Raskauden aiheuttamat vaivat

miiima argh miten inhottavaa! Mä selvisin ekan raskauden ilman peräpukamia ja nytkään ei oo (ainakaan vielä) ollut. Mutta onhan tässä vielä aikaa saada jos jonkinmoiset krempat ja vaivat itselleen...

mira88 tsemppiä selkävaivojen kanssa. Varmaan ihan älyttömän tuskaista... :( Olikos se niin, että vauva syntyy sektiolla ja ehkä jo ennen laskettua aikaa, noiden selkäjuttujen takia? Vai muistelenko ihan väärin?

Täällä on alkanut nivuset olla päivittäin aika kipeät. Jos vaan makaisin koko päivän, enkä juuri liikkuisi ei kipujakaan olisi mutta kun ei ton esikoisen kanssa paljon makoilla! Kun koko päivän touhuaa, iltaisin kolottaa kyllä ja kovaa. Masu on myös ollut aika kipeä ja harjoitussuppareita tulee välillä tosi tiuhaan. Vielä ei tämän ihmeempiä vaivoja. :)
 
shakira : Joo kyllä niin on lääkärinkanssa keskusteltu että vauva otettaisiin maailmaan selkävaivojen takia koska riskinä on se että mulla ei riitä ponnistusvoimat selkäkipujen vuoksi jonka vuoksi tulee suuri riski synnytyksessä alapäänkautta. 

Täällä ei auta edes makaaminen kipuihin, selkä puutuu vaikka olisi mitenkä päin. Kiva kun selkä puutuu oikealta puolelta ja persaukseen ottaa kipeää vasemmalta puolelta ..nannaa emoticon
 
miima, mä just tänään soitin terveydenhoitajalle ja hän neuvoi, että käyn apteekissa kysymässä sopivaa lääkitystä peräpukamiin. Ja jos ne vielä vaivaa tai pahenee, niin sitten voin ottaa asian puheeksi neuvolalääkärin kanssa. Tosi ikävä vaiva..
 
No voi peräpukamat mokomat.. :(  Vissiin aika yleisiä raskauden aikana taitavat kurja kyllä olla. Ja meniköhän niin, että liittyivät usein raskauden aikana laiskistuneeseen mahan toimintaan?  Vau-kirjassakin on juttua tuosta laiskemmasta suolesta, mutta mulla ei sitä ongelmaa varmaan tuu, koska kärsin noin yleisestikin hieman ärtyneestä ja liiankin vikkelästä suolistosta, eli tää raskaus on ikäänkuin miedosti tasapainottanut sitä...I think.

 Neuvolassa olivat sillloin alussa tuosta suolistostakin jotenkin huolestuneen oloisia, että onko mulla ihan se ärtyneen suoliston diagnoosi tehty jne. No enpä tiedä, ei tän mahan kanssa ainakaan pahemmaksi ole kyl mennyt tosiaan.
Muutenkin tosi vähillä vaivoilla oon tainnut päästä, aattelin että "tällä iällä" oon ihan romuna jo tässä vaiheessa raskautta. :P  Noita suonenvetoja on muutamat ollut, mutta aika mietoja olleet, mitä noita teidän muiden hurjia kokemuksia kattoo...ei kivaa. :(
 
si87: Hyvä tietää :) ei tartte sitte ainakaa heti mennä pyllistelee mihkään lekurille.. Ite en saanu aikaseks tänään soitettuu mihkään ja aattelin et sinnittelen ens viikkoon kun on neuvola. Mutta voipi olla että kipitän jo huomenna sinne apteekkiin.

Onneks nää ei oo kivuliaita ollu.. Oon kuullu et peräpukamat saattaa ärtyy tosi kipeis. Toivottavasti kellään muulla ei tuu koko vaivaa.. on nää sen verran sieltä itestään..
 
isot tsempit kaikille joilla kivulijaita vaivoja on !

miiima; inhottavaaa ! Samoin kun Shakira niin säästyin ekan rasakuden ilman pukamia ja en osaa niitä nytkään odottaa....
Miehelläni joskus oli armeija aikana pukama ja se oli tosi kipeä; joten toivon mukaan saat jotain helpottavaa lääkettä ja  lähtis pois sua kiusaamasta. . . 

Mites XeeenaZ onko krampit helpottanut? 

Täälä on kaikki vaivat häipyny kun tuhka tuuleen !  Ihan niin kun se lääkäri sanoikin silloin yksityisellä....
Suonta vetää silloin tällöin öisin molemmista jaloista;  mutta ei sillätavalla, että sen vaivana kokisin; koska ei  todellakaan ole joka öistä. Eikä toivonmukaan tulekaan olemaan. 
 
Nyt kyllä hajottaa tää hartiakipu.. Heräsin viime yönä siihen että lihakset kramppas lapaluiden välistä.. Tänään ollu taas kummallisia näköhäiriöitä (valopilkkuja silmissä) niin ettei eteenpäin ees nää ja päätä särkee ihan hulluna näitten lihaskipujen takii.. :( Oon yrittäny lämpöpussilla helpottaa tota lihasjännitystä ja oon venytelly, hieronu ja ottanu jopa särkylääkkeen mitä en kauhean herkästi ota ja mikään ei helpota.. Kiva vappu kun särkee vaan :(
 
Mulla on krampit hävinny kokonaan sen magnesiumin syönnin aloittamisen jälkeen. Nyt en uskalla jättää yhtään iltaa väliin, etten ota sitä. Oli ne sen verran pahoja!

Teillä, kenellä on pukamia niin tiedän tunteen.. Ne on ihan hirveitä. Mulla on kerran elämässäni sellaiset ollut eikä edes mitenkään kamalan kivuliaat niin silti olo oli koko ajan todella epämukava. Onneks rasvat auttaa niihin aika hyvin. Toivottavasti niitä saa käyttää raskauden aikana.

Nyt kun en oo muistanu yli viikkoon tehdä niitä mun jumppaliikkeitä niin selkä alkaa olla aika kipeä taas. Pitäis taas jaksaa joka ilta jumpata niin sais pidettyä ton selän kunnossa. Tässä sen hyvin huomaa, et heti kun vähän laiskistuu niin vaivat palautuu heti.

Mulla on nyt parina päivänä tullu ihmeellisiä kipuja tuohon mun mahaan. Kyljellään ei oikein voi olla eikä selällään. Sillä millä kyljellä makaa niin sille puolelle tulee sellasta pientä pistävää kipua. Se kyl lähtee heti pois kun nousee istumaan. Onks kenelläkään muulla ollu vastaavaa? Tai onks kenelläkään tietoa, et mistä ne johtuu?
 
En ole tuollaista pistävää kipua kyllä kokenut. Ainut, että vauvan möngerrykset sattuu; mutta tommosista en tiedä.... 

Ookko neuvolasta kysyny? Ja onko niitä tullut usein XeeenaZ?
 

Täällä on tullut uusi "vaiva" muuten ihan loistavaan oloon. Vauva potkii sinnikkäästi kohdunkaulaan. Tuntuu aika ikävältä. Taitaa kolkutella jo ulospääsyreittiä selväksi, että on sitten koordinaatit selvillä. emoticon  Ei se varsinaisesti satu mutta tuntuu ikävältä. Koskahan vauva alkaisi kääntymään niin pääsisi tästä "vaivasta"?
Samaten viime päivinä on ollut navassa tuntemuksia. En tiedä onko pullahtamassa ulos vai liittyykö vaan siihen kun iho kiristyy kasvavan vatsan mukana? Vihloo jännästi hetkittäin mutta menee pian ohi.

 
Mulla on navan kohta ihan kosketusarka, sama tunne minulla on masun yläosassa mistä kohtu alkaa/loppuu. Johtuisiko ihon venymisestä vaiko mistä,pitää ensi viikolla neuvolassa sitä kysyä.

Täällä vauva punnaa itselleen myös ulostulo reittiä , alapäässä tuntuu painetta ja välillä ihan inhottava tunne. Täällä vauva on myös perätilassa. Sinänsä olen iloinen siitä että vielä on koska minun kaverini vauva kääntyi rv. 28 ja sitten sen vauvan pää ei mahtunut kasvamaan tuolla latiossa kunnolla, jonka vuoksi sitten on tullut oireita ,en muista juuri nyt mikä sen ns. sairauden nimi oli mikä siitä seurasi. 

Täällä on taas tämänpäivän selkä reistaillut, kaupasta hain ihmeidentekijät 4 poxin ja sitä olen sitten katsonut ja ottanut rennosti. Mies juuri lähti koirienkanssa lenkille ja minä napsaisin saunan päälle josko sauna helpottaisi tuota selkäkipua .
 
Mira, hui, mikähän vaiva se on ollut tuttusi tenavalla...mulla on "Patu" tainnut olla pää alaspäin jo pidemmän aikaa. Enpä tiedä kääntyykö enää, tuntuu viihtyvän noin.
Sinänsä hassun hauskaa, tunnen joskus kun se on muuten paikallaan, mutta pienet kädet touhuu jotain tuolla alhaalla vasemmalla, pienen pientä rävellystä. :) Vissiin tutkii sormiaan tai imee peukkua tai mitähän lie.
En tiedä liittyykö raskausvaivoihin, mutta huomasin pienen patin kantapään vieressä, kun noita särkeviä kinttuja työpäivän jälkeen rasvailin. Tuntuu kummalta eikä ole kyl koskaan ennen ollut. 13 pv on neukkula, eikun sieltä kyselemään.
 
Mira88, täälläkin olisi kiva kuulla, että mikähän se sairaus on ollut?! Meidän taapero on nimittäin myös jo viikon 28 tietämillä kääntyny pää alaspäin ja vaikuttaa siltä, että ei enää ole kääntyilemässä takaisin. Ainakin viimeksi oli tiukassa, kun terkka sitä yritti käännellä.

Nyt sitten tosissaan jäi mietityttämään tuo, että jos on jokin mahdollisuus sairauteen. Vai voiko se oikeasti mennä niin, että jos kääntyy aikaisessä, niin on sitten mahdollista saada joku sairaus siinä ettei pää mahdu kasvamaan?! Vai onko tossa sairaudessa jotain muitakin syntyperiä (perinnöllisyys tms), jotka voivat vaikuttaa sen syntyyn...? Kun luulis, että kyllähän ne vauvat nyt kääntyilee, toisilla aikaisemmin - toisilla myöhemmin, eikä niillä aikaisemmin kääntyvillä kai järjestäen mitään sairauksia ole...
 
Pitänee kysyä siltä että mikä sen nimi oli, sen muistan että päätä piti leikata ainakin verenvuodon takia 2pv. iässä ja sitä on leikattu useita kertoja sen jälkeen.
Tämä toki luullakseni ei ole yleistä koska en ole kuullut että kenellekkään muulle olisi näin tapahtunut, kai se johtui vain liian aikaisesta rt:stä,ahtaasta lantiosta sekä että kiinnittyi sinne niin aikaisin sitten että ei päällä ollut tilaa kasvaa. Nykyään ihan tomera lapsi,ei vain juuri puhu ja kehitys muutenkin oli hitaampaa kuin muilla sen ikäisillä.

En usko että kenelläkään meistä on syytä huoleen ,mutta itse kun olen tressierkki mietin kaikki aina läpi :)  Ja vaihtoehtojahan on miljooonia mitä voi sattua mutta aina toivoa parasta ja olla ajattelematta mitään tuollaisia . Ei ollut tarkoitus säikyttää ketään. 


 Jännittää ; Ensiviikolla neuvolassa ruvetaan puhumaan sektiosta ja sektio ajasta.. voipi olla että kesäkuussa meidä poju tulee  maailmaan :)
 
Muistanko oikein, että muutkin ois valittaneet yöhikoilusta?  Tai vain muuttuneesta hikoilusta. Mulla ollut viime aikoina yöhikoilua mitä mulla ei tavallisesti ole, eikä siinä mitään jos se raskauteen liittyy niin ok, mutta kun myös Hodgkinintaudin oireisiin kuuluu just yöhikoilu ja yölämpöily. Viime yönä kun kävin veskissä, niin kasvoilla oli ihan semmonen kuumeinen puna...ja nyt rupes huolettaan. Nyt ois kyllä maailman huonoin hetki Hodgkinin uusiutua mulla. :((
Isommat verikokeet mulle on jo kyllä määrätty kesäkuuksi, juurikin että katsotaan päällisin puolin että kaikki arvot ois hyvät, mutta ens viikolla aion kyllä ottaa nää huolet puheeksi...ei tästä tuu mitään että stressaan tätä asiaa, lisäksi se patti mun kintussa, ja kipuilu vatsassa ylhäällä oikeella. Johan tää liian hyvin on mennytkin...Jos voisin rauhassa ajatella, että kaikki on vaan raskauden mukanaan tuomaa, niin JEES, mutta kun kummittelee aina taustalla että mitä jos...yhden syövän jälkeen sitä on tosi varpaillaan tommosista.
 
Iik, kukaan ei vastannut aiempaan viestiin, siis eikö tosiaan sitä yöhikoilua ollut muilla? Mistähän mä siitä muistan lukeneeni...pitää selata. Stressi jatkuu....
 
Yona : Kyllä minä ainakin hikoilen yöllä, välillä on kuin olisin maratoonin juossut . Muutenkin tarkenen vähän turhan hyvin nyt vaikka normaalisti olen vilukissa :D
 
Yöhikoilu voi toki johtua ihan vaan raskausajan hormonitoiminnasta ja verenkierron vilkastumisesta! Itsellä ei ole, mutta olen kuullut monienkin raskaana olevien valittavan että yöllä on kuuma. Toisilla on sitten kuuma päivällä ja toisilla vuorokauden ympäri, mutta yöhikoilu ei ole mikään ihme raskausaikana.
 
Takaisin
Top