Raskauden aiheuttamat vaivat

Mä kanssa rusketun näköjään nyt vielä normaaliakin nopeemmin :) Muhun on aina aurinko tarttunut tosi hyvin ja nyt näyttäis vaan lisääntyvän. Tosin huomasin myös että noita maksaläiskiä, onneksi ainakin vielä pieniä, on ilmestynyt kasvoihin joten pitää ostaa jotain kunnon kertoimella olevaa rasvaa kasvoihin.
Mulla todettiin myös viime perjantaina raskauden aiheuttama rannekanavaoireyhtymä ja lääkäri kirjotti saikkua viimesiksi työviikoiksi. Ei kuulema mun työ, istumista ja koneen näpyttelyä, oikein ole hyvä tähän vaivaan joten nyt sit harjotellaan kotona olemista.
 
jigglypuff: noi hiton pukamat on kyllä inhottavia.. Mulla autto kauheesti ihan se että alko syömään enemmän hedelmiä ja kuituja, alku maha toimii paremmin niillä.. Välillä ne pukamat edelleen vaivaa ja auta armias kun ne haavautuu.. aivan kamalaa. Toivottavasti saat niihin jotain voidetta tai mahan paremmalla toiminnalla ne pois..

Oottekos te mammat huomannu sellasta inhaa ongelmaa kun muisti/keskittyminen? ta lähinnä niiden puute. Mulla ainakin muisti pätkii aivan hulluna ja tulee huomattavasti enemmän nykyään esim. kirjotusvirheitä kun ennen. Ja välillä tulee puhuttuakin ihan läpiä päähänsä ja miettii kovasti et mistähän mä edes mahdoin puhua :D Välillä nää kaikki aiheuttaa hauskoja tilanteita mutta välillä vaan hävettää omat toilailut.. ja muita ärsyttää kun kerron viidettä kertaa samoja juttuja kun oon ehtiny jo unohtaa et oon samanjutun jo joskus kyseiselle ihmiselle kertonu..
 
miiima: Mulla on ainaski ton muistamattomuuden sekä välillä ja huomaa että höpöttelee niitä näitä ja kaikki vaan kattoo että mitä ihmettä sä nainen höpötät :D
noo mutta kai se on ihan normaalia raskaus aikana kun ittellä ainaskin ajatukset karkaa vähän väliä pikkuseen :)

Noista raskausajan vaivoista niitä on vaikka mitä mutta päällisin mikä mun mieltä painaa niin on yksinäisyys vaikka mulla on maailman ihanin ja ymmärtäväisin mies niin musta kuitenkin tuntuu että oon koko ajan yksin kun kukään ystävistä ei käy ja mies on töissä ja opiskelee samalla :( Ja mä siis jäin töistäkin pois jo 4 viikkoa sitten kun ei pystynyt enään siellä olemaan niin ei ole enään semmostakaan sosiaalista elämää..
Höpöttelen siis päivät pitkät koiran kanssa :)) ja jotenkin ainakin nyt ruvennut tuntumaan että oon herkästi itkusempi kun koskaan ennen ja luulenkin että mulla on odotusajan masennus:/ Se on vaan helpompi käydä täällä avautumassa kun muualla vaikka ymmärtäviä ihmisiä ehkä löytyisinki läheltä mutta mutta..  Noo ainoa plussa on se että enään muutama hassu viikko niin rupee arjet kulumaan nopeammin vauvan kanssa, sitä siis odotellessa c:))
 
Mauno1, paitsi sitten on tietty se synnytyksenjälkeinen masennus odottelemassa nurkan takana ;) No ei, toivotaan tosissaan ettei kukaan meistä sitä joudu kokemaan - osaa kuulemma olla aivan kauheeta, kun ei mistään oikein pysty iloitsemaan eikä nauttimaan, edes siitä pienestä odotetusta ihmisestä. :(

Onkos täällä kukaan aiemmin lapsen saaneista kärsinyt tästä babybluesista muuten?
 
miiima, nokun sehän tässä niin hölmöä onkin, että mulla ei oo ollut mitään ongelmia mahan toimivuuden kanssa, päinvastoin :-/ joten ei niiltä osin ei paljon auta. Onneks nyt alkaa pikku hiljaa tuntumaan paremmalta, ilmeisesti tuo apteekin rasva sitten jotenkin auttaa. Tosin ei tuo pukama mitenkään pienentynyt ole, mutta eipähän ihan koko aikaa enää särje. Ehkä tämä tästä.
Pari päivää oli kyllä semmonen olo, että en olis voinut kuvitellakaan ponnistavani tätä ipanaa pihalle alakautta, kun oli perse niin tulessa koko ajan. Ikäväähän tässä on myös se, että kun kerran tommonen pukama on tullut, niin se ilmeisesti uusiutuu aika helposti ja varsinkin sitten synnytyksessä voipi tulla noita lisää. Jepujee, synnytyksen jälkeistä aikaa odotellessa... :-/
 
Jigglypuff: Mulla ilmesty pukamia jo muutama kuukaus sitten eikä mullakaan mahan toimivuuden kanssa mitään ongelmia. Ne rauhottu aika nopeesti, ettei oo haavoilla tai arkoja, mutta ei ne oo mihinkään hävinny! Rupee tuntumaan siltä, että mahtaako ne mihinkään hävitäkään.. =/ Vaikka ne ei mitenkään vaivaakaan ni ei ne nyt kivojakaan oo tollaset ylimääräset jutut..
 
kai noita voipi iskeä ihan mistä syystä vaan.. Mulla tulee ihan selkeesti ummetuksen yhteydessä niitä.. Luulin kyllä että ummetus olis suurin syy pukamien syntyyn  mutta olin vissiin väärässä :) Mulla on välillä vatsa niin kova ja kauheeta ummetusta että sillon ne pukamat helposti haavautuu.. se ei oo yhtään mukavaa.. Nyt niitä ei onneks oo hetkeen ollu ja siitä oon kyl onnellinen.

yläselkä/hartiat vaivaa nyt kamalasti.. tai no, kokoajan ne on vaivannu mutta nyt menny jo tosi inhaks toi kipu.. Toivottavasti huomenna pääsis saunaan kaverin kanssa jos se vähän helpottas
 
Mulla on alaselkä ollut aika huonona niinkuin on ihan normaalitilassakin. Nyt kun normiharrastukset (Ratsastus) joka normaalisti on pitänyt selän kunnossa, on tauolla niin heti tulee ongelmia. Ostin eilen sellasen tukivyön ja ainakin tämä eka päivä on tuntunut paljon paremmalta. Toivottavasti auttaa ihan pysyvästikin. Onko kellään mitään hyvä alaselkä jumppaliikkeitä? Issias hermo vaivailee ja pakaroita en pysty venyttämään enää missään asennossa kun masu on edessä emoticon
 
Hipsuli82 ; Tätä liikettä on tajuttoman vaikea selittää ,mutta koitan :D

Mene kyykkyyn, siirrä oikea jalkasi suorana taaksepäin ja vasenjalka koukkuun ( kaada jalka osoittamaan ulospäin.) Paina kehosi vasenta jalkaa vasten (ulkoreittä lattiaa kohden) niin paljon että venytys alkaa tuntumaan. Toista liike toisellakin jalalla,pidä painosi jalanpäällä koko liikkeen ajan n.2min. ja toista molemmille puolille samaa liikettä max 5kertaa. Tähän liikkeeseen masu ei tule tielle koska masu on jalkojen välissä :) 

Saitko mitn selkoa emoticon

Tuo auttaa ainakin juuri issias oireisiin ja alaselän venytykseen.
 
TÄnne voisin kirjoittaa kilometritolkulla  listaa . .  . 
1) Närästys !  voi jumal**** !!  Tää vaan pahenee loppua kohti. . 
Rennie on yhtä tyhjän kanssa.  Täytyy ottaa nyt neuvolassa keskiviikkona puheeksi. 
Yölläkin herään abaut 35 kertaa siihen kun närästää niin lujaa, että 
tekee mieli itkeä; kun polttaa niiin lujaa. . . 
Enteilisikö tämä näin paha närästys peikkotyttöä? <3
Esikoisen aikana mua närästi kans ja tukkaa oli hälläkin; mutta ei näin pahasti !

2) En muista yhtään mitään ja kadotan kaiken. 
3) Tää on vähän erikoinen, mutta mua on ruvennu jännittämään ihan kaikki! Siis
tää on ihan kummallista. . .  Neuvolassakin verenpaineet huitelee pilvissä kun jännitän !  Vaikka kaikki on tuttua juttua sielä, neuvolatäti ihana ym, mutta mä vaan jännitän. . . 
vessassakin saa rampata ennen neuvolaa  100 kertaa kun jännitän niin lujaaa. :D En tiedä miksi ja miten tämän sais pois. . .   Tätä on kestäny nyt joku pari kk.
Lisäksi jännitän kauheesti auton kyydissä olo; varsinkin mutkaisella tiellä, jännitän kun mennään johonkin kylään ym :D Raskaus tekee siis ihan pimeeeksi !

4) Kipuja kipujen perään ! Vauva kun on kiinnittynyt ja valahtanut jo alas, niin leidin pää painaa sinne itseensä ja käveleminen sattuu !

5) Nämä vauvan "ihanat" liikkeet. Sattuu; kun toinen punkaa itteensä  mun nahkani läpi.  Mutta täytyy olla iloinen kun toinen liikkuu. 

Tätä listaa kun voisin jatkaa loputtomiiin; mutta nämä ehkä ne ärsyttävimmät vaivat. 
 
En nyt tiedä onko ihan raskauden aiheuttamia nää, osittain kyllä.
Kävin tänään sillä mun venäläisellä tk-lääkärillä, sain ajan ultraukseen jalan patin takia - hyvä! Kiltti hoitsu vielä änkes mut jonon ohi rakoseen niin, että pääsen sinne ennen synnytystä. Muuten oisi mennyt elokuulle saakka ajat.

No keuhkojen rohina/yskä: lekuri veikkas että mulla on lievä keuhkoputkentulehdus ja oli jo kirjoittamassa antibiootteja kun varmistin sitten, että käyhän se myös raskaana oleville. Ai, oletko raskaana? ...se sanoi. Siis oikeesti...8 kuukausi ja maha EI ole pieni, että tuota... Missähän sen silmät oli. Eiku joo, oon vaan pikkusen tälleen lihonut. :P  No en sit saanut antibiootteja kun se ei kuumeisesta selailusta huolimatta löytänyt sopivaa antibioottia. Rohistaan ja pihistään sitten!

Tosin maha varmaan myös painaa keuhkoja, että sekin pahentaa...no, ehkä tää ei ole niin vaarallista. Hoitajakin oli kyllä vähän huolestuneen näköinen, sanoi, että kyllä synnytykseen pitäisi olla hyvässä kunnossa kaikin puolin, eikä mitään tämmösiä vaivoja. :(  Pitänee jutella vielä neuvolassakin.
 
Auuuh...aamuisin sormet on niin kipeät ja sormenpäät tunnottomat, ettei meinaa käsi mennä edes koukkuun..siis sormet. Varsinkin oikea käsi on pahana :(  Ja vielä kun parvessa toistaiseksi nukun, niin tuntuu pahalta kun ei meinaa saada niistä laidoista kunnolla kiinni.
Vissiin tätä turvottelua ja hermopuristusta tämä, mutta tosi inhoa! Oikeeta kättä särkee hieman päivisinkin kyllä.
 
Oho, enpäs ole osannut sanoa oikein mitään tarkempaan tuolla neuvolassa, kun luulin että se kuuluu tähän turvotteluun...hups. Mulla lääkärikin ens viikolla, pitää muistaa sanoa sille tilanne - kiitos vinkistä Viirukhan! :)
 
Mulla oli viime yönä aivan järkyttävää närästystä. Klo 2 aikaan heräsin aivan valtavaan poltteeseen. Join samariinia ja purin rennietä mutta mikään ei auttanu. Piti jäädä sitte nojatuoliin nukkumaan. Siinä torkuin puoli-istuvassa asennossa 3h. Sitte helpotti ja pysty menemään takas sänkyyn nukkuun. Aamulla heräsin kun jalkaa kramppas kauheesti. No onneksi raskaus jo loppusuoralla niin vaivatkin kohta helpottaa.

Mikä teillä on ollu paras apu närästykseen ?
 
Viltsu: itekkin oon kärvistelly noiden närästysten kanssa, kun ei tosiaankaan mitkään renniet auttanu.. Noh kaveri onneksi pelasti ja käski kokeilla Balancid Novum närästyslääkettä, ja on ollu tosi hyvä ja helpottaa heti :)
 
ihan lyhyesti vaan : 
närästää, sattuu, närästyy, sattuu ! ! !


Öisin sattuu alakertaa niin paljon ettei pysty kylkee vaihtamaan . . . 
melkeen itku tulee. . . vaikka pidän koko ajan tyynyä jalkojen välissä; niiin ei auta. . . 


Sais jo loppua tämä odotus !
 
Jaahas! Kiitos vaan viirukhan. Näemmä sitten mullakin saattaa olla rannekanavan tulehdus. Mäkin luulin, että tää ranteiden ja sormien särkeminen kuuluu vaan turvotukseen. Oikeasta kädestä kaksi sormea on lisäksi ihan tunnottomat. Täytyypä siis mainita keskiviikkona neuvolassa..
 
Mulla ei ole auttanut närästykseen mitkään sallitut keinot. Maito on ainoa joka tuo edes hetkellistä helpotusta. Renniet ja muut on ihan yhtä tyhjän kanssa. Yöt on kaikista pahimipia ja nyt nukutaankin aika istuvassa asennossa tyynykasa selän takana. Ihanaa kun tämä loppuu todennäköisesti sitten kun vauva tulee. Ennen raskautta ei närästänyt ikinä ja nyt ihan päivittäin jo monta kuukautta. Onneksi on vähän oppinut tietämään mitä ei kannata syödä illalla ennen nukkumaanmenoa.
Flunssia on ollut raskauden aikana jo 4, joista muutamassa ihan kuumeiltukin vaikka normaalisti kuume ei nouse millään. Nyt on flunssa numero 4 jo aikalailla takanapäin mutta mistä tota limaa edelleen tulee!?!? Alkaa jo vähän kypsyttää. Kiva jos synnytyksessä on nenä tukossa ja ei saa happea nenän kautta.
 
Olo on inhottava. Äsken ruoanlaiton takia jouduin seisomaan jonkin aikaa ni nyt on sit selkä tosi kipee ja mun notkoselkä ei helpota tilannetta lainkaan. Myöskin ummetuksesta ja turvotuksesta joudun kärsimään. Mutta pakko vaan kestää ja koittaa ajatella positiivisesti!, ei tässä enää kauan kestä että vauva syntyy ja olo helpottuu, sitä tässä jo kovasti odottelen!.
 

tähän asti oon selvinnyt  aika olemattomilla kivuilla,  muttä äsken kun kävelin kauppaan reilu 3km, niin johan oli tuskainen matka! Vauva painoi jotenkin persiiseen ja häntäluuhun, ja  etupuolella tuntui painetta ja pistoksia, ja sit koko matkan supisteli vähän väliä. Jouduin kävellä tosi  hiljaa ja pysähtelin välillä. Ja oli pakko sitten tulla bussilla takas kotiin :D

 
Takaisin
Top