Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta on jotenkin hurjaa, miten primitiivistä touhua imetys on. Siis sellanen, kun oon lukenut että esim vauvan myssyä nuuhkimalla tai katselemalla vauvan kuvia voi jotenkin edesauttaa herumista eikä se ole pelkkä tekniikkalaji. :bag: Oon kai niin luonnosta vieraantunut, että toi tuntuu oudolta ja vähän pelottavaltakin ajatukselta. Ja sit taas toisaalta aika kiehtovan eläimelliseltä. Mut varmaan tohon eläimellisyyteen tottuu sitte. Toivottavasti! :joyful:

Mulla on muutenkin tosi kaksijakoinen suhtautuminen imetykseen. Oon lukenut etukäteen paljon ja ehdottomasti aion imettää kaikkien hyötyjen takia jos se vaan onnistuu. Ja tosiaan aion haalia kaiken mahdollisen avun että onnistuis. Mutta yhtä paljon kuin imetyksen epäonnistumista mä pelkään, että satunnainen pulloruokinta ei onnistu ja lapsi huolii sit vain tissin. Tuntuu, että tää ei oo yhtään niin hyväksyttävä pelko ja mun pitäis olla täysin sinut sen kanssa, että en ehkä pääse puoleen vuoteen kertaakaan ulos talosta ilman vauvaa. :nailbiting:

Kun vauva oli ekan kerran rinnalla sairaalassa, niin tajusin, etten oo imettäjätyyppiä...Siitä hetkestä päätin olla ottamatta tressiä koko asiasta:joyful:

Kyllä ne hoitsut jatkuvasti muistutti asiasta ja kysyi joko imetät, sanoin en imetä:shy: millä imettää, jollei maito nouse:banghead:

Mun tissitkään ei isontuneet koko raskausaikana, ihan sama B kuppikoko:cool:Äidinmaidon saanti on kyllä tärkeä juttu vauvalle ja saa sen mitä äiti pystyy tuottamaan. Mulle on aivan sama saako vauva sen tissistä vai pullosta:p
 
Se on kyllä hauska, että mulla oikeesti tissit (tai nännit oikeemmin) kihelmöi,kun kuulen oman tai vieraan vauvan itkua.
Ja mä tunnen kun tissit "kasvaa" ja tosi nopeasti siitä tunteesta tyttö rupeaakin lipomaan huuliaan ja lutkuttamaan nyrkkiään nälän merkiksi, toki se tapahtuu suunnilleen samaan aikaan joka päivä, joten kai se jotain kropan ehdollistumista on mutta siltikin se on ihan hauska tunne.:)
 
Se on kyllä hauska, että mulla oikeesti tissit (tai nännit oikeemmin) kihelmöi,kun kuulen oman tai vieraan vauvan itkua.
Ja mä tunnen kun tissit "kasvaa" ja tosi nopeasti siitä tunteesta tyttö rupeaakin lipomaan huuliaan ja lutkuttamaan nyrkkiään nälän merkiksi, toki se tapahtuu suunnilleen samaan aikaan joka päivä, joten kai se jotain kropan ehdollistumista on mutta siltikin se on ihan hauska tunne.:)

Hurjaaaa, hehh:eek::joyful:
 
Se on kyllä hauska, että mulla oikeesti tissit (tai nännit oikeemmin) kihelmöi,kun kuulen oman tai vieraan vauvan itkua.
Ja mä tunnen kun tissit "kasvaa" ja tosi nopeasti siitä tunteesta tyttö rupeaakin lipomaan huuliaan ja lutkuttamaan nyrkkiään nälän merkiksi, toki se tapahtuu suunnilleen samaan aikaan joka päivä, joten kai se jotain kropan ehdollistumista on mutta siltikin se on ihan hauska tunne.:)

Hurjaaaa, hehh:eek::joyful:
 
Mä nukuin tytön kanssa ihokontaktissa ja kun heräsin niin sohva märkä. Pumppasin käsin suoraan tytön suuhun ja sain sen imee suoraan molemmista tisseistä. Loput pumppasin kun oli nälissään eikä rauhottunut millään. Se riitti hetken muttei nukahtanut. Sit veteli 40ml Tuutia ja nukahti. Silti lottovoitto että sain eka kertaa ikinä sen tarttuu suoraan tissiin. Hiiteen rintakumit, ei niitä ennenvanhaankaan ollut.

Nyt otan lisää ihokontaktia ja laitoin liiveihin maidonkerääjät. Pidän paperille listaa huomista neuvolaa varten mitkä määrät millonki ja miten ja koska nukkuu yms. Tätsy lupas mua huome auttaa kaikin mahdollisin keinoin.
 
Mä nukuin tytön kanssa ihokontaktissa ja kun heräsin niin sohva märkä. Pumppasin käsin suoraan tytön suuhun ja sain sen imee suoraan molemmista tisseistä. Loput pumppasin kun oli nälissään eikä rauhottunut millään. Se riitti hetken muttei nukahtanut. Sit veteli 40ml Tuutia ja nukahti. Silti lottovoitto että sain eka kertaa ikinä sen tarttuu suoraan tissiin. Hiiteen rintakumit, ei niitä ennenvanhaankaan ollut.

Nyt otan lisää ihokontaktia ja laitoin liiveihin maidonkerääjät. Pidän paperille listaa huomista neuvolaa varten mitkä määrät millonki ja miten ja koska nukkuu yms. Tätsy lupas mua huome auttaa kaikin mahdollisin keinoin.

Hyvä MS74 :) !!
Minusta tuo on haastava laji.

Meilläkin poika otti hyvin tissistä kiinni, mutta turhautui, kun ei maitoa tullut. Siellä sairaalalla opettivat pulloon ( kysymättä), joten kotona oli turha yrittää tissiä. Ottaa kyllä kiinni, mutta hermo pettää, koska ei tuu yhtä nopeesti ja helposti, kun pullosta:sad001
 
Tähti!
Diabeetikon vauvat kellastuu helpommin ei selitetty muutaku tää perinteinen punasolujen hajoaminen syyksi. Oiskohan 2vko kestänyt meil hoito....
 
No hyvä MS74! Miksi sulle annettiin rintakumi siellä synnärillä? Mä ajattelin et sun tissit meni jo rikki. Siks mä meinasin sellaiset ottaa mukaan tänne.

Mulla on vauva ihokontaktissa tääl valvontahuoneessa. Tääl on mukava nojatuoli tätä hommaa varten. Heti hengittelee tasaisemmin. Saat nähdä käykö niinku MS74, et kohta on nojatuoli märkä... :D
 
Se on kyllä hauska, että mulla oikeesti tissit (tai nännit oikeemmin) kihelmöi,kun kuulen oman tai vieraan vauvan itkua.
Ja mä tunnen kun tissit "kasvaa" ja tosi nopeasti siitä tunteesta tyttö rupeaakin lipomaan huuliaan ja lutkuttamaan nyrkkiään nälän merkiksi, toki se tapahtuu suunnilleen samaan aikaan joka päivä, joten kai se jotain kropan ehdollistumista on mutta siltikin se on ihan hauska tunne.:)

Mulla ihan sama juttu!
 
Mulla oli paska polikäynti ei siis mitään selvinnyt. Tietenkään ultralla ei näkyny viel mitään , mä oon Hei plussannu 3pv sitte!!!! Niin nyt ei sit vaihdettu lääkettä ennenku lääkäri näkee et alkaa raskaus kehittyy ja kun mun ikäisillä toi km-riskikin niin kokee! !!! Prkl!!!! Tuli kyllä paska olo ihan ku ei oiskaa raskaana. Mut siis kohtu kyl vastas sitä et alkuraskaus ja joku tumma läikkä se näki. Että voi tympiä ja nyt sit syön viel 2vko lääkettä ennen seuraavaa ultraa, lääkettä jota ei sais raskaana syödä. Pitää mennä katsomaan kanta-palvelusta mitä se kirjoitti... muutenkin oli huono fiilis kun oli sama lekuri joka diagnoosi mun keskeytyneen km vuonna 2005 viikolla 16+ . Plääh. Mut mä ja vauva tiedetään että mulla on voimakas kohtu ja hän selvii siel vaikka joutuukin ny rotanmyrkky kuurille mun takia
 
Tähti!
Diabeetikon vauvat kellastuu helpommin ei selitetty muutaku tää perinteinen punasolujen hajoaminen syyksi. Oiskohan 2vko kestänyt meil hoito....

Okei Ajna! :) Monet kellastuu, pienen syntymäpainon vuoksi...meillä poika oli 2,4kg syntyessä, mutta lievä kellastuminen tuli vasta viikon päästä, kun oltiin jo kotona.. Hoitajat Hyvinkäällä sanoi, että sen olisi voinut välttää riittävällä maidon juonnilla... Mutta meni vähällä hoidolla ohi :)

Miten teidän vauva, joiko alussa hyvin? Vai oliko keltainen jo syntyessään?
En tiennyt, että sinivalohoito laitteen voi saada kotiinkin :)
 
Tähti,meijän jätkä oli 3,5 kg ja imi hyvin heti alusta saakka, tai korjaan, pyysin osaston imetystukihenkilöä käymään auttamassa,koska herra otti kiinni ja rempoi sit ittesä pois ja nännit oli tuusan nuuskana aika äkkiä .No mut se siitä sit alkoi hyvin sujuu nopsaa.Mut ongelma oli et hän alkoi niin nopsaa kellastuu ja se taas väsyttää vauvaa,eikä siis jaksanu imee riittävästi-> piti tuputtaa 2t välein koska mitä enemmän söi ja pissas,sen nopsempaa keltaisuus häviää.

Joo meil tääl TAYSin alueel saa kotiin laitteen jos tulee pidempi valohoitojakso,ja siis vauvan bilien on lähdettävä toki sairaalassa jo korjaantumaan että pääsee laitteen kaa kotio.
 
Huh, nyt on viimeinen ultrakeikka heitetty j.kylään ja hyvin meni! :) Vauvasta saatiin hienot käyrät ja kippurat ja melkoista jumppaa piti hikkakohtauksineen, kun kätilö otti sydänääniä, lukemat seilas väliä 135-190.. :) Hyvänkokoinen pötkylä siellä on liki 3000g ja sai lisenssin luopua yksiöstään heti kun haluaa..;)! Jos ei nyt omatoimisesti suostu itseään ulkoistamaan, niin häätö aloitetaan neljän viikon päästä, saatiin jo aikakin valmiiksi,huiii..!! Puhuin myös niistä mieltä kaivertavista jutuista ja kätilö ja lekuri olivat hyvin ymmärtäväisiä. Kovasti saivat vakuuteltua mua kivunlievitystavoista ja alatie synnytyksen eduista, mutta silti mä varaudun henkisesti ihan kaikkeen, myös sektioon! Tunnustivat kyllä rehellisesti sen faktan, että käynnistetty synnytys aiheuttaa aina enemmän toimenpiteitä kuin luonnollisesti käynnistynyt ja usein ne päätyvät myös sektioon, no tämänhän tiesin jo entuudestaan.. :) Mutta ihan hyvä fiilis jäi ja tärkeintä, että vauvalla kaikki hyvin ja voi paksusti;)! Niin ja noihin imetysasioihin mä en osaa kommentoida vielä mitään, mutta sain tänään iltalukemiseksi ohjeläpyskän mukaan kyseisestä aiheesta. :)
 
Ajna, eikö vauvalla ole varsinainen yhteys äidin verenkiertoon vasta rv 7 jälkeen? Näin olen ainakin ymmärtänyt et esim jos juo alkoholia se ei vielä siirry vauvaan alkuviikoilla, äideille on "annettu" muutama viikko aikaa huomata et on raskaana ennen kuin alkaa vaikuttaa vauvaan. :) Eikö ne ottanut verikoetta? Hcg-arvostahan näkis kans ootko raskaana. Miten sun sairaus (tai mihin käytät sitä lääkettä) käyttäytyy raskauden aikana? Ja miten hyvin korvaava lääke toimii? Mulla on autoimmuunisairaus (colitis) ja siihen lääkitys mutta niitä lääkkeitä saa ja pitää käyttää koko raskauden ajan. Viime raskaudessa suolisto parani ja toimi todella hyvin mutta nyt ei ole rauhoittunut kunnolla vielä.
 
Ajna, eikö vauvalla ole varsinainen yhteys äidin verenkiertoon vasta rv 7 jälkeen? Näin olen ainakin ymmärtänyt et esim jos juo alkoholia se ei vielä siirry vauvaan alkuviikoilla, äideille on "annettu" muutama viikko aikaa huomata et on raskaana ennen kuin alkaa vaikuttaa vauvaan. :) Eikö ne ottanut verikoetta? Hcg-arvostahan näkis kans ootko raskaana. Miten sun sairaus (tai mihin käytät sitä lääkettä) käyttäytyy raskauden aikana? Ja miten hyvin korvaava lääke toimii? Mulla on autoimmuunisairaus (colitis) ja siihen lääkitys mutta niitä lääkkeitä saa ja pitää käyttää koko raskauden ajan. Viime raskaudessa suolisto parani ja toimi todella hyvin mutta nyt ei ole rauhoittunut kunnolla vielä.

No mä yritän rauhoitella itseeni kanssa tuon suhteen,että ei oo yhteinen verenkierto.Mulla kävi kuopuksen aikaan silleen, että me oltiin yritetty silloin jo 1v2kk ja sain sit hailakkaakin hailakamman viivan testiin,ja edellisenä kuuna oli ollut sama,ja se vuoti pois.Niin mie meinasin että paskat sekään mitään oo ja lähdin kamulle grillaamaan,ja kamu sit tarjoili sen verran väkevii ja innostuttiin juomaan,että olin kyllä elämäni kaatokännissä kamun takapihalla. (ihana muisto muuten) joten olin AIVAN panikissa kun siittä 2pv kuluttuu sainkin jo selkeet viivat testiin!!!!!!!! Muksu on ihan ok kyllä :)
Että en kai mä nyt nirhaa vauvaa syömällä tota marevania...Eli marevan on verenohennuslääke,jonka sain elinikäiseksi riesaksi tammikuussa,sairastettuani molemminpuolisen keuhkoveritulpan. Mulla on synnynnäinen virhegeeni joka altistaa tukoksille, mut sitä ei otettu vakavasti ennenku meinasin lusikan heittää nurkkaan.

Ei otettu verikoetta, siis ihan puoskarointia jos miulta kysytään,ihmeen lepsua menoa vaikka kyseessä TAYS! Pettynyt oon.

Korvaava lääke on minihepariini Klexane jota kaikki käyttää esim leikkauksen jälkeen "napapiikkinä", ja toi ois sit se mitä käytän. Sen pitäis toimia hyvin, se kans hajottaa jo syntyneitä veriklönttejä jos tarvetta.

Ja tää raskaus provosoi tätä mun tilaa tukkoamalla verta entisestään, joten ymmärrän miksi lekuri oli aika paniikissa eikä juurikaan antanut toivoa että tää raskaus kestäisi. Sanoi että jos alat vuotaa verta niin soittele meille. F#CK :(
 
Mulla oli neuvola aamulla ja sijainen th. Paineet hyvät (107/67), hb 117 (viimeks 116) eli ei tarvii rautaa vielä. Sf keskikäyrän yläpuolella, 25 cm. Vauvan syke 140 ja hyvin liikkuu, pää alaspäin ja enemmän vasemmalla puolella, kaikki kunnon potkut tuntuu kans vasemmalla ylhäällä. Paino noussut vaan 200g neljässä viikossa, nyt -2,6kg lähtöpainosta. Ei ollut ollenkaan huolissaan olemattomasta painonnoususta kun sf-mitta kuitenkin kasvanut enemmän kuin hyvin. Sain esitietolomakkeen sairaalaa varten. Seuraava käynti 3,5vk päästä kun sitä seuraavalle viikolle ei löytynyt sopivaa aikaa. Niin ja sen sokerimittarin "unohdin" töihin :D eilen niin en voinut näyttää miten vähän olen mittaillut... :D Mutta kerroin kyllä etten ole paljoa mittaillut ja sen mitä olen mitannut on ollut alle rajojen. Sekin oli ihan ok. Eli kaikki hyvin ja rv 26+5.
Ens kerralla on sit oma th ja sovittiin jo viimeks että seuraavaa kertaa varten hän vähän selvittelee asioita mun puolesta. Mulla on vasemmasta rinnasta leikattu tulehtunut kysta ja se oli vähän vaikeammin parantuva kuin normisti. Ennen kuopuksen synnytystä pyysin moneen otteeseen lähetettä imetyspolille et olisin saanut neuvoja mitä sitten jos ei maito pääsekään rinnasta ulos (nännipiha arpinen ja nänni taittunut alaspäin). En meinannut millään saada lähetettä (Kaarinan kaupunki ei halunnut maksaa 100€siitä käynnistä Tyksissä) ja kun lopulta sitten sain ajan imetyspolille synnytys käynnistettiinkin samana aamuna, eli en päässyt imetyspolille. :( No, synnärillä sit kaikin mahdollisin keinoin yritettiin saada maitoa ulos mutta kun maito nousi kunnolla rintaan eikä tippaakaan tullut ulos olikin kova työ tyrehdyttää tuotanto! Imetin siis kuopusta vain oikeasta rinnasta ja se riitti hyvin (voitte varmaan kuvitella miten toispuoleisen näköinen rintavarustus oli kun vasen tissi normi C-kuppi ja oikea jotain I-kuppi! :D ). Nyt haluan välttyä tuolta rumbalta ja maidon tuotannon voi kuulemma estää toisesta rinnasta jollakin piikillä ilman että vaikuttaa toiseen rintaan! Lääketiede on kyllä ihmeellistä! :D Mutta mitä sen piikin saaminen edellyttää ei mun th tiennyt. Sitä siis selvittelee riittääkö neuvolalääkärin joku lausunto vai pitääkö käydä imetyspolin kautta vai mitä. Ja tällä kertaa pääsen imetyspolille heti kun haluan, olivat kyllä niin pahoillaan neuvolassa viime kerran jälkeen kun eivät olleet uskoneet mun pelkoa vaan luulivat et liioittelen ettei maito muka ehkä pääsis ulos. KUKAAN ei edes viitsinyt katsoa miltä mun tissi näyttää!!! Huh, hiukan vedän kierroksia taas kun vaan ajattelen asiaa! Sen lähetteen sain muuten lopulta vasta kun soitin itkien neuvolaan et haluan psykologin juttusille kun asia vaivaa mua niin pahasti! Mut tuli siis liian myöhään. No, tällä kertaa asia hoidetaan kunnolla. :)
Tulipahan pitkä sepustus taas... :D
 
Mulla oli neuvola aamulla ja sijainen th. Paineet hyvät (107/67), hb 117 (viimeks 116) eli ei tarvii rautaa vielä. Sf keskikäyrän yläpuolella, 25 cm. Vauvan syke 140 ja hyvin liikkuu, pää alaspäin ja enemmän vasemmalla puolella, kaikki kunnon potkut tuntuu kans vasemmalla ylhäällä. Paino noussut vaan 200g neljässä viikossa, nyt -2,6kg lähtöpainosta. Ei ollut ollenkaan huolissaan olemattomasta painonnoususta kun sf-mitta kuitenkin kasvanut enemmän kuin hyvin. Sain esitietolomakkeen sairaalaa varten. Seuraava käynti 3,5vk päästä kun sitä seuraavalle viikolle ei löytynyt sopivaa aikaa. Niin ja sen sokerimittarin "unohdin" töihin :D eilen niin en voinut näyttää miten vähän olen mittaillut... :D Mutta kerroin kyllä etten ole paljoa mittaillut ja sen mitä olen mitannut on ollut alle rajojen. Sekin oli ihan ok. Eli kaikki hyvin ja rv 26+5.
Ens kerralla on sit oma th ja sovittiin jo viimeks että seuraavaa kertaa varten hän vähän selvittelee asioita mun puolesta. Mulla on vasemmasta rinnasta leikattu tulehtunut kysta ja se oli vähän vaikeammin parantuva kuin normisti. Ennen kuopuksen synnytystä pyysin moneen otteeseen lähetettä imetyspolille et olisin saanut neuvoja mitä sitten jos ei maito pääsekään rinnasta ulos (nännipiha arpinen ja nänni taittunut alaspäin). En meinannut millään saada lähetettä (Kaarinan kaupunki ei halunnut maksaa 100€siitä käynnistä Tyksissä) ja kun lopulta sitten sain ajan imetyspolille synnytys käynnistettiinkin samana aamuna, eli en päässyt imetyspolille. :( No, synnärillä sit kaikin mahdollisin keinoin yritettiin saada maitoa ulos mutta kun maito nousi kunnolla rintaan eikä tippaakaan tullut ulos olikin kova työ tyrehdyttää tuotanto! Imetin siis kuopusta vain oikeasta rinnasta ja se riitti hyvin (voitte varmaan kuvitella miten toispuoleisen näköinen rintavarustus oli kun vasen tissi normi C-kuppi ja oikea jotain I-kuppi! :D ). Nyt haluan välttyä tuolta rumbalta ja maidon tuotannon voi kuulemma estää toisesta rinnasta jollakin piikillä ilman että vaikuttaa toiseen rintaan! Lääketiede on kyllä ihmeellistä! :D Mutta mitä sen piikin saaminen edellyttää ei mun th tiennyt. Sitä siis selvittelee riittääkö neuvolalääkärin joku lausunto vai pitääkö käydä imetyspolin kautta vai mitä. Ja tällä kertaa pääsen imetyspolille heti kun haluan, olivat kyllä niin pahoillaan neuvolassa viime kerran jälkeen kun eivät olleet uskoneet mun pelkoa vaan luulivat et liioittelen ettei maito muka ehkä pääsis ulos. KUKAAN ei edes viitsinyt katsoa miltä mun tissi näyttää!!! Huh, hiukan vedän kierroksia taas kun vaan ajattelen asiaa! Sen lähetteen sain muuten lopulta vasta kun soitin itkien neuvolaan et haluan psykologin juttusille kun asia vaivaa mua niin pahasti! Mut tuli siis liian myöhään. No, tällä kertaa asia hoidetaan kunnolla. :)
Tulipahan pitkä sepustus taas... :D

Janna75 :) oli pitkä sepustus, silti sulla perusasiat on kunnossa, se on hyvä lähtökohta... Ja tosi hyvä, että pääset imetyspolille heti kun haluat:Heartblue Monet asiat kun menee niin tunteisiin. Tsemppii!:)
 
No hyvä MS74! Miksi sulle annettiin rintakumi siellä synnärillä? Mä ajattelin et sun tissit meni jo rikki. Siks mä meinasin sellaiset ottaa mukaan tänne.

Mulla on vauva ihokontaktissa tääl valvontahuoneessa. Tääl on mukava nojatuoli tätä hommaa varten. Heti hengittelee tasaisemmin. Saat nähdä käykö niinku MS74, et kohta on nojatuoli märkä... :D
Ne lykkäs heti heräämös rintakumin eikä ees kertonu syökö koskaan ilman. Kysyin kyllä mutten suoraa vastausta saanu. Pyydän neuvolasta lähetteen Tyksin imetyspolille ja soittelen sinne tuki ryyn jos en saa noista apua. Ois kiva kun jostain tulis kotiin joku auttaa. Se todellisuus on täällä. Ei sitä maitoo mulla vielä suihkua mut edes valuu paremmin.

Paljoks sitä imetysteetä sai/pitäs juoda? Paljonko juotte nesteitä päivässä? Mä oon tänään juonu varmaa 4 litraa ja tuntuu että tää vasta ok.
 
Takaisin
Top