Aukkarikokemuksia?

Pilkki24

Myyttinen hahmo
Miut määrättiin nyt munanjohtimien aukiolotutkimukseen ja olisi kiva kuulla siitä kokemuksia, että kuinka ikävältä on tuntunut ja mielellään kuvailuja mitä siellä vastaanottokäynnillä ylipäätään tapahtuu. Ilmeisesti ei kuitenkaan mikään mukava toimenpide?

Mulle tehtiin helmikuussa ja kyselin silloin kans kokemuksia tuolla jossain salaisen puolen keskusteluissa, sinne tuli silloin useampi vastaus jos löytyy vielä jollain haulla tms 😊

Jännitin toimenpidettä tosi paljon, koska tietysti olin lukenut kaikki kauhutarinat ennakkoon. Näin jälkikäteen sanoisin saman neuvon mitä itsekin luin silloin monesta paikasta, et kokemus on kivultaan todella yksilöllinen eikä sitä kannata etukäteen pelätä.

Käytännössä homma toimi hyvin samalla tavalla kuin mikä tahansa muu sisätutkimus alkuun; eikun pedille ja jalat levälleen. Ankannokka sisään, katetri kohtuun ja katetrin kautta ruiskutetaan se aine, samalla ultralla seuraten sen kulkua kohdussa ja munanjohtimissa. Siinäpä se.

Omalla kohdalla itse tutkimus ei sattunut lainkaan. Mut kohtuun meno katetrilla oli erittäin kivuliasta. Mun tapauksessa se johtuu voimakkaasti taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta ja tän takia kohdunkaula tekee "mutkan". Eli tämä vaihe tuskin kovin monilla muilla tuntuu missään. Kipu oli kova, mutta kuitenkin verrattain nopeasti ohi.

Olen kuullut, että jos johtimissa on tukosta, tutkimus olisi kivuliaampi ja jos paikat on auki, se ei satu.

Tsemppiä, hyvin se menee! Ota ohjatut särkylääkkeet hyvissä ajoin ennen toimenpidettä.

Mulle on kahdesti tehty tää, 2021 ja 2024. Tosi erilaiset kokemukset.

2021 eli ennen ensimmäistä synnytystä sattui tosi paljon. Ei siis se katetrin vienti kohtuun, vaan se kun sinne ruiskutetaan keittosuolaliuosta ja ilmaa. Reitit oli täysin auki.

2024 eli ensimmäisen synnytyksen jälkeen ei tuntunut oikeastaan miltään. Ihan jotain lievää epämiellyttävää tunnetta, mutta esim. ovulaatiokivut on mulla kovemmat (enkä niihinkään tarvitse mitään särkylääkkeitä). Tälläkin kertaa oli reitit ihan auki.

Täällä esim. lyhyt kuvaus tuosta: https://www.aava.fi/asiakkaana/poti...ilasohje-munanjohtimien-aukiolotutkimus-hssg/
Käytännössä siis ennen ultrausta lääkäri ohjaa katetrin kohtuun ja ruiskuttaa keittosuolaliuosta ja ilmaa. Ultralla katsotaan kulkeeko nämä munanjohtimien läpi vai stoppaako johonkin kohtaan.

Olen kuullut, että jos johtimissa on tukosta, tutkimus olisi kivuliaampi ja jos paikat on auki, se ei satu.
Tähän en itse usko, mulla 2021 tosiaan oli ihan auki, ja kyllä sattui ihan kunnolla. Tosin jos olisi ollut tukossa, niin kävisi järkeen että olisi sattunut vielä enemmän - varmaan vähän voi venyttää munanjohdinta, jos neste ei pääse kulkemaan sieltä läpi. 🤔

Mulle tehtiin helmikuussa ja kyselin silloin kans kokemuksia tuolla jossain salaisen puolen keskusteluissa, sinne tuli silloin useampi vastaus jos löytyy vielä jollain haulla tms 😊

Jännitin toimenpidettä tosi paljon, koska tietysti olin lukenut kaikki kauhutarinat ennakkoon. Näin jälkikäteen sanoisin saman neuvon mitä itsekin luin silloin monesta paikasta, et kokemus on kivultaan todella yksilöllinen eikä sitä kannata etukäteen pelätä.

Käytännössä homma toimi hyvin samalla tavalla kuin mikä tahansa muu sisätutkimus alkuun; eikun pedille ja jalat levälleen. Ankannokka sisään, katetri kohtuun ja katetrin kautta ruiskutetaan se aine, samalla ultralla seuraten sen kulkua kohdussa ja munanjohtimissa. Siinäpä se.

Omalla kohdalla itse tutkimus ei sattunut lainkaan. Mut kohtuun meno katetrilla oli erittäin kivuliasta. Mun tapauksessa se johtuu voimakkaasti taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta ja tän takia kohdunkaula tekee "mutkan". Eli tämä vaihe tuskin kovin monilla muilla tuntuu missään. Kipu oli kova, mutta kuitenkin verrattain nopeasti ohi.

Tsemppiä, hyvin se menee! Ota ohjatut särkylääkkeet hyvissä ajoin ennen toimenpidettä.
Kiva, kun juuri lääkäri sanoi siitä taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta. 🙈 😂

Mie en niinkään pelkää kipua, jos vaan tiedän mitä on tulossa.

Joka paikassa sanotaan ettei pitäisi ikinä lukea mitään kauhutarinoita, mutta miulla ne auttavat saamaan kontrollintunteen, kun varaudun pahimpaan. Jos en olisi lukenut etukäteen tarinoita kauhusynnytyksistä niin olisin varmasti ollut henkisesti hyvin tasapainoton, kun se kauhusynnytys osuikin omalle kohdalle. Nyt pystyin ajattelemaan, että kyllä tästäkin voi selvitä. Jos olisin lukenut pelkästään hyviä synnytyskokemuksia niin olisin oikeasti järkyttynyt siitä miten oma synnytys meni ja varmasti traumatisoitunut paljon pahemmin.

@Misa varmasti on tuokin tosi yksilöllistä. Mulla jäi aukkarissa epäselväksi toisen munanjohtimen aukiolo, mutta lääkäri sanoi että koska en kokenut kipua eikä neste virrannut takaisin, se todennäköisesti on auki. Ehkä siinä on jotain perää, tai sitten ei? 🤷

@Pilkki24 oon hyvin samanlainen, tykkään etsiä kaiken tiedon ja valmistautua jokaiseen skenaarioon. 😅 Ja ei varmasti pelkästään taaksepäin kallellaan oleva kohtu takaa sitä, että kohtuun meno olisi kivuliasta. Mutta voi olla. Mulla jouduttiin nyt inssissäkin käyttämään puudutusta ja kuulapihtejä, että kohtuun päästiin 😮‍💨 aukkaria tehdessäkin puuduttivat, kun selvisi ettei kohtuun meno ole helppoa. Mut ei siitä kyllä paljon ollut apua. Mutta kyllä siitä selviää!

Minullakin on taaksepäin kallistuva kohtu, mutta "sisäänpääsy" aukkarissa ei aiheuttanut kipua, hetken ehkä joutui lääkäri pyörittelemään ennen kuin sai katetrin menemään sisään. Toimenpide oli muutenkin täysin kivuton.

Minä luin etukäteen kaikki mahdolliset löytämäni kokemukset aukiolotutkimuksesta. On hienoa, että näitä kirjoitetaan ylös! Omani kuuluu niihin vähemmän mukaviin kokemuksiin..

Valmistauduin mahdolliseen kipuun ottamalla etukäteen särkylääkettä, mutta toivoin toki kuuluvani niihin onnekkaisiin joille toimenpide on ihan siedettävä. En kuulunut. Vaikka luulin valmistautuneeni kovaankin kipuun (joku kuvasi kipua jotenkin näin: "kuin olisi valeltu kohtu bensalla ja sytytetty tuleen") niin en ollut osannut kuvitella sellaista kipua. Tuo tuleen syttyminen kuvasi kipua hyvin. Hyvin erilaista kipua kuin mikään kokemani, ei muistuttanut esim. supistuksia mielestäni vaikka nekin tuntuvat poltteena 🤔
Positiivista oli, että eihän sitä onneksi kauaa kestänyt, mutta kyllä tuli pieni itku siinä ja ääneen valitin, mikä ei todellakaan ole mulle tyypillistä.

Itselläni myös katetrin laitossa oli ongelmia. Katetria ei saatu pysymään kohdussa ja suolaliuos valui ulos. Tutkimuksen tekijä otti sitten pihdeillä kiinni kohdunsuusta saadakseen katetrin menemään tarpeeksi syvälle ja se muuten sattui!!
Vuosin tutkimuksen ajan ja jälkeen verta. Oli aika runneltu olo kyllä jälkeen päin.

Munatorvet oli onneksi auki.
Menin tutkimukseen ajatuksella, että kestän kyllä mitä vain lapsen saamisen eteen ja menisin heti uudelleen jos siitä olisi kiinni. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvi, mieluumin kestän synnytyskipua😅

Sanottakoon ettei tuon jälkeen ole ikinä ollut ongelmia katetrin laitossa. Tutkimuksen jälkeen pelkäsin, että kaikki katetrin laitot esim. inseminaatiossa ja alkionsiirroissa tulee oleen yhtä tuskallisia, mutta ei ole onneksi ollut ongelmia enää. Ehkä se ensimmäinen raivasi tien.. 🫠

Mä olin aivan padkan jäykkänä, kun menin sinne 🤣 ja varma, et on hirveää! Mut lähinnä se tuntui hetken aikaa kuukautiskivuilta ja paineen tunnulta. Mut tutkimus oli myös nopeasti ohi!

Minullakin on taaksepäin kallistuva kohtu, mutta "sisäänpääsy" aukkarissa ei aiheuttanut kipua, hetken ehkä joutui lääkäri pyörittelemään ennen kuin sai katetrin menemään sisään. Toimenpide oli muutenkin täysin kivuton.
Mulla täysin sama kokemus😊 Mulla jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu, joutuvat ränkläämään vähän enempi että saa kunnolla ankannokat mutta ei tuntunu miltään.

Mulla ei meinannu ballonki pysyä paikoillaan vaan valahti kanavaa pitkin alas, joten jouduttiin kohdun puolelle laittamaan se ballonki ja varottelivat että saattaa tuntua ikävältä mutta ei ollenkaan😅 Vasemmalta meni heti neste läpi, mutta ei oikealta. Ei tuntunu kuitenkaan mitään kipujakaan joten lääkäri ei pystynyt sanomaan varmaksi että olis tukossa, vaan lähinnä puhui siihen suuntaan että ”ei välttämättä ole tukossa kun ei tunnu kipua tai painetta”.

Kaikinpuolin siis kivuton ja nopea toimenpide säätämisestä huolimatta!😊 Burana oli ohjeistettu ottamaan n. tunti ennen toimenpidettä jotta se ennaltaehkäsis kohdun supistelua, se kannattaa ottaa 👍🏼

edit. tässä vielä kertomus👇🏼
IMG_8974.jpeg

Mulle tehtiin tutkimus toissa syksynä ennen hoitojen aloittamista. Toimenpide ei sattunut lainkaan, ankannokan asennus sen sijaan aivan saamaristi 🤣 johtuu kuulemma siitä että vaikka mulla on kohtu eteenpäin kallellaan, kohdunkaula on jotenkin vähän ”piilossa” ja sitä joutuu kaivelemaan esiin. Onneksi osasin vähän varautua kipuun kun olin sen jo kerran aiemmin papa-kokeessa kärsinyt (ja insseissä vielä monta kertaa sen jälkeen 💀)

Oon ymmärtänyt että itse toimenpide sattuu lähinnä vain jos sieltä jotain tukoksia löytyy.

Mulla se oli aika lailla täysin kivuton toimenpide, vaikka jännitti aika paljon etukäteen. Olin ottanut lääkärin ohjeistamat 800 mg ibuprofeiinia noin tuntia ennen toimenpidettä, vaikka vähän mietitytti niiden mahdollinen vaikutus ovulaatioon, joka oli lähellä. Ilmeisesti ibuprofeiini estää kohdun supistelua ja voi siten helpottaa sekä kipua että toimenpiteen tekoa. Munanjohtimet olivat mulla auki.

Taitaa olla supervoimani, että kohtuuni voi laittaa asioita ilman että edes huomaan mitään, sillä myös inseminaatio oli huomaamaton. 🤭 Toivottavasti lupaa hyvää myös alkionsiirtoihin.

Tsemppiä tutkimukseen!

Itse en ollut lukenut mitään kyseisestä hoidosta ja olin ottanut buranan ja panadoloin kiltisti. Ihan ensimmäiseksi lääkäri kysyi minulta, että ethän ole googletellut hoidosta mitään, ja pelästyin vähän kysymystä että mihin oikein olen tullut.

No sattui aivan helvetisti. Pahin kipu mitä olen ikinä tuntenut...

Minulla ei ollut onneksi mitään yllämainittua polttavaa kipua, mutta kova vatsakipu joka jäi kyllä kakkoseksi aivan uskomattoman kovalle hartiapistokselle. Tuntui siis siltä että vasen olkapää jää hydraulisen prässin väliin murskattavaksi. Meinasin saada paniikkikohtauksen ja pyörtyä :Face Without Mouth: Mietin että minun kohdalla olisi ollut ehkä parempi se että olisin googletellut toimenpidettä. Nyt tuntui siltä olin astunut ansaan ja olin jumissa huoneessa josta ei pääse pois.

Lopulta kun käytiin paperijuttuja läpi, niin hoitaja tokaisi että näytän tosi valkoiselta, ja olin siis meinannut pyörtyä toistamiseen. Samalla tuli aivan järkyttävä pakonomainen ulostamisen tunne ja vaadin päästä vessaan vaikka oli pyörtymisriski. No ei sieltä mitään tullut mutta se tunne oli niin kova että en olisi voinut istua paikoillani kun tuntuu että perse räjähtää :DDDD

Toivon todella että sinulla ei tunnu juuri miltää, ja suosittelen silti tuota buranan ja panadolin yhteiskomboa. Itselläni on kaiketi kohtu vähän taaksepäin sekä sivuttain kalleellaan. Ankannokka ei tuntunut missään, kuten ei myöskään letkun laitto.

Minulla olivat molemmat johtimet ihan apposen auki, niin turhautti jälkeenpäin. Tuntui että tuollaisen kipumäärän takia niin olisi ollut parempi olla kiinni. Hassu ajatus tietenkin :Grinning Face:

Muokattu viimeksi:
Itse en ollut lukenut mitään kyseisestä hoidosta ja olin ottanut buranan ja panadoloin kiltisti. Ihan ensimmäiseksi lääkäri kysyi minulta, että ethän ole googletellut hoidosta mitään, ja pelästyin vähän kysymystä että mihin oikein olen tullut.

No sattui aivan helvetisti. Pahin kipu mitä olen ikinä tuntenut...

Minulla ei ollut onneksi mitään yllämainittua polttavaa kipua, mutta kova vatsakipu joka jäi kyllä kakkoseksi aivan uskomattoman kovalle hartiapistokselle. Tuntui siis siltä että vasen olkapää jää hydraulisen prässin väliin murskattavaksi. Meinasin saada paniikkikohtauksen ja pyörtyä :Face Without Mouth: Mietin että minun kohdalla olisi ollut ehkä parempi se että olisin googletellut toimenpidettä. Nyt tuntui siltä olin astunut ansaan ja olin jumissa huoneessa josta ei voi pääse pois.

Lopulta kun käytiin paperijuttuja läpi, niin hoitaja tokaisi että näytän tosi valkoiselta ja meinasin pyörtyä toistamiseen. Samalla tuli aivan järkyttävä pakonomainen ulostamisen tunne ja vaadin päästä vessaan vaikka oli pyörtymisriski. No ei sieltä mitään tullut mutta se tunne oli niin kova että olisi voinut istua paikoillani kun tuntuu että perse räjähtää :DDDD

Toivon todella että sinulla ei tunnu juuri miltää, ja suosittelen silti tuota buranan ja panadolin yhteiskomboa. Itselläni on kaiketi kohtu vähän taaksepäin sekä sivuttain kalleellaan. Ankannokka ei tuntunut missään, kuten ei myöskään letkun laitto.

Minulla olivat molemmat johtimet ihan apposen auki, niin turhautti jälkeenpäin. Tuntui että tuollaisen kipumäärän takia niin olisi ollut parempi olla kiinni. Hassu ajatus tietenkin :Grinning Face:

Repesin nauramaan tuossa perseenräjähdyskohdassa. 🤣 Mutta ikävää, että on ollut noin kivulias kokemus. 😬 Itsekin mieluummin odotan pahinta ja sitten helpotun kuin toisinpäin.

Sain ensi viikon perjantaille ajan niin tulen sitten jakamaan tänne miten kävi omalla kohdalla. Vähän kyllä jännittää onko kuinka kamala kokemus omalla kohdalla. 😅

Sain ensi viikon perjantaille ajan niin tulen sitten jakamaan tänne miten kävi omalla kohdalla. Vähän kyllä jännittää onko kuinka kamala kokemus omalla kohdalla. 😅
Tsemppiä ja toivotaan että putket on auki! Ja mun silmään vaikuttaa siltä että isommalla osalla on ollut kivuton kokemus, toivotaan että sullakin olisi. 😊

Mulle tehtiin aukkari maaliskuussa julkisella puolella. Otin vähän enemmän buranaa, kuin mitä määräsivät ja jännitti aivan pirusti. Jännitin ihan turhaan! En oikeastaan tuntenut mitään, siis yhtään mitään. Hieman ehkä painetta ja toki ne instrumentit nyt tuntisi Erkkikin.

Takaisin