Raskaaksi 2025

Voisin alkaa itkemää… menkat kaks päivää myöhässä ja testi nega… jestasss mulla menee järki. Missä vaiheessa alan soittaa lääkärille?!?!?
Täällä kanssa alkaisi olla jo aika menkoille, mutta mitään ei tapahdu ja silti testit negaa. Nyt jostain syystä ollut oireetonta ja luteaali venähtänyt normaalista. Voikohan liittyä myo-inositoliin? 🤔

Voisin alkaa itkemää… menkat kaks päivää myöhässä ja testi nega… jestasss mulla menee järki. Missä vaiheessa alan soittaa lääkärille?!?!?
Mulla oli samat viime kierrossa, jouluksi sitten alkoivat. Eikai sitä tarvi lääkärille soittaa muutaman päivän takia. Tsemppiä sinne ❤️ Joillekin se plussa ilmeisesti voi pärähtää myöhemmin.

Lääkärillehän tai esim. neuvolaan saa soittaa aina jos on huoli.. mutta yleensä sanovat että jos ei ole kipuja, niin seurailla vain ja jos ei parissa viikossa vuoto ala ja edelleen nega raskaustesti, niin sit vois tsekata lääkärissä, jos siltä tuntuu.
Mutta ei kyllä vielä parin kolmen päivän heitoista kannata huolestua. Vaikka ei olisikaan PCOSää tai muita todettuja kierto häiriöitä... Yrittämisen aikana stressi jo siitä yrittämisestä voi sekoittaa kiertoa yms. Flunssista yms puhumattakaan....

Kyllä se @Stiinaliina siitä selviää ❤️

Hei nyt aloin tutustumaan tuohon myo-inositoliin enemmän. Gyne vasta nosti esiin ajatuksen, että minulla voisi olla PCO/PCOS. Onko kenelläkään ollut käytössä tätä valmistetta? Donafertystä löysin enimmäkseen tietoa, onkohan näillä minkälaista eroa keskenään? Tai onko mitenkään verrattavissa. Tuo vaikutti olevan paljon edullisempi vaihtoehto.

Liitteet

• IMG_1573.png
    IMG_1573.png
    808.4 KB · Katsottu: 12
Minullakin menkat olisi Flon ennusteen mukaan pitänyt alkaa 2-3 pvä sitten. Ennuste aiemmin parissa kierrossa pitänyt päivälleen paikkaansa. Tänään tein illasta testin ja nyt "plussa" viivaa enää hädin tuskin erottaa...🥺
En oikein tiedä mitä ajatella, taikka mitä se tarkoittaa.
Ei varmaan auta kuin odottaa mitä tapahtuu alkaako kuukautiset vai jatkuuko raskaus mahdollisesti.

Huomasin että mulla on muutamassa kierrossa ollut sukkapuikko-tuikintaa vatsassa aina 13 päivää ennen kuukautisia. Oletan että nää on nyt niitä oviskipuja. Talleteltiin tänäänkin, mutten ole varma ehtivätkö kun tuikinta alkoi jo eilen illalla. 🙄 Itseä halutti ennen ovulaatiota sen verran ettei eilen sitten jaksanutkaan, vaikka eilen olisi ollut se optimaalisin päivä ehkä. Hohhoijaa. Toisaalta en tiiä, kyllähän tässä pitäisi nämäkin hommailut riittää mutta mutta 🤷 Eipä auttanut edellisilläkään kierroilla.

Hei nyt aloin tutustumaan tuohon myo-inositoliin enemmän. Gyne vasta nosti esiin ajatuksen, että minulla voisi olla PCO/PCOS. Onko kenelläkään ollut käytössä tätä valmistetta? Donafertystä löysin enimmäkseen tietoa, onkohan näillä minkälaista eroa keskenään? Tai onko mitenkään verrattavissa. Tuo vaikutti olevan paljon edullisempi vaihtoehto.
Donafertyssä on lisäksi foolihappoa. Kannattaa katsoa myoisonotoli pitoisuutta ja muut ainesosat myös.
Itse käytin donafertyä yli kolme vuotta, mielestäni lievitti minulla PCOSn oireita. Gyne vain hymähteli valmisteelle... Mutta luotin omiin tuntemuksiin. Ei siitä haittaamaan ole ollut ja gynekin totesi, että ei siitä haittaakaan ole.. 🙈

Nyt olen kohta kaksi kiertoa syönyt metforemia, se auttaa vielä paremmin.
Jätin nyt metforemin ajaksi donafertyn tauolle ja otan foolihappoa lisäksi erikseen.
Ihan vain siksi, että näin monen vuoden jälkeen kaipasin jo taukoa siitä... 🙈
Minulle sanottiin neuvolasta erikseen isommat määrät foolihappo on, kalsiumin jne. koska minulla on sen verran paljon ylipainoa...

Jos sinulla on pcos ja ylipainoa, niin kysyppä gyneltä myös metforemista.. sitä on käytetty yli 15 vuotta pcosn kanssa tukemaan insuliini aineenvaihduntaa ja sitä kautta muuta hormonitoimintaa.. sillä minulla on kierto myös säännöllistynyt... Jätin pois yli 10 vuotta sitten, koska perheen perustaminen ei ollut silloin ajankohtaista.. ja heti kierto epäsäännöllistyi 1-2 kk päästä lopetuksesta... Sittemmin sain kierron homeopaatin avulla säännöllistyyn jne.
Nyt ekassa metforem kierrossa raskauduin, mutta se meni kesken rv6+6... Katsotaan onnistuuko tässä kierrossa miten... 🙈

Muokattu viimeksi:
En tiedä johtuuko tuosta, mutta miulla on tosiaan luteaalioireet vähentyneet, kun olen nyt syönyt aika isolla annoksella myo-inositolia. Ja luteaalivaihe on pidentynyt. Miulla ei ole todettu pcos, mutta kaikkea muuta remppaa tuntuu alakerrasta löytyvän. 😆

Mulla on nyt ollut myös käytössä inositoli vajaa viikon verran ja ensimmäistä kertaa digitaalinen ovistesti liuskatestin lisäksi. Tänään vihdoin vilkkuva hymynaama eli oikein näyttää näköjään myös liuska, mitä vähän epäilin! Saa nähdä näkyykö molemmilla testeillä positiivinen tulos samaan aikaan. Tallettelupäivät siis vihdoin edessä, nyt kp 23, kun aiemmin ovis ollut aina vasta kp 30-35 paikkeilla ja koko kierto sen 40+ päivää.. Tosin se edellinen kierto olikin enää 33 päivää, joten ehkä tässä vihdoin päästää normikiertoon! Esikoista ennen ja synnytyksen jälkeen kierto oli about 28-30 päivää aina ja nyt mennyt jo kohta vuosi minipillerien lopettamisesta ja vieläkin hakee pituuttaan.

Mulla käytössä Solgarin inositol, missä tosin vaan 500mg kapselissa. Ymmärsin, että jos purkissa ei ole eritelty mitä inositolia sisältää, vaan mainittu vain "inositol" olisi se juuri tuota myo-inositolia.. oli tai ei, syön ainakin tämän purkin loppuun 😂 Te keillä inositol käytössä, syöttekö koko kierron ajan?

Mulla on nyt ollut myös käytössä inositoli vajaa viikon verran ja ensimmäistä kertaa digitaalinen ovistesti liuskatestin lisäksi. Tänään vihdoin vilkkuva hymynaama eli oikein näyttää näköjään myös liuska, mitä vähän epäilin! Saa nähdä näkyykö molemmilla testeillä positiivinen tulos samaan aikaan. Tallettelupäivät siis vihdoin edessä, nyt kp 23, kun aiemmin ovis ollut aina vasta kp 30-35 paikkeilla ja koko kierto sen 40+ päivää.. Tosin se edellinen kierto olikin enää 33 päivää, joten ehkä tässä vihdoin päästää normikiertoon! Esikoista ennen ja synnytyksen jälkeen kierto oli about 28-30 päivää aina ja nyt mennyt jo kohta vuosi minipillerien lopettamisesta ja vieläkin hakee pituuttaan.

Mulla käytössä Solgarin inositol, missä tosin vaan 500mg kapselissa. Ymmärsin, että jos purkissa ei ole eritelty mitä inositolia sisältää, vaan mainittu vain "inositol" olisi se juuri tuota myo-inositolia.. oli tai ei, syön ainakin tämän purkin loppuun 😂 Te keillä inositol käytössä, syöttekö koko kierron ajan?
Minä oon nyt syönyt, kun tuntuu, että on vaikuttanut oloon muutenkin positiivisesti. 😊

Päätettiin eilen miehen kanssa että jätän minipillerit syömättä enkä vaihda e-pillereihin. Mulla on siis ollut noi kokeilussa endometrioosikipujen takia mutta minipilleri jäi vaan tiputtamaan ja aiheutti sivuvaikutuksia ja en oikeastaan uskalla aloittaa e-pillereitä juurikin sivuvaikutusten takia. Lisäksi Luin että pillerit voi helpottaa kipuja mutta eivät välttämättä hidasta endon leviämistä niin raskautumismahdollisuudet pienenee joka tapauksessa, kuin myös iän myötä.

Ajateltiin että kokeillaan pärjäänkö miten ilman lääkkeitä jonkin aikaa ja jos sattuu kierto osumaan kohdalle niin toivotaan raskautta. Jos muuttuu kivut sietämättömiksi niin kokeilen sitten taas lääkitystä. Nytkin kyllö koko ajan kivistää ja kiristää toisella puolen alavatsaa mutta täytyy nyt elää sen kanssa ja toivoa että helpottaa.

Ei mitään hajua missä kierto menee z.z

Söin esikoisen yrityksessä varmaan kolme tai neljä pakettia donafertyä ja en huomannut mitään eroa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:. Ja mulla siis ihan todettu pcos. Mutta oon kyllä sitä mieltä että kannattaa sen pari kk kokeilla, koska paljon oon lukenut myös kokemuksia että on ollut apua.

@Kesäheinä85 tavoin suosittelen myös kysymään mahdollisuutta kokeilla tuota metforemia! Mulle määrättiin sitä lyhentämään kiertoja ja oon ihan normaalipainossa. Mulla tasottui sillä kierrot, ensin 46-60 ja siitä sain alle 40 päivään. 9kk metforemin syömisen jälkeen plussa.

Metformiinin lisäksi oon kuullut käytettävän Januviaa. Kannattaa ilmeisesti kokeilla varsinkin, jos metut käy liiaksi vatsan päälle.

Tulin just gyneltä kotiin. Oli mulle uusi gyne, mutta tosi mukava tapaus. Tosin kirpaisi kukkaroa, koska yksityinen. Keskusteltiin mun historiasta ja hoidoista ennen esikoista. Tsekkasi myös ultralla tilannetta, joka oli ainakin vielä tosi hiljainen. Kohdun limakalvo oli 4,5mm ja munikset edelleen lepotilassa. Saapas nähdä tapahtuuko tässä mitään heräämistäkään itsellään. Terolutit sain nyt jotta saan aina 3kk välein katkaista kiertoa, jos ei spontaanisti katkea. Tällä lähdettiin viimeksikin liikkeelle. Kesällä sitten uusi käynti puolison kanssa, kun olen päässyt tavoitepainoon ja 6kk "yrittämistä" täynnä. Olisi puoltanut mulle noita laihdutuslääkkeitä, mutta en oikein ollut innokas niihin liittyvien riskien vuoksi. Mysimbaa suositteli, siinä kuulemma vähemmän haittoja. Täytyy siihen tutustua. Metuja vähän kyselin mutta koska mulla aina sokerit olleet priimaa, niin hänen mielestään sillä ei saataisi apua. Ja munikswt ei tällä hetkellä näyttäneet pco-tyyppisiltä.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että jos esikoistakaan yrittäessä ei ole ollut luomukiertoa ja nyt näyttää vähän samalta niin miksi pitää odottaa lähetteen kanssa.

Täällä outo meno, kun tissien turvotus ei kadonnutkaan menkkojen aikana. 🧐 Nyt ovulaation jälkeen ne turposivat lisää. Ihan jees muutos muuten, mutta ihmetyttää mistä johtuu. Onko hormonitoiminta oikeasti ollut aiemmin persiillään (ja kalaöljy ja q10 olisi auttanut) vai onko se nyt mennyt lopullisesti persiilleen. 🤔 Raskaana en ole, kun LH-piikki ja muniskivut tulivat ajallaan eikä vielä voi raskausoireitakaan olla.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että jos esikoistakaan yrittäessä ei ole ollut luomukiertoa ja nyt näyttää vähän samalta niin miksi pitää odottaa lähetteen kanssa.
Oisko tässä syynä kustannukset ja se, ettei tuossa tilanteessa voida täysin sulkea pois luomuvauvan mahdollisuutta 🤔 Inhottavaa ihmisten kiusaamista, muutenkin mietin miksei vauvaa yrittäville voisi muutenkin olla jotain perus terveystarkastusta niin voisi sitten omatoimisesti yrittää ja mussuttaa tarvittavia vitamiineja.

Takaisin