@Kali @Syssymyssy nyt kun kirjoititte tosta, niin samastun kyllä katkeran ämmän mielentilaan, vaikka meillä "vasta" yk 9 (tai yk 8 sen mukaan, laskeeko viime kierron vai ei). Tosin itse jaksan tosiaan kyllä iloita täällä palstalla plussanneiden tuloksista. Lähipiirin kanssa ei nyt onneksi ole juuri plussia tullutkaan, ja koska en ole somessa, en saa niistä tietää minkään raskausjulkaisuidenkaan kautta.
@Syssymyssy sun postauksesta sain hyvän muistutuksen, miksi somesta kannattaa pysyäkin poissa.
@Kali en osaa edelleenkään sanoa mitään, mikä ratkaisisi teidän tilanteen. Kuulostaa tosi ikävältä tuo, miten sun perhe ja läheiset sua kohtelee – ja mitä siskosi on sanonut. Huh huh! Ei ihme, jos meinaa vati heilahtaa.
@Toiveikas odottelija siis voi hyvä luoja, miten idioottimaisia ihmiset osaa olla!!! Hyvin selvitit tilanteen, en tiedä, miten olisin itse reagoinut. Ehkä olisin ottanu tonnin seteli -ilmeen tai hymyillyt tyhjin silmin ja onnitellut – ja sitten vaihtanut puheenaihetta. Jos juttu olisi jatkunut vielä senkin jälkeen, kun olisin kertonut meidän tilanteesta, olisin varmaan sanonut suoraan, että ei kiinnosta. Totta kai omista kokemuksista ja esim. raskaudesta saa kertoa, mutta just vähän se, että
miten sen tekee, hierooko suolaa haavoihin vai kertooko avoimesti omia kuulumisiaan. Väkisinkin tulee mieleen vanha viisaus: "Kuka tarvitsee vihamiehiä, kun on tuollaisia ystäviä?"
Munkin yks ystävä selitti mulle, että "Sä [siis minä] oot paljon paremmin perillä asioista kuin mä [siis hän] olin silloin, kun alettiin yrittää raskautta", ja hän siis raskautui heti ekasta kierrosta. Ei sanonut mitenkään pahalla tai ylimielisesti tuota tai mitään, mutta ite siinä mietin, että
niin, mulla on tässä ollut aikaa opiskella asioita, kun on yritetty raskautta [silloin] 7 kiertoa, ehkä säkin olisit kääntäny enemmän kiviä, jos et olisi tullut raskaaksi heti ekasta yrityskierrosta. Heillä on siis yksi kkm ennen raskautta, joka kesti 9 kk ja päättyi elävän ja terveen lapsen synnyttämiseen. Kkm-raskaus ja sen jälkeinen raskaus alkoi molemmat ekasta yrityskierrosta.
Somesta vielä: Oon miettinyt myös sitä, etten halua omaa raskautta (jos siis niin pitkälle joskus päästään) somessa julkistaa ihan itseni takia, mutta myös siitä syystä, etten halua hieroa raskautta sellaisten naamaan, jotka kipuilee omassa tilanteessaan ja kärsii lapsettomuuden kokemuksesta. Mun mies on ahkera somen seuraaja, vaikkei juuri postailekaan. Ei oo hänen kans viel puhuttu, miten ja kenelle tieto raskaudesta jaetaan, jos se onni meitä joskus kohtaa. Voi olla, että mies haluaa uutiset jakaa somessaan, mutta katsotaan nyt. Mä en ole somessa, niin en mielellään omia asioitanikaan sinne jaa.
Muuten mun ei oo edes tarvinnut rajoittaa tai muuttaa elämäntapojani, koska ne oli jo ns. raskausystävälliset jo ennestään, mitä nyt noita vitamiineja ja lisäravinteita oon ottanut. Musta tuntuu, että tuon viimeisimmän yk 8:n jälkeen, jolloin ei päästy edes yrittämään, mun odotukset on laskeutuneet jotenkin realistisemmalle tasolle kuin aiemmin. En odota ja toivo niin kovasti vaan enemmän just silleen, että kattellaan. Joku kertoi elävänsä vähän niin kuin käsijarru päällä, ja se kuvaa hyvin myös mun elämää viimeisten 8–9 kuukauden ajalta.
Nyt kuitenkin oon päättänyt, että vapautan käsijarruakin pikku hiljaa ja teen asioita, joita haluan. Tykkään esim. treenata kovaa, niin kun nyt himmailusta huolimatta raskaus ei ole alkanut, niin en kyllä enää jaksa sitä treenien intensiteetin suhteen miettiä. Palaan normaaliin treenirutiiniin, kun opinnot on saatu kasaan ja paperit ulos. Sitä ennen käytän kaiken liikenevän ajan niihin.
Mutta jotkin asiat eivät muutu, nimittäin CB:n lila ovulaatiotesti
ei petä! Se näyttää mulla joka kierrossa ihan eri juttuja. Kierto 26 +/- 2 päivää.
- Ekassa kierrossa, kun se oli käytössä, en saanut yhtään vilkkuvaa hymyä vaan heti pysyvän (en muista, monesko testipäivä oli).
- Tokassa kierrossa sain kolme vilkkuvaa hymyä ennen pysyvää tulosta.
- Kolmannessa eli viime kierrossa se näytti kp 12–17 vilkkuvaa hymyä (aloitin testaamisen kp 6) ja kp 18 pysyvä hymy.
- Tässä eli neljännessä testikierrossa sain vilkkuvan hymyn jo toisena testipäivänä. Oura ja Apple Health ennustaa ovulaatiota kp 14, FF kp 15.
Kaikissa muissa paitsi ekassa olen aloittanut testaamisen ohjeen mukaan ja testannut aamun ekasta pissasta.