Raskaaksi 2025

Luin että ovistestien tekoa suositellaan iltapäivällä, mutta onko kokemusta kuinka paljon merkitystä sillä oikeasti on?

Ovis oletettavasti lähenee ja mietin jo aiemmin että testailisin, mutta en päivisin kyllä muista. 😅 Muutenkin iltapäivällä useimmiten tulee oltua töissä tai asioilla. Vai vaihtaisko töissä iltapäivän kahvitauon ovistestin tekoon.🤔😁
Jostain luin, että luteinisoiva hormoni käyttäytyy eri tavalla kehossa kuin raskaustesteissä mitattava hcg, minkä vuoksi ovulaatiotestiä ei suositella tehtävän aamuvirtsasta kuten raskaustestiä. LH:n pitoisuus virtsassa ei ole korkeimmillaan aamulla fysiologisista syistä. Eli siis sen vuoksi herkimpiä testejä ei kannattaisi tehdä aamuisin.

Mutta näissäkin on testikohtaisia eroja. RFSu:n liuskassa taitaa olla suositus tehdä klo 10-20 välillä, kun taas Pregcheckissä taisi olla, että voi tehdä koska vain. Muista kaikista käyttämistäni en muista 😂 Joissain taas mainitaan, miten pitkään on pitänyt olla virtsaamatta ennen testiä (yleensä 2-4 h).

Mutta minä olen saanut kaikista käyttämistäni testeistä positiivisen ihan mihin vuorokaudenaikaan tahansa, jos positiivinen on ollut tullakseen 😊

Luin että ovistestien tekoa suositellaan iltapäivällä, mutta onko kokemusta kuinka paljon merkitystä sillä oikeasti on?

Ovis oletettavasti lähenee ja mietin jo aiemmin että testailisin, mutta en päivisin kyllä muista. 😅 Muutenkin iltapäivällä useimmiten tulee oltua töissä tai asioilla. Vai vaihtaisko töissä iltapäivän kahvitauon ovistestin tekoon.🤔😁
Mä en ainakaan saa koskaan ovista kiinni aamun testistä. Saan kyllä siis semitumman liuskan, mutta digi ei näytä siitä posia vielä. Sellasena päivänä teen vielä iltapäivällä (yleensä töiden jälkeen noin klo 16-17) ja tulee posi sekä liuskaan että digiin.

Pregcheck sanoo että voi tehdä mihin aikaan päivästä vaan, mutta eri valmistajilla on erilaisia ohjeistuksia. Kannattaa lukea pakkauksesta, jos valmistaja on testanneet testien toimivuutta vaikka toisesta pissasta niin parempi olisi itsekin tehdä silloin. Itse hankin testit sillä perusteella, että ohjeistus sopi itselle. Todennäköisemmin valmistajat eivät vaan ole jaksaneet testata testiä mihin tahansa päivän aikaan otetusta näytteestä, mutta itselle on vaan liian hyvin nuijittu selkärankaan että aina pitää noudattaa pakkauksen ohjeita.

Itse teen aamupissasta kerran päivässä, rakolla on taipumusta yliaktiivisuuteen niin rakkoaika ei aina päivällä ole tarpeeksi pitkä. Nyt tuli melkein-positiivinen (viiva hitusen kontrollia haaleampi), joten oletan että se on joko illalla tai huomisaamulla kunnolla possu. Yövuorojen jälkeen mulla oli aamulla negsu ja illalla klo 21 jälkeen melkein possu.

Ovulaatiotestihän näyttää positiivista 24-48 tuntia ennen kuin munasolu lähtee lyllertämään eteenpäin, joten ei sitä LH-huippua tarvi heti saada kiinni kun aikaa on hyvin. Toki pitää muistaa että simpatkin lepäilevät uintiressun jälkeen jonkin aikaa, ennen kuin ovat kypsyneet ja jatkavat kukin tahtiinsa menoa.

Täällä oletettavasti dpo6 tänään. Koitan jaksaa odotella testien kanssa ensi viikon loppu puolelle. Tarkoituksella en ole nyt edes ostanut kotiin testejä odottamaan, kun testiä ei ole käden ulottuvilla ei ehkä niin helposti tule aloitettua testailua liian aikaisin..

Ens viikon teen yövuoroa joten senkin puoleen ehkä helpompi venyttää testin tekoa esimerkiksi perjantaille tai lauantaille.

Mä taas saan positiivisen ovistestin aina aamuisin 😄. Iltapäivisin jo ihan haalea. Testaan Pregcheck-testeillä.

Nää on niin yksilöllisiä.
Siulla on varmaan kanssa yöhuippu niinku miulla. 😁 Kiva vaan niinä päivinä, kun pääsee ajoissa nukkumaan niin miulla jää se plussa saamatta kiinni. 😅 Joskus klo 3 yöllä on parhaat plussat pärähtäneet testiin. 🙈

Sain Puhdista tulokset saman päivän aikana:
- ferritiini oli vajaa 55, eli voisi olla parempikin
- D-vitamiini vähän päälle 20, viitearvoista mutta matala
- folaatti oli 10 kun suositus oli yli 8.

Alan nyt tankata näitä kaikkia, kokeilen rautaan tommosta kotimaista rautajuomaa jos siitä ei menisi maha kipeäksi ja sit katon vaikka 3-6 kk päästä onko arvot muuttuneet yhtään.

Sain Puhdista tulokset saman päivän aikana:
- ferritiini oli vajaa 55, eli voisi olla parempikin
- D-vitamiini vähän päälle 20, viitearvoista mutta matala
- folaatti oli 10 kun suositus oli yli 8.

Alan nyt tankata näitä kaikkia, kokeilen rautaan tommosta kotimaista rautajuomaa jos siitä ei menisi maha kipeäksi ja sit katon vaikka 3-6 kk päästä onko arvot muuttuneet yhtään.
Nuo rautajuomat ovat tietysti parempi kuin ei mitään, mutta esim. Ramavitissa on 18 mg rautaa jos ottaa sen 15 ml 3 x vrk, kun vaikka Obsidanissa on 100 mg. Eli siis rautajuomilla rautavarastot karttuvat hitaaaaaaaasti.

Jos rauta ei tunnu sopivan vatsalle, kannattaa kokeilla Sideralia. Se on kallis, mutta yleisen kokemuksen mukaan paljon paremmin siedetty. Siinä rauta on eri muodossa (sukrosomiaalinen), jonka vuoksi myöskään muulla ruokailulla/rautalisän ajoittamisella ei ole merkitystä. Valmistajan mukaan tuo myös imeytyy kolme kertaa tehokkaammin kuin perinteiset rautavalmisteet, joten se Forten 30 mg vastaisi tavisraudan 90 mg.

Kuulosti nyt vähän mainospuheelta, mutta ei ole mitään sidonnaisuuksia lääkebisnekseen. 😅

Nuo rautajuomat ovat tietysti parempi kuin ei mitään, mutta esim. Ramavitissa on 18 mg rautaa jos ottaa sen 15 ml 3 x vrk, kun vaikka Obsidanissa on 100 mg. Eli siis rautajuomilla rautavarastot karttuvat hitaaaaaaaasti.

Jos rauta ei tunnu sopivan vatsalle, kannattaa kokeilla Sideralia. Se on kallis, mutta yleisen kokemuksen mukaan paljon paremmin siedetty. Siinä rauta on eri muodossa (sukrosomiaalinen), jonka vuoksi myöskään muulla ruokailulla/rautalisän ajoittamisella ei ole merkitystä. Valmistajan mukaan tuo myös imeytyy kolme kertaa tehokkaammin kuin perinteiset rautavalmisteet, joten se Forten 30 mg vastaisi tavisraudan 90 mg.

Kuulosti nyt vähän mainospuheelta, mutta ei ole mitään sidonnaisuuksia lääkebisnekseen. 😅
Itsellä oli nyt viime mittaisessa marraskuussa ferritiini 12 ja HB 126 ihme kyllä..

Mulle ei sovi mikään rautavalmiste. Ihan sama onko neste vai tabletti kaikki on kokeiltu.
Sideralia myös kokeilin kun on muka nii vatsa ystävällinen mut kyllä sekin heittää mahan sekaisin..

Tulin siis siihen tulokseen että syön vaan jotain vahvaa rautaa missä on 100mg 😅

Siulla on varmaan kanssa yöhuippu niinku miulla. 😁 Kiva vaan niinä päivinä, kun pääsee ajoissa nukkumaan niin miulla jää se plussa saamatta kiinni. 😅 Joskus klo 3 yöllä on parhaat plussat pärähtäneet testiin. 🙈
Onkohan mulla samaa vikaa kun ip testit on vahvimmat ja aamu ei enää yleensä. Mun ongelma on liiallinen nesteytys sit ku käyn vessassa sen verran usein 😅 oispa pitäny viime yönä kattoo miltä näytti klo 3 pissareissulla 😄

Katsoin tuota ketä on listautunut tän vuoden yrittäjiin/toivojiin ym ja järjestyksessä kaikilla oli siinä eka tai toka toiveissa. Mä olen selkeä poikkeus mutta haittaako tuo.

Täällä edelleen odotellaan ovista jonka pitäis osua suunnilleen viikon päähän. Vois kai tuota jo alkaa harjoittelemaan sitä varten mutta ainakin nyt mä olen sen verran väsynyt että en jaksa millään.

Mä myös edelleen odottelen proveran lopettamisen jälkeen vuotoa. Kuukausi nyt siis mennyt. Nyt on viime päivinä alkanut olla menkkatyyppisiä kipuja, mutta myös influenssa tekee tällä hetkellä kaikenlaisia kipuja.

Mun raskauskeijun paketti tuli tänään, hain sen kauppareissulla automaatista. Nyt riittää joksikin aikaa testejä.
Milloin tilastot raskauskeijulta? Mä ihmettelen missä mun testit viipyy kun tilasin ne ihan joulukuun vikoina päivinä ja laskin että niiden ois pitäny olla jo moneen kertaan perillä mutta ei vaan näy missään. Sivuilla näkyy että on toimitettu mutta siihen se jääkin. En pysty testaamaan ovistakaan kun ei testejä näy enkä viittis lähteä ostamaan lähikaupastakaan niitä enää lisää odotellessa.

Katsoin tuota ketä on listautunut tän vuoden yrittäjiin/toivojiin ym ja järjestyksessä kaikilla oli siinä eka tai toka toiveissa. Mä olen selkeä poikkeus mutta haittaako tuo.

Täällä edelleen odotellaan ovista jonka pitäis osua suunnilleen viikon päähän. Vois kai tuota jo alkaa harjoittelemaan sitä varten mutta ainakin nyt mä olen sen verran väsynyt että en jaksa millään.
Saanko kysellä että kuin olet selkeä poikkeus?

Moikka! Onko kellään tietoa/kokemusta lähes jatkuvasta munasarjojen vihlomisesta ovulaation jälkeen? Mulla nyt dpo 6-7 ja melkeen viikko ennen oletettua ovista alkoi vihlominen ja jatkunut tähän päivään saakka.. Vihlonta ei siis tunnu ihan koko aikaa, mutta päivittäin kuitenkin. Vuoto kans välillä valkuaismaista/limaista.. Lämmöt on noussut normaaliin tapaan. Eilen tuli myös pieni määrä ruskeaa vuotoa liman seassa, mutta uskon sen johtuvan kuivista limakalvoista tms.. Mulla esikoinen nyt 1v 2kk. Uuden vauvan yritystä takana heinäkuusta -24. Esikoisen syntymän jälkeen menkat alkaa ja loppuu ärsyttävällä usean päivän tiputtelulla, ei ollut ennen tämmöstä ongelmaa. Yksi keskenmeno oli syksyllä rv 6+5. Voiko tuo tiputtelu olla haitaksi? :( Kokemuksia ja vinkkejä kaipailen <3

Moikka! Onko kellään tietoa/kokemusta lähes jatkuvasta munasarjojen vihlomisesta ovulaation jälkeen? Mulla nyt dpo 6-7 ja melkeen viikko ennen oletettua ovista alkoi vihlominen ja jatkunut tähän päivään saakka.. Vihlonta ei siis tunnu ihan koko aikaa, mutta päivittäin kuitenkin. Vuoto kans välillä valkuaismaista/limaista.. Lämmöt on noussut normaaliin tapaan. Eilen tuli myös pieni määrä ruskeaa vuotoa liman seassa, mutta uskon sen johtuvan kuivista limakalvoista tms.. Mulla esikoinen nyt 1v 2kk. Uuden vauvan yritystä takana heinäkuusta -24. Esikoisen syntymän jälkeen menkat alkaa ja loppuu ärsyttävällä usean päivän tiputtelulla, ei ollut ennen tämmöstä ongelmaa. Yksi keskenmeno oli syksyllä rv 6+5. Voiko tuo tiputtelu olla haitaksi? :( Kokemuksia ja vinkkejä kaipailen <3
Miulla yleensä etenkin oikean puolen munis sellainen kiukutteleva versio. Vihloo, tuikkii ja jomottelee oviksen jälkeen. 🙃

Jaahas jaahas… normaalisti kierto kiveen hakattu 28 päivää… tänään kp 29 ja eipä näy😳 testit oli kyllä negaa ja en aijo testata enää. Mikähän hitto mua vaivaa ku menkkakivut kesti melkein 2vk mmut nyt ku pitäs tulla ni ei mitään

Voi olla että se ovuloinut munasolu on lähtenyt semmoisella rytinällä, että keltarauhanen on pasahtanut ja repinyt vatsakalvoja yms ympäröivää kudosta. Näin mulle kävi jokin kuukausi sitten, en tosin muista mihin sattui, mutta kipu oli kovaa ja kävinkin maksamassa itseni vielä kipeämmäksi yksityisellä. Sitten voi tietenkin olla kysta/polyyppi yms vieraileva tähti, näistä ei ole kokemusta ehkä, toisaalta saattaisivat selittää parit megavuodot.

Tiputtelu tuskin on haitaksi, voi olla ihan vaan kuivat limakalvot tai kiinnittymisvuotoa. 😉

Voi olla että se ovuloinut munasolu on lähtenyt semmoisella rytinällä, että keltarauhanen on pasahtanut ja repinyt vatsakalvoja yms ympäröivää kudosta. Näin mulle kävi jokin kuukausi sitten, en tosin muista mihin sattui, mutta kipu oli kovaa ja kävinkin maksamassa itseni vielä kipeämmäksi yksityisellä. Sitten voi tietenkin olla kysta/polyyppi yms vieraileva tähti, näistä ei ole kokemusta ehkä, toisaalta saattaisivat selittää parit megavuodot.

Tiputtelu tuskin on haitaksi, voi olla ihan vaan kuivat limakalvot tai kiinnittymisvuotoa. 😉
Miulla puhkesi kysta joskus ja se kipu veti kyllä kaksinkerroin. Oli kova kipu, joka lähti sitten helpottumaan pikkuhiljaa. Katsoivat umpparin varalta tk:ssa kuitenkin tulehdusarvot.

Takaisin