Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpa.relaa! Kyl ne antaa vauvan sulle heti kun vointi sallii. Missä sairaalassa ootte?
Keuhkojen kuivuminen on tärkee juttu eli mieluummin pidempi hoito nyt kun jälkiseuraukset. Kyllä minuukin hermostutti kun kuopus ei millään meinannut päästä sinivalosta eroon. Kotiinkin jouduin ottaa laitteen ja nukuttaa ipanaa siin pedissä. Ei juuri saanu sylissä pitää kun piti valossa olla. Imetys ja kiiruusti valoon. Toisinaan ne turhauttaa rankasti.

Voimii. Tsemppii! !!!!!
 
Mulla ei siis tullut aluksi maitoa tarpeeksi, kroppa oli ihan sekaisin kun menetin aika reippaasti verta synnytyksessä. Nyt maitoa tulee hyvin. Mun kohdalla auttoi seuraavat niksit (huom, voi olla tosi yksilöllistä mikä kenelläkin auttaa):

1. Ihokontakti vauvan kanssa. Vauva vaippasilleen paljasta rintaa vasten nukkumaan aina kun vaan mahdollista, siis päivälläkin vaan lojut sohvalla "pesimässä" peiton alla vauvan kanssa.
2. Syö ja juo hyvin. Erityisesti vettä pitää juoda ihan koko ajan vaikka ei ole jano.
3. Lypsä/ pumppaa maitoa aina kun vaan pystyt. Mulla ei herunut lainkaan pumpulle, mutta käsin lypsäen sain pisaran kerrallaan ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Hyvä, jos max 2 tunnin välit alussa.
4. Hiero ja hölskytä rintoja. Tää oli vähän ehkä koomisen oloista aluksi, mutta mulla oikeasti auttoi se, että kunnolla (lempeästi) hieroin, hölskytin ja puristelin rintoja... Myös silloin, kun on lämpimässä suihkussa.

Tuossa nuo, mitä tuli nopeasti mieleen ja mitkä auttoi mulla. Luin myös paljon täältä juttuja

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa
Kiitos koitan näitä. Annoitko lisämaidon pullosta vai hörpyttämällä?
 
Me lähdettiin sairaalasta kotiin ohjeella 30ml x 8 päivässä jos maitoa ei tule riittävästi. Mä sain tytön aluksi syömään niin että laitoin rintakumiin pari tippaa korviketta. Sairaalassa tehtiin tota glukoosijekutusta. Mulle kaveri neuvoi aluksi ostamaan NAN HA korviketta.se on ns varmanpäälle kun on joku allergiaversio. Siitä ollaan kyllä jo siirrytty Tuutiin koska on kotimainen tuote. Annetaan korvike pullosta ja meillä tyttö syö rintaa ja pulloa kumpaakin yhtä hyvin. Nykyisin imetän suoraan rinnasta. Kumia jouduin käyttämään pari ekaa viikkoa. Neuvoiko kukaan sulle MS74 kainalo otetta? Eli vauva on tyynyjen päällä sun vieressä jalat sun selkään päin. Sillä asennolla me mennään edelleen ja kunhan tyynyt on oikealla korkeudella niin vauva saa hyvin nännistä kiinni ja mulla on imetyksen aikana kummatkin kädet vapaana ja voin tehdä kaikenlaista kunhan varaan tavarat viereen.
Ja jos mietit missä vaiheessa rinnoista alkaa tulemaan riittävästi maitoa niin tee syöttöpunnitus. Neuvottiinko sitä sulle sairaalassa? Siihen tarvitset keittiövaakan ja tarjottimen tms. Eli punnitset vauvan, syötät sen ja punnitset uudelleen. Grammat ja millit vastaa toisiaan riittävän tarkasti. Mä lisäksi punnitsin vauvan nakusillaan joka aamu ekat kaks viikkoa jotta näin että paino nousee.
Kainalo-ote toimi sairaalassa hyvin ja tykkäsin. Tuo rintakumiin pari pisaraa korviketta kuulostaa hyvältä. Ne sano ettet kotona voi punnita, mee neuvolaan ja siis vauvan paino oli 7% laskulla mut sit sen vikan päivän edellisestä oli sama ja yö menikin sillon hyvin.
 
Mä just tajusin miten hepposin eväin ne mut lähetti kotiin oletuksena että maitoa tulee riittävästi ja vauva syö sen suoraan rintakumilla. Kaikki se meni persiilleen..Auttakaas.
1. Ei syö tissistä rintakumilla, sairaalassa alku saatiin joka kerta glukoositipalla ruiskusta suuhun. Nyt ei oo tarjolla ni ei kelpaa. Joudun pumppaamaan.
2. Maitoa ei tuu riittävästi vauvan tarpeisiin. Miten mä saan sitä tulee enempi? Saan kerta-annoksen pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 20-30ml. Syö sen kyllä innoissaan mutta jää nälkäseksi ja rupee huutaa. 2-4h välein pumppasin illalla ja yöllä ja annoin sen. Nyt aamulla oli niin nälkänen etten saanut kun 20ml pumpattua ja passitin miehen kauppaan kun vauva vaan huusi nälissään. Mitä korviketta ostan? Ei mitään hajua. Mies toi Tuuti1 ja annoin siitä 40ml niin nyt vasta nukahti itse tyytyväisenä vatsa täynnä. Minkä verran 5pv vanhan pitäs syödä?

Ihanaa kun ootte olemassa

MS Pystyisitkö soittamaan sinne synnärille missä olit? Kätilöt osaisivat varmasti neuvoa. Minulle sanottiin kun kotiin lähdettiin että saa soittaa jos tulee kysyttävää.
 
Mä just tajusin miten hepposin eväin ne mut lähetti kotiin oletuksena että maitoa tulee riittävästi ja vauva syö sen suoraan rintakumilla. Kaikki se meni persiilleen..Auttakaas.
1. Ei syö tissistä rintakumilla, sairaalassa alku saatiin joka kerta glukoositipalla ruiskusta suuhun. Nyt ei oo tarjolla ni ei kelpaa. Joudun pumppaamaan.
2. Maitoa ei tuu riittävästi vauvan tarpeisiin. Miten mä saan sitä tulee enempi? Saan kerta-annoksen pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 20-30ml. Syö sen kyllä innoissaan mutta jää nälkäseksi ja rupee huutaa. 2-4h välein pumppasin illalla ja yöllä ja annoin sen. Nyt aamulla oli niin nälkänen etten saanut kun 20ml pumpattua ja passitin miehen kauppaan kun vauva vaan huusi nälissään. Mitä korviketta ostan? Ei mitään hajua. Mies toi Tuuti1 ja annoin siitä 40ml niin nyt vasta nukahti itse tyytyväisenä vatsa täynnä. Minkä verran 5pv vanhan pitäs syödä?

Ihanaa kun ootte olemassa

MS74 :) Sairaalalla (Hyvinkää) käytetään Nestlen NAN maitokorviketta ja sitä ollaan annettu pojalle! :)

Lisäksi välillä Arlan Luomu äidinmaitokorviketta.

Meillä poika söi 5pv ikäisenä sen 20ml joka 2-3tunnin välein, mutta siitä saa jo alkaa nostaan annosmäärää, niin paljon, kuin vauva syö..
 
Sirpa.relaa! Kyl ne antaa vauvan sulle heti kun vointi sallii. Missä sairaalassa ootte?
Keuhkojen kuivuminen on tärkee juttu eli mieluummin pidempi hoito nyt kun jälkiseuraukset. Kyllä minuukin hermostutti kun kuopus ei millään meinannut päästä sinivalosta eroon. Kotiinkin jouduin ottaa laitteen ja nukuttaa ipanaa siin pedissä. Ei juuri saanu sylissä pitää kun piti valossa olla. Imetys ja kiiruusti valoon. Toisinaan ne turhauttaa rankasti.

Voimii. Tsemppii! !!!!!

Ajna : meillä poiika oli yhden yön sinivalohoidossa, koska paino tippui alussa ja hemoglobiini oli korkealla. Jos poika olisi saanut enemmän maitoa alussa, niin ei olisi käynyt. Oliko teillä sama juttu?
 
Meilläkin vauva onneksi juo hyvin sekä pullosta että rinnasta. Lisämaidot siis pullosta. Ja edelleen annetaan myös korviketta pullosta, jos ollaan tilanteessa, että en halua kaivaa tissejä esille (sama kuin Eclipsellä). Olen aika paljon ulkoilemassa/ muutoin liikkeellä lasten kanssa, enkä halua jossain vilkasliikenteisen kadun varressa yrittää pysyä 3-vuotiaan perässä samalla kun vauva tississä kiinni :) Kotona siis rinta ja ulkona pullo!
Ja pullossa siis korviketta, jos en ole ehtinyt lypsää omaa maitoa etukäteen. Aina ei tosiaankaan ehdi.

Sirpalle vielä; koita olla lempeä niille tisseillesi, lypsäminen ei varsinaisesti ole väkivaltalaji :) Mulla ei esikoisen kanssa imetys onnistunut ollenkaan, ja ankarasti kiroillen pumppasin maitoa silloin niin rajusti, että tisseistä alkoi tulla maidon sijaan verta... Ei hirveästi edesauttanut herumista... Esikoinen sitten kasvoikin pelkillä korvikkeilla. Nyt tän toisen kohdalla olen ottanut toisen asenteen, ja koittanut "houkutella" maitoa nousemaan aiemmin mainitsemillani keinoilla. On ollut parempi menestys.
 
Kainalo-ote toimi sairaalassa hyvin ja tykkäsin. Tuo rintakumiin pari pisaraa korviketta kuulostaa hyvältä. Ne sano ettet kotona voi punnita, mee neuvolaan ja siis vauvan paino oli 7% laskulla mut sit sen vikan päivän edellisestä oli sama ja yö menikin sillon hyvin.

Höpö höpö taas. Kyllä lapsen voi punnita kotona mutta tietty pitää olla vaaka joka näyttää gramman tarkkuudella eli käytännössä keittiövaaka. Mulla on puinen reunallinen tarjotin ja punnitsin vauvan siinä.
 
Kala vaaka on aika hyvä imetyksestä vielä. Olen 4 imettänyt ilman ongelmia ja kättärillä sitten antoivat pullosta ja todellakin meni vituiks! Jouduin vaan lypsää kun ei tietty tissistä tuu yhtä hyvin. Pari viikkoa jaksoin.. NAN ei sopinu meille. Siitä tuli ihan hirveet vatsa oireet . Nutrica kävi meille. Hyvin on poika silläkin kasvanu ja ollu terveenpi kuin moni muu 1 v. Kerran ollu flunssa! Tosin mä annoin alusta asti maitohappobakteereita ja annan vieläkin!
 
Muokattu viimeksi:
Mä en oo oikein koskaan osannut stressata imetyksestä. Oon imettänyt aina alusta asti aina kun vauva haluaa. Eli tosi usein alussa varsinkin. Maito on yleensä noussut tisseihin vasta tokana tai kolmantena päivänä synnytyksestä, mut muksut on sit imenyt silti nekin tipat mitä on tullut

Jos ei pysty imettämään, niin ei se ole maailmanloppu. Eikä hyvän äidin mittari. Ei siis kannata kenenkään ajatella niin, että on pakko imettää kun se kuuluu tehdä niin. Jossei maitoa tule, niin sitä ei sitten tule! :shifty:

Vielä 6 päivää laskettuun aikaan!
 
Noniin, kävin syöttää vauvaa. Se sai kyl muutakin maitoa, mut maidonnousuun tähdätään. Poika imi molemmista tisseistä tunnin yhteensä. Oli pirtee vauva. Että maitosuihkua odotellessa...

Lastenlääkäri on kuulusteltu. Tulehdusarvo on laskenu eilisestä. Ei osannu sanoa mistä tulehdus johtuu. Hoitosuunnitelma on alunperin tehty sen mukaan et keuhkot on kosteat, toinen vaihtoehto olis ollu et keuhkoissa on kakkaa. Kolme lääkäriä sitä oli pohtinu maanantaina ja olivat päätyneet ettei kakkaa ole. Nyt kysyin et oisko sitä kuitenkin siellä ku keuhkot ei kuivu ja on tulehdus. Hyvä kysymys vastasi lääkäri... Pääasia et alkavat miettiä vaihtoehtoisia diagnooseja kun toi niiden "huomenna" vaan jatkuu. Nyt tuli taas et vauva "huomenna" sitä ja tätä, ja sitä on kuunneltu jo kolmatta päivää. Huomenna tarkoittaa mun korvissa "ei koskaan", jos tarkkoja ollaan. Mut joo, ylipaineletkusta ei oo haittaa vaikka olis siinä viikon. Vielä voidaan saada vauva kotiin vkl:ksi, tosin en ite enää usko siihen. Ja, miten helvetti mä uskallan sen kans kotiin mennäkään, en osaa sen hengitystä tarkkailla.

Ajna, joo mä vaan hämmästyin et kuinka kovaa niitä pitää puristaa et jotain tulee. Mä oon kipuherkkä, ni ähistelen tissien kanssa. Mut toivottavasti työ tuottaa tulosta ja maito nousee. Muokattu: Murrumurrhan se mua rauhoitteli tisseistä :p eikä Ajna. Täs käy jengii vähän väliä, ni mulla keskeytyy kirjoittaminen. Kivasti kyllä ku aamulla ilmaisin pahan mieleni vauvan voinnista, ni kaikki käy keskustelee ja rauhoittelee.
 
Muokattu viimeksi:
Maitosuihkusta : onko edes todellista, tietääkö joku?:anyone

Luulen, että on kuvitelmaa...ainakin mulla oli virheellinen mielikuva asiasta, tai sit mun tissit ei vaan toimineet tehokkaasti:hungover:. Sähköpumpulla sai kovalla työllä pumpata, että maitoa sai ja tippoinahan se herui.

6viikkoa sitä jaksoi ja sitten maidon tulo lopahti tyystin..

Tsemppiä Sirpa, toivottavasti pääsette pian kotiin:gen014
 
Kyllä tissistä voi suihkuta maitoa. Mun vasen rinta tekee sitä jos on liian täysi :) muutaman kerran oon ruikannu sillä vauvaakin naamaan kun oon ottanu nännistä kiinni ennen imetystä ja maitoa on alkanu saman tien tulla vauhdilla :rolleyes:
 
Mulla ei siis tullut aluksi maitoa tarpeeksi, kroppa oli ihan sekaisin kun menetin aika reippaasti verta synnytyksessä. Nyt maitoa tulee hyvin. Mun kohdalla auttoi seuraavat niksit (huom, voi olla tosi yksilöllistä mikä kenelläkin auttaa):

1. Ihokontakti vauvan kanssa. Vauva vaippasilleen paljasta rintaa vasten nukkumaan aina kun vaan mahdollista, siis päivälläkin vaan lojut sohvalla "pesimässä" peiton alla vauvan kanssa.
2. Syö ja juo hyvin. Erityisesti vettä pitää juoda ihan koko ajan vaikka ei ole jano.
3. Lypsä/ pumppaa maitoa aina kun vaan pystyt. Mulla ei herunut lainkaan pumpulle, mutta käsin lypsäen sain pisaran kerrallaan ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Hyvä, jos max 2 tunnin välit alussa.
4. Hiero ja hölskytä rintoja. Tää oli vähän ehkä koomisen oloista aluksi, mutta mulla oikeasti auttoi se, että kunnolla (lempeästi) hieroin, hölskytin ja puristelin rintoja... Myös silloin, kun on lämpimässä suihkussa.

Tuossa nuo, mitä tuli nopeasti mieleen ja mitkä auttoi mulla. Luin myös paljon täältä juttuja

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa
Ihan samaa mieltä Murrimurrin neuvoista. Jos niillä saat apua ja maitoa alkaa tulla enemmän ja vauva alkaa imeä, niin sitten automaattisesti vauvan "tilaama" maitomäärä lisääntyy. Ja jos ei onnistu, niin sitten on muita hyviä vaihtoehtoja. Yritä ms74 olla ottamatta stressiä, vaikka helpommin sanottu kuin tehty... Voimia. Ja omalla kohdalla on ollut niin, että vaikka vauvan ollessa rinnalla maitoa tulee suihkuamalla, niin lypsäminen ei oo koskaan kovin hyvin onnistunut. On se ihmeellistä hommaa toi imettäminen... :)
 
MS74 soita imetystukeen, jos sulla n nro jossain. Tai sitte teidän synnärille! Joo, ei mullakaan mitään hajua vielä määristä tai korvikkeista. Vauva saa nyt 25ml kerralla siellä. Klo 12 meen ekaa krt syöttää sen. Maitohan ei oo kunnolla vielä ees noussu ku ei vauva oo ollu tissillä.

Lettuhei, se on just näin. En mäkään jaksa ottaa stressiä imetyksestä. Kiva, jos lähtee sujumaan, mut jos ei, ni en tapa mun tissejä. Tää käsin lypsäminen on aika väkivaltaista touhua. Äsken taas ei meinannu tulla, mut sitte ku vaan runnoin ni tuli muutama tippa kerrallaan. Et hitaasti lähtee liikkeelle ainakin mulla.
Mulla alatiesynnytystenkin jälkeen on mennyt muutama päivä, ennenku maito on kunnolla noussu. Ja vaikka on sairaalassa suuren osan ajasta päässyt olemaan ihokontaktissakin. Ekoina päivinähän vauvan vatsalaukku on tooodella pieni. :)
 
Musta on jotenkin hurjaa, miten primitiivistä touhua imetys on. Siis sellanen, kun oon lukenut että esim vauvan myssyä nuuhkimalla tai katselemalla vauvan kuvia voi jotenkin edesauttaa herumista eikä se ole pelkkä tekniikkalaji. :bag: Oon kai niin luonnosta vieraantunut, että toi tuntuu oudolta ja vähän pelottavaltakin ajatukselta. Ja sit taas toisaalta aika kiehtovan eläimelliseltä. Mut varmaan tohon eläimellisyyteen tottuu sitte. Toivottavasti! :joyful:

Mulla on muutenkin tosi kaksijakoinen suhtautuminen imetykseen. Oon lukenut etukäteen paljon ja ehdottomasti aion imettää kaikkien hyötyjen takia jos se vaan onnistuu. Ja tosiaan aion haalia kaiken mahdollisen avun että onnistuis. Mutta yhtä paljon kuin imetyksen epäonnistumista mä pelkään, että satunnainen pulloruokinta ei onnistu ja lapsi huolii sit vain tissin. Tuntuu, että tää ei oo yhtään niin hyväksyttävä pelko ja mun pitäis olla täysin sinut sen kanssa, että en ehkä pääse puoleen vuoteen kertaakaan ulos talosta ilman vauvaa. :nailbiting:
 
Maitosuihkut on ihan totta! Imetin molempia lapsia vuoden. Raskausaikana ei herunut tippaakaan ja maidon nousu kesti aika kauan ( en muista montako päivää). Alusta lähtien maitoa oli aina sopiva määrä. Jos tuli mitä tahansa poikkeavaa, niin heti tuli rintatulehdus. Niin että motivaatio imettämiseen oli vahva, kun halusin välttää kuumeen ja lypsykierteen. Käsin lypsäessä maitoa tuli vain pari tippaa, käsipumpulla pärjäsin esikoisen kanssa, mutta toisen lapsen kohdalla rintatulehdus ei mennyt ohi ennen kuin sain lainaksi sähköpumpun ja silloinkin oli hierottava samalla kun lypsin. Kaikki tämä lypsäminen siis imetyksen lisäksi. Niinpä pyrin kaikin keinoin siihen, että pulloa ei käytetä. Esikoinen kokeili joskus pulloa ja oli sen jälkeen vihainen rinnalle, kun sieltä tuli maitoa eri tavalla. Ensin raivosi, kun tulee liian hitaasti ja kohta siksi, että tulee liian lujaa. Kun ei pulloa enää tarjottu, vauva tottui vaihteleviin virtauksiin. Isompana esikoinen leikki maitosuihkuilla, söi ensin nälkäänsä ja irrotti otteensa ja nauroi, kun maito lenteli pitkin poikin.
 
Mulla on kans sujunut hyvin imetys vaikka vauva olis saanutkin välillä pullosta lypsäämääni maitoa. Esikoinen ei osannut imeä rinnasta ollenkaan (kielijänne oli liian lyhyt ja se huomattiin vasta 1,5kk iässä) ja sai kaiken maidon (lypsätyn) pullosta 1,5kk ja kun kielijänne oli napsaistu imetin siitä eteenpäin suoraan rinnasta täysin ilman ongelmia. :) Toisen kohdalla lypsin välillä ja annettiin pullosta kun oltiin vaikka kyläilemässä jne. Kolmannen kohdalla en saanut melkeen mitään ulos lypsämällä! Kokeilin käsin ja pumpulla mutta ei tullut kuin yksittäisiä tippoja, aiempien kohdalla oli kyllä hurjat suihkut pumppuun! Mutta vauva sai kyllä imettyä hyvin kun korviketta ei tarvittu. Ja se maidon nousu rintoihin voi tosiaan kestää monta päivää, ei tarvii huolestua vaikkei muutaman päivän päästä tule vielä tarpeeksi. :)
 
Mulla alkoi maitoa tulemaan vasta kun pääsin kotiin. Eli ekoina 5 päivänä ei tullu kun vähän. Mä inhosin sairaalassa oloa enkä nukkunu siellä yhtenäkään yönä 3 tuntia enempää enkä nukkunu päikkäreitäkään niin pistän sen piikkiin. Heti kotiin päästyä ja nukuttua niin maitoa on siitä asti tullut riittävästi.
 
Takaisin
Top