Raskaaksi 2025

Moikka! Onko kellään tietoa/kokemusta lähes jatkuvasta munasarjojen vihlomisesta ovulaation jälkeen? Mulla nyt dpo 6-7 ja melkeen viikko ennen oletettua ovista alkoi vihlominen ja jatkunut tähän päivään saakka.. Vihlonta ei siis tunnu ihan koko aikaa, mutta päivittäin kuitenkin. Vuoto kans välillä valkuaismaista/limaista.. Lämmöt on noussut normaaliin tapaan. Eilen tuli myös pieni määrä ruskeaa vuotoa liman seassa, mutta uskon sen johtuvan kuivista limakalvoista tms.. Mulla esikoinen nyt 1v 2kk. Uuden vauvan yritystä takana heinäkuusta -24. Esikoisen syntymän jälkeen menkat alkaa ja loppuu ärsyttävällä usean päivän tiputtelulla, ei ollut ennen tämmöstä ongelmaa. Yksi keskenmeno oli syksyllä rv 6+5. Voiko tuo tiputtelu olla haitaksi? :( Kokemuksia ja vinkkejä kaipailen <3
Keltarauhanen aiheuttaa noita vihlomisia ja on ihan normaalia, mulla kans paheni raskauden (ja keskenmenon) jälkeen noi. Jos alkaa tiputteleen ennen dpo10 niin voi olla merkki matalista progesteronitasoista mikä usein haittaa raskautumista. Ne kannattaa ehkä mitata jos useinkin toistuu toi

Onko muilla tullut epäilyksiä pärjäämisestä sen jälkeen kun toiselle lapselle on annettu lupa tulla?
Me oltiin makusteltu asiaa monta vuotta jo ja olin jo sanonut, etten jaksa lapsettomuushoitorumbaa uudelleen. Mutta vauvakuume nosti päätään aika rajusti loppuvuonna. Nyt kun tässä on rajusti sairastettu koko perhe aloin epäillä, että pärjätääbkö me ja mahtuuko meidän taloon.. muutettiin reilu puoli vuotta sitten rivariin, jossa on kyllä ns. Ylimääräinen huone, askartelu/kodinhoitohuoneeksi ristitty huone. Ja esikoisen huone on pitkä ja kapea. Muuttaessa ostettiin sinne just hieno parvisänky, jossa lattiatasossa on työpöytä ja pieni lukunurkka/varavuode.

Tässä tuli suorastaan pakokauhu siitä mitä on tekemässä. Onko tässä mitään järkeä..

Minusta tuntuu et nyt kun oon tikutellut joka päivä, et saisin vahvemman viivan niin se vain haalistuu. Itsellä ei ole kokemusta vastaavasta, osaako kukaan sanoa mitä voisi tarkoittaa? Pysyyköhän matkassa 😮‍💨
Rinnat on kipeät ja herkät sekä vatsaa välillä kipristää kipeästi.

Onko muilla tullut epäilyksiä pärjäämisestä sen jälkeen kun toiselle lapselle on annettu lupa tulla?
Me oltiin makusteltu asiaa monta vuotta jo ja olin jo sanonut, etten jaksa lapsettomuushoitorumbaa uudelleen. Mutta vauvakuume nosti päätään aika rajusti loppuvuonna. Nyt kun tässä on rajusti sairastettu koko perhe aloin epäillä, että pärjätääbkö me ja mahtuuko meidän taloon.. muutettiin reilu puoli vuotta sitten rivariin, jossa on kyllä ns. Ylimääräinen huone, askartelu/kodinhoitohuoneeksi ristitty huone. Ja esikoisen huone on pitkä ja kapea. Muuttaessa ostettiin sinne just hieno parvisänky, jossa lattiatasossa on työpöytä ja pieni lukunurkka/varavuode.

Tässä tuli suorastaan pakokauhu siitä mitä on tekemässä. Onko tässä mitään järkeä..

Toinen tuli jo mutta samoja pohdin, jo ennen kun hän tuli😄 kyllä tässä pärjää vaikka ei tämä aina helppoa ole..ja mietitään isompaan muuttoa, jos saadaan lisää lainaa 😅

Siis kaikilla oli eka tai toka toiveissa ja mulla oli kahdeksas. Ei yhtään sen selkeämpi.
No semmonen pieni ero 😅🫣
Jos meille olisi helpompi hankkia lapsia ja olisi isompi torppa nii olisin voinu olla koko ajan raskaana 😅

Saanko kysellä että onko vanhin minkä ikäinen? Ja ootko huomannut jälkikäteen et olisi pitänyt olla isompi/ pienempi ikäero esim jossain vaiheessa?

Täällä oli puhetta noista rautavalmisteista niin mainostan nyt minäkin hyväksi todettua valmistetta: Puhdistamon tripla rauta. Laadukas, tosin keskivertovalmisteita kalliimpi, mutta kalliiksi tulee sekin jos tankkaa halvemmilla eikä arvot nouse. 👍

Olipa täällä erikoinen viikonloppu. Ovistestin hymynaama vilkkui perjantaista alkaen 2,5 päivää ennen kuin tuli ovishuippu mikä oli meidän onni, koska päästiin vasta eilen illalla tallettelemaan kaiken väsymyksen, erimielisyyksien ja migreenikohtauksen jälkeen. Yleensä mulla näyttää vaan 1 hedelmällisen päivän ennen huippua joten olin jo lauantaina varma että tämä kierto meni hukkaan. Mutta ihmeen kaupalla nyt ainakin yritetty on, eli yk4 jatkuu.. 😊

Totta kai, mutta etenkin tämän projektin pitkittyessä on tajunnut ettei niitä lapsia noin vaan tehdä niin jotenkin on alkanut ajatella, että se on ihme jos toinen saadaan. Ja millä olen lohdutellut itseäni pakokauhun iskiessä niin sopeuduttiinhan me tuohon meidän ylläriesikoiseenkin, vaikka hän ilmoitti tulostaan epätoivotuissa olosuhteissa. Uskon, että sitä toistakin sitten rakastaa ja siihen uuteen elämänrytmiin taas sopeutuu pikkuhiljaa, jos toinen joskus saadaan aikaiseksi. 😊

Kyllä minä mietin ajoittain, että onko tässä mitään järkeä. Mutta ikää itsellä 39, mies pari vuotta vanhempi eli jos meinaa yrittää toista niin nyt se on tehtävä. Meillä esikoinen 7v.

Sinällään asiat on tosi hyvin nytkin ilman toista. Lapsi on reipas koululainen ja arki sujuu. Koin vauva/pikkulapsiajan hyvin raskaaksi ja ”toipuminen” kesti valvomisesta ym mulla kauan. Lisäksi koen olevani kohtuullisen työorientoitunut. Tämän takia ei toista ole yritetty aiemmin. Jostain syystä kuitenkin vauvahaave ollut sisällä ja nyt loppukesästä päätettiin alkaa yrittämään.

Kyllä mua jännittää jaksaminen jollain tasolla. Jos raskaudun, en ole enää mikään nuori äiti. Miten jaksan valvoa ja hoitaa pientä..? Isovanhemmatkaan ei enää nuoria. Asunto meillä on pieni, itse ei ole haluttu isoa lainaa. Voidaan vaihtaa isompaan jos tarve tulisi. Muutoin elämän perusasiat on mallillaan, puolison kanssa kummallakin ollut jo +10v vakkarityöt, pitkä parisuhde, säästöjä jotta jos haluja löytyy niin kotona voi toinen olla lapsen kanssa useamman vuoden. Toivon että nämä tukee omaa jaksamista, jos onni käy ja vauva tulisi.

Muoks: jaksamisesta vielä tuli mieleen. Mun puolisolla on krooninen parantumaton sairaus, joka vaikuttaa isolti hänen jaksamiseen arjessa. Sairaus on ollut hänellä koko aikuisiän. Töitten jälkeen energiatasot on hänellä usein nollissa eli minä olen pääasiassa vastuussa esim harrastuksiin viennistä, kodin monesta arjen asiasta jne. Kyllähän tää oman twistin tuo hommaan ja vaikuttaa välilliseti omaankin jaksamiseen ja pohdintaan miten sitten mahdollisen vauvan kanssa. Lisäksi meillä kummallakin on kohtuu vaativa työ, onneksi matkapäiviä ei sentään paljoa tule, mutta kyllä työpäivät mehut vie :)

Muokattu viimeksi:
Ja voi olla että useamman lapsen äidillä on jotain erilaista annettavaa ketjussa kuumeileville "aloittelijoille" 😉

Kyllä, ehdottomasti voi olla. Enkä missään nimessä tarkoittanut, että tämä olisi useamman lapsen äidille väärä paikka. Vain vinkata, että jos etsii muita useamman lapsen äitejä, heitäkin löytyy vaikka tässä ketjussa ei olekaan. Näin tarkennuksena siltä varalta, että annoin väärän kuvan. 😊

No semmonen pieni ero 😅🫣
Jos meille olisi helpompi hankkia lapsia ja olisi isompi torppa nii olisin voinu olla koko ajan raskaana 😅

Saanko kysellä että onko vanhin minkä ikäinen? Ja ootko huomannut jälkikäteen et olisi pitänyt olla isompi/ pienempi ikäero esim jossain vaiheessa?
Ekaan plussaan meni aikanaan reilu vuosi mutta sen jälkeen on tullut nopeammin. Olin jo selvitellyt tutkimuksiin lähtöä mutta plussa ehti tulla siinä välissä. Poika on nyt ysillä ja pian täyttää 16 vuotta. Sen jälkeen on kolme tullut 1 v 7-8 kk välein. Sit on väliä 5,5 vuotta ja taas nämä kolme pienintä lyhyemmillä väleillä.

En osaa sanoa mikä on ollut helpoin ikäero mutta kaikista on selvitty hengissä. Nyt jo helpompi kun neljä vanhinta on yli 10 v niin niistä saa apua moniin pienempiin kotitöihin.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Kyllä, ehdottomasti voi olla. Enkä missään nimessä tarkoittanut, että tämä olisi useamman lapsen äidille väärä paikka. Vain vinkata, että jos etsii muita useamman lapsen äitejä, heitäkin löytyy vaikka tässä ketjussa ei olekaan. Näin tarkennuksena siltä varalta, että annoin väärän kuvan. 😊
En mä sitä väärällä paikalla ajatellut ollenkaan. Jotenkin vaan osui silmään tuo selkeä ero. Ja jos joku ensikertalainen saa itselleen hyviä vinkkejä useamman lapsen äidiltä niin tuskin siitä haittaakaan on.

Täällä oletettavasti tänään dpo8. Eilen ja toissapäivänä ollut tuntemuksia alavatsalla kuplintaa ja repäisykipuja. Eilen illalla ehkä menkkajomotteluiksi kuvattavia tuntemuksia. Eilen illalla myös havaitsin suussa veren-/raudanmaun 🙈

Koitan nyt jaksaa kärvistellä perjantaihin ennen testaamista 🙈 Koska ei olis eka kerta kun löytää oiretta oireen perään ja silti ne menkat sieltä tulee.. 🙈

Ihminen on ihmeellisen sopeutuvainen, kun perhedynamiikka muuttuu. Itsellä kaksi lasta pienellä ikäerolla ja koen että vauvavuosi oli se raskain ja sitten jo tietyllä tapaa helpotti. Meillä on kaksi erityislasta ja ihan hienosti se arki rullaa silti eteenpäin. 🥰

Meillä kun oli norovirus kahden lapsen kanssa, niin rohkea ja ihana miehen äiti tuli apuun, kun tosiaan itse hädin tuskin pystyi mitään tekemään… seuraavasta norosta selvittiinkin sitten jo omin avuin.

Tukiverkko olisi aina ihana, muttei toki mahdollinen joka tilanteessa. Kyllä ilmankin pärjää.

Mä voin tosiaan omalla kohdalla sanoa, että siinä vaiheessa kun on kaksi pientä lasta, niin ihminen todellakin osaa sopeutua ja muuttua tilanteen vaatimusten mukaan. Nyt en vaihtaisi tätä perhekokoa mihinkään. Tuntuuhan se aluksi että mitenköhän pärjää toisen kanssa, mutta useinmiten hyvin se sit menee.

Itse olen myös herkästi kuormittuva mikä tuo lisähaastetta jaksamiseen, mutta hyvin menee 😃

Uusi vuosi ja vihdoin toisen lapsen yritys alkaa! Olen täällä aktiivisesti kuumeillut vuonna 2020 ja 2021 (lopulta elokuussa plussa ja toukokuussa 2022 vauva sylissä).

pcos todettu viime yrityksen aikana, viimeksi meni sen vuosi ja muutama kk päälle. Ensikäynti kerettiin käydä lapsettomuuspolilla, mutta sitten tulikin plussa. 9kk kerkesi metformiini olla apuna ylipitkiin kiertoihin.

Viimeksi halusin ”tasotella kiertoa” ennen yritystä, mutta jostain (en muista mistä) olen lukenut että pcos:n kanssa kannattaisi pillerien lopetuksen jälkeen vaan suoraa yrittää että mahdollisuudet voi olla paremmat? Nyt on tyhjennysvuoto mennyt ja tallettelut on aloitettu. Flo ennustelee uutta kiertoa alkavaksi 1.2., testiä uskaltaisin tehdä varmaan aiemmin samalla viikolla… ellei tule tuntemuksia :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin