@Pakkanen moni tuntuu kuvittelevan, että paino on sellainen asia, johon yksilö voi itse vaikuttaa. Toki niin jollain tasolla varmasti onkin, mutta kyllä itse arvioin, että elämäntavat on vain yksi osa kokonaisuutta samoin kuin paino on vain yksi osa yksilön terveyttä. Ihminen on kuitenkin enemmän kuin osiensa summa, eikä elämässä ainoa tavoite ole terveys (ainakaan useimmille) vaan myös nautinto ja kivat asiat. En myöskään usko, että meidän nykyinen ympäristö, jossa elämme, suorastaan tukee ihmisen normaalia hormonitoimintaa, ja tämä taas näkyy eri ihmisillä eri tavalla. Tarkoitan siis keinovaloa, sinivaloa, kemikaaleja, joille altistumme sekä kortisolitasoja kohottavaa elämänrytmiä, jossa kaikki tekeminen pitäisi olla jotain tavoitteellista ja mitattavaa eikä mitään voi tehdä vain omaksi ilokseen.
@Syssymyssy I feel you, mitä tulee tuohon terveellisyyteen. Itse tein ruokavalioremontin kesällä, kun sovittiin, että aletaan yrittää lasta. Lisäsin kasviksia ja aloin kokata kotiruokaa sekä valmistella salaatit ym. vihreät, jotta monipuolista ruokavaliota olisi helppo ylläpitää. Mulla ei ole oikein koskaan nälkä, eikä ruoalla ole mun elämässä suurta sijaa eikä siihen liity mulla juuri tunteita, niin ruokailut jää helposti välistä. Nyt olen sitten jo kesästä asti tosiaan keskittynyt säännölliseen ateriarytmiin ja kasvattanut annoskokoa, jotta söisin tarpeeksi. Kun plussaa ei yrityksestä huolimatta ole tikkuun tullut, niin alkaa motivaatio tosiaan jo rakoilla terveellisen syömisen suhteen, vaikka tiedän, että se on mulle hyväksi huolimatta siitä, tulenko raskaaksi vai en. Mutta jotenkin sitä ei vain itsensä takia viitsi ihan niin paljoa panostaa.
Omanapa: kp 21, dpo 5.
Käyty näytteenotossa HUSLabissa. Pyrkii vähän huvittamaan, kun multa yksi pieni verinäyte otettiin, niin laskun loppusumma on 42,50 e. Mies kävi omat uimarinsa tutkituttamassa yksityisellä, niin köyhtyi 40 e. Että nainen ei tuolla hinnalla kävele edes sisään ja ulos lääkärin tai hoitajan vastaanottohuoneesta yksityisellä. Julkisellakin, jos itse maksaa, niin ei 40 e riitä mihinkään.
Tänään ja eilen oli Ourassa lämpökäyrä +/-0. Viime kierrossa oli tässä vaiheessa lämmöt jo enemmän koholla, itse asiassa ne oli koholla koko luteaalivaiheen. Palelin kyllä eilen illalla ja yöllä, nyt ihan normaali, ehkä vähän viileä olo. Toivon, ettei tarvis tehdä aukkaria parin viikon kuluttua, kun se on niin kallis ja jännittää ilman kertyminen vatsaonteloon ja mitä kaikkea muuta siinä onkaan, kipuja tai jotain. Toki jos munanjohtimissa jotain on, niin sitten voidaan varmaan saada lähete julkiselle hoitoihin. Kassellaan.
Kenellä on kokemuksia aukkarista? Olis kiva kuulla, jos haluatte jakaa. <3