Itse oon siinä mielessä etuoikeutettu, että ei ole painon eikä syömisenkään kanssa ollut koskaan mitään ns. haasteita. Mä en tiedä, miten 2000–2010-luvuilla nuoruuttaan elänyt tyttö/nainen on voinut selvitä aikuisuuteen ilman ruokaan liittyviä komplekseja tai syömishäiriötä. Olen kiitollinen siitä, että mulla on sen suhteen kaikki hyvin. Muunlaisia ongelmia sitten löytyy sillain, että riittäis kaverillekin.
Mutta bmi on, kuten täällä on sanottu, ajastaan jäljessä oleva työkalu, jota ei ole alun perinkään tarkoitettu yksilön pituus-paino-suhteen tai terveydentilan arvioimiseen. Kyseessä on demografinen mittari. En ymmärrä, miten terveydenhuollossa ollaan siitä edelleen niin kiimassa.
Mun mielestä on ihan järkyttävää, miten ei-hoikat ihmiset kutistetaan (sic!) pelkäksi vaa’anlukemaksi ja kokonaisterveys jää aivan sivurooliin. Hoikka tai normaalipainoinen ei ole sama asia kuin terve ja hyväkuntoinen eikä ylipainoinen tai lihava ole sama asia kuin sairas ja rapakuntoinen. Just jos vaikka jalka menee poikki, niin suurin piirtein siihenkin tarjotaan hoidoksi, että ”laihduta”.
Itse asiassa luin juuri Hesarista jutun, missä kerrottiin, että kovakaan liikunta ei auta pudottamaan painoa, jos samaan aikaan syö liian vähän. Tää johtuu just siitä, että elimistö menee säästöliekille, ja kaikki varmaan tietää, miten siinä käy, kun kaloreita aletaan lisätä.
En ole kokenut ulkonäkööni liittyvää syrjintää, mutta tunnistan sitä yhteiskunnassa ja pyrin puuttumaan siihen, kun sitä näen. Rakenteellisella tasolla puuttuminen on tietenkin vaikeaa yksittäiselle ihmiselle.
Itse oon tosiaan perusterve ja normaalipainoinen, jopa hoikka, mutta en raskaana. Että näin.
Omanapa:
Kp 19, dpo 4.
Miehen uimarit ihan priimaa.
Mulla huomenna labrat ja pe katsotaan lääkäris, onko follikkeli puhjennut. Labroissa mitataan tosiaan progesteronitasot.
En tiedä miksi, mutta taas tuli sellainen olo, että ei varmaan onnistu tästäkään kierrosta ja en varmaan ole raskaana. Mikään yksittäinen asia ei viittaa kumpaankaan suuntaan, eikä tässä vaiheessa pitäisikään viitata. Silti jotenkin en jaksa uskoa plussaan.