Raskauden aiheuttamat vaivat

Sisäilma on mullekin aiheuttanut ongelmia koko raskauden ajan. Varsinkin kun on ollut kovia pakkasia. Verta tulee nenästä aamuisin solkenaan ja muutenkin olen jatkuvassa nuhassa. Yskää ei ole ollut, mutta limaa tuntuu olevan kurkussa. Inhottavaa. Vissiin ne hormonaaliset muutokset aiheuttaa tätä limakalvojen ärtymistä yms. vaivoja. En ole itse siis siitä huolestunut. Varmasti helpottaa pakkasten loppumisen myötä!

Mä olen pissinyt housuuni vaikka kuinka monta kertaa silloin kun rakko on ollut täynnä ja on tullut voimakas aivastus tai naurukohtaus. Mulla on hyväkuntoisen lantionpohjanlihakset, ei pitäisi siitä johtua. Myös se kudoksien pehmeneminen (hormonit taas kerran!) saattaa aiheuttaa tollaisia ajoittaisia "pidätysvaikeuksia". Joskus se aivastuksen myötä housuun tullut märkä on ollut myös ihan valkovuotoa. Varmaanhan niitä lantionpohjan lihaksia kannattaa alkaa treenailemaan pikkuhiljaa vaikka oiskin hyvässä kunnossa, mutta mä en ole huolestunut ainakaan itse tästä tiputtelusta. Joskus vauvakin painaa/potkii rakkoa sillain, että on hankala pidätellä jos on kova vessahätä. Onhan se kiusallista päästellä housuunsa, mutta ei siitä mitään stressiä kannata ottaa!

Mä olen odotellut, että alkaakohan tisseistä kohta jotain tulemaan. Väliin kuumottaa ja pistelee ihmeellisesti.
 
Ja mua niin raivostuttaa kun maitoa tulee päivä päivältä enemmän ! Jo nyt ! En kovin kaukana oo meijeristä.
En käsitä; kun maidon tulossakin  se on kysynnän ja tarjonnan yhteinen tulos: enkä mä pumppaile maitoa rinnoista pois; vaan nimenomaan koitan olla "räpläämättä"ettei maidon tulo kiihdy entisestään...
Rinnat ihan pinkeet ja kovat.

Nii jooo ja huomasin, että rappusia kävellessä, hengästyn nyt paljon paljon helpommin !  Ei paljon huvita huvikseen rappuja ravata. 
 
Täälläkin kärsitään selkäkivuista! Mut ne keskittyy vaan tuohon yläselkään ja esiintyy silloin, kun joudun istumaan paljon koneella. Onneks meillä töissä ei tarvitse koko päivää istua koneen ääressä niin pääsee selkä vähäks aikaa lepäämään siinä välissä. Oon käyny jo pari kiertaa fysioterapeutilla tuon selän takia, kun työpaikkalääkäri kirjoitti mulle lähetteen. Kyl se on jonkin verran auttanu, et suosittelen kaikille kenellä on selän kanssa ongelmia.

Mulla on aamuisin ihan kauheita kramppeja pohkeissa. Sillon kun suoristaa jalan suoraksi ja meinais nousta ylös niin pohje kramppaa ihan kamalasti. Onks kellään samanlaisia kokemuksia? Ajattelin, et osaisko kukaan sanoa mikä tuohon auttais? Kun ne ei ole suonen vetoja. Vaan se lihas menee ihan kovaksi. Tosi omituisia. Tänäkin aamuna koski niin kovin et oli pakko hypätä sängystä ylös ja sit sattu vieläkin enemmän. Hitto, jos nää vielä pahenee niin pitää alkaa laittaa kelloa aikaisemmin soimaan, et ehtii töihin.
 
XeeenaZ, mulla on kanssa ollut pohjekramppeja, ja just tollai aamulla sängyssä kun koittaa jalkoja suoristaa. Ei kiva. Ne on onneks mennyt ohi, kun on kovasti pyöritellyt nilkkoja ja muutellut jalkojen asentoa.
Viime viikolla sitten yks ilta istuin ruokapöydän ääressä koneella ja ihan yhtäkkiä tuli ihan järjetön kramppi pohkeeseen. Siis tipahdin siltä istumalta lattialle ja vaan makasin siellä lattianrajassa ja huusin ääneen ja itku tuli, sattui ihan mielettömästi. Mulla oli vielä pari-kolme päivää ton jälkeen pohje todella kipeenä, ihan kuin olis tehnyt jonkun viimesenpäälle salitreenin tms. emoticon

En sitten tiedä millä noista pääsis eroon. Urheilijoillehan suositellaan kramppeihin magnesiumin syöntiä, ja oonkin aina silloin tällöin nyt ottanut magnesiumtabletteja, mutta en oikein sitten osaa sanoa, että auttaako ne. Enkä tiedä, onko liiasta magnesiumista raskaanaolevalle haittaa, pitäis varmaan googlettaa tai kysyä neuvolassa...
 
Mulla oli kans viimeviikolla pohkeet kipeät reissussa ollessa. Oisko ollu vaan äkillisestä paljosta porraskävelystä vaiko muusta? nyt kotona ollessa ei oo pohkeet vaivanu mitenkään.
 
Magnessiumiakin pitäis syödä säännöllisesti jotta se rupeaa tehoamaan kunnolla...itse en ole vielä kokeillut vaikka pohkeet aina yöllä yrittää mennä kramppiin. Samoin mulle on tullut aikamoisia selkävaivoja, tuntuu että mikään asento ei oikein ole hyvä. Sit vielä sokerirasituksessa paastoarvo oli vähän koholla joten nyt oon tiukalla ruokavaliolla...josko arvot sit normalisoitus. Muuten olo onkin ihan hyvä!emoticon
 
Täällä kärsitään selkäkivuista kanssa. Notkoselkää on muutenkin ja nyt on alaselkä työpäivän aikana ja jälkeen todella kipeä. Kipu menee usein myös kylkiin. Liikkuminen muuttuu aikatavalla hitaammaksi kun selkä ei pysy mukana. Tosi kurjaa! Selkä ongelmia on ollut ennenkin mutta ovat pysyneet ratsastuksella kunnossa. Nyt kun ei voi enää ratsastaa niin vanhat ongelmat palaavat ja varmaan aika monin kertaisina kun tuota massua kertyy tuohon koko ajan. Täytyy valitella neuvolassa ensi kerralla josko saisi jotain lähetettä fysioterapiaan tai vaikka käskyn tehdä lyhyempää päivää töissä. Töissä ei nappaa muutenkaan ja kun vielä lisää siihen istumisesta aiheutuneet selkäsäryt niin huvittaa vielä vähemmän. Vielä 2,5 kk äippälomaan. Onneksi välissä on talviloma pääsiäisenä.
Kamalan kuuloisia nuo pohjekrampit! Toivottavasti löydätte apuja niihin!
 
Täällä on nyt muutaman päivän jalat olleet ihan jotenkin voimattomat, tuntuu että ne olisivat raskaat,osaksi puutuneet sekä väsyy tosi helpolla ei jaksa/pysty kävellä. Turvotusta niissä ei ole,en sitten tiedä liittyykö se näihin selkäkipuihin. Ajattelin neuvolaan soittaa nyt ku soittoaika alkaa klo.11 Mikä niitä vaivaa ja mikä helpottaisi, omat kikat alkaa olla loppu.
 
vaivat vaan  lisääntyy loppua kohti.... inhottavaa....
Mitä neuvolasta neuvottiin Mira88?

Toi on muuten ärsyttävää jos tulee jotain, että neuvolaan haluaa soittaa ja kysellä, niin pitää koko ajan kytätä kelloa, että no koska se soitto tunti on ja sitte mulle monesti käy niin, että unohdan....
 
Ja soittoaika on kätevästi keskellä päivää ja yhden tunnin ajan. Millähän täältä avokonttorista soitellaan neuvolaan ja kysellään omia vaivoja ilman, että koko työyhteisö kuulee? Varmaan pitäis ulos mennä mutta sielläkin voi kävellä työkaverit ohi juuri kriittisellä hetkellä. Itse olen tehnyt niin, että laitan sähköpostia omalle neuvolatädille, että soitatko kun ehdit ja hän on sitten soittanut takaisin asiakkaiden välissä. Nyt sen ainoan kerran kun olisi kaivannut apua nopeasti tuohon vatsakipuun ja ei ollut itse koneen ääressä niin eiköhän sieltä lyödä luuria korvaan. Aika eppistä sanoisin.
 
Neuvolasta käskettiin kokeilla magnesiumia maanantaihin asti jos ei helpota varataan aika lääkärille ja katsotaan johtuuko vaivat selästä. 
Joo todella tympeetä kytätä kelloa että koska voi soittaa, mitä jos tuleekin hätä muuhun aikaan,mistä silloin apua saadaan. Tk:sta/ensiavusta jossa ei todellakaan tiedetä mistään mitään..
 
Nimenomaan; ei ole kiva kysellä mitään muiden ylimääräisten korvien keskellä. Vaikka kaikkia normaalia ja luonnollista onkin; mutta silti. Yksityisyys.

toivotaan, että helpottaa Mira88 !
 
Mulla noi pohjekrampit on vaan pahentunu! Nyt niitä ei tule yks kerrallaan vaan ne tulee parin sarjoissa. Heti kun huokasee helpotuksesta, et nyt se meni ohi niin alkaa heti uudelleen alusta! Aloitin kans magnesiumin syönnin ja työkaveri kerto, et sille oli neuvolasta neuvottu, et laittaa yöks villasukat jalkaan. Joten niitä olen nyt kokeillu. Tänä aamuna kuitenkin tuli taas parin sarja, mut onneks vaan toiseen pohkeeseen. Ja sekin oli lievä edellispäivään verrattuna, joilloin huusin kivusta sängyn pohjalla. Siis nää on kyl niin kamalia, et en haluais kenenkää kokevan samaa!! Toivottavasti toi magnesium rupeaa auttaamaan. Jos ei kuun loppuun mennessä ole hävinny niin pitää ottaa neuvolassa oikeesti puheeks. Mainitsinki jo viimekuussa neuvolakäynnillä näistä ja sanoi, et magnesiumia vaan raskausvitamiinin lisänä. Siinä vitamiinissa on kuitenkin vaan niin pieni määrä sitä ja päivän saantisuositus on kuitenkin se 350mg.
 
No nyt se pelätty sitten tapahtu ja mulle on tullut peräpukamia.. emoticon  Nyt pitäs sit muka varaa lääkäri aika ja mennä sinne pyllistelee.. ei kiitti! Mut pakkohan se on ettei vaan pääse pahenee tai mitää ja saa sitten jotain lääkettä asiaan..
 
miiima aargh... osanottoni peräpukamista, niitä odotellessa... Mut minkäs tuolle mahtaa, ei sitten niin mitään emoticon

XeeeenaZ mulla oli kanssa pääsiäisen aikaan taas ihan kamalia kramppeja, pari yötä meni valvoessa, kun niitä tuli just tolleen sarjoina ja sattu ihan älyttömästi. Huusin ja itkin kun en muutakan voinut, niitä ei todellakaan toivoisi kenellekään! Ajattelin, että supistuksetkin olis kivempia emoticon  Mies oli kyllä tosi ihana, nukkui pää jalkopäässä, ja aina kun heräsin huutamaan, hieroi mun pohkeita emoticon (tosin eipä siitä krampin aikana kauheesti hyötyä ole, mutta ehkä vähän helpottaa).
Mut siis neuvolalääkäri kehotti syömään magnesiumia noihin kramppeihin, ja nyt kun olen viikon verran syönyt joka päivä, niin ei oo näkynyt kramppeja emoticon . Mut ilmeisesti tosiaan magnesiumia pitää syödä säännöllisesti ennen kuin auttaa. Ja jotkut sanoo, että ei sais samaan aikaan ottaa kalkkia ja magnesiumia, joten oon koittanut nyt sitten ottaa niitä vähän eri aikoihin.
 
Täällä on viimeyö pyöritty sängyssä selänkans, mitenkään ei taas ollu hyvä olla. Mahalleen ku pääsis ni sais selän rentoutumaan mutta  ei niin ei. Sahaan pian sänkyyn mahankokoisen reiän että saan nukkua mahallani emoticon

miima ; voi peräpukamat, niitä oon kans kauhulla odottanu et koska tulee :/ 

Mä oon onneksi välttyny suuremmilta krampeilta mutta johtuu varmaanki siitä että jalkojen puutumisen takia syön magnesiumia eli vissiin siitä sitte jotakin hyötyä on ja auttanut puutumiseenkin jonkin verran emoticon
 
Jalkakramppeihin suosittelen magnesiumia, itse olen syönyt kohta 3 vko ja krampit ovat lähes kokonaan kadonneet. Ennen sitä heräsin useamman kerran keskellä yötä siihen, että huudan ja vasta sen jälkeen tajusin, että jalka kramppaa. Syön siisn Multitabs raskautta 2 tbl (siinä on magnesiumia myös) ja lisäksi Emgesania vielä 1 tbl iltaisin. Nyt muutaman päivän aikana on taas tuntunut siltä, että jalat rupeavat kramppaamaan, pitää tosi varovasti oikoa jalkoja herätessä. Meinasin maanantaina neuvolassa kysyä, että voinko vielä tarvittaessa lisätä Emgesan annosta, jos krampit alkavat taas, purkin kyljen mukaan 250mg annostus on 0,5-2tbl/vrk.
 
Jigglypuff: Tiedätkö miksi ei saisi samaan aikaan ottaa kalkkia ja magnesiumia? Mulla on semmonen valmiste jossa ne on samassa purkissa.
 
Päivi28 no niin meilläkin on ollut joskus semmonen kal-mag purkki, missä ne on tosiaan samassa, ja itekin ihmettelin tätä, mutta useammastakin eri lähteestä oon kuullut (enkä kyllä sitten yhtään tiedä kuinka luotettavia nämä lähteet ovat, kavereita ja nettikeskusteluja), että ne jotenkin kumoais toistensa vaikutusta.
Tällä tiedolla ei oo siis minkäänlaista todellisuuspohjaa emoticon  mutta kun ei oma kompetenssi riitä tuota kyseenalaistamaankaan, niin minkäs teet... Pitäis varmaan kysyä jollain lääkäräripalstalla aiheesta emoticon...
 
Takaisin
Top