä se pötkylä liikuskeli <3.
 
Mulla nyt varmaankin mielikuvitus laukkaa ja kovaa, kun kuvittelin eilen illalla tunteneeni jotain hassua kutittelua masun seudulta...todennäköisimmin oli ihan ilmakupla, mutta tuntui niin omituiselta ja hentoiselta kutittelulta tuo. Pöh, ei kai tuo nyt oikeasti mitenkään ole mahdollista, varsinkaan ensimmäisen kanssa?!
 
Moikka kaikille.
 
Tirri voiskohan se olla... joku kuvaili "oireita" tuollaiseksi. siis kun tuntee lapsen ekan kerran... olen kuullut mainintoja kuten ilmakupla tai ihan kuin perhonen liitelisi vatsassa...
 
Sain eilen sikainfluenssa rokotteen ja käsi on nyt arka.
 
Muuten menee hyvin. Väsyttää vaan edelleen... ja välillä iltaisin edelleen paha olo.
 
Mennään tänään katsomaan äidin kanssa serkkua joka sai tytön n kk sitten... On niin söpö...
 
Mitään tavaroita en ole hankkinut mutta kuulin että työkaverilta saan hoitopöydän. Meidänhän pitäisi myydä kaksi asuntoa pois ja hankkia yhteinen isompi joten siksi ei viitsi vielä hankkia mitään. Kun muutto edessä kuitenkin... Veikkaan että tiukille menee... :)
 
Pomolle kerroin melkein heti kun oireet väsymys ja pahaolo 24/7 olivat pahimmillaan. Halusin että ymmärtää mistä johtuu. Lisäksi välit pomoon on todella hyvät etten epäröinyt hetkeäkään kertoa asiaa...
 
 
 
Me hommattiin jo pari vuotta sitten farmarimallin auto. Osas myyjä niin hyvin sillon perustella et no jos nyt ostatte tämän niin ei sitten tarvitse heti olla vaihtamassa autoa kun tulee lapsia ja vaikka koiria


Just heinäkuun lopussa vaihdettiin meidän valtava v70 Volvo pois, pieneen, kolmioviseen BMW 316 compact-malliin. Rupesi valitettavasti olemaan Volvon päivät luetut ja olis tullut kalliimmaksi laittaa se kokonaan kuntoon, kuin vaihtaa autoa ja koska kiire oli "hukata Volvo", ei hirveesti ehditty markkinoita katsastella. Tässä vaiheessa pikkusen mietityttää tuon auton riittävyys... No, se on asennekysymys. Meillä oli kotona 6-henkinen perhe ja ajeltiin koko kotona-asumisaikani kolmiovisilla pikku-Corolloilla [:D]

Meillä oli nyt eka ("virallinen") ultra tänään ja siellä se pikkuinen touhusi. Huitoi ja pomppi [:D] Laskettu aika siirtyi yhdellä päivällä 20. päivästä 21. päivään.
 
Lme, eiköhän se jo kohta lopu. [:)] Mulla ei oo ollu pahoinvointia enää kymppiviikon jälkeen oikeestaan ollenkaan mutta toisilla se jatkuu pidempään. Tässä vaiheessa tuntuis melkee jo kivalta ku olis välillä huono-olo kun raskautta ei huomaa oikein mitenkään kun liikkeet ei vielä tunnu ja oireita ei enää ole. [>:]
 
Paitsi tietysti tää jatkuva itkeminen! [8|] Musta on tullu ihan kauhee pillittäjä nykyisin. Eilen oli kokouksessa ja kun TOISEN kerran tunnin aikana vedin hirveet itkuraivarit ja nyyhkin nenäliinaan ni PJ kysy varovaisesti että "anteeks kun utelen mutta ootkohan sä mahdollisesti raskaana?" [:D] Joo, ei oo ihan mun tapaista... [;)] Telkkaria en uskalla edes avata kun ihan kaikki itkettää, joko hyvästä (jos nään vauvan tai koiranpennun tai rakastuneen parin tai minkä vaan, vaikka kattilan joka näyttää söpöltä) tai sitten rupee suututtamaan typerät ihmiset jotka ei tajuu mitään tai jotka puhuu väärin tai on vaan muuten ärsyttäviä ja taas on itkun paikka. Ja tietysti kaikki johon liittyy yhtään surua tai draamaa niin itkettää myös. Tänää neuvolassa se täti kysy alkuun että mikä on ollu vointi ja mä vaan totesin että "vointi on ihan hyvä kunhan näitten hormoonien kanssa oppis elämään" ja purskahdin itkemään. Tilanne oli niin huvittava jo munkin mielestä että rupesin saman tien nauramaan ja kun hihittelin sille kaikkia raskausajan tyhmyyksiä mitä oon touhunnu ja miten nää mielialat heittelee ni hetken päästä naurettiin molemmat ihan kippurassa. [:D]
 
Tirri kyllä ne voi ihan hyvin olla liikkeitä! [:)] Monet ensisynnyttäjät "tuntee" liikkeet vasta viikolla 20 sen takia että ne TUNNISTAA ne liikkeiksi vasta sitten. Kyllä multakii tänään se täti kysy että tunnenko ne liikkeet kun se noin tomerasti potkii (kuunneltiin siis sydänääniä sen potkunyrkkeilyn läpi) mut en mä vielä mitään tunne. [:-] Toivottavasti kuitenkin pian! [:)]
 
Nyt on saparorokote otettu. Käsi on tosi kipeänä ja nyt illan aikana nousi lämpö...ei sitten tarvinnut mennä yöksi töihin. Kaikesta huolimatta ihan hyvillä mielin olen siitä edelleen.
 
Sydänäänetkin kuultiin tänään ekaa kertaa. Syke normaali ja kova aamutreeni oli selkeesti menossa [:D]
 
Lme: Kävin tossa koirien kanssa ulkona yks aamu ilman mitään aamupalaa(paha virhe) ja oksensin kolme kertaa ulos -.- Kaikki naapurit varmaan kattonu että mikä juoppo tossakin menee =/ Vaikka olihan mulla kaks koiraakin siinä katselemassa kun mamma oksentaa xD
 
Yksi kaveri sanoi että pahaolo hänellä kesti viikolle 18 asti =/ Pelolla odotan kauan sitä saa oksentaa täällä sit.
 
Tirri: Mun pomo on tienny alusta asti kun keväällä olin viikon poissa lääkkellisen keskeyttämisen takia niin pitänyt mulle peukkuja niin pitihän se kertoa :P Tosin oli myös selän takia pari päivää poissa töistä niin sanoin että en voi lääkettäkään ottaa, niin hän ymmärsi kyllä :) Olen myös aika fyysisesti raskaalla alalla(hoitopuolella) että parempi kertoa kevään jälkeen että ei liikaa yritä rehkiä yksin vaan pyytää kaveria. Tainnut koko osasto melkein tietää ja pitänyt peukkuja xD
Mitä turhia sitä salailemaan noin ihania uutisia, mulla ainkin niin ihanat työkaverit kun vaan olla ja osaa (siis suurin osa :P)
 
Nöfnöf rokotetta jonotin 3 tuntia tänää ja nyt käsi vähän kipeä mutta ei mitään muuta vielä ilmaantunut ja töissä olen :) Olis varmaan tullut jo jos jotain olis ollu tullakseen.
 
 
 
Mun esimies on 10km päässä toisessa kaupungissa, eikä olla päivittäisessä työnteossa mitenkään tekemisissä - hän johtava lääkäri, minä puheterapeutti [:)] kyllä iso osa ihmisistä joiden kanssa työskentelen tietää asiasta jo, eipä tätä mahaa mihinkään enää piilota *hih* kun täytettä on omastakin takaa niin masu on kylä pullahtanut esiin jo oikein mukavasti! Ja pienessä kylässä tieto varmasti leviääkin nopeasti [:D] 
 
Hei taas pitkästä aikaa =)
En oo vielä käyny ostamassa mammavaatteita, ei nykyiset vielä kiristä oikeetaan.
Mä oon miettiny tota sika piikin ottamista..moni sitä suosittelee, mutta moni joka on sen käyny ottamassa on tullu tosi kipeeks. Ei nyt jaksais mitään sairastelua.

Meillä ois ens viikolla lääkäri ja toka neuvola.
Väsymys ei meinaa hellitää, ei sitten millään. Jos tulis lunta enemmän maahan, voi olla että piristyis hiukan.

Me ei olla mitään suuria hankitoja tehty vielä, mutta muutamia vaatteita piti ostaa valmiiks. En malttanu hillitä itteeni. Lähinnä siinä on bodyja.
Ollaan me vaubuja selailtu yhestä esitteestä, pitäis mennä kauppaan niitä kattelemaan ja kokeilemaan.
 
tirri: kyllä mä uskon et sä ihan oikeesti oot tuntenu vauvan liikehdintää siellä masussa.. [;)] viikolla 15 neuvolan raskauskirjassa lukee, et: jotkut tuntevat jo nämä höyhenenkevyet liikkeet, mutta useimmat eivät tule tuntemaan niitä vielä muutamaan viikkoon.

kyl must ainakin tuntuu et just sellasta kuplamaista tunnetta on ollu joinakin päivinä, ei nyt ihan jokaisena päivänä mut melkein.. ihanalta se tuntuu. yhdessä aiemmassa raskaudessani, joka meni kesken viikolla 17 aloin tuntea ihan päivittäin liikehdintää, just jotain 14-15 viikon kieppeillä. tytöstä en varmaan ihan niin aikasin vielä tuntenu (12v sitten), ku oli eka raskaus, enkä tiennyt mitä odottaa..

oli kiva kuulla ettei mitään suurempia oireita o kellekkään tullu sika-rokotuksestakaan. vähän käsi arkana ja jollekin lämpöä, mut onneks ei mitään vakavampaa.[:)]

oikeen hyvää viikonloppua kaikille.
meille tulee ruokavieraita tänään ja aattelin tehdä perinteisesti perunamuusia ison kattilallisen ja paistaa ison vuokan lihapullia. lisukkeena ruskeeta sipulikastiketta ja fetasalaattia. jälkkärin aattelin hoitaa helposti tällä kertaa ja ostin frödingen suklaamousse-kakun, joka on nyt sulaamassa (kestää 6 tuntia). pääsen vähän helpommalla ja on ainakin hyvää. [:D]
 
Onko kukaan kuullut että olis vatsa mennyt sekaisin tuosta rokotteesta? Mulla on ollut tosi huono olo (huonompi kuin alkuraskaudesta) siitä asti kun sen sain ja tänään jouduin lähteä oksentamaan suoraan aamiaispöydästä. En ole kertaakaan aiemmin joutunut oksentamaan vaikka pahoinvointia olikin alkuun...
 
vauveli: oon kyllä miettinyt itsekin että jos se kuitenkin olisi liikettä tuolta masusta mitä oon tuntenut [;)] tuntuu aina samassa paikassa ja samaan aikaan päivästä. En oo miehelle mitään sanonut kun kuitenkin aattelisi että "eihän se nyt vielä" [:D] neuvolassakaan en tänään viitsinyt siitä mainita kun niin vakuutteli että on sit ihan normaalia ettei niitä tunne vielä muutamaan viikkoon! Tuntuu tosi hassulta, eilenkin ajelin autoa kun rupesi taas tuntumaan hassuja kutitteluja, oli hieman vaikeuksia keskittyä ajamiseen kun yritti kuulostella että liikutaanko siellä nyt vai pierettääkö vain [:D]
 
Aamulla kuunneltiin sydänääniä neuvolan tädin kanssa, siellähän tuo jumpsutti hyvää kyytiä [:)] kaikki on mennyt kyllä niin hienosti, ainoastaan masun ja rintojen kasvamisesta oikeastaan tietää olevansa raskaana [:D] ihanaa viikon alkua kaikille masuille!!
 
Tällä viikolla on alkanut seisomaan noustessa tuntu kummaa painetta alavatsassa. Tuntuu kuin joku repisi sisuskalujani vimmalla alaspäin...istualtaan ei tunnut mutta heti kun nousee seisomaan. Ei siis kipuile mutta kummalliselta tuntuu no, kyllä minä tiedä kuka siellä kiskoo *hih* kiskokoon vain, jos se olemista helpottaa, tylsäähän tuolla varmaan on yksin pimeässä


kerroit viime viikolla tollasesta kummallisesta paineen tunteesta alavatsalla. ja mulla on nyt ollu perjantaista asti sellasta.. pe-la välisen yön olin ihan hermoraunio ku must se oikeen särki se vatta. lauantaina en sit uskaltanu tehdä juur mitään, mut sit jo eilen illalla alko helpottaan. itekin oon ny miettiny et onks se normaalia kohdun kasvua, ku se voi kuulemma tuntua aika kovaltakin kivulta ja oikeen vihlasta väliin, vai onko syyä huoleen..

mieliala heilahdellu viikonloppuna ku kaikkeist kamalimmat ajatukset tietty tullu mieleen ja näin untakin että vuosin oikeen kunnolla ja sen tietää mitä siitä seurais. heräsin aamulla kauhuissani ja menin vessaan, mut kaikki oli ihan hyvin. se ol pelkkää unta, onneks [&:].

ehkä se painontunne kuuluu asiaan ku tosiaan kroppa muuttuu ja kasvaa. vessassakin saa ravata tämän tästä ja silti ei saa ku olemattoman lirun aikaseks vaiks on mukamas kauhee hätä. mut toi mahan arkuus ja kipuilu vähän huolestuttanu. onks teil muil ollu tollasii oireita???
 
tirri
kiva et oot alkanu tuntea niitä liikkeitä oikeen kunnolla.. kateeks melkeinpä käy [;)]. mull oli jonkun kerran viime viikolla sellasta kuplivaa tunnetta, mut ei nyt sit taas viikonloppuna ollenkaan. innolla odottelen mitä seuraava viikko tuo tullessaan, josko ne alkais selkeemmin tuntuu, nyt kun vauva alkaa saada enempi painoa, niin tuntuukin varmaan herkemmin.

mimmu86
sä kyselit huonovointisuudesta piikin jälkiseurauksena.. en o kyl ite huomannu ainakaan mitään poikkeavaa. mull on pääsääntösesti helpottanu aamuoksentelut ja iltapahoinvointi jo muutama viikko sitten, mut aina silloin tällöin vielä heikottaa. tänäänkin kyökein aamulla ennen aamiaista, mut tyhjällä mahalla nyt ei paljoo voinu oksennella..[;)]
 
Vauveli kyllä mullakii on ollu painontunnetta tuolla alhaalla ja maha on kipuillu edelleen. Välillä oli semmonen olo pitkää kun olis kakka tulossa mutta väärästä aukosta. [;)] Totesin vaan että ilmeisesti kohtu kasvaa nyt siihen suuntaan. [;)] Ilmeisesti kuitenkii vaarattomia juttuja kun aina on ollu kaikki kipuilujen jälkeen neuvolassa kohdallaan. [:)] Ja jos aattelee niin että nielasis ilmapallon mitä sitten alettais tuolla sisuksissa täyttää niin varmasti sattuis ja nipistelis vähän joka suuntaan kun se pallo siellä tilaa itselleen raivais. [;)]
 
Mimmu86 en oo kanssa kuullu että rokotteesta olis menny vatta kellään sekasin. Mut mullakii on aina hetkittäin ollu tosi huono olo nykyisin vaikka varsinainen pahoinvointi jäi pois jo viikolla 9. Nyt vasta viikon 12 jälkeen tulee tosi voimakkaita pahoinvointikohtauksia mutta harvoin. Esim. tupakanhaju on semmonen mikä meinaa saada laatan lentämään samantien. [:'(] Yritin viikonloppuna siivota terassia ja siellä oli miehen tuhkakuppi. Ei tarvinu mennä edes kauheen lähelle kun ryntäsin jo vessaan yökkimään. Mut onneks kuitenkii vaan tommosia hetkittäisiä kohtauksia ja se tauoton kuvotus on ohi. [:)]
 
Heipä hei!

Mul on kans ollu nyt parina päivänä ihme kipuilua alavatsas, luulin et johtuu ummetuksesta tai sitten on jotai häikkää..mut ei se sit kuitenkan tunnu niin pahalta et olis ihan kovin kipeä. Sellasia kovempia vihlaisuja ikäänkuin. No jaa, olipa hyvä selvitys...! [:D] mut kuitenkin siis taitavat ihan kuulua asiaan. Kysyn kuitenkin huomenna kun on aika neuvolalääkärille.

Meillä on nyt sitten kerrottu tuleville isovanhemmille. Olivat kyl vissii jo vähän uumoilleetkin et jotai tällast vois olla ilmas. Äitiysvaatteisiinkin oli pakko siirtyä housujen puolesta kun ei enää ne viimeisetkään tuntuneet järin mukavilta päällä. Ostin sitten samaan syssyyn alusvaatteetkin mamma-mallistosta..kyl oli miehel naurus pidättelemist ku esittelin niit! [;)]

Kaikille hyvää alkanutta viikkoa ja iloista odotusta! [:D]
 
No niin, kaikki on ihan ok masussa [:D], mutta tämän kuun loppuun saikkua iskias-vaivasta... Meinas lähteä jalat alta kun tuntu et joku iskis puukolla alaselkään. [:@] Toivottavasti menee ohi ettei jää koko raskauden vaivaksi... [&o]
 
no toi oli helpottavaa kuulla että, ansku81 ja hylene78, teil on kans ollu alavattan kipuiluja ja painon tunnetta. sitä tietty heti pelkää pahimpaa mahollista, mut ei siis kait syytä huoleen. edellisistä raskauksista on vaan nii paljon aikaa, ettei enää muista millasta se oli. joku sellanen ruusunen kuvitelma ollu vaan päässä, et kaikki on niin ihanaa ja mitään oireita ei o, muuta kun aluks muutaman viikon pahoinvointi.

no, toivotaan et kaikki menee hyvin. neuvolaan on vielä reilu kaks viikkoa aikaa. tarvii siellä vielä kertoa oireista ja kysellä onko kaikki ok. mut jos nyt hyvin menee siihen asti, ni yritän olla panikoimatta. ainahan sinne tietty voi soittaa jos nyt iha kauheest alkaa huolestuttamaan. [:)]

koitetaan ottaa ilo irti raskaudesta. mukavia hetkiä teille muille kans vauvamasujenne kanssa. toivottavasti kaikki alkaa pian tuntea niitä ihania liikkeitä.. [;)]
 
Mulla on nyt pahoinvointi jotakuinki loppunut, mutta nälkä senkuin jatkuu [:)] Nyt on myös alkanut olemaan sellainen olo, kuin olisi koko ajan ähky olo, eli niin sellainen turvonnut olo tuolla mahassa - vaikka oikeasti maha kurnii. On aika ikävä olotila kun pitää ähistä tuon ähkyn olon takia...
Anoppilassa eilen käydessämme huomasin peilistä, että kyllä se muuten jo näkyy tuo vatsa. Varsinkin kun piti ottaa lyhythihaiselle, kun siellä oli niin lämmin ja paita on mallia "makkarankuori" [:D] Äitiysfarkutkin olleet jo viikon käytössä - aaaah... miellyttävää[;)]

Nyt mua on oikeesti alkanut huolestuttaa, miten kerron töissä pomolle. En liiemmin pidä esimiehestäni (naisestani) ja hän on jotenkin äkäisen oloinen. Todennäköisesti tämä huomio ei edes pidä paikkaansa. Menenkö vain esimieheni koppiin, vedän oven kiinni ja tölväsen että olen raskaana. Musta se ylipäätään on niin yksityisen kuuloinen asia, että senkin takia ärsyttää mennä siitä pomolle ilmoittelemaan kun en muutenkaan hänelle mitään itsestäni haluaisi ilmoitella.
 
Miiuhoo: ei kai sitä noin aikasessa vaiheessa tarvi ilmoittaa, jos ei vaikuta vielä työntekoon tms muuta syytä :). Kyllä se varmaan alkaa näkyä jossain vaiheessa ;).

Siirryin ittekki tänään mammahousuihin, ko kaapissa kummasti kutistuneet melkein kaikki pöksyt [8|]
 
Takaisin
Top