Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Syssymyssy Ei jumalauta mikä ääliö tuo tuttu! Joillain ei ole kyllä yhtään tilannetajua. En ihmettele yhtään, että sulla lentelee ruuveja päästä, olisin itsekin kyllä kiehahtanut. Jotkut ei käsitä yhtään, että välillä voi olla ihan hissukseen.

Hei ajattelin jakaa teille kuuntelusuositukseksi Kierron verran toivoa-podcastin! Spotifyssä on muutamia jaksoja ilmaisena, mutta kaiken sisällön saa kuunneltavaksi kympillä kuussa. Tässä podcastin kuvaus:

”Podcast käsittelee tahatonta lapsettomuutta ja siihen liittyviä tunteita, syitä, elämänvaiheita ja tarinoita. Mukana on omakohtaisia kokemuksia ja erilaisia tarinoita lapsettomuudesta, sen vaiheista, tunteista ja tilanteista. Lisäksi luvassa on asiantuntijahaastatteluja.”

Tuo on ihana, sensitiivinen ja erilaisia tositarinoita sisältävä podi. ❤️

Kiukkuinen ON tähän väliin: siis nyt iski niin hirveä raivo taas universumia kohtaan, että varmaan alkaa limat huomenna (toivon tän olevan ovisraivoa). Tallettelut epäonnistui, vaikka yritettiin kahdesti. Kun tämän jälkeen avasin sääsovelluksen, pamahtaa keskelle ruutua OP:n vauvavakuutuksen mainos. Seuraavaksi menen Facebookiin, ja kahden tuttavan raskausilmoitukset lävähtää silmille PERÄKKÄIN. Iski sitten niin hirveä vitutus, että meinasin kirjaimellisesti paiskata luurin seinään. Olin kuitenkin taktinen, ja nappasin yöpöydän laatikossa lojuvan tyhjän rasvapurkin. Lopun kiukun purin takomalla nyrkkiä patjaan.
Tää on jotenkin niin tuttua.
Tytärtä yritän kerhossa sosiaalistaa aina kun sinne pääsee ja siellä nähtävästi yksi jos toinen äiti raskaana, samalla kun itse vaan odotellut, että koska tämä toinen peräkkäinen keskenmeno olisi vihdoin ohi.
Tasan ei mene nallekarkit..
Pitäisi varmaan käydä jossain raivohuoneella riehumassa. 🙈

Ei ei mulla positiivista tulosta ovistestit oo näyttäneet koko aikaa. Lähinnä ongelma joulukuun keskenmenon jälkeen ollut ettei oo näyttäneet positiivista tulosta lähellekkään vaikka lämpöjen perusteella ovulaatio ollut. ☹️ Mulla vaan clearbluen hedelmällisyys monitori näyttänyt kahtena kiertona pitkään korkeaa tulosta ilman sitä varsinaista huippua. Ja liuskatestitkään ei vahvoja ole monena kiertona olleet.

Juu musta tuntuu että oon kyllä jo pikku hiljaa muuttumassa sellaiseksi katkeraksi ämmäksi, mutta varmaan kun tai sanotaan jos yritys loppuu katkeroidun lopullisesti. 😔

//Niin ja munkin vaikea olla muiden puolesta enään onnellinen. Tiedän eihän muiden onni ole multa pois. Mutta tuntuu vaan sellaiselta että kaikki muut onnistuu mutta mä en. Tuntuu sellaiselta kuin hieroisi suolaa haavoihin..
Ok. 👍 On kyllä ikävä tilanne. Ei kyllä näin ulkopuolisena löydy viisaita neuvoja tai sanoja, kun itse kunkin meidän tilanne on omanlainen. 🙁 Uskon kyllä, että tilanne tulee ratkeamaan tavalla tai toisella, sillä ei mikään jää junnaamaan paikoilleen loputtomasti. Sulla on kyllä myös ihan yhtälainen oikeus ilmaista toiveesi, kuten puolisollasikin.

@Kali @Syssymyssy nyt kun kirjoititte tosta, niin samastun kyllä katkeran ämmän mielentilaan, vaikka meillä "vasta" yk 9 (tai yk 8 sen mukaan, laskeeko viime kierron vai ei). Tosin itse jaksan tosiaan kyllä iloita täällä palstalla plussanneiden tuloksista. Lähipiirin kanssa ei nyt onneksi ole juuri plussia tullutkaan, ja koska en ole somessa, en saa niistä tietää minkään raskausjulkaisuidenkaan kautta. @Syssymyssy sun postauksesta sain hyvän muistutuksen, miksi somesta kannattaa pysyäkin poissa.

@Kali en osaa edelleenkään sanoa mitään, mikä ratkaisisi teidän tilanteen. Kuulostaa tosi ikävältä tuo, miten sun perhe ja läheiset sua kohtelee – ja mitä siskosi on sanonut. Huh huh! Ei ihme, jos meinaa vati heilahtaa.

@Toiveikas odottelija siis voi hyvä luoja, miten idioottimaisia ihmiset osaa olla!!! Hyvin selvitit tilanteen, en tiedä, miten olisin itse reagoinut. Ehkä olisin ottanu tonnin seteli -ilmeen tai hymyillyt tyhjin silmin ja onnitellut – ja sitten vaihtanut puheenaihetta. Jos juttu olisi jatkunut vielä senkin jälkeen, kun olisin kertonut meidän tilanteesta, olisin varmaan sanonut suoraan, että ei kiinnosta. Totta kai omista kokemuksista ja esim. raskaudesta saa kertoa, mutta just vähän se, että miten sen tekee, hierooko suolaa haavoihin vai kertooko avoimesti omia kuulumisiaan. Väkisinkin tulee mieleen vanha viisaus: "Kuka tarvitsee vihamiehiä, kun on tuollaisia ystäviä?"

Munkin yks ystävä selitti mulle, että "Sä [siis minä] oot paljon paremmin perillä asioista kuin mä [siis hän] olin silloin, kun alettiin yrittää raskautta", ja hän siis raskautui heti ekasta kierrosta. Ei sanonut mitenkään pahalla tai ylimielisesti tuota tai mitään, mutta ite siinä mietin, että niin, mulla on tässä ollut aikaa opiskella asioita, kun on yritetty raskautta [silloin] 7 kiertoa, ehkä säkin olisit kääntäny enemmän kiviä, jos et olisi tullut raskaaksi heti ekasta yrityskierrosta. Heillä on siis yksi kkm ennen raskautta, joka kesti 9 kk ja päättyi elävän ja terveen lapsen synnyttämiseen. Kkm-raskaus ja sen jälkeinen raskaus alkoi molemmat ekasta yrityskierrosta.

Somesta vielä: Oon miettinyt myös sitä, etten halua omaa raskautta (jos siis niin pitkälle joskus päästään) somessa julkistaa ihan itseni takia, mutta myös siitä syystä, etten halua hieroa raskautta sellaisten naamaan, jotka kipuilee omassa tilanteessaan ja kärsii lapsettomuuden kokemuksesta. Mun mies on ahkera somen seuraaja, vaikkei juuri postailekaan. Ei oo hänen kans viel puhuttu, miten ja kenelle tieto raskaudesta jaetaan, jos se onni meitä joskus kohtaa. Voi olla, että mies haluaa uutiset jakaa somessaan, mutta katsotaan nyt. Mä en ole somessa, niin en mielellään omia asioitanikaan sinne jaa.

Muuten mun ei oo edes tarvinnut rajoittaa tai muuttaa elämäntapojani, koska ne oli jo ns. raskausystävälliset jo ennestään, mitä nyt noita vitamiineja ja lisäravinteita oon ottanut. Musta tuntuu, että tuon viimeisimmän yk 8:n jälkeen, jolloin ei päästy edes yrittämään, mun odotukset on laskeutuneet jotenkin realistisemmalle tasolle kuin aiemmin. En odota ja toivo niin kovasti vaan enemmän just silleen, että kattellaan. Joku kertoi elävänsä vähän niin kuin käsijarru päällä, ja se kuvaa hyvin myös mun elämää viimeisten 8–9 kuukauden ajalta.

Nyt kuitenkin oon päättänyt, että vapautan käsijarruakin pikku hiljaa ja teen asioita, joita haluan. Tykkään esim. treenata kovaa, niin kun nyt himmailusta huolimatta raskaus ei ole alkanut, niin en kyllä enää jaksa sitä treenien intensiteetin suhteen miettiä. Palaan normaaliin treenirutiiniin, kun opinnot on saatu kasaan ja paperit ulos. Sitä ennen käytän kaiken liikenevän ajan niihin.

Mutta jotkin asiat eivät muutu, nimittäin CB:n lila ovulaatiotesti ei petä! Se näyttää mulla joka kierrossa ihan eri juttuja. Kierto 26 +/- 2 päivää.
  1. Ekassa kierrossa, kun se oli käytössä, en saanut yhtään vilkkuvaa hymyä vaan heti pysyvän (en muista, monesko testipäivä oli).
  2. Tokassa kierrossa sain kolme vilkkuvaa hymyä ennen pysyvää tulosta.
  3. Kolmannessa eli viime kierrossa se näytti kp 12–17 vilkkuvaa hymyä (aloitin testaamisen kp 6) ja kp 18 pysyvä hymy.
  4. Tässä eli neljännessä testikierrossa sain vilkkuvan hymyn jo toisena testipäivänä. Oura ja Apple Health ennustaa ovulaatiota kp 14, FF kp 15.
Kaikissa muissa paitsi ekassa olen aloittanut testaamisen ohjeen mukaan ja testannut aamun ekasta pissasta.

Mä testailin sillä clearbluen monitorilla ja toivonut huippua että tällä kertaa näytttää... No en tosin odottanut sitä tälle kp9 päivälle?? 😂 Onko kellään en nyt muista mutta ovulaatio ollut kp10 jo? Ja onkohan tälläisestä kierrosta edes jos ovulaatio tosiaan huomenna edes mahdollisuuksia raskautua kun ovulaatio todennäköisesti noin hirmu aikaisin tuloillaan? 🤔 Vaikka voihan se laite vielä huomenna näyttää huippu tulosta koska se teki sen ekalla testauskerralla lokakuussa, se kerta juuri kun tulin raskaaksi hetkellisesti. 2 päivää silloin näytti huippu lukemaa ja sitten putosi korkeaan ja siihen lopetin testaamisen...

Mä testailin sillä clearbluen monitorilla ja toivonut huippua että tällä kertaa näytttää... No en tosin odottanut sitä tälle kp9 päivälle?? 😂 Onko kellään en nyt muista mutta ovulaatio ollut kp10 jo? Ja onkohan tälläisestä kierrosta edes jos ovulaatio tosiaan huomenna edes mahdollisuuksia raskautua kun ovulaatio todennäköisesti noin hirmu aikaisin tuloillaan? 🤔 Vaikka voihan se laite vielä huomenna näyttää huippu tulosta koska se teki sen ekalla testauskerralla lokakuussa, se kerta juuri kun tulin raskaaksi hetkellisesti. 2 päivää silloin näytti huippu lukemaa ja sitten putosi korkeaan ja siihen lopetin testaamisen...
Mulla on mun mielestä joskus ollut ovulaatio ainakin Ouran mukaan jo kp 10, mutta silloin en oo testannut ovulaatiotestillä, joten en voi tietää satavarmasti. Tosin Oura on aika hyvin osannut ennustaa mun ovulaation sen perusteella, mitä oon nyt noiden testien kanssa askarrellut. En oo raskautunut noista kierroista (kuten en mistään muustakaan kierrosta), mutta luulis, että keltarauhastuki vois auttaa just tällaisissa tapauksissa, jos ovis on aikaisin ja kohdun limakalvo siksi mahdollisesti liian ohut alkion kiinnittyä.

Voi kun talletukset onnistuis nyt teillä, keltarauhastuki auttaisi ja saisitte pysyvän plussan! <3

Mulla oli kans yksi kierto, jossa ouran mukaan ovulaatio oli jo kp10 paikkeilla. Tätä tukee se, että tuo kierto oli vain 24 päivää pitkä. En itsekään tosin siinä kierrossa tehnyt ovistestejä, joten 100% ei ole.

Ala varmuuden vuoks syömään jotain greippejä tms., joka vahvistais limakalvoa. 😊

Käytän onneksi lugesteroneja, niin ne toivottavasti vahvistaa limakalvoa... 🤔 Toki mä nyt alan vasta niitä varmaan loppuviikolla taas laittamaan kun ovulaatio 100% varmasti ollut. Toivon että jos huomenna vielä huippu lukema, niin sen jälkeen tippuu alempaan korkeaan lukemaan. Koska tosiaan lokakuussa sain 2 päivää peräkkäin huippu lukemat ja silloin oli kaksoset. Joten loogisesti ajateltuna, jos näyttää huippua monta päivää putkeen ja jos tulisin raskaaksi siellä voisi olla enemmän kuin 1 taas. 🤣 Joten sormet ristissä toivon että max huomenna enään huippua näyttää....

Asiasta toiseen, lähinnä surkuhupaisa juttu. Eilen kun itkin, itkin ilmeisesti liian kovaäänisesti, koska meidän kissa juoksi mun luo yhdessä vaiheessa. Luulin että tulee hieromaan itseään muhun, lohduttamaan tai jotain, mutta ei.... Kissa tulee ja raapaisee mua naamasta ja juoksee äkkiä pois. Jälkikäteen ajateltuna koominen tilanne. Ajatteli kissa varmaan että nyt turpa kiinni ja lopeta itkeminen... 😂

@Kali Uskon että se, että osaat purkaa pahaa oloasi tänne etkä vain ostoa sitä sisääsi niin auttaa siihen ettet katkeroituisi loppuelämäkseksi. Minusta katkeruus kuuluu myös suruprosessiin ja sekin tunne täytyy kokea ja käsitellä että pääsee eteenpäin. Mutta pidän sormet ja varpaat ristissä että saisitte yrittämisasian puhuttua ja teillä vielä onnestaisi ja saisit kokea äitiyden.

@Toiveikas odottelija Onpa tökerö "kaveri". Ymmärrän että meni tunteisiin.

Ja yleisesti raskausajan ruokavaliosta, niin itse olen alkanut noudattaa ohjeita sitten kun on positiivinen raskaustesti. Olen ymmärtänyt että ruoka-aineet alkavat vaikuttaa sikiöön vasta kun istukka alkaa toimia eli +4rv. Sitä ennen sikiön ravinto tulee ruskuaispussista. Eli alkoholi ei siirry sikiöön eikä salmiakki ennen tätä - näin ainakin itse ole ymmärtänyt. Kypsyviin munasoluihin ravinnon laadukkuus toki voi vaikuttaa. Omasta alkoholinkäytöstä en ole huolissani raskaustoiveiden suhteen sillä käytän max. 1 kerta vuodessa kun pidetään "tyttöjen ilta".

Mutta mua kiinnostaisi teidän valkovuodot. 😂😅 Mutta siis olisin taas pongailemassa mielestäni ovista, vaikka kierto ei ole vielä alkanut. Eilen oli kipua vasemmalla puolella alavatsaa ja vähän sitkeää kirkasta limaa, mutta vielä myös valkoista valkovuotoa. Kohdunsuu oli alhaalla ja raollaan. Libido oli korkealla ja talleteltiin kerran. Tänään taas mielestäni vv on vähemmän, mutta kirkasta. Ei yhtä sitkeää kuin eilen. Tapahtuikohan ovulaatio eilen? Mitä arvelette? Mutta teidän vuodoistanne kiinnostaa siis että kuinka eggiksiä ne ovat ovulaation aikaan? Muistaakseni aiemmin ovulaatiolimat ovat olleet itselläänkin ihan todella selkeät, minkä vuoksi olen hieman skeptinen että eilen olisi tapahtunut kunnollinen ovulaatio...

@Mur , mulla on limat vähentyneet merkittävästi vanhetessa. Tuo on yksi syy, minkä takia halusin kokeilla gelee royalea. Voitte lukea tuolta gelee royale ketjusta miten kävi. 🙈 Mulla on tuon kokeilun jäljiltäkin nyt sen verran inhottava olo ihan fyysisesti, etten tiedä korjaantuuko tämä ihan parissa päivässä. Limaa nimittäin kyllä tulee, mutta väörästä päästä! Nenä vaan vuotaa kolmatta päivää. 🤣 Mun raajat myös puutuu ja ties mitä. 😶 Täytynee tukeutua vaan greippeihin jatkossa, tai sitten hakea apuja länsimaisesta lääketieteestä.

• Tykkään
Reaktiot: Mur
@Mur mulla yleensä eggikset on 1-2 päivää silleen et sitä tulee PALJON, sitten 1-2 päivää vetisempää ennen munasolun irtoamista. Viime kierrossa oli lievemmät, varmaan liittyy tuohon mun nikotiinin raivokkaaseen vähentämiseen (btw en ole ostanut nyt tupakkaa!).

Libido mulla alkaa nousemaan jo n. viikkoa ennen munasolun irtoamista, ja kohdunsuu on jo korkealla ja pehmeä, vaikka limoista ei vielä tietoakaan.

Oviksesta puheenollen, mä oon tähän mennessä pissannut kertsituoppeihin kun teen testejä (en kyllä ota uutta joka kerta), mutta onnistun jotenkin näköjään sähläämään aina silti, joten jatkossa pissaan varmaan ämpäriin 🤣

Valkkareista; sellasta läpinäkyvää juoksevaa limaa ei itellä oo ku siinä oviksen ihan paikkeilla. Tosin yleisestikin miulla huonosti päätyy alushousuihin asti mitään nykyään niin vaikee sit välillä arvioida.

Flon mukaan jos tulisin tästä kierrosta raskaaks, aiempien kiertojen perustella oletetulla ovispäivällä, niin LA ois kun täytän 32 😭 oispa maailman paras synttärilahja jo ennakkoon jos nappais tästä kierrosta. En usko enteisiin enkä mihinkään mut silti yritän toivoo et tää on nyt enne 😂

@Kali apua mikä kissa 😹 Kurja sisko sulla. Perhe on kyllä pahin. En osaa muuta tarjota ku sympatiaa ja samaistumista ❤️

@Mur en hirveen innokkaasti oo seurannu eggiksiä, lähinnä huomaan et pikkarit on jatkuvasti märät oviksen aikaan. Muistan et teininä se nolotti ku en yhtään tienny mistä oli kyse. 🙈

@Syssymyssy hienoo ettet oo nyt ostanu tupakkaa 🥳

@Kevätlilja toivottavasti nyt on teiän kierto 🤞 ois kyllä ihan mahtava synttärilahja 😍

Omanapaa: kp1 🙄 aamulla oli lievää pahoinvointia ja ehdin jo innostua vähän ja tein sen vikan herkän testin pois. Negatestihän toimii kierron alottamiseen kuin taikasauva ja hanat aukeski siitä sit tunnin päästä. Kuuluuks muilla pms-oireisiin pahoinvointi? 🤔 mulla ei yleensä oo, mutta toissa kierrossa oli. Sillon luulin et se oli veljenlapsilta saatu vatsatauti… oisko se syksyinen km voinu herkistää jotenkin?

Raskausmatikat on laskettu ja voin odotella seuraavia menkkoja joko 35v syntymäpäiväksi tai ainakin viimeistään äitienpäiväksi. En tiiä oliko nyt sattumaa vaiko inositolin vaikutusta, mut nyt oli ”lyhyt” kierto, vain 30 päivää. 🌈

Kiitos kaikille jotka ovat jo vastanneet limoista! 🫶 Kuulen mielelläni lisää. 😂

@Vaaveilija Ah, unohdin koko ikäasian. Omasta mielestäni olen niin nuori en tietysti lisääntymismielessä. 🙈 Kuopuksesta kävin äitiyspolilla ja valitteli jotain vaivaa niin lääkäri tokaisi että no voihan niitä olla kun en ole enää mikään nuori synnyttäjä. No mielestäni olin kuitenkin nykymittapuulla aika nuori toissynnyttäjäksi kun olin 28v. 🙃

Mietin toki että imetys varmasti vielä vaikuttaa näihin limoihin (tai sitten se ikä...). Toivoisin kuitenkin erityisen kovasti että ovuloisin niin olisi edes teoreettinen mahdollisuus jouluvauvaan joka on salainen haave. ♥️

@Syssymyssy Upeaa että olet onnistunut pidättäytymään tupakan ostosta ❣️

@Kevätlilja Peukut pystyyn että tärppäisi ♥️

@Adela Mä taas seuraan innokkaasti, koska en ole ajatellut ottaa käyttöön ovulaatiotestejä kun kiertokaan ei ole kunnolla käynnistynyt imetyksen takia. Lämpöjen mittaamista olen miettinyt sitten kun kierto olisi mutta toisaalta tunnistan itsessäni sen että alan helposti stressaamaan asiasta joten minun mielenterveyden kannalta on ehkä helpointa pysyä mahdollisimman "kevyessä seurantalinjassa". 😅

Mä en kyllä yhtään osaa niitä limoja tulkita. 🤣 Huomaan kyllä kun niitä enemmissä määrin, ja ehkä juuri ja juuri huomaan kun vetisempää limaa ja kun valkoisempaa miksi sitä nyt kutsuttiinkaan. Mutta jos niiden perusteella pitäisi arvioida ovulaation ajankohta, luulen että päättelisin niin ettei ovulaatiota ole edes ollut. Nyt on ollut ehkä vähän vetisempää, mutta valkoista mun mielestä, vaikka ovulaatio huomenna tai ylihuomenna ainakin sen monitorin mukaan. En kyllä muista että mulla koskaa limat olisi täysin läpinäkyviä olleetkaan... Niitä kananmunamaisia vai mikä sekin oli niin en ole koskaan spotannut.

Tajusin että jos ovulaatio tosissaan pian, eli huomenna tai ylihuomenna niin laskettu aika jos tärppäisi joka tässä vaiheessa tuntuisi suoranaiselta ihmeeltä niin menisi 30 tai 31 joulukuuta päiville, riippuen onko huomenna tai ylihuomenna. No mieluummin toki joulukuu kuin suurin inhokkikuukausi heinäkuun rinnalla eli tammikuu. Ja en yritystä tarkoita vaan, vaan yleisellä tasolla myös en pidä tammikuusta tai heinäkuusta yhtään... 😂 Ja joulukuusta en pidä myöskään koska mun elämän monet pahat asiat tapahtuneet joulukuussa joten yhdistän vähän sen niihin sen kuun.

Meikä ollut kiireinen ja jäänyt kirjoittelut vähemmälle. Nopeasti käynyt lukemassa täällä teidän viestejä ja paljon onkin juttua tullut.

Plussanneille onnittelut 🩷

Täällä ei mitää sen ihmeellisempää. Kp13 ja hymy tänään pärähti. Talletteluja onkin jo pe, su ja ma takana, jos vielä tänään ja huomenna rippuu miten kaiken hulinan ja hälinän keskellä jaksanee 🙃 kiva kun on valoisaa ja saa touhuta pihalla.

Joskus täällä keskusteltiin cb pinkistä ovistestistä. Siitä vahvistuuko tikut. Otin tässä kierrossa kuvan niistä. Toisessa kuvassa näkyy miten itellä lähtee tummumaan tässä kuvassa kaikki on ympyröitä ja vikassa kuvassa on sitten hymy ja vihdoinkin pc ovistesti kunnolla posi sitäkään ei tarvinnu arvailla 🙂

Liitteet

• IMG_6031.jpeg
    IMG_6031.jpeg
    4 MB · Katsottu: 40
Onnea plussanneille! 💛 kahlasin pääsiäisen ajan viestit läpi ja tuli joitain ajatuksia lukiessa mitä halusin kirjoittaa ja nyt ehdin jo unohtaa ne 😄 täällä ehkä joku yk22, ei ainuttakaan plussaa koskaan eikä myöskään mitään edes lievää hedelmällisyyttä heikentävää syytä löydetty. Ikää pikkasen reilu 30. Tää taitaa vaan olla pitkä rasti ja olenkin yrittänyt vaihtaa omaa vaihdetta mielessä niin että tätä jaksaisi pidempään. Uusien taitojen ja harrastusten opettelu on osoittautunut hyväksi keinoksi! Elämä tuntuu menevän jossain osa-alueella eteenpäin ainakin. 😊Vuosi sitten odottelin että varmaan se plussa on jo ihan nurkan takana. Ei ollut, eikä varmaan edelleenkään ole. Kirjoitan tätä vähän sillä ajatuksella että tasaisen harmaata yritysputkea täällä, jos jollain toisellakin! Ette oo ainoita jotka seuraa kun muut menee plussineen, raskausvatsoineen ja vaunuineen ohi ja sitten seuraavalle kierrokselle. Vuodenajat vaihtuu eikä mitään tapahdu. Kyllä tää jotain positiivistakin kypsymistä mielessä teettää ja luotan siihen, että jos vanhemmuus joskus koittaa, kaikki tulee peilautumaan syvän helpotuksen ja kiitollisuuden kautta. Juttelin yhden vanhemman kanssa, jolla toinen lapsi oli vaatinut pitkän yrityksen (eka tullut tosi nopeaan). Hän kuvaili että koko pohjavire toisen lapsen kanssa on ollut erilainen kuin ensimmäisessä ja harras toive heijastunut positiivisella tavalla vanhemmuuteen. Ehkä tän kaiken mukana tulee sitten lopulta jotain hyvääkin. 💛 ja jos ei tuu ni mä aion ne sieltä lopulta väkisin löytää ja puristan niistä kaikki mehut irti 😂 ihan ilmaiseksi en meinaan tätä koko reissua suostu tekemään!

Takaisin