Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti,meijän jätkä oli 3,5 kg ja imi hyvin heti alusta saakka, tai korjaan, pyysin osaston imetystukihenkilöä käymään auttamassa,koska herra otti kiinni ja rempoi sit ittesä pois ja nännit oli tuusan nuuskana aika äkkiä .No mut se siitä sit alkoi hyvin sujuu nopsaa.Mut ongelma oli et hän alkoi niin nopsaa kellastuu ja se taas väsyttää vauvaa,eikä siis jaksanu imee riittävästi-> piti tuputtaa 2t välein koska mitä enemmän söi ja pissas,sen nopsempaa keltaisuus häviää.

Joo meil tääl TAYSin alueel saa kotiin laitteen jos tulee pidempi valohoitojakso,ja siis vauvan bilien on lähdettävä toki sairaalassa jo korjaantumaan että pääsee laitteen kaa kotio.

Ajna :) Selvä...mä en tiennyt, että keltaisuutta tulee jos on painoa yli 2,5kg.
Hyvä, että asia ratkesi niin, että saitte laitteen kotiin.

Vauvan imuote on muuten yllättävän kova, se kirpaisee oikein.
 
Mä just tajusin miten hepposin eväin ne mut lähetti kotiin oletuksena että maitoa tulee riittävästi ja vauva syö sen suoraan rintakumilla. Kaikki se meni persiilleen..Auttakaas.
1. Ei syö tissistä rintakumilla, sairaalassa alku saatiin joka kerta glukoositipalla ruiskusta suuhun. Nyt ei oo tarjolla ni ei kelpaa. Joudun pumppaamaan.
2. Maitoa ei tuu riittävästi vauvan tarpeisiin. Miten mä saan sitä tulee enempi? Saan kerta-annoksen pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 20-30ml. Syö sen kyllä innoissaan mutta jää nälkäseksi ja rupee huutaa. 2-4h välein pumppasin illalla ja yöllä ja annoin sen. Nyt aamulla oli niin nälkänen etten saanut kun 20ml pumpattua ja passitin miehen kauppaan kun vauva vaan huusi nälissään. Mitä korviketta ostan? Ei mitään hajua. Mies toi Tuuti1 ja annoin siitä 40ml niin nyt vasta nukahti itse tyytyväisenä vatsa täynnä. Minkä verran 5pv vanhan pitäs syödä?

Ihanaa kun ootte olemassa

MS74, osta nannia tai tuutia 1. Niitä saa 200 ml ja 500 ml tetroissa. Me käytettiin aluksi Nannia ja kuukauden iässä siirryttiin Tuutiin. Tuuti on suomalainen, eikä sisällä palmuöljyä. Tuutissa on 200 ml ja 500 ml purkeissa kierrekorkit. Nannia käytetään Tyksissä. Tuuti on Valion tuote, Nan nestle. Nannin 200 ml purkin joutuu leikkamaan saksilla auki, 500 ml purkissa on kierrekorkki. Joka päivä pitää lisätä 10 ml korviketta per vauvan elinpäivä, jos ei rintamaitoa tule tarpeeksi. 3. päivänä 30 ml / kerta. Thl sivuilla löytyy pulloruokinnan suositukset, mutta 1kk 500-600 ml päivässä maitoa. Netissä löytyy myös pulloruokinnan opas. Multa voi kysyä neuvoa 5kk pulloruokintakokemuksella. Kannattaa aina ensin tarjota rintaa ja vasta sitten pulloa. Meillä oli vaikeaa rintakumilla imettäminen. Ja on rankkaa sekä yrittää imettää että pulloruokkia. En pystynyt toteuttamaan pulloruokinnan vähentämisneuvoja, kun menin vahingossa antamaan ensin pulloa 3 viikon iässä ja sitten poika alkoi hylkiä tissiä/ rintakumia. Tsemppiä MS74 ! Tärkeintä on antaa vauvalle tarpeeksi maitoa on se sitten korviketta tai äidinmaitoa.
 
Muokattu viimeksi:
Synnytyskertomuksessa luki takaraivotarjonta. Oisko ees pystyny syntyy alateitse? Ei päässyt laskeutuu ihan alas.
 
Meiän poika ei imenyt suoraan rinnasta ja mulla matalat rinnanpäät. Mullekin annettiin aika pian ne rintakumit. Ja sillä glukoosiliuoksella yritettiin saada poikaa imemään. Imetysongelmat ovat ilmeisen tavallisia sektion jälkeen.
 
Minäkin sain rintakumit jo sairaalassa ja syyksi sanottiin matalat rinnanpäät. Imetys sattui minulla aivan mielettömästi ja olen jälkikäteen lukenut että b5 vai olikohan b6 vitamiinin puutteella saattaa olla tekemistä kivun kanssa. Ja tietysti imuotteella. Toivottavasti tällä kertaa pääsee helpommalla.
 
Täällä alkaa vissiin iskeä 'pesänrakennusvietti', kun hommasin tänään tytölle tutteja, tuttipullon kumeja ja rintakumeja. Pieniä vaippoja pitäisi vielä hankkia, vaatteita on enemmän kuin tarpeeksi. En tiedä teemmekö pinnistä valmiiksi, kun esikoinenkin oli ekan vuoden meidän välissä.

Sisarusrattaat on edelleen hankkimatta, mutta yhdet olisi tuttavapariskunnalta tiedossa, joskaan ne ei mahdu meidän autoon :/

Sairaalakassin pakkaan lähempänä, nyt kuitenkin vasta 33+5.

Toi imetys todella on kuumottava aihe! Minähän takkusin ekat 1,5 kk kumien kanssa, sen jälkeen ilman. Puoli vuotta meni pelkästään tissillä, kunnes n. 7 kk imetystaival loppui puremiseen ja sen jälkeen mentiin Tuutilla.
 
MS74, juo paljon, tosi paljon.:)
Mulla meni kanssa alussa se 4l, eikä edes liiemmin pissattanut vaikka normisti jos juon mukillisen, niin pissaan neljä.
Mulle ei täällä kuumassa maistu lämpimät juomat juurikaan, mitä nyt aamukahvin haluan mutta vettä (ja limujakin vaikka hampaat ei tykkää)juon toisiaan vieläkin (vauva 7vk)mielettömiä määriä.
 
Onnea MS ja Sirpa vauvoista <3

Ajna, onnea plussasta. Täällä toinen alkuvaiheissa oleva, nyt 7 viikolla menossa. La maaliskuun alussa. Eka neuvola 1.8, sitten ehkä alkaa ymmärtää paremmin, mitä tässä oikeasti on edessä. Välillä tuntuu, että kuvittelen vain olevani raskaana. Hih... Mutta pahoinvointi ja toisaalta järjetön nälkä todistanevat muuta. Mies huomasi eilen saunareissulla, että kyljen puolella, pakaran päällä, on reilun kämmenen kokoinen kohouma. Sinnekö se vauva tuleekin?

Ai niin, mulle vauva on eka, miehelle neljäs. Ehdin täyttää 40v helmikuussa ennen kuin vauva syntyy. Toivottavasti.
 
Onnea Pioni sinullekin!!!!

Voi hurja mikä on mielen voima.
Menin sit lukemaan kanta.fi palvelusta mitä lääkäri oli kirjoittanut sinne,niin siel luki ettei nähnyt muuta raskauteen viittaavaa kuin paksun limakalvon ja nestettä "vatsaontelossa" (eihän se vatsaa ultrannu) Eihän tähän aikaan voi ees näkyy mitään,mä vasta plussasin ja oletettujen menkkojen poisjäännistä on 5-7pv. Mut mua jäi niin soimaan päässä se että jos verinen vuoto alkaa... näkikö se jotain ultrassa,eikö sanonut vain???? Mulle tuli niin huono fiilis kyllä ja mahaakin alkoi taas vääntää,ja mietin että nytkö se sit menee kesken.
Järki koittaa huutaa, mutta sydän meni jo karrelle :(
 
Ne lykkäs heti heräämös rintakumin eikä ees kertonu syökö koskaan ilman. Kysyin kyllä mutten suoraa vastausta saanu. Pyydän neuvolasta lähetteen Tyksin imetyspolille ja soittelen sinne tuki ryyn jos en saa noista apua. Ois kiva kun jostain tulis kotiin joku auttaa. Se todellisuus on täällä. Ei sitä maitoo mulla vielä suihkua mut edes valuu paremmin.

Paljoks sitä imetysteetä sai/pitäs juoda? Paljonko juotte nesteitä päivässä? Mä oon tänään juonu varmaa 4 litraa ja tuntuu että tää vasta ok.
Mulle ei ekan syntyessä annettu rintakumia. Toisen syntyessä sain sairaalasta rintakumin, kun vauva ei saanut toisesta rinnasta otetta. En tykännyt kumista yhtään, se tais olla liian iso ja vauva repi sen aina kädellä pois. Onneksi iän myötä oppi imemään ilman kumia. Alku oli tosi hankala toisenkin kanssa imetyksessä (maidon nousu kesti kauan, imetysasentoja oli vaikea löytää, vauvalla oli vaikeuksia saada otetta, mulla sattu ihan pirusti, nännit oli verillä jne). Lisämaitoja annettiin pullosta (keltaisuuden ja painon laskun takia), kun ei sairaalasta muita tapoja ohjeistettu. Mutta pulloruokinta ei vauvaa haitannut, yhtä mieluusti tissistäkin ottaa (suosittelen Avent natural pulloa, jäljittelee rinnan muotoa). Halusin kuitenkin tällä kertaa imetyksen onnistuvan (eka oli osittaisimetyksellä 2 kk, sen jälkeen pelkästään korvikkeella). Itsestäänselvyys imetys ei nytkään ollut ja tein kovasti töitä lisämaitojen purkamiseksi (jonkun mainitsemat ihokontakti ja pesimiset, rintojen ahkera stimulointi, tiheät imetysvälit jne). Vauva oli 2,5 kk kun päästiin viimeisestäkin korviketilkasta eroon, siitä eteenpäin mentiin täysimetyksellä. Vauvahan tosiaan "tilaa" maitoa ja sitä alkaa tulla sitä enemmän mitä enemmän vauva on rinnalla ja maitoa rinnasta poistuu. Pumpulle en oikein heru (saalis noin 20 ml/pumppauskerta), mikä ei siis kuitenkaan tarkoita etteikö vauva imemällä saisi enemmän. Suosittelen lämpimästi tukipyyntöä imetystuen tukiäideille imetyspulmissa, meidän imetystaipaleen se ainakin pelasti (jos siis haluaa imettää). Molemmat ruokintatavat kokeneena on tämän toisen kohdalla kyllä kaikki sujunut niin paljon helpommin, kun on rintaruokinnalla ollut. Säästynyt päivittäiseltä pullojen pesu- ja sterilointirumbalta, yönousemisilta, ruoka kulkee aina kaikkialla mukana ja onhan tuo rahallisestikin säästöä, kun ei korvikkeita tarvitse ostaa ja kaupasta kantaa.
 
Muokattu viimeksi:
Joo ei meidänkään poikaa haitannut tutti eikä tuttipullosta juominen, et silleen meni hyvin. Lisämaitoakin taisi pari kertaa laitoksella saada ennen kuin sai tarpeeksi matalista rinnoistani kumin avulla.

Kotona kun päästiin vauhtiin, pumppasin kerran päivässä pulloon maitoa ja pakastinkin, niin miehen oli hyvä antaa maitoa pojalle jos olin jossain.

Aluksi se oli kyllä vaikeaa, kun mikään asento ei tuntunut hyvältä ja tissit oli ruvella, mutta lansinoh oli pelastus ja kyllä ne asennotkin sitten harjoittelemalla löytyi!

Yritän tässä varmaan sanoa, että kyllä se siitä, vaikka alku hankalalta tuntuisikin. Mutta jos ei onnistu, ei siihenkään maailma kaadu.
 
Ajna, oletko harkinnut jonkun toisen lääkärin mielipidettä. Kyllähän hormonit kertovat alkuraskaudesta enemmän kuin sokea lääkäri. Noin varhaisilla viikoilla tuskin näkyy mitään. Varmempihan se olisi vaihtaa marevan turvalliseen lääkkeeseen, kun se ei ole ainoa mahdollinen lääke vaivaasi.
 
Ajna, oletko harkinnut jonkun toisen lääkärin mielipidettä. Kyllähän hormonit kertovat alkuraskaudesta enemmän kuin sokea lääkäri. Noin varhaisilla viikoilla tuskin näkyy mitään. Varmempihan se olisi vaihtaa marevan turvalliseen lääkkeeseen, kun se ei ole ainoa mahdollinen lääke vaivaasi.

Kyllä luulisi yliopistollisen sairaalan lekuri tietävän ja kokenut ja arvostettu ku mikä .ei voi mitää peen maku jäi
 
Mulla oli lapsivesi vihreää vuosi sitten eli myrkytys tilassa. Synnytin pään ulos ja sit piti olla ponnistamatta että saivat imeä kaikki röörit puhtaaksi. Jos kuilemma pääsee sitä vihreetä paskavettä keuhkoihin voi tulla paha tulehdus ja vaikka elin iläisiä hengitystie sairauksia. Mitään ennakoivia oireita ei ollut...mutta oli pätevät kätilöt :)
 
Onnea MS ja Sirpa vauvoista <3

Ajna, onnea plussasta. Täällä toinen alkuvaiheissa oleva, nyt 7 viikolla menossa. La maaliskuun alussa. Eka neuvola 1.8, sitten ehkä alkaa ymmärtää paremmin, mitä tässä oikeasti on edessä. Välillä tuntuu, että kuvittelen vain olevani raskaana. Hih... Mutta pahoinvointi ja toisaalta järjetön nälkä todistanevat muuta. Mies huomasi eilen saunareissulla, että kyljen puolella, pakaran päällä, on reilun kämmenen kokoinen kohouma. Sinnekö se vauva tuleekin?

Ai niin, mulle vauva on eka, miehelle neljäs. Ehdin täyttää 40v helmikuussa ennen kuin vauva syntyy. Toivottavasti.

Onnittelut plussasta Pioni77!:Heartbigred:Heartbigred

Tervetuloo palstalle!:flower
 
Supistaa, ei supista, supistaa, ei supista.. viime yö meni taas supistuksia seuraillessa, mutta loppuivat sitten kuin seinään joskus kahden aikaan. Osa kipeitä ja osa ihan "lällyjä".

Olikos täällä ketään, jolla ois synnytys edennyt normaalisti, siis lapsi ois syntynyt ilman käynnistystä ja leikkausta? Kun tuntuu, että tosi monella on jouduttu sitten kivulaisiin ja pitkittyneisiin käynnistykseihin ja sitten lopulta leikattu kun on tullut ongelmia. Mä itse haaveilen samanlaisesta synnytyksestä kuin viimeksi. Se käynnisty supistuksilla ja kalvojen puhkaisujen jälkeen supparit paheni ja sitten melkein likka syntyikin. Ei tarvittu lisäpotkuja supistuksiin eikä mitään. Nyt kun on vielä viimeinen raskaus ja synnytys, niin tulee mieleen tietty että nyt tulee sitten se sektio eteen, että sekin pitää vielä kokea, mutta toisaalta se sama juttu ois voinut tulla eteen joka kerta ja joka kerta olen ollut siihenkin valmistautunut, kun ikinä ei tiedä miten synnytys etenee. Nyt vaan on hinku nopeaan kotiutumiseen, niin toivois nopeaa synnytystäkin.

Tänään mulla on taas neuvola, toivottavasti viimeinen äitiysneuvolan puolella :)
 
Enin osa meistä kiireellisen sektion nyt kokeneista on -+40-v ensisynnyttäjiä. Marituulilla ja Sikuriinilla oli suunnitellut sektiot aiempien sektiosynnytysten takia. Justmom on ainoa, jolla enemmän lapsia ja ensimmäinen sektio hänelle. Epätodennäköistä, että aiemmin alateitse synnyttäneen synnytys päättyisi sektioon. Täällä on myös niitä joiden ensisynnytys on päättynyt sektioon, mutta 2. synnytys tapahtunut silti alateitse. Eli ikä ja ensisynnyttäjyys on suurin riski päätyä kiirelliseen sektioon epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.
Tietenkin 40-vuotiaalla ensisynnyttäjällä voi olla muitakin riskitekijöitä,kuten radi tai ylipaino.
Sektiot on yleisempiä naisilla, joilla on raskausdiabetes. Näin lukee mun raskausajan diabetesoppaassa.

Mun kanssa oli sairaalassa samassa huoneessa alle 30-vuotias ulkomaalaistaustainen ensisynnyttäjä , jolla ei ollut myöskään kohdunsuu avautunut ja synnytys oli päättynyt kiireelliseen sektioon. Heidän poikansa oli keuhkojen takia teho-osastolla. Tyksissä synnyttäjä on ihan vuodeosastolla, jos vauva on teho-osastolla. Mulla oli kaksi huonekaveria, jotka siirrettiin tehohoidon loppumisen jälkeen yhdessä vauvan kanssa synnytysvuodeosastolle. Mulla kerkesi olemaan 3 huonekaveria, kun olin viikon sairaalassa. Ilmeisesti myös siis nuorempienkin synnytykset voi päättyä kiireelliseen sektioon. Tässä ketjussa ei ole kuitenkaan yhtään hätäsektio tehty kenellekkään.
 
Muokattu viimeksi:
Olikos täällä ketään, jolla ois synnytys edennyt normaalisti, siis lapsi ois syntynyt ilman käynnistystä ja leikkausta? Kun tuntuu, että tosi monella on jouduttu sitten kivulaisiin ja pitkittyneisiin käynnistykseihin ja sitten lopulta leikattu kun on tullut ongelmia. Mä itse haaveilen samanlaisesta synnytyksestä kuin viimeksi. Se käynnisty supistuksilla ja kalvojen puhkaisujen jälkeen supparit paheni ja sitten melkein likka syntyikin. Ei tarvittu lisäpotkuja supistuksiin eikä mitään. Nyt kun on vielä viimeinen raskaus ja synnytys, niin tulee mieleen tietty että nyt tulee sitten se sektio eteen, että sekin pitää vielä kokea, mutta toisaalta se sama juttu ois voinut tulla eteen joka kerta ja joka kerta olen ollut siihenkin valmistautunut, kun ikinä ei tiedä miten synnytys etenee. Nyt vaan on hinku nopeaan kotiutumiseen, niin toivois nopeaa synnytystäkin.

Tänään mulla on taas neuvola, toivottavasti viimeinen äitiysneuvolan puolella :)
Täällä yks, jolla meni tää toinen synnytys "normaalisti". Ja onhan meitä ollut muitakin, mutta useimmat kai uudelleen synnyttäjiä. Uskoisinkin, että just ensisynnyttäjillä on enemmän noita avautumisongelmia ja joudutaan käynnisteleen ja sit sektioon. En usko, että ikä niinkään vaikuttas. Mun äidillä oli nimittäin sama 31 vuotiaana, kaverilla 30 vuotiaana ja mulla itellä 38 vuotiaana (kellään meistä ei radia eikä ylipainoa, raskaus sujui hyvin ja fyysisesti oltiin hyvässä kunnnossa). Sit meillä kaikilla toinen lapsi 3-4 vuotta myöhemmin kuitenkin käynnistyi itekseen ja syntyi alateitse. Että vissiin se ja sama ootko 30 vai 40...
 
Muokattu viimeksi:
Täällä yks, jolla meni tää toinen synnytys "normaalisti". Ja onhan meitä ollut muitakin, mutta useimmat kai uudelleen synnyttäjiä. Uskoisinkin, että just ensisynnyttäjillä on enemmän noita avautumisongelmia ja joudutaan käynnisteleen ja sit sektioon. En usko, että ikä niinkään vaikuttas. Mun äidillä oli nimittäin sama 31 vuotiaana, kaverilla 30 vuotiaana ja mulla itellä 38 vuotiaana (kellään meistä ei radia eikä ylipainoa, raskaus sujui hyvin ja fyysisesti oltiin hyvässä kunnnossa). Sit meillä kaikilla toinen lapsi 3-4 vuotta myöhemmin kuitenkin käynnistyi itekseen ja syntyi alateitse. Että vissiin se ja sama ootko 30 vai 40...

Kyllä synnytyksen käynnistymättömyys varmaan on siihen ensisynnyttäjyyteen liittyvä riskitekijä enemmänkin. Vaikka mulla oli ruokavaliohoitoinen radi, niin mulle ei tullut koko raskausaikana lisää painoa ja loppuun asti kävin lenkillä.
Tyksikään ei pitänyt mua riskisynnyttäjänä , kun päästivät vauvan yliaikaiseksi. Mulla bmi oli raskauden alussa 35. Synnärille jäi 7 kg. Nyt ehkä tullut 1 kg takaisin. En ole enää noudattanut sitä radiruokavaliota niin tarkasti.
 
Mulla eka käynnistyi, eteni ja syntyi ns. "normaalisti" ilman mitään lisäapuja. Olin just täyttänyt 38.

Radin takia olin ruokavaliolla mut ei ylipainoa tm.
 
Takaisin
Top