Raskauden aiheuttamat vaivat

Yona mulla ei oo ollu yöhikoilua, mut muuten tuntuu että on koko ajan kuuma. Tai siis oikeammin HIKI! Ja kyllä toi yöhikoilu varmaan tulee mullakin jossain vaiheessa kuvioihin, esikoisesta ainakin oli...
 
Yona: mulla oli yöhikoiluu aina välillä jo ennenkin raskautta ja nyt sitten taas. Joinain öinä hikoilee kun pieni sika ja on paita ja peitto ja lakanat ihan märät, mutta joinain öinä palelee ihan kauheesti. Se hikoilu on kyllä kamalaa.. ja nytkun mulla on toi parvekeremontti ja parveke on makuuhuoneessa niin en saa edes tuuletettua makkaria tai yöksi ovea auki niin nythän täällä vasta hikoileekin. Olis jo nopee valmis toi remppa niin pääsis nauttimaan auringonvalosta ja raikkaasta ilmasta :)
 
Kiiiitos vastauksista :) Tavallaan tiesin tuosta tosiaan jotain, mutta aina helpottaa kuulla muilta samaa...sinänsä viaton oire, mutta Hodgkinissa ei yhtään viaton.
Outoa sinänsä, en oikeestaan heräile siihen että olis kuuma, mutta kun havahdun vaikka veskiin niin huomaan ihan semmoisen tuskanhien pinnassa ja petivaatteissa. Kesä tuskin helpottaa tilannetta...oujee. Mutta jos vain viaton raskausoire, niin saapi ihan rauhassa olla! :)
 
Mun unekki on niin kummallisia että oon laittanu unien ja hormoonien piikkiin yöhikoilun.. Vähemmänki pervoista ym. tajuttomista unista tulee hiki emoticon
 
Mira juu, tottahan se kyllä. :D Milloin on painajaisia ja milloin...muuten vaan kiihkeetä. emoticon
Ja ääh, nyt tuli uusi "valitettava" sinne neukkulaan, rinnassa ihme luomi...tai jotenkin muuttunut luomi, ihan kuin ois revennyt. Ei tosin verta ole tullut. Rinnat muutenkin niin muutosta läpikäyneet...voijee. Kohta mulla on kauhee lista sinne neuvolaan, joudun varaa tupla-ajan. :P Tosin on niin ongelmatonta ollut tämä eikä vaivoja valiteltavana, että kai se on nyt mun vuoro sit. :)
 
Yona: Mulle on kanssa ilmaantunut luomia! Yksi on kivasti tossa nivusessa ja sopivasti alushousut kun alushousut tulee suoraan päälle. On jotenkin röpelöinen pinnalta. Näytin neuvolassa kun en oikein itse näe kun masu on edessä. Sanoi vaan, että on tavallista, että raskaudessa tulee raskausarpia, maksaläiskiä ja luomia. Luomet tuskin katoavat raskauden jälkeenkään ikävä kyllä. Ohjeiksi annettiin että jos luomi kasvaa tai vuotaa niin sitten pitää poistaa mutta epäili ettei lääkärit poista raskauden aikana kun iho venyy koko ajan. Tylsää kun nyt sen olisi saanut työterveyshuoltoon...
Ja odottava äiti muka hehkuu! Paisuu kun pullataikina ja sitten vielä tulee luomia!
 
Muutama viikko sitten ihmettelin, kun pesen hampaita ni yhdestä ienvälistä tulee juoksemalla verta. Se ei ole yhtään kipeä, on vaan hirveen turvoksissa. Käytän hammasväliharjaa ni se ei mm. mahdu väliin...no olin suuhygienistillä ni samalla kysyin, että mistä moinen on tullut. Se nainen sano mulle, että on raskaudenaikainen ientulehdus, että monelle tulee. Menee itsellään pois synnytyksen jälkeen. Ja mikä hirvittävää, se sano, että joillakin tulee siitä sellanen kukkakaalin näköinen...mulla se kasvanut lisää, muttei vielä kukkakaalimainen ;)

Hipsuli82: mun ystävä kävi just poistattamassa 4luomea jotka oli raskauden aikana tullut. Ne oli suuria ja koholla.
 
Hipsuli, joo todella hehkeitä vaivoja. :P  Mä kans tuota luomea (tai mikä nyt onkaan sitten) mietin, että aika hankalassa paikkaa kun ihan nännipihassa vielä...äh. Että jos poistamaan joutuu. Jotain sille tarttee varmaan tehä, pelkään että se repeää oikeesti tuosta vielä. emoticon  Soitin neuvolaan tänään, ja hoitsu kehoitti mua meneen t-keskukseen aamusta jutteleen ja siitä mahis päästä suoraan lekuriin. Nuo kun ei suoranaisesti ole raskauteen liittyviä vaivoja nyt mulla, paitsi tuo rinnan muutos varmaan on kyllä...Mutta silti menee kuulemma nopeammin tuota kautta.
Justiina, hui kuulostaapa kivalta...kukkakaali suussa. :D Toivotaan ettei intoudu ihan semmoiseksi menemään.  :)  On näitä kaikkia vaivoja, voijeee minä sanon!!
 
Meillä kanssa neuvolatäti varoitteli jo eka käynnillä ientulehduksista ja kehoitti käymään hammaslääkärissä ja pitämään hyvin huolta hampaista raskauden aikana. Ikenet kuulemma jotenkin pehmenee ja on siksi herkemmät tulehtumaan. Hammaslankaa käytän päivittäin ja pesen normaalisti kaksi kertaa päivässä. Hammaskivet kävin poistattamassa hammashygienistillä ennen joulua.
On se vaan kummaa mitä kaikkea raskaus voi kropassa aiheuttaa! Musta tuntuu, että kevät aurinko on tarttunut ihoon paljon normaalia nopeammin. Alkaa olee naama jo aika ruskettunut! Ihan hassua.
 
Sain sitten toimenpideajan terveyskeskuksesta ensi kuun alkuun...nipsaistaan varmaan se luomi pois ja mahdollisesti tyhjennetään jalkaan ilmaantunut pieni patti. Jonkinsortin rasituspatti, sitä veikkailinkin. Hoitsu kysyi: "Imetätkö nyt?" Sanoin: "En, mutta olen raskaana." Hoitsun katse siirtyi mahaan ja: "Aijaa juu." Hmm...tää on niin tätä.
Hampaat mullakin on hoidettuna, olin varannut sattumoisin ajan jo kuukausia ennen koko raskaaksituloa koska jonot on niin pitkät, niin sattui sit just hyvin noi ajat, että nekin tuli hoidettua. Paitsi yksi viisuri pitää poistaa, mutta se siirtyy synnytyksen jälkeiselle ajalle kun eivät ota röntgeniä tietenkään raskauden aikana. Semmoisia kivoja jutskia tiedossa... emoticon
Auringosta: Yksi tuttu neljän lapsen äiti varoitteli mua, että hänellä tarttui aurinko raskausaikoina paljon herkemmin ja myös PALOI tosi herkästi - olkaahan varovaisia sitä D-vitamiinia ah niin ihanalla auringolla hankkiessanne. :-)
 
Joo täytyypä olla auringon kanssa varovainen, etenkin kun olen sinne Espanjaan lähdössä ens tiistaina viikoksi! :D
 
Ai hitsi, ihanaa lomaa Karelle. :) Juu ole ihmeessä varovainen! Mihin päin Eppanjaa meette? Me oltiin joulukuussa Teneriffalla viikko, kun haluttiin karkuun mahdollisia synttäreitä, mies täytti pyöreitä. Oli kyllä kiva breikki sekin keskellä pimeää talvea. :)
 
Kantsii muuten ihan oikeasti olla auringon oton kanssa varovainen, kosmetologi sanoi että raskauden aikana aurinko aiheuttaa helposti maksaläikkiä ja sanoi että ehdotonta on suojata iho aurinkovoiteilla hyvin.

Kare ihanaa lomaa! :)
 
Joo tosiaan palaa sitten helposti, mulla kärventy iho silloin Maspalomasissa maaliskuussa jo toisena päivänä ja ihan ihmeellisistä paikoista; polvet,hiusraja ,MASU :D Ei muutakun rasvaa ja paljon, isolla kertoimella .. 

Ihanaa lomaa kare :) 
 
Joo, oon ostanut jo pari purkkia rasvaa! Se palaminen on niin inhottavaa, viime elokuussa paloin Kreikassa mahasta ja jaloista vaikka oli isolla suojakertoimella rasvaa, enkä pala kovin helposti. Elokuussa se aurinko on vaan niin polttava! Me lennetään Malagaan ja sieltä vuokra-autolla ajetaan Riviera del Soliin. En oo ennen Espanjassa käynyt, joten varmasti ihana kokemus! Just miehen kans mietittiin, että siellä voi olla aika lämmin jo kun eletään kumminkin Toukokuun puoltaväliä. emoticon Kiitoksia, varmasti tulee ihana loma! :)
 
Mä en silloin joulukuun reissulla palanut ollenkaan, tosin se oli ihan alkuraskautta...tiedä häntä sitten. Muutoin palan kyllä aika helposti kun vaalea olen, nyt kevätauringoilla tuntuu minustakin, että tarttuu nopsaan...en tosiaan kyllä rupea aurinkoa ottamalla ottamaankaan. :)
Mitenköhän nyt noi aurinkovoiteet, niistä tulee kahdenlaista tietoa....jotkut sanoo että pitää laittaa vahvat voiteet, toisaalta kuulee ettei raskauden aikana juuri kantsis, koska aurinkosuojissa semmoisia kemiallisia yhdisteitä että voivat olla haitaksi tenavalle... emoticon  Kuitenkin varsinkin tuolla etelässä oman järjen mukaan kannattais suojautua, niin vahva se aurinko siellä.
 
Pitääpä tutkia rasvapurkit lukeeko niissä että ei raskaana oleville.. Jos ei niin sitten minä kyllä ainakin uskallan käyttää.. emoticon
 
Aurinkorasvat missä on fysikaaliset filtterit ovat turvallisia raskaana olevalle. Eilen just netistä katselin voiteita missä olisi noi fysikaaliset kun ei sitä ole välttämättä purkin kyljessä mainittu. Ladival, aco ja favora merkkiset löysin mutta muitakin tietenkin on, kannattaa apteekista kysyä.
 
Mulla on ollut tänään kauheeta selkäkipua.. Samanlaista selkäkipua kun kuukautisten aikaan ja tuntuu että on koko alaselkä ja jalat ihan lamaantuneet kivusta.. Välillä myös supistelee aika voimakkaasti.. Ei kivuliaasti kuitenkaan, vaan niin että maha kovettuu ja se on aika kauan kova ennenkun supistus lakkaa..
Lämmin viljapussi onneksi auttaa hieman tohon selkään..

Johtuisko ilmasta vai mistä mutta mulle on alkanut tulee kauheeta jalkojen polttelua.. Iltasin ei saa unta kun tuntuu jatkuvasti että varpaat on tulessa. Jouduin viime yönä laittaa tuulettimen puhaltaa täysii sängynviereen että jalat sais viileyttä.. Turvotusta on just nimenomaan varpaissa, ei onneks muualla mutta oloa ei auta yhtään vaikka nostas jalat ylös.. inhaaa..
 
Nonni, nyt tuli sitten tännekin se viheliäinen vaiva: peräpukamat emoticon
Tai siis su aamuna jo ilmaantu, olin lauantaina luokkakokouksessa, ja istuin koko illan tosi huonolla penkillä (kova), niin sillä varmaan oli vaikutusta asiaan. Tekee meinaan kipeetä ja olo on tosi tukala!
Eilen sattui sopivasti lomapäivä, mut tänä aamuna kävin sitten työterveydessä, vähän oli vaikea kuvitella meneväni 8 tunniksi istumaan töihin. Sainkin nyt saikkua sitten ti-to ja katon jos perjantaihin mennessä olis olo sen verran helpottunut, että saisin käytyä töissä...
On muuten viheliäinen vaiva, toivottavasti muut säästytte tältä!
 
Takaisin
Top